کلم بروکلی گیاهی سبز از خانواده کلم و یک غذای عالی است. این نوع کلم از سالم ترین سبزیجات خانواده ی کلم هاست که غالبا سر شاخه ی گلدار بزرگ آن، به دلیل خواص تغذیه ای آن خورده می شود. کلم بروکلی غالبا به صورت جوشیده یا بخارپز مصرف می شود؛ اما می تواند به صورت خام نیز خورده شود.

آیا خوردن کلم بروکلی برای شما خوب و مفید است؟

البته که مفید است! این سبزی به ویتامین C ( دو برابر مقدار ویتامین C که در پرتقال وجود دارد )، کلسیم (به همان اندازه که در شیر کامل وجود دارد) و سلنیم (ماده مغذی که برای پیشگیری از سرطان اهمیت دارد ) مجهز می باشد.

هم چنین مصرف کلم بروکلی، بدن شما را از بعضی از مواد غذایی، عوامل سرطان زا در هوا و سایر اکسیدان ها سم زدایی می کند. این فعالیت را می توان به سولفورافان، (ماده ی شیمیایی گیاهی مهم در کلم بروکلی) نسبت داد.

نتایج مطالعه ای ثابت کرده است که مصرف سبزیجات خانواده ی کلم، می تواند از سلول ها در برابر آسیب به DNA آن ها محافظت کند.

دلایل دیگری وجود دارد که نشان می دهد کلم بروکلی ممکن است برای شما خواص بسیار شگفت انگیزی به ارمغان بیاورد که در این مقاله از سایت دکتر چک کمی در مورد جزئیات آن ها صحبت خواهیم کرد. اما قبل از آن، بیایید کمی به ارزش غذایی این گیاه بپردازیم.

ارزیابی ارزش غذایی کلم بروکلی

ارزش غذایی کلم بروکلی به اندازه ی 91 گرم در هر وعده ی غذایی

31 کالری                                                            کالری بدست آمده از چربی 3

ارزش روزانه برحسب درصد

——–

چربی کل         0 گرم

چربی اشباع     0 گرم

کلسترول          0 میلی گرم

سدیم              30 میلی گرم

کربوهیدرات کل      2 درصد

فیبر رژیمی        2 گرم

شکر                 2 گرم

پروتئین              3 گرم

ویتامین آ           11 درصد

ویتامین سی     135 درصد

کلسیم             4 درصد

آهن                 4 درصد

 

کلم بروکلی

ویتامین ها                  مقدار در هر وعده غذایی                      ارزش روزانه برحسب درصد

——–

ویتامین آ        567 واحد بین المللی

ویتامین سی        81.2 میلی گرم

ویتامین دی              —

ویتامین ای ( آلفا توکوفرول)    0.7 میلی گرم

ویتامین کا            92.5 میکروگرم

تیامین                0.1 میلی گرم

ریبوفلاوین           0.1 میلی گرم

نیاسین              0.6 میلی گرم

ویتامین ب 6       0.2 میلی گرم

فولات                57.3 میکروگرم

ویتامین ب 12     0.0 میکروگرم

اسید پانتوتنیک    0.5 میلی گرم

کولین                 17 میلی گرم

بتایین                0.1 میلی گرم

 

 

مواد معدنی           مقدار در هر وعده غذایی

——–

کلسیم               42.8 میلی گرم

آهن                   0.7 میلی گرم

منیزیم                19.1 میلی گرم

فسفر                 60.1 میلی گرم

پتاسیم               288 میلی گرم

سدیم                 30.0 میلی گرم

زینک(روی)          0.4 میلی گرم

مس                  0.0 میلی گرم

منگنز                 0.2 میلی گرم

سلنیم               2.3 میکروگرم

فلوراید               —

——–

یک فنجان کلم بروکلی پخته شده حاوی مواد مغذی مهم زیر می باشد:

  • 100 میکروگرم ویتامین K ( ارزش روزانه 270 درصد )؛
  • 101 میلی گرم ویتامین C ( ارزش روزانه 168 درصد )؛
  • 120 میلی گرم ویتامین A ( ارزش روزانه 48 درصد )؛
  • 165 میکروگرم فولات ( ارزش روزانه  42 درصد )؛
  • 4 میلی گرم ویتامین B6 و منگنز از هر کدام ( ارزش روزانه 16 درصد )؛
  • 457 میلی گرم پتاسیم ( ارزش روزانه 14 درصد )؛
  • 105 میلی گرم فسفر ( ارزش روزانه 10 درصد )؛
  • 33 میلی گرم منیزیم ( ارزش روزانه 8 درصد )؛
  • 62 میلی گرم کلسیم ( ارزش روزانه 6 درصد )؛
  • و یک ساقه کلم بروکلی تقریبا 45 کالری دارد.

کلم بروکلی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکلی نقش عمده ای در جلوگیری از بیماری های التهابی، مانند: سرطان و دیابت ایفا می کنند. همچنین   سلامت کبد را بهبود بخشیده و به سم زدایی بدن کمک می کند. با خواندن موارد زیر، از فواید بالقوه ی کلم بروکلی، برای سلامت کل بدن خود مطلع شوید.

1-  از بیماری سرطان جلوگیری می کند

انستیتوی ملی سرطان، در مورد ارتباط بین انواع کلم ها، به ویژه کلم بروکلی و سرطان مفصل صحبت کرده است. این سبزیجات حاوی گلوکوزینولات ها هستند. در حین پخت و پز، جویدن و هضم، این گلوکوزینولات ها تجزیه می شوند، تا ترکیبات فعال بیولوژیکی ایجاد کنند. یکی از این ترکیبات، ایندول-3-کاربینول، ترکیبی با خواص ضد سرطانی قوی است.

در بعضی از تحقیقات مشخص شده است که کلم ها، خصوصا کلم بروکلی، در درمان انواع سرطان ها به ویژه سرطان پروستات، سرطان ریه ها، سرطان سینه و سرطان روده ی بزرگ نقش کمک کننده دارد.

یکی دیگر از ترکیبات موجود در کلم بروکلی برای پیشگیری از سرطان، سولفورافان یا گوگرد ارگانیک طبیعی است. سولفورافان عملکرد و تقسیم سلولی طبیعی را پشتیبانی می کند و حتی باعث افزایش آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) در سلول های سرطانی می شود. تحقیقات نشان داده است که فقط خوردن 3 وعده کلم بروکلی در هفته، می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 60 درصد کاهش دهد.

رژیم سبزیجات

همچنین کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی از فیبر است که ایمنی بدن را تقویت کرده و با بیماری های التهابی مانند سرطان مبارزه می کند.

2- بدن شما را سم زدایی می کند

غالباً گفته شده است که ماده ی گلوکورافانین، گلوکوناستورتین و گلوکوبراسیسین موجود در کلم بروکلی مواد شیمیایی مضر را از بدن شما دفع کرده و از بین می برد.

سولفورافان موجود در جوانه ی کلم بروکلی با ایجاد شبکه ای از آنزیم های سم زدا، سلول های هوازی را از آسیب در امان نگه می دارد. علاوه بر این، واکنش های التهابی را نیز سرکوب می کنند. در مطالعه دیگری، مشخص شده است که بدن افرادی که چای جوانه ی کلم بروکلی مصرف می کنند، سم زدایی بیشتری دارد. این افراد مشاهده کردند که پس از آزمایش طولانی مدت 8 هفته ای، میزان بنزن و آکرولئین خون آن ها کاهش پیدا کرده است. بنزن و آکرولئین: فرآورده های حاصل از مواد شیمیایی قابل احتراقی هستند که معمولاً در مناطق بسیار آلوده دیده می شوند. به عبارت ساده: کلم بروکلی به از بین بردن آلاینده هایی که به طور ناخواسته آنها را استنشاق می کنیم، کمک می کند.

3- سلامت استخوان و دندان ها را بهبود می بخشد

آیا مشکلات استخوانی دارید یا کسی را می شناسید که مشکل استخوانی داشته باشد؟ خب، ما می دانیم که مشکلات استخوانی چه دردی ممکن است داشته باشد! شما نمی توانید درست حرکت کنید و این وحشتناک است. اما مطمئناً ممکن است با کلم بروکلی مقداری آرامش پیدا کنید. کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین K، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که در حفظ تراکم مواد معدنی استخوان نقش اساسی دارد. این کلم حاوی مقادیر غنی از آهن نیز می باشد.

برخی از متخصصان گفته اند که ویتامین K، استخوان ها را بهتر از کلسیم تقویت می کند. یک فنجان کلم بروکلی، 20 درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن شما را تامین می کند. این ویتامین به همراه کلسیم، به حفظ دندان های شما نیز کمک می کند؛ یعنی کلم بروکلی با پوکی استخوان مقابله می‌کند.

4- موجب ارتقای سلامت قلب می شود

کلم بروکلی رگ های خونی را قوی می کند که یکی از راه های افزایش بهبود سلامت قلب است. سولفورافان موجود در گیاهان می تواند از آسیب ناشی از بیماری های قندی مزمن و روکش رگ های خونی جلوگیری کرده و حتی آن را برگشت دهد. نتیجه مطالعه ای نشان داده است که مصرف کلم بروکلی پمپاژ خون شما را آسان تر می کند.

همینطور آسیب به قلب را در هنگام محرومیت از اکسیژن کاهش می دهد. مطالعات متعدد دیگری نیز مصرف کلم بروکلی را با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب مرتبط می دانند. این سبزی می تواند التهاب و اکسیداسیون شریان ها را در افراد مستعد سکته مغزی کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که سولفورافان موجود در کلم بروکلی سطح فشار خون را تنظیم می کند.

کلم بروکلی فاقد کلسترول است. همچنین چون فیبر دارد، سطوح کلسترول را تنظیم و از حملات قلبی جلوگیری می کند.

5- سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند

کلم بروکلی باعث کاهش التهاب در روده بزرگ و جلوگیری از سرطان آن می شود. این سبزی درون معده به ترکیبات مشخصی شکسته می شود، که یکی از آن ها ایندولوکاربازول ( ICZ) است.  ICZ ترکیب دیگری به نام گیرنده هیدروکربن آریل (یا AHR) را فعال می کند که عملکرد پوششی روده را حفظ نموده و مشکلات مرتبط، مانند: نشتی روده را درمان می کند. نشتی روده زمانی اتفاق می افتد که پوشش روده ای دچار اختلال می شود و پس از حمله سموم و میکروب ها باز شده و منجر به جذب ضعیف تر مواد مغذی می شود.

این نوع کلم همچنین حاوی ترکیبات متمایز دیگری است که می تواند  باکتری های روده را از بین برده و سلامت کلی روده را تضمین می‌کند.

6- موجب ارتقای سلامت کبد می شود

از این گیاه برای جلوگیری از سرطان کبد و کمک به درمان آن استفاده می شود. جوانه های بروکلی ممکن است آنزیم های سم زدا را افزایش داده و کبد را از آسیب ناشی از آن محافظت کند. همچنین کلم بروکلی ممکن است از نارسایی کبد جلوگیری کند. خوردن 4 وعده غذایی این کلم در هفته، می تواند سلامت کبد شما را به طرز شگفت آوری بهبود بخشد. مطالعه دیگری گزارش داده است که رژیم غذایی حاوی کلم بروکلی برای جلوگیری از بیماری کبد چرب استفاده می شود.

7- کلم بروکلی آلرژی را درمان می کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف کلم بروکلی فقط به مدت 3 روز، ممکن است منجر به افزایش 20 درصدی تولید پروتئین هایی شود که آنتی اکسیدان ها را در سلول های بینی تولید کرده و به درمان آلرژی ها کمک می کنند. مطالعه ای دیگر حاکی از این است که جوانه بروکلی هر گونه واکنش آلرژیکی ناحیه ی بینی را کاهش می دهد.

همچنین باعث کاهش اثرات آلودگی های ناشی از ذرات ریز، بر بیماری های آلرژیکی و آسم می شود. کلم بروکلی سرشار از کوئرستین و کامپفرول ( پلی فنول هایی که به دلیل خاصیت ضدحساسیت به واکنش سیستم ایمنی شناخته شده اند)، می باشد. کوئرستین به درمان آلرژی ها کمک می کند به همین دلیل یکی از ترکیبات اصلی در اکثر داروهای ضد حساسیت است.

حتی این گیاه می تواند به درمان سایر واکنش های آلرژیکی و تنفسی، مانند: آسم و برونشیت کمک کند. سولفورافان موجود در سبزیجات آنزیم های آنتی اکسیدانی را در مجاری هوایی انسان آزاد کرده و از  ما در برابر رادیکال های آزاد و سایر آلاینده هایی که هر روز تنفس می کنیم، محافظت می‌کند.

8- ممکن است باعث کاهش وزن شود

کلم بروکلی کالری کمی دارد و از این رو می تواند یک افزودنی ایده آل برای رژیم کاهش وزن باشد. گفتنی است که این گیاه منبع خوبی از فیبر است. شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از افراط در خوردن دلسرد می کند. این موضوع به سادگی می تواند مسیر همواری برای کاهش وزن باشد.

broccoli

9- استفاده از کلم بروکلی موجب بهبود سلامت بینایی می شود

ممکن است در صورت بروز هر نوع مشکل چشمی که مدتی است شما را آزار می دهد، بخواهید به خوردن بروکلی روی آورید. مطالعات نشان داده است که کلم بروکلی ممکن است از نابینایی جلوگیری کند. و این اثربخشی، دوباره، به سولفورافان موجود در کلم بروکلی نسبت داده می شود. ( آنتی اکسیدانی طبیعی که از چشم ها در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش محافظت می کند).

تحقیقات نشان داده است که هرچه سلول های چشمی شما سولفورافان بیشتری دریافت کنند، از محافظت بیشتری برخوردار خواهید شد.

همچنین مشخص شده است که میوه ها و سبزیجات سبز و زرد با لوتئین و زآکسانتین، (آنتی اکسیدان های مفید برای چشم انسان) غنی شده اند. این آنتی اکسیدان های فوق العاده، از ابتلا به سایر بیماری های جدی چشم مانند: آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کنند. تقریباً 100 گرم کلم بروکلی آب پز حاوی 1،080 میکروگرم لوتئین و زآکسانتین است. همچنین این گیاه سرشار از ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی ضروری، برای بیناییِ بهتر چشم است.

10- به درمان دیابت کمک می کند

اگر فیبر موجود در کلم بروکلی بخشی از خواص آن را شامل می شود، سولفورافان بخش دیگر آن را تشکیل می دهد. همچنین، از آسیب به رگ های خونی، ناشی از دیابت، نیز جلوگیری می کند. سولفورافان آنزیم های خاصی را فعال کرده که این نوع آسیب را محدود می کند. همچنین تجربه های آزمایشگاهی نشان داده است که سولفورافان برای کاهش سطوح گلوکز و کاهش اثرات مضر قندی به کار می رود.

اما موضوعی درباره کلم بروکلی وجود دارد که نیازمند توجه شماست و به سبک تغذیه تان (نتایج روشی عملی که روی سیستم های کنترل بدنتان مطالعه کرده و بر مبنای یک نوع تغذیه خاص به دست آمده است) بستگی دارد.

لطفاً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. اگر شما فردی هستید که بدنتان به یکی از هشت مورد پروتئین واکنش نشان می دهد، ممکن است مجبور شوید میزان مصرف این گیاه را کاهش دهید. خوردن کلم بروکلی بعد از یک وعده غذایی می تواند فشار خون شما را به علت محتوی فیبر موجود در آن، پایین آورد.

11- سلامت مغز را بهبود می بخشد.

دو ماده ی مغذی مهم در کلم بروکلی که باعث بهبود سلامت مغز می شوند، ویتامین K و کولین هستند . در وهله ی اول توانایی های شناختی را افزایش می دهند و در وهله ی دوم باعث بهبود عملکرد حافظه می شود. از همه مهم تر، کلم بروکلی حاوی مقدار مناسبی اسید فولیک است که از بیماری آلزایمر و افسردگی جلوگیری می کند. نتایج مطالعات دیگر نشان داده است که کلم بروکلی موجود در رژیم غذایی ممکن است التهابات عصبی را تا حدی درمان کرده و سولفورافان موجود در کلم بروکلی حافظه مکانی، خصوصاً پس از آسیب دیدگی، را تقویت می کند.

از این رو، این ترکیب به طور گسترده گزینه ی درمانی بالقوه، برای درمان آسیب های مغزی در بیماران در نظر گرفته شده است. دانشکده پزشکی هاروارد گزارش داده است که کلم بروکلی سرشار از بتاکاروتن است که ممکن است از افت یا زوال شناختی جلوگیری کند.

12- سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد

کلسیم و ویتامین C موجود در کلم بروکلی، می توانند سوخت و ساز بدن را تقویت کنند. و فیبر موجود در کلم بروکلی TEF ( ترمیک غذا یا  میزان سوخت و ساز بدن، بعد از غذا خوردن) را افزایش می دهد.

هم چنین فیبر موجود در کلم بروکلی مسئولیت سوخت و ساز سلامت و حفظ عملکردهای اصلی بدن را بر عهده دارد.

13- موجب تقویت ایمنی می شود

اولین دلیلی که باعث می شود کلم بروکلی برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، محتوی ویتامین C موجود در آن است. نتایج مطالعات نشان داده است که کلم بروکلی می تواند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن در زمان پیری شود. سولفورافان موجود در سبزیجات با Nrf2 تعامل دارد(پروتئینی که واکنش آنتی اکسیدانی کلی بدن را تنظیم می کند).

این پروتئین می تواند بر روی صدها آنتی اکسیدان، آنزیم و ژن های جوان کننده، خاصیت تسریع کننده داشته باشد. همچنین مشخص شده است که سولفورافان عملکرد سیستم ایمنی ضعیف را، به دلیل افزایش سن، بالا می برد .

کلم بروکلی حاوی ترکیب گلوتاتیون دیگری نیز می باشد که آن را «آنتی اکسیدان اصلی» نیز می نامند.

همچنین این آنتی اکسیدان ایمنی بدن را تقویت می کند. مطالعات نشان داده است که خوردن کلم بروکلی خام می تواند اثرات تقویت کننده سیستم ایمنیِ بدن را افزایش داده که باعث بهبودی زخم می شوند.

14- کلم بروکلی حامی تغذیه ی درست زنان باردار است

تغذیه ی مناسب در دوران بارداری از سایر دوره های زندگی یک زن، مهم تر است و کلم بروکلی که منبع تغذیه ای غنی از مواد مغذی است، این ویژگی را دارد.

کلسیم موجود در کلم بروکلی از پوکی استخوان در زنان باردار جلوگیری می کند (از آنجایی که در این دوره بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و استخوان های آنها نیز آسیب پذیرتر است)، فولات بارداری سالم را تضمین می کند. این ماده نقایص عصبی در کودک را از بین می برد و فیبر موجود در کلم بروکلی از دیابت حاملگی(بیماری که زنان باردار بیشتر مستعد آن هستند) جلوگیری می کند.

مطالعه ای در کشور کانادا گزارش داده است که مکمل های همراه با جوانه ی کلم بروکلی، از آسیب های مغزی در نوزادان نیز جلوگیری می کند.

سوپ کلم بروکلی

15- سلامت جنسی مردان را بهبود می بخشد

نتایج مطالعه ای در کشور اسپانیا نشان داده است که افزایش مصرف فولات می تواند باعث افزایش تولید مایع منی، ارگاسم قوی تر و بهبود باروری شود. ویتامین A موجود در این سبزیجات، ممکن است باعث افزایش تعداد اسپرم ها شود. همچنین کلم بروکلی خواص بسیاری برای جلوگیری از سرطان مثانه دارد. سرطان مثانه در مردان سه برابر رایج تر از زنان است؛ پس مردان باید از خواص فولات غافل نشوند.

16- PH بدن را متعادل می کند

کلم بروکلی، مانند بیشتر سبزیجات و میوه ها، یک ماده غذایی حاوی آلکانین است و به متعادل سازی سطح pH بدن کمک می کند.

کلم بروکلی چه تاثیراتی در پوست شما ایجاد می کند؟

17- موجب سلامت پوست می شود

کلم بروکلی همانند آنتی اکسیدان ها، سلامت پوست را تضمین کرده و  روند پیری را کاهش می دهد. ویتامین C موجود در سبزیجات تولید کلاژن می کند و در نهایت باعث می شود که پوست شما جوان تر به نظر برسد.

کلم بروکلی حاوی ماده ای به نام گلوکورافانین است که به سولفورافان تبدیل شده و به ترمیم پوست کمک می کند و باعث سلامت پوست شما می شود؛ بنابراین، خوردن کلم بروکلی با سرعت بیشتری پوست شما را بازسازی می کند و به چهره ی شما زیبایی طبیعی می بخشد. مطالعات نشان داده است که عصاره ی جوانه کلم بروکلی از پوست در برابر آسیب های پوستی و سرطان ناشی از اشعه UV محافظت می کند .

18- به کند شدن روند پیری کمک می کند

یکی از ترکیبات موجود در کلم بروکلی ترکیبی به نام نیکوتین آمید مونونوکلئوتید (NMN) است که خواصی برای جلوگیری از پیری دارد. NMN ترکیب دیگری که برای انرژی سوخت و ساز بدن مهم است، تولید می کند. این ترکیب انرژی را در بدن شما می سوزاند و به طور بالقوه برخی از علائم پیری را از بین می برد.

ویتامین C موجود در سبزیجات، با رادیکال های آزاد، که روند پیری را سرعت می بخشند، مقابله می کند. ویتامین C همچنین کلاژن تولید کرده که باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک می شود.

کلم بروکلی از پوست، در برابر سرطان پوست، اغلب بهتر از ضد آفتاب محافظت می کند. قبل از حمام عصاره ی کلم بروکلی را بر روی پوست خود آغشته کنید. سولفورافان موجود در آن تاثیرات شگفت انگیزی بر پوست شما ایجاد می کند.

کلم بروکلی چه فوایدی برای مو دارد؟

19- سلامت مو را بهبود می بخشد

ویتامین های گروه B و ویتامین C باعث تقویت موهای شما و  فولیکول های مو می شوند. همچنین ویتامین C، با رادیکال های آزادی  که باعث ریزش مو می شود، مبارزه می کند. سبزیجات سبز تیره، مانند کلم بروکلی پر از ویتامین های A و C هستند که سبوم ( روغن طبیعی پوست سر که موها را حالت می دهد) تولید می کند.

20- ریزش مو را درمان می کند

ویتامین C موجود در این گیاه شگفت انگیز، رادیکال های آزاد را از بین می برد و باعث ضخیم تر و سالم تر شدن موهای شما می شود. همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B نیز می باشد که استرس را کاهش داده و با ریزش مو مبارزه می کند.

21- به موهایتان جلوه و درخشندگی می دهد

روغن دانه ی بروکلی، حاوی یک ترکیب اسید چرب منحصر به فردی است که شبیه به سیلیکون موجود در شامپوهاست، که وظیفه ی درخشان کردن موهای شما را بر عهده دارد.

همچنین اسید اروسیک (نوعی اسید چرب امگا 9) در کلم بروکلی است که درخشش طبیعی و ملایمی را برای موهای شما به وجود می آورد، بدون اینکه باقی مانده مواد شوینده یا مواد شیمیایی مضر در فولیکول های موی شما باقی بماند؛ بنابراین از این نظر، نسبت به شامپوها و نرم کننده های تجاری دارای مزیت های بسیاری است.

عوارض کلم بروکلی چیست ؟

موجب ایجاد آلرژی یا حساسیت می شود

مصرف کلم بروکلی، ممکن است در برخی از افراد حساس، باعث ایجاد بثورات پوستی شود. در صورت مشاهده ی چنین تأثیراتی مصرف این گیاه را متوقف کنید!

