شیر بز در مقایسه با هر نوع شیر دیگری، زودتر هضم می شود. این شیر به طور ذاتی همگن شده است و ارزش های درمانی خاصی برای انسان دارد.

جالب است بدانید که میزان کلسیم و ویتامین های A و B6 شیر بز در مقایسه با شیر گاو بیشتر است. به نظرتان این مقدمه دلایل محکمی برای جایگزین کردن شیر بز به جای شیر گاو نیست؟ اگر می خواهید از خواص شیر بز آگاه شوید، بهتر است که به متن مقاله نگاهی بیندازید.

خواص شیر بز

تصویر کارتونی بز

شیر بز در مقایسه با دیگر شیرها، راحت تر گوارش می یابد. بعضی از شواهد موجود در این زمینه اشاره کرده اند که احتمالا این شیر بهتر از شیر گاو می تواند التهاب را درمان و استخوان ها را محکم کند. در قسمت زیر به خواص شیر بز اشاره خواهیم کرد.

به راحتی گوارش می یابد

گلبول های چربی یافت شده در شیر بز کوچک تر هستند و احتمالا یکی از دلایل گوارش راحت تر این شیر، همین عامل می باشد.

در گزارشات منتشر شده به ارزش شیر بز در درمان مشکلات روده ای اشاره می کنند که دلیل آن، گوارش راحت تر این شیر نسبت به شیر گاوست. ظرفیت بافری شیر و ماهیت فیزیکی کشک تهیه شده از طریق فرایند دلمه شدن شیر است که دو فاکتور مهم در گوارش این شیر محسوب می شود.

در یکی دیگر از مطالعات صورت گرفته مشخص شد که مکانیسم گوارش پروتئین در فرمول شیر بز شباهت بیشتری با شیر انسان (در مقایسه با فرمول شیر گاو) دارد.

با وجود اینکه گوارش شیر بز آسان تر از شیر گاو است، میزان لاکتوز موجود در هر دو شیر با هم مساوی است. برخی افراد فکر می کنند که شیر بز لاکتوز کمی دارد؛ اما این ادعا اصلا حقیقت ندارد. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، بهتر است قبل از مصرف شیر بز حتما با پزشک مشورت کنید.

سلامت قلب را تضمین می کند

شیر بز به عنوان یک منبع عالی از منیزیم شناخته می شود. منیزیم یک ماده معدنی مفید برای قلب است که به تنظیم ضربان قلب کمک می کند تا مانع از شکل گیری لخته های خونی و افزایش میزان کلسترول خون شود.

شیر بز برای قلب

ماده معدنی منیزیم به همراه ویتامین D که یک ماده مغذی و ضروری دیگر برای سلامتی است، همکاری می کند.

مشخص شده است که میزان منیزیم شیر بز بیشتر از شیر گاو یا بوفالوست. با وجود این اطلاعات و داده های کمی درباره شیر طبیعی بز در دسترس می باشد. معلوم شده که انواع خاص طبیعی از شیر این حیوان در مقایسه با شیر بوفالو مقدار کم تری کلسیم دارد.

در مطالعاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف شیر بز باعث کاهش تجمع گلیسیرید موجود در پلاسما می شود.

با التهاب مبارزه می کند

مبارزه با التهاب یکی از مهمترین خواص شیر بز می باشد. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته حاکی از این است که شیر بز را می توان به عنوان مکمل رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری های آلرژی زا و التهابی توصیه کرد.

شیر بز پاسخ های دریافتی و انطباقی سیستم ایمنی در بدن انسان را تحریک می کند.

در یکی دیگر از مطالعاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که در بیماری کولیت، الیگوساکارید (نوعی کربوهیدرات که مولکول های آن از تعداد نسبتا کمی واحد مونوساکارید تشکیل شده اند) موجود در شیر بز اثرات ضد التهابی دارد. از این رو، شیر بز در کنترل بیماری التهاب روده موثر است.

باز هم در یکی دیگر از مطالعه های صورت گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی، مشخص شده که الیگوساکاریدهای شیر بز، التهاب روده ای را کاهش می دهند و کمک می کنند تا غشاء مخاطی آسیب دیده روده بزرگ، دوباره بهبود یابد.

استخوان ها را محکم می کند

بررسی های صورت گرفته بر روی 400 میلی لیتر شیر بز این نتیجه را در برداشت که این شیر بر متابولیسم استخوان ها اثر مثبت می گذارد. از این رو وقتی که همراه با انجام روش های درمانی دیگر از این شیر استفاده شود، از پوکی استخوان ها در افراد مبتلا به آرتروز رماتیسمی پیشگیری می کند.

شیر بز سالن

در آزمایشات انجام شده بر روی موش ها مشخص شد که یک نوع پروتئین خاص در شیر بز (CSN1S2) وجود دارد که شکل گیری و ساخت استخوان سازی را بهبود می بخشد. شیر بز در مقایسه با ماست، در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

در حیواناتی که با شیر بز تغذیه شده بودند، به نظر می رسد که فرایند تثبیت دگرگونی استخوان، بسیار زودتر شروع می شود. مشخص شده است که این مورد در رابطه با کمبود آهن، که فرآیند دگرگونی استخوان را مختل می کند، هم به همین صورت عمل می کند.

یک عامل متابولیک خوب

شیر بز یک عامل متابولیک بسیار کارآمد است؛ زیرا استفاده متابولیک از مواد معدنی، مثل کلسیم و آهن را بالا می برد. با  وجود این، در مطالعات انجام شده در موارد انسانی، هنوز  تاثیرات متابولیک شیر بز تایید نشده است.

علاوه بر این، در شیر بز نوعی ماده به نام A2 بتا کازئین یافت شده است که در مقایسه با A1 بتا کازئین موجود در شیر گاو، بسیار سالم تر است.

گفته می شود که A1 بتا کازئین گونه بی خطرتر بتا کازئین  است، در حالی که نوع A2 بتا کازئین، یکی فاکتورهای خطرناک در بیماری های دیابت و ایسکمیک قلبی است.

مطالعات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که میزان آلرژی زا بودن شیر بز بعد از دوره شیردهی از شیر گاو، کمتر است.

محققان به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا تایید کنند که شیر بز یک جایگزین مناسب برای شیر گاو در فرمول های با پایه شیر گاو برای مواد غذایی نوزادان می باشد یا خیر.

 اضطراب را از بین می برد چگونه

محققان از آزمایشات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که اسید لینولئیک دوگانه موجود در شیر بز، در تکامل مغز و تکامل حرکتی تاثیر می گذارد. همچنین در همین مطالعات مشخص شد که شیر بز در کم کردن استرس و اضطراب موثر عمل می کند.

کمک به درمان کم خونی

از دیگر خواص شیر بز میتوان به درمان کم خونی اشاره کرد. در یکی از مطالعات به این نکته اشاره شده که قابلیت زیست پذیری آهن موجود در شیر بز در مقایسه با شیر گاو، بیشتر است. موش هایی که تماما شیر بز مