آلوورا (آلوئه ورا)، گیاهی معجزه آور و از نوع گیاهان آبدار است. 500 گونه از این گیاه در سراسر جهان، خصوصا در شمال آفریقا، رشد می کنند. ژل آلوورا، از برگ های این گیاه به دست می آید و دارای خواص دارویی زیادی است و اغلب در کرم ها و لوسیون ها از این ژل استفاده می شود.  Kew Gardens، (مرکز عالی گیاه شناسی سلطنتی انگلیس) درباره این گیاه می گوید که از این گیاه، قرن هاست که استفاده می شود و در حال حاضر از همیشه محبوب تر است.

امروزه، از گیاه آلوئه ورا استفاده های زیادی می شود:
  • طعم دهنده ی غذا؛
  • لوازم آرایشی؛
  • مکمل های غذایی؛
  • داروهای گیاهی.

خواص آلوورا ( آلوئه ورا ) قبل از قرن 16، در ابرزپاپیروس(کتاب داروسازی مصر کهن) ثبت شده است. طبق تحقیقی که در مجله ی مرتبط با امراض پوستی هندوستان منتشر شده است: در مصر باستان، آنها آلوئه ورا را “گیاه جاودانگی” می نامیدند. نویسندگان نوشته اند: «قرن ها، از این گیاه در چین، ژاپن، هند، یونان، مصر، مکزیک و ژاپن به عنوان گیاه دارویی استفاده شده است».

آلوئه

فواید شگفت انگیز و برترین خواص آلوورا برای سلامتی

آلوئه ورا خواص بی شماری دارد. درباره ی بعضی از خواص این گیاه، تحقیقاتی صورت گرفته است. این بار در این مقاله ی دکتر چک به این خواص می پردازیم…

1-  خواص آلوورا برای دندان ها و لثه ها

تحقیقی در مجله ی دندانپزشکی حاکی از این است که ژل آلوئه ورا مانند خمیردندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

محققان، کاربرد ژل آلوئه ورا را با دو خمیر دندان مشهور برای ازبین بردن جرم دندان مقایسه کردند. یافته ها حاکی از این است که اثربخشی ژل آلوئه ورا مانند خمیر دندان و حتی در بعضی موارد، برای کاهش باکتری های دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر است.

آلوئه ورا حاوی ترکیباتی است که خواص ضدالتهابی دارند و درد را کاهش و التیام  می بخشند. به این ترکیبات «آنتراکینون» می گویند.  دانشمندان دریافتند که ژل آلوئه ورا می تواند خواص مفیدی داشته باشد و به صورت موثر استفاده شود.

خواص آلوورا برای یبوست

2- خواص آلوورا برای یبوست

طبق تحقیقاتی که روی گیاهان دارویی صورت گرفته، بر تاثیر آلوئه ورا برای درمان یبوست، تاکید کرده است. لاتکس آلوئه ورا در دوزهای 50 تا 200 گرمی به صورت مایع یا کپسول، روزی یک عدد، به مدت 10 روز استفاده می شود.

لازم به ذکر است که سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا در سال 2002، بر نبود اطلاعات کافی درباره ی اثربخشی محصولات آلوئه ورا برای درمان یبوست تاکید کرده است.

3- خواص آلوورا  برای درمان زخم پای دیابتی

تحقیقی در کالج داروسازی سیناگاد در هند، در مجله ی International Wound منتشر شد که بر خواص آلوئه ورا در درمان زخم های پوستی تاکید داشت. آنها گزارش داده اند :« ژل کارباپول947 و ژل آلوئه ورا  نسبت به محصولات تجاری، در درمان زخم های پوستی کاربرد بیشتری دارند و برای درمان زخم پای دیابتی استفاده می شوند».

4- خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی

آلوئه ورا در درمان بیماری های پوستی استفاده می شود و  خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی مفیدی دارد. محققان در دانشگاه لاس پالماس د گران کاناریا، در اسپانیا، تحقیقی را در مجله ی   Molecules منتشر کردند. آن ها دریافتند که عصاره ی متانول برگ های آلوئه ورا، تاثیر مفیدی در سلامت افراد دارد. این دانشمندان بر خاصیت ضدقارچی و آنتی اکسیدانی آلوئه ورا نیز تاکید کردند.

این تیم تحقیقاتی گزارش داده است:« عصاره ی برگ های آلوئه ورا، خاصیت آنتی اکسیدانی و خواص ضد مایکوپلاسمایی هم دارد.»