کم کاری تیروئید

کلم بروکلی و سایر گیاهان خانواده ی کلم ها، حاوی گواتروژن هایی هستند که ممکن است در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کنند. (گواتروژن ها، ترکیباتی هستند که تولید هورمون های تیروئیدی را مختل می کنند)، هرچند که هیچ مزیت بالینی برای این مورد وجود ندارد. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، به ویژه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خود ایمنی( رایج ترین نوع تیروئید )، از مواد مغذی موجود در کلم ها از جمله کلم بروکلی بهره مند می شوند.

اثراتی را در طول دوران بارداری و شیردهی ایجاد می کند

در مقادیر طبیعی، این گیاه بی خطر است؛ اما نمی دانیم که اگر کلم بروکلی را بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتاد. از این رو، مصرف خود را محدود کنید!

ناراحتی معده

از آنجایی که کلم بروکلی حاوی فیبر است، خوردن زیاد آن می تواند وضعیت معده ی شما را خراب کند. همچنین این گیاه حاوی قندهای غیر قابل هضم است که توسط باکتری های روده تخمیر می شوند. معمولا این موضوع مطلوب است؛ اما در افرادی که سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) دارند یا دچار بیماری رشد باکتری های روده ی کوچک (SIBO) هستند، ممکن است علائم ناراحت کننده بسیاری به وجود آورد.

عوارض کلم بروکلی

کلم بروکلی انواع مختلفی دارد، مشهورترین انواع آن عبارت اند از:

«Calabrese broccolکه در ایتالیا به نام «Calabria» شناخته می شود. این نوع کلم، سرهای بزرگ و ساقه های ضخیمی دارد و گیاهی یک ساله، مخصوص فصول سرد است.

«Sprouting broccoli»: تعداد زیادی سر با شاخه های متعدد ظریف دارد.

«Broccoflower» : حد وسط بین کلم بروکلی و گل کلم است. طعم آن ملایم و بیشتر شبیه گل کلم است تا کلم بروکلی .

«Broccoli rabe »: در مکان های خاصی به آن «broccoli rob» هم گفته می شود که گونه ای متفاوت از سبزیجات خانواده ی کلم است و به آن Rapini  نیز می گویند. گل های زرد آن خوراکی هستند.

Gailan : به نام «کلم بروکلی چینی» شهرت دارد که نسبت به کلم بروکلی معمولی بلندتر، برگ دارتر و تندتر(تلخ تر) است .

«Purple cauliflower(گل کلم بنفش)»: نوع معروف دیگری از کلم بروکلی است که در اروپا و آمریکای شمالی می روید. این نوع کلم، دارای سری شبیه به گل کلم است و جوانه های گل کوچکی دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله خواندیم که کلم بروکلی، منبع غنی از مواد مغذی است. ممکن است که این گیاه طعم تلخی داشته باشد؛ اما مهم نیست! این گیاه را در بخشی از رژیم روزانه ی خود قرار دهید.

احتمالا مادرتان به شما گفته است که این سبزی غنی را بخورید. ولی احتمالا شما گوش نکردید. حالا که با فواید این گیاه مغذی آشنا شدید، از مادرتان بابت اینکه حرفش را گوش ندادید، عذرخواهی کنید.

پاسخ های کارشناسان به سوالات خوانندگان
آیا ساقه ی بروکلی ارزش غذایی دارد؟

بله، ساقه ها به همان اندازه مغذی و حاوی کلسیم، آهن و ویتامین C هستند.

کلم بروکلی چگونه رشد می کند؟

کلم بروکلی برای رشد، به هوای خنک، خورشید، آب و خاک غنی احتیاج دارد. اطمینان حاصل کنید که بذر را در جایی کاشته اید که حداقل 6 ساعت در روز، نور آفتاب را دریافت می کند. خاک باید حاصل خیز،  زهکشی شده، مرطوب و همچنین حاوی مواد آلی فراوان باشد.

چرا کلم بروکلی سبز است؟

به دلیل وجود کلروفیل یا رنگدانه ی سبز این گیاه نیز مانند گیاهان دیگر سبز است.

 

منبع