پوست انار به خواص پزشکی بسیاری مجهز شده است و از آن برای درمان بسیاری از بیماری های مزمن استفاده می شود. گفته شده است که پوست این میوه حاوی ویژگی های ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد التهابی است و خواص بسیار دیگری برای سلامتی دارد.

پوست انار غنی از آنتی اکسیدان هاست و با مشکلاتی مثل آکنه مبارزه می کند، بدن را از سموم عاری می کند، مانع از پیری و هر گونه نشانه ناشی از کهولت سن می شود و گلو درد و سرماخوردگی را درمان می کند.

به جای این که پوست این میوه را دور بیندازید، برای بهره برداری از خواص بی نظیرش، آن را نگه دارید. در این مقاله از سایت دکتر چک به مزایا و خواص بالقوه پوست انار اشاره می کنیم. همچنین طرز تهیه پودر از پوست آن و چندین دستورالعمل دیگر را آموزش خواهیم داد.

بهترین خواص پوست انار

در این قسمت به مهمترین خواص پوست انار اشاره شده است که میتوانید از آنها بهره ببرید:

مبارزه با آکنه، جوش و دانه

خواص پوست انار برای پوست

پوست انار خواص ضد باکتریایی، ضد ویروس و ضد التهاب دارد. پوست این میوه به طور موثر با مشکلات پوستی از قبیل، آکنه، جوش و دانه مبارزه می کند. همچنین، غنی از انواع آنتی اکسیدان هاست و با باکتری ها و دیگر عفونت ها مقابله می کند.

برخی می گویند که اگر پوست میوه انار را به صورت ماسک صورت یا اسکراب صورت استفاده کنید، به از بین بردن سلول های مرده پوست صورت کمک می کند. با وجود این، بایستی مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود تا ویژگی های بیشتر پوست میوه انار به اثبات برسد.

کمک به سم زدایی بدن

سم زدایی بدن یکی از مهمترین خواص پوست انار می باشد. آنتی اکسیدان های این میوه به طور موثر و فعال با عوامل سمی در بدن مبارزه می کنند؛ از این رو، مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود در پوست انار بدن را سم زدایی می کند.

در یکی از تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام شده، مشخص شده است که عصاره آبدار پوست انار در تقویت سم زدایی بدن موثر است. پوست آن هم سموم را از بدن خارج می کند. با این حال، داده های محدودی در این زمینه در دسترس است.

پیشگیری از چروک شدن پوست و ظهور دیگر علائم پیری

دو عامل مهمی که باعث پیری زودرس می شوند، تماس بیش از حد با نور خورشید و آلودگی هواست.

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که وقتی عصاره پوست انار را با روغن سیاه دانه مصرف کنید، روند ساخت کلاژن را تقویت می کند، با آنزیم هایی که کلاژن را می شکنند مبارزه می کند و به طور موثری به رشد سلول های پوستی کمک می کند. از این رو، پوست انار به طور موثر و طبیعی روند پیری و چروک شدن پوست را به تاخیر می اندازد.

یکی از مطالعاتی که در دانشگاه هالیم در کره بر روی سلول های پوستی انسان و موش های بدون مو انجام شد، به این مورد اشاره می کند که الاجیک اسید موجود در عصاره پوست این میوه باعث بهبود چین و چروک های پوستی می شود و از این رو، به جوان سازی پوست کمک می کند.

درمان گلو درد و سرفه

براساس مطالعات طب سنتی، پوست انار در بهبود سرفه موثر است و به صورت پودر همراه با آب به عنوان یک گلوشوی برای تسکین گلو درد استفاده می شود. چندین مطالعه انجام شده در همین زمینه نشان داده است که عصاره هیدروالکلی پوست انار حاوی خواص آنتی باکتریایی است و به درمان گلو درد و سرفه کمک می کند.

عمل کردن به مانند یک مرطوب کننده و ضد آفتاب طبیعی

باید بگوییم که داده های موجود در این زمینه محدود هستند؛ اما با وجود این، شواهد نشان می دهند که الاجیک اسید یافت شده در پوست انار، مانع از خروج رطوبت از سلول های پوستی می شوند و همواره پوست را مرطوب نگه می دارند. علاوه بر این، پوست این میوه باعث مرطوب سازی و محافظت از پوست در برابر سموم محیطی می شود و میزان PH پوست را متعادل می سازد.

دقیقا به همین دلیل است که از پوست این میوه همواره برای تهیه محصولات مراقبت از پوست جهت تامین رطوبت پوست استفاده می کنند.