ژل آلوئه ورا

مایکوپلاسما، نوعی باکتری فاقد دیواره ی سلولی است که برخی آنتی بیوتیک ها نمی توانند روی آنها تاثیر بگذارند. خاصیت ضد مایکوپلاسمایی این گیاه، به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

5- محافظت از پوست در برابر اشعه ی ماورای بنفش خورشید

دانشمندان دانشگاه کیونگ هی در کره ی جنوبی بر اثربخشی «گیاهچه» یا «همان گیاه بچه» و گیاه آلوئه ورای مادر، در درمان پیری پوست، ناشی از اشعه ی ماوری بنفش، تاکید کردند. عصاره ی گیاهچه و یا همان گیاه بچه (BAE) از شاخه های 1 ماهه، و عصاره ی گیاه مادر (AE) از شاخه های 4 ماهه به دست می آید. در مقاله ای که در تحقیقات فیتوتراپی(گیاه درمانی) منتشر شده است، نویسندگان نتیجه گرفته اند : «عصاره ی گیاهچه و یا همان گیاه بچه ممکن است بیشتر از عصاره ی گیاه مادر، از پوست در مقابل آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند».

6- محافظت در برابر آسیب های پوستی پس از پرتودرمانی

در تحقیقی که در دانشگاه ناپل ایتالیا انجام شده است: پنج کرم موضعی مختلف آزمایش شدند تا تاثیر این کرم ها را در محافظت از پوست بیماران مبتلا به سرطان سینه که تحت پرتودرمانی قرار گرفتند، مشاهده کنند. یکی از این کرم ها حاوی آلوئه ورا بود. آنها 100 بیمار را به پنج گروه 20 نفره، تقسیم کردند. برای هرکدام، نوعی روش درمانی انتخاب شد. بیماران استفاده از کرم ها را دو بار در روز و 15 روز قبل از پرتودرمانی، شروع کردند و بعد از آن، به مدت 1 ماه، این درمان را ادامه دادند. در طی دوره 6 هفته ای، آزمایش هایی روی آنها صورت گرفت. این دانشمندان در مجله ی Radiation Oncology، گزارش داده اند :« استفاده از کرم های آبرسان موضعی باعث کاهش عوارض پوستی در زنان تحت درمان با پرتودرمانی سرطان سینه می شود. همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده، در درمان آسیب های پوستی ناشی از پرتودرمانی هم حائز اهمیت است».

7 – خواص آلوورا  برای افسردگی، یادگیری و حافظه

تحقیقی در مجله Nurritional Neuroscience، که روی حیوانات صورت گرفته، حاکی از این است که آلوئه ورا باعث کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موشها می شود. پس از انجام آزمایشات روی موش های آزمایشگاهی، آنها دریافته اند:« آلوئه ورا، باعث تقویت حافظه و یادگیری می شود، همچنین افسردگی در موش ها را کاهش می دهد.» برای اینکه تاثیر مشابه این گیاه روی انسانها  هم مشخص شود، تحقیقات گسترده تری لازم است.

کرم آلوئه ورا

8- زخمهای ناشی از سوختگی درجه 2

تیمی از جراحان پلاستیک، برای درمان زخم های سوختگی درجه دو، ژل آلوئه ورا را با کرم سولفادیازین نقره 1 درصد مقایسه کردند. آنها در مجله ی انجمن پزشکی پاکستان گزارش دادند که زخمهای سوختگی در بین بیماران تحت درمان با آلوئه ورا، در مقایسه با بیماران تحت درمان با سولفادیازین نقره 1 درصد (SSD)، سریعتر بهبود پیدا  می کند. محققان افزودند که افرادی که از ژل آلوئه ورا استفاده کردند، نسبت به بقیه درد کمتری را احساس می کنند. همچنین نویسندگان در مجله ی پزشکی پاکستان نوشتند که درمان زخم های ناشی از سوختگی، با استفاده از آلوئه ورا، نسبت به کرم سولفادیازین نقره، مقرون به صرفه تر است و باعث کاهش درد می شود.

9- خواص آلوورا برای سندرم روده تحریک‌پذیر

نتایج تحقیقی در بیمارستان اس تی جورج، در لندن، ایالت کینگدام، در مجله بالینی بین المللی ، بر اثر بخشی آلوئه ورا در درمان سندرم روده ی تحریک پذیر تاکید کرده است. در طی این تحقیق، افراد مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر، از آلوئه ورا و پلاسبو(دارونما) استفاده کردند. بعد از سه ماه، هیچ علائمی از اسهال در این افراد دیده نشد. هرچند، محققان گزارش داده اند:« مدرکی مبنی بر اثربخشی آلوئه ورا در درمان بیماری سندرم روده ی تحریک پذیر وجود ندارد. با این حال، ما نمی توانیم این احتمال را رد کنیم که بیماران مبتلا به اسهال و سندرم روده تحریک‌پذیر با استفاده از آلوئه ورا بهبود پیدا کردند. در رابطه با تاثیر آلوئه ورا در درمان این بیماری، باید تحقیقات گسترده تری صورت بگیرد».


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص هویج برای بینایی ، سرطان و مبارزه با ۱۰ بیماری دیگر
مهمترین خواص پرتقال برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن
خواص دانه چیا برای لاغری ، بارداری ، سرطان و ۲۰ خواص دیگر برای سلامتی

 

منبع