کندر و روغن کندر فواید زیادی برای پوست و مو، سیستم تنفسی، گوارشی و خواص بی شماری برای سلامتی شما دارد؛ از جمله: کاهش درد و استرس، از بین بردن درد عضلانی، درمان عفونت های ریه، تنظیم کارکرد تیروئید، بهبود عملکرد حافظه و رفع التهاب و خارش است.

اصلی ترین خواص کندر تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش تمرکز و مبارزه با سرطان است. مصرف کندر در مردان قدرت اسپرم سازی را افزایش می دهد و باعث تقویت باروری می شود.

همچنین مصرف آن برای بانوان هم بسیار پر فایده است، از تشکیل کیست رحم جلوگیری می کند و تومورهای ناشی از یائسگی را از بین می برد و …

اگر می خواهید با خواص بی شمار  کندر، بیشتر آشنا شوید این مقاله را تا آخر بخوانید.

خواص روغن کندر

روغن کندر خواص دارویی زیادی دارد. در دوران باستان، مردم از آن برای مصارف درمانی مختلفی استفاده می‌کردند. در حقیقت، در دوره‌هایی از تاریخ، تجارت کندر در دنیا خیلی رایج بود. خوشبختانه دانشمندان امروزی خواص طبیعی کندر را شناخته‌اند و در حال بررسی و آزمایش آن هستند. به غیر از نقش کلیدی روغن کندر در عطرسازی،  خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی هم دارد.

خواص کندر برای ریه، معده، حافظه

خواص کندر برای پوست

۱. تهویه پوست

استفاده از آب کندر مانند یک تهویه برای پوست عمل می‌کند؛ البته اگر آن را همیشه استفاده کنید. استفاده منظم از این تهویه طبیعی پوست‌تان را صاف و نرم می‌کند.

۲. زخم‌ها را خوب می‌کند

پوست بدون لک آرزوی خیلی از ماست. کندر آکنه، جای جراحی، ترک‌های پوستی و دیگر مشکلات پوستی را از بین می‌برد و شما را جوان تر می‌کند.

۳. پوست را بازسازی می‌کند

بازسازی پوست یکی دیگر از خواص روغن کندر است . کندر می‌تواند چروک‌ها و خطوط صورت را از بین ببرد و سلول‌های پوست را بازسازی کند. استفاده از عصاره آن، پوستتان را شاداب می کند. روغن کندر برای سلامتی پوست یکی از بهترین گزینه‌هاست.

۴. رشد ناخن‌ها را زیاد می‌کند

استفاده از روغن کندر روی ناخن‌ها باعث می‌شود که ناخن‌های ضعیف یا شکسته قوی شوند و به خوبی رشد کنند.

۵. ضد عفونت است

کندر مانع عفونت می‌شود و می‌تواند زخم‌ها و جراحت‌ها را پاکسازی کند. با استفاده از روغن کندر زخم‌ها خیلی سریع خوب می‌شوند و جای آنها باقی نمی‌ماند.

۶. زگیل را درمان می‌کند

برای دو هفته، روزی دو بار، روغن کندر را روی زگیل‌ها بمالید تا این ضایعات به تدریج از بین بروند.

۷. گزیدگی و نیش حشرات را درمان می‌کند

یک قطره روغن کندر قادر است التهاب ناشی از نیش حشرات را از بین ببرد و آن را سریع خوب کند.

خواص کندر برای مو

اگر از موهای‌تان راضی نیستید، روغن کندر به شما کمک می‌کند.

۸. شوره سر را رفع می‌کند

تقریبا بیشتر روغن‌های اصلی از جمله کندر شوره و قارچ سر را به تدریج از بین می‌برند.

۹. موهای‌تان را درخشان می کند

شما می‌توانید روغن کندر را به تنهایی استفاده کنید و یا آن را با صمغ Myrrh مخلوط کنید و آن را روی موهای‌تان بمالید. از این دو، ژل درست کنید و به سرتان بمالید تا موهای‌تان شفاف و درخشان شوند.

خواص روغن کندر برای درخشانی مو

۱۰. ریزش موها را قطع می‌کند

روغن کندر ریشه موها را قوی و ریزش آنها را قطع می‌کند و با این کار سلامتی را به موهای شما هدیه می‌کند.

فواید کندر برای سلامتی

خواص کندر برای سلامتی بی‌شمار هستند. بعضی از آنها را در اینجا توضیح می‌دهیم:

۱۱. کندر درد را کاهش می‌دهد

با استفاده از روغن کندر هر نوع دردی یا دردهای ناشی از التهاب، کمتر می‌شوند.

۱۲. کندر استرس را کم می‌کند

استرس جزیی از زندگی امروزی است؛ اما با استفاده از روغن کندر به عنوان عطر و یا بوئیدن آن در زمانی‌هایی که استرس دارید، به آرامش می‌رسید و استرس‌تان کم می‌شود.

استرس

۱۳. کندر درد عضلات را از بین می‌برد

کندر باعث می‌شود که خون به سمت عضلات آسیب‌دیده جریان پیدا کند و دردهای عضلانی را از بین ببرد.

بنابراین، برای کسانی که مبتلا به روماتیسم هستند، خیلی مفید است.

۱۴. کندر خارش را بر طرف می کند

روغن کندر را به طور مستقیم بر روی قسمتی که خارش دارد، بمالید. این کار به‌تدریج باعث از بین رفتن خارش می شود.

۱۵. درد کمر را آرام می‌کند

عواملی مانند: بلند کردن اشیای سنگین، بارداری و نشستن یا ایستادن نادرست می‌توانند منجر به کمردرد شدید شوند. اگر کمردرد دارید، کمی روغن کندر به کمرتان بمالید تا درد آن بهتر شود.

۱۶. کندر التهاب را درمان می‌کند

مالیدن روغن کندر به صورت مستقیم روی محل ملتهب شده و یا استفاده از کپسول‌های آن، التهاب را از بین می برند.

۱۷. کندر سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد، سریع بیمار می‌شوید. کپسول‌های کندر را استفاده کنید و یا کمی از روغن آن را به کف پایتان بمالید تا ایمنی بدن‌تان افزایش یافته و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

۱۸. کندر مشکلات بینایی را برطرف می‌کند

اگر چشم‌های‌تان آب می‌آورند، کمی روغن کندر را اطراف چشم، گونه‌ها و استخوان ابروها بمالید و تا دو ماه این کار را تکرار کنید تا بینایی‌تان تقویت شود. استفاده از روغن کندر در اطراف چشم و برای مدت پنج دقیقه در روز، مشکلات شدید بینایی را برطرف می‌کند.

۱۹. کندر تمرکز را بالا می‌برد

یک یا دو قطره روغن کندر را روی شقیقه یا پشت گردن بمالید تا به مرور زمان تمرکزتان بالا رود.

تمرکز

۲۰. کندر ضد سرطان است

تحقیقات نشان داده‌اند که کندر ماده ای ضدسرطان است و با سرطان مقابله می کند. این یکی از بهترین فواید کندر برای سلامتی است.

۲۱.  روماتیسم را درمان می کند

صمغی که از گیاه کندر خارج می‌شود، سرشار از مواد ضدالتهابی است. اسید بوسولئیک موجود در این گیاه از بافت‌‌های بدن محافظت می‌کند؛ بنابراین، التهاب و درد را کم می‌کند. مطالعات نشان داده است که این گیاه بافت‌های متصل به یکدیگر را باز می‌کند تا خون در این بافت‌ها راحتتر گردش کند و التهاب و درد آن کاهش یابد. شما می‌توانید از قرص‌ها و یا پودر کندر نیز استفاده کنید.

۲۲. کندر آرتروز را درمان می‌کند

این گیاه آرتروز را درمان می‌کند. نتایج مطالعات مختلفی در این مورد نشان داده است که اگر چه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این گیاه تأثیر خود را نشان دهد، حتی پس از آنکه مصرف آن را قطع کنید، تأثیر آن باقی می ماند. در صورتی که مصرف آن را ادامه دهید، زودتر تأثیر آن را می‌بینید. از طرفی دیگر، تأثیرات جانبی هم ندارد.

۲۳. کندر آسم مزمن را درمان می‌کند

کندر برای کسانی که آسم شدید دارند، خیلی مفید است. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم کندر، علائم آسم را کمرنگ کرده و تعداد دفعات تنگی نفس را کاهش می‌دهد؛ اما مطالعات بیشتری نیاز است تا بگویند چگونه باید از این گیاه برای مدتی طولانی استفاده کنیم.

تنگی نفس

۲۴. کندر بیماری‌های روده را درمان می‌کند

بعضی اوقات بدن در مقابل اختلالات، مقاومت می‌کند. این مقاومت باعث تحریک روده و التهابات مرتبط با آن می‌شود. مطالعات ثابت کرده‌اند که استفاده منظم از کندر، این گونه التهابات را کاهش می‌دهد و بیماری‌های روده را درمان می‌کند.

۲۵. کندر منبعی غنی از گوگولسترون است

این عناصر به کاهش وزن کمک می‌کنند. در واقع عملکرد تیروئید را تنظیم می‌کنند. به همین دلیل، وزن را کاهش می‌دهند. تحقیقاتی بر یک موش در محیط آزمایشگاه انجام شده که نشان داده است که خوردن کندر باعث کاهش وزن موش ها شده است. با وجود این، نیاز به مطالعات بیشتری است تا کاملا ثابت شود که کندر برای کاهش وزن انسان هم مناسب است. به هر حال، زمانی که پای داروهای کاهش وزن وسط می‌آید، خوردن کندر روش ایمن و مطمئنی محسوب می‌شود.

۲۶. برای قلب مفید است

کندر میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید را کنترل می‌کند. بر همین اساس، قلب را از مشکلاتی مانند کلسترول بالا محافظت می کند.

۲۷. تب و سردرد را قطع می‌کند

این گیاه مانند آسپرین عمل می‌کند. یعنی زمانی که تب یا سردرد دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

۲۸. کندر برای ریه مفید است و عفونت و تنگی نفس را درمان می‌کند

مطالعات مختلفی که درباره مزایای کندر انجام شده‌اند، نشان داده است که خواص ضدالتهابی طبیعی و ضدباکتریایی دارد که باعث از بین رفتن عفونت‌های ریه می شود. کندر التهاب رگ های خونی را کم کرده و ریه را منقبض می‌کند؛ بنابراین، خون به ریه سرازیر می‌شود و درد این ناحیه کاهش پیدا می‌کند.

۲۹. مشکلات تنفسی را رفع می‌کند

خواص ضدباکتریایی Salaiguggulu در کندر باعث می‌شود که یک درمان طبیعی برای مشکلات تنفسی باشد. بیماری‌های لثه التهاباتی را به وجود می‌آورند که مشکلات تنفسی یکی از نتایج آنهاست. وقتی التهاب برطرف شود و باکتری از بین برود، مشکلات تنفسی خود به خود درمان می‌شوند. دو یا سه قطره روغن Boswellia را با آب گرم مخلوط کنید و روزی دو بار آن را قرقره کنید.

۳۰. ادرارآور طبیعی است

مطالعات خاصی نشان داده است که این گیاه خاصیت ادرارآوری هم دارد. این خاصیت در کنار خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی آن باعث می‌شود که عفونت‌های مجاری ادرار را هم درمان کند.

۳۱. نیروبخش طبیعی برای مغز است

براساس تحقیقات زیادی، این گیاه، تمرکز و هوش را زیاد می‌کند؛ بنابراین، برای مغز خیلی مفید است.

۳۲. کندر قدرت اسپرم‌سازی مردان را بالا می‌برد

استفاده منظم از کندر باعث می‌شود کیفیت و تعداد اسپرم‌های مردان بیشتر شود و از این رو، قدرت باروری آنان افزایش می یابد. به همین دلیل معجزه آسا، روغن کندر را «شاه روغن‌ها» می‌دانند.

۳۳. کندر برای سلامتی رحم مفید است

روغن کندر برای سلامتی رحم خوب است و تولید استروژن را کنترل می‌کند، از شکل‌گیری کیست رحم و تومورهای بعد از یائسگی که منجر به سرطان رحم می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چرخه قاعدگی را منظم کرده و رحم را سالم نگه می‌دارد. همچنین، بیماری‌های زنانه را کاهش می‌دهد.

بعضی از پزشکان از روغن کندر برای درمان خون‌ریزی رحم و قاعدگی شدید استفاده می‌کنند. این روغن همچنین غشای مخاطی رحم را پاکسازی می‌کند.

خواص کندر برای رحم

۳۴. ماده ای نیروزاست

روغن کندر مواد نیروزایی در خود دارد که باعث می‌شوند ریشه موها محکم شوند، رگ‌های خونی، روده‌ها و ماهیچه‌ها به هم جوش بخورند و ترمیم شوند. از طرفی دیگر، لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. این روغن اسهال را رفع کرده و مانند یک منعقدکننده قوی عمل می‌کند و خون‌ریزی جراحت‌ها و زخم‌ها را قطع می‌کند.

۳۵. برای سلامتی دهان مفید است

روغن کندر اصل، ضدعفونی کننده قوی است و بسیاری از بیماری‌های دهان، مانند: دندان‌درد، زخم دهان و عفونت دهان را از بین می برد. از طرفی دیگر، بوی بد دهان و مشکلات تنفسی را رفع می‌کند.

۳۶. حافظه را تقویت می‌کند

اگر روغن کندر را پشت گردن‌تان بمالید، تمرکز و توجه ذهنی‌تان بالا می‌رود.

۳۷. کندر برای معده مفید است و گوارش را تقویت می‌کند

روغن کندر مخصوص کسانی است که از اسیدی بودن شدید معده و مشکلات گوارشی رنج می‌برند. آنتی‌اسیدها یا داروهای گوارشی دیگر فقط نشانه‌ها را کمرنگ می‌کنند؛ اما روغن کندر گوارش را راحتتر کرده و از آنتی‌اکسیدان‌ها موثرتر است. این روغن، ترشح اسید معده را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود غذا به راحتی از روده عبور کند. همچنین، معده را سم زدایی کرده و سیستم گوارش را تقویت می‌کند.

۳۸. با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند

مطالعات زیادی نشان داده است که روغن کندر خاصیت ضدسرطانی دارد و با سلول‌های سرطانی مبارزه می کند. روغن کندر در چندین فرد سرطانی آزمایش شده و با سم‌زدایی بدن آنها، سلول‌های سرطانی را از بین برده است؛ از جمله: سرطان خون، ملانوما، هپاتوم، روده و پروستات. مواد شیمیایی و داروهایی که با روغن کندر ساخته می‌شوند، به عنوان داروهای ضدسرطان استفاده می‌شوند.

در طی مطالعه ای، محتویات فعال در روغن کندر باعث شده که سلول‌های ایمنی بدن، علیه سلول‌های سرطانی تحریک شوند. این روغن چه به صورت خوراکی و چه از طریق بو کردن، ممکن است ضدسرطان باشد.

۳۹. هورمون‌ها را تنظیم و افسردگی را درمان می‌کند

روغن کندر ضدافسردگی است. چون حاوی ترپن است که سیستم حاشیه‌ای مغز را (غده‌های هیپوفیز و هیپوتالاموس) تحریک می‌کنند. هیپوتالاموس یکی از غدد اصلی در مغز است که هورمون‌های رشد و تیروئید را تولید می‌کند.

۴۰. گاز شکم را خارج می‌کند

روغن کندر گاز شکم را از بدن خارج می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این گاز در بدن باقی بماند و دردسرساز شود. به همین دلیل، از مشکلاتی مانند: درد شکم، احساس سنگینی در قفسه سینه و عرق کردن غیرطبیعی جلوگیری می‌کند.

روغن کندر یکی از هدایای طبیعت برای سلامتی و زیبایی شماست. از آن استفاده کنید.

 

منبع : stylecraze