پوست این میوه بهشتی حاوی عناصری است که به طور موثر نور خورشید را مسدود و مانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و مانع از آسیب دیدن پوست ناشی از اشعه های UVA و UVB می شود. همچنین آسیب دیدگی ها را هم برطرف می کند.

مبارزه با ابتلا به سرطان پوست

مطالعات بی نظیر جدیدی که در این زمینه انجام شده، آشکار کرده است که عصاره های این میوه حاوی عناصر محافظتی هستند که از بروز سرطان پوست پیشگیری می کنند.

خواص ضد التهاب و ضد سرطان پوست انار در پیشگیری و درمان سرطان پوست موثر عمل می کنند. همچنین، روند تشکیل سلول های سرطانی را متوقف می کنند و خطر بروز سرطان پوست را کاهش می دهند. با وجود این مطالعات بسیار کمی در این زمینه انجام شده اند و بایستی مطالعات بلند مدت بیشتری برای درک مزایا و خواص پوست انار بر روی انسان ها انجام شود.

منبع غنی از ویتامین C

ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی موجود در مکمل های گران قیمتی است که ما آن ها را خریداری می کنیم و به وفور در پوست انار یافت می شود. ویتامین C یک ویتامین با اثر گذاری بالا است که در درمان زخم و جای زخم به خوبی عمل می کند. این ویتامین باعث ساخت پروتئین ها می شود، پروتئین ها خود توده بدنی را تشکیل می دهند و یک عضو حیاتی و مهم در بازسازی و نگهداری از غضروف، استخوان ها و دندان به حساب می آیند.

مراقبت از بدن در برابر بیماری قلبی

پوست انار غنی از انواع آنتی اکسیدان هایی است که قابلیت محافظت از کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون را داراست. همین طور گفته می شود که پوست انار خواصی دارد که از عروق بدن مراقبت می کند و برای همین، مانع از بروز مشکلات قلبی می شود. این مزیت پوست انار می تواند به اکسیداتیو استرس، عاملی موثر در بیماری قلبی و دیگر بیماری های مزمن منجر شود.

بهبود بهداشت دندان

پوست انار برای عفونت دندان

اغلب از پوست های انار در تهیه پودرهای دندان و خمیر دندان استفاده می شود. گفته می شود که پوست این میوه حاوی خواص ضد باکتریایی است و از افتادن دندان پیشگیری می کنند و از این رو با مشکلات مربوط به دهان و دندان مثل: ورم لثه، پلاگ دندان، افتادن و زخم های دهانی مبارزه می کند. با وجود این، باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا به خواص پوست انار پی برده شود.

تقویت سلامت استخوان ها

پوست انار کاملا برای سلامت استخوان ها موثر است و با کم شدن توده های استخوانی مبارزه می کند. مطالعات انجام شده در همین زمینه اشاره کرده اند که مصرف معجون های تهیه شده از پوست انار به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کند و مانع از بروز آرتروز بعد یائسگی می شود.

در یکی از مطالعات انجام شده آورده شده است که پوست انار غنی از تانین، پلی فنول ها و فلانوئیدهاست و مصرف عصاره آن به عنوان یک مکمل رژیمی، برای سلامت استخوان ها مفید است.

بهبود سلامت روده

پوست انار حاوی تانین هایی است که با خواص ضد التهابی خود التهاب روده را کاهش می دهد. علاوه بر این، به کم شدن التهاب هموروئید کمک می کند. بعضی از شواهد موجود در همین زمینه، نشان داده است که پوست انار هنگام اسهال خونی، خونریزی را بند می آورد و سلامت گوارشی را تقویت می کند.

مبارزه با ریزش موها و پیشگیری از شوره سر

ماسک انار

از عصاره های پوست انار برای مبارزه با ریزش موها و کنترل شوره سر استفاده می شود. خاصیت ضد قارچی پوست این میوه، ریزش مو ناشی از فعالیت های قارچی را کاهش می دهد و با شوره سر مبارزه می کند. داده های موجود در این زمینه ناکافی هستند.

حالا که اطلاعات کافی درباره خواص پوست انار را مطالعه کردید، وقت آن رسیده است که بدانید که چگونه باید پوست انار را جدا کنید.

چگونه پوست انار را بکنیم

  1. یک چاقو تیز بردارید، قسمت بالا و پایین انار را بکنید.
  2. از بالا تا پایین پوست را با چاقو ببرید و انار را به چهار قسمت تقسیم کنید. فقط پوست انار را جدا کنید و وقتی که به قسمت سفید رنگ آن رسیدید، از بریدن دست بکشید.
  3. انار را داخل آب بگذارید و آن را دانه دانه کنید.
  4. وقتی که دانه ها را از پوست جدا کردید، دانه ها به ته ظرف می روند و پوست آن روی آب باقی می ماند.
  5. حالا پوست های اضافه و تفاله را دور بریزید.

 

حالا می خواهیم طرز تهیه پودر از پوست انار را آموزش دهیم.

طرز تهیه پودر پوست انار

مراحل زیر را مو به مو انجام دهید تا از پوست انار در خانه برای خود یک پودر عالی تهیه کنید.

  • چهار یا پنج عدد انار بردارید و هر کدام را به چهار قسمت تقسیم کنید.
  • تمام دانه های انار را بردارید و پوست ها را جدا کنید.
  • حالا هر کدام از پوست ها را به دو قسمت تقسیم کنید.
  • اگر هدف تان برای استفاده از پوست ها خواص درمانی آنهاست، با استفاده از یک چاقو، قسمت زرد درست در زیر پوست سفید را جدا کنید. علت جدا کردن این قسمت زرد رنگ هم این است که وقتی این قسمت خشک شده و پودر شود، یک مزه تلخ به معجون تان می دهد. با وجود این، اگر می خواهید از پوست های انار برای مصارف خارجی استفاده کنید، قسمت زرد را دست نخورده نگه دارید.
  • پوست ها را داخل بشقاب یا یک تکه پارچه خشک بریزید و آن ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.
  • تا وقتی که پوست ها کاملا خشک شوند و تمام رطوبت خود را از دست دهند، آن ها را زیر نور خورشید بگذارید.
  • وقتی که پوست ها خشک شدند، آن ها را داخل مخلوط کن ریخته، دو دقیقه مخلوط کنید تا پودر صاف و یک دست دربیاید.
  • پودر را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز نگهداری کنید.

دستورالعمل های استفاده از پوست انار

تامبلی پوست انار

مواد اولیه مورد نیاز:

  • پوست انار: یک تکه 8 سانتی متری؛
  • نارگیل تازه ساییده شده: 1/2 پیمانه؛
  • ماست رقیق: 1/2 پیمانه؛
  • فلفل: 1/2 قاشق چای خوری؛
  • دانه های زیره سبز: 1/2 قاشق چای خوری؛
  • نمک: 3/4 قاشق چای خوری؛
  • روغن سرخ کردنی: 1 قاشق چای خوری؛
  • دانه های خردل: 1/2 قاشق چای خوری؛
  • مقداری برگ کاری.

طرز تهیه:

یک ماهیتابه بردارید، مقداری روغن و پوست های انار، فلفل و دانه های زیره سبز را داخل آن بریزید. تا وقتی که پوست های انار کاملا ترد شده یا تغییر رنگ دهند، آن ها را تفت دهید.

یک میکسر برداشته، مقداری نارگیل ساییده شده و مواد اولیه در مرحله قبل را داخل آن بریزید. مقداری نمک داخل آن ریخته و مخلوط را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر یک دست حاصل شود.

حالا خمیر به دست آمده را با ماست رقیق مخلوط کنید. به این ترکیب تامبلی می گویند.

مقداری روغن، دانه های خردل و برگ های کاری را داخل ماهیتابه بریزید. همین طور که دانه های خردل می ترکند، محتویات ماهیتابه را روی تامبلی بریزید.

از مزایای این تامبلی پوست انار برای درمان اسهال در خانه استفاده کنید.

چای گیاهی انار

مواد اولیه مورد نیاز:

  • پودر انار: 1 قاشق چای خوری
  • برگ نعنا
  • زنجبیل
  • دانه های زیره سبز
  • برگ های چای سبز ارگانیک
  • عسل: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

تمام گیاهان را داخل آسیاب قهوه بریزید و آن ها را بسایید تا یک پودر یک دست و صاف حاصل شود.

یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به 1/4 پیمانه آب اضافه کرده، 1 دقیقه روی شعله قرار دهید تا به جوش آید.

ترکیب را از روی گاز برداشته و 5 دقیقه کنار بگذارید. چای را از صافی رد کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

می توانید از این پودر در تهیه تقریبا تمام ترکیب های گیاهی که دلنان می خواهد، استفاده کنید.

نتیجه گیری

انار به واسطه مزه و فوایدی که برای سلامتی دارد، به شهرت رسیده است. با وجود این، خود پوست این میوه هم خواص بی نظیری دارد که به درمان هر گونه بیماری مزمن کمک می کند. گفته می شود که پوست این میوه حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و با بسیاری از بیماری های پوستی و بیماری هایی که سلامت را تهدید می کنند، مبارزه می کند؛ پس دفعه بعد که انار می خرید، هرگز پوست های آن را دور نریزید، از آن ها پودر تهیه کنید و از خواص این میوه بی همتا بهره مند شوید.