روغن زیتون فواید زیادی بر سلامتی بدن دارد، مثل محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی تا جلوگیری از رشد سلول های سرطانی. علاوه بر این ها روغن زیتون یک روغن همه کاره برای استفاده در آشپزخانه است، به همین دلیل آن را در بسیاری از دستور العمل های تهیه غذای سالم می توانید پیدا کنید.

در این مطلب تمامی موارد مربوط به روغن زیتون مانند مزایای مصرف آن بر سلامتی، نحوه نگهداری و رازهایی در رابطه با تشخیص بهترین روغن زیتون و نحوه مصرف آن را بیان خواهیم کرد. این روغن به دلیل دارا بودن چربی سالم، اعتبار خوبی در میان مصرف کنندگان کسب کرده است. با دکتر چک همراه باشید .

در این متن به همه سوالات شما مانند: موارد مصرف روغن زیتون چیست؟ آیا این روغن خراب می شود؟ آیا سگها نیز می توانند روغن زیتون مصرف کنند؟ پاسخ داده خواهد شد. میان کلام، سگ ها نیز می توانند از این روغن استفاده کنند.

روغن زیتون
ارزش غذایی روغن زیتون

یک قاشق غذاخوری از این روغن حاوی 120 کالری، 0 گرم کربوهیدرات، 0 گرم پروتئین و 14 گرم چربی است که آنهم شامل 2 گرم چربی اشباع، 10 گرم چربی تک غیر اشباع و 1 گرم چربی چند غیر اشباع می باشد. چربی های تک و چند غیر اشباع نوعی چربی سالم و مفید برای قلب هستند که به حفظ سطح کلسترول در حد ایده آل کمک می کنند، این کار باعث می شود تا بر بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن پیروز شوید. چربی های اشباع شده به طور معمول از منابع حیوانی تهیه می شوند، اما مقادیر کمی نیز به طور طبیعی در روغن های گیاهی وجود دارد. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا نباید بیش از حد چربی غیر اشباع مصرف کرد به عبارت دیگر حداکثر 5 تا 6 درصد کالری روزانه تان باید از این نوع چربی ها تامین شود (در رژیم غذایی 2000 کالری، حداکثر 13 گرم در روز).

مزایای مصرف روغن زیتون بر سلامتی بدن

در این قسمت برخی از راه هایی که روغن زیتون به سلامتی ما کمک می کند، آورده شده است.

خاصیت ضد التهابی دارد

مطالعه ای در لیپیدسن منتشر شده است که اثر اسید اولئیک، یکی از مؤلفه های اصلی این روغن، بر التهاب را تجزیه و تحلیل کرده است. محققان دریافتند که با افزایش مصرف چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، میزان التهاب کاهش می یابد. نوع التهابی که مورد مطالعه بوده، اکثرا به عنوان عنصری پیشرو در بیماری های قلبی و مزمن شناخته می شود. در مطالعه ی بیوشیمی دیگری اثرات ضد التهابی اولئوروپئین، مؤلفه ای که در روغن زیتون وجود دارد، بررسی شده است و نتایج نشان می دهد که می تواند از بیماران در مقابل دیابت محافظت کند و باعث کاهش وزن شود.

روغن زیتون قلب ما را سالم نگه می دارد

یک ترکیب تازه شناسایی شده ای به نام النولید می تواند در پس ویژگی های مربوط به سلامت قلب روغن زیتون باشد. مطالعه ای که در ژورنال علوم غذایی و کشاورزی منتشر شده است نشان می دهد که در بیش از 2000 روغن زیتون نمونه برداری شده، النولید مشاهده شده است. النولید به عنوان یک ماده ضد فشار خون شناخته می شود و برای افراد دارای فشار خون بالا مفید است. هرچه روغن زیتون با کیفیت تر باشد، النولید بیشتری در آن وجود خواهد داشت. در مطالعه ی دیگری ثابت شده است که مصرف روغن زیتون به کاهش 17 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در مقایسه با انواع دیگر روغن ها منجر شده است و به همین دلیل و دلایل دیگر، باید بیشتر از این روغن استفاده کرد.

خواص روغن زیتون

روغن زیتون پشتیبان و حامی سالمندان است

مطالعه ای جدید رژیم های غذایی بزرگسالان در یونان و چندین جزیره مدیترانه ای را مورد بررسی قرار داده است تا ببیند آیا این روغن با پیری ارتباط دارد یا نه. محققان دریافتند افرادی که از این روغن منحصراً به عنوان تنها چربی در رژیم غذایی خود استفاده می کردند، در شاخص پیری(یک نوع معیار از سبک زندگی، عوامل اجتماعی و بالینی مرتبط با سن) پیشرفت های چشمگیری داشتند. این یافته ها به ویژه در افراد بالای 70 سال تاثیر بیشتری داشته است. مطالعه دیگری که در مجله عصب شناسی بالینی منتشر شده است، یافته های مشابهی در مورد تاثیر مصرف این روغن بر محافظت از مغز دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی غنی از این روغن می تواند به بهبود توانایی بدن در پاکسازی سلولهای مرده یا آسیب دیده منجر شود و همچنین علائم بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.

روغن زیتون با سرطان مبارزه می کند

براساس یک مطالعه جدید، فیتوشیمیایی(شیمی گیاه) موجود در این روغن می تواند با سرکوب سلولهای بدخیم مقاوم به دارو به ویژه در سرطان های پستان، تشکیل تومورها را مسدود کند. تحقیقات جدید منتشر شده نشان داده است که اولئسایین، یکی دیگر از اجزای روغن زیتون، می تواند رشد بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد. این پیشرفت های مهیج در تحقیقات سرطان از این جهت مورد توجه است که روغن زیتون به عنوان غذا در خدمت علم پزشکی می باشد.

روغن زیتون برای قلب

نحوه خرید و نگهداری آن

در این قسمت در مورد برچسب هایی که بر روی روغن زیتون زده می شود، اطلاعاتی آورده شده است:
روغن های خالص و فوق خالص، که برای استخراج آنها فشار بدون حرارت داده می شود. تفاوت اصلی این دو در این است که روغن فوق خالص باید 24 ساعت پس از برداشت زیتون فشرده شود. از نظر تغذیه ای این دو با هم مشابه هستند: فوق خالص دارای پلی فنول های بیشتر و اسیدهای چرب آزاد کمتری نسبت به روغن خالص است ، اما هر دو گزینه برای سلامتی مهم هستند.
روغن های فیلتر شده و فیلتر نشده، که در نوع فیلتر شده تفاله زیتون از صافی عبور داده نمی شود. تفاوت اصلی میان فیلتر شده و نشده در این است که روغن زیتون فیلتر نشده ماندگاری کمتری دارد.
روغن های سبک و فوق سبک که معمولاً برای نشان دادن روغن های بسیار تصفیه شده استفاده می شوند. روغن های فوق سبک طعم ملایم تری دارند ولی از نظر سایر ویژگی ها یکسان هستند.
روغن زیتون ماندگاری کوتاه تری نسبت به آنچه مردم فکر می کنند، دارند. مدت زمان انقضای یک بطری از این روغن حداکثر 18 تا 24 ماه می باشد. این امر به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن باعث می شود روغن سفت شود و طعم و مزه خود را از دست بدهد (و محتوای پلی فنل آنها از بین برود). روغن زیتون را در ظروف مات خریداری کنید و آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر مرتباً از این نوع روغن استفاده نمی کنید برای جلوگیری از اسراف، بطری های کوچکتری بخرید.
نحوه استفاده
بحث در مورد اینکه چه زمانی باید از این روغن استفاده کرد و یا نحوه طبخ آن چگونه است، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. این موضوع عمدتا از بحث در مورد نقطه جوش روغن زیتون ناشی می شود و این نقطه ای است که روغن به معنای واقعی کلمه شروع به تبخیر می کند (و در صورت گرم شدن بیش از حد ممکن است باعث شعله ور شدن شود). گرمایش تا این مرحله شروع به تخریب روغن می کند و ترکیبات شیمیایی سودمند آن را تجزیه می کند. روغن زیتون دارای نقطه جوش بین 365 و 420 درجه فارنهایت است. از روغن زیتون خام می توان در داخل سبزیجات بعنوان سس استفاده کرد. اگر قصد پخت و پز دارید و می خواهید از روغن استفاده کنید بهتر است بجای این روغن، روغن کلزای را انتخاب کنید.
کلام آخر
اگر بخواهیم به این سوال که آیا روغن زیتون سالم است پاسخ کوتاه بدهیم باید بگوییم، بله!. این روغن با فواید غذایی و مزیت های ضد التهابی و ضد سرطانی، گزینه بسیار عالی است. زمانی که توانستید تشخیص دهید چگونه از روغن زیتون استفاده کنید، کدام روغن زیتون مناسب است و چگونه باید نگهداری شود، در آنصورت می توانید از حداکثر خواص درمانی آن بهره مند شوید. اکنون شما تمامی جزئیات را یاد گرفتید و زمان آشپزی فرا رسیده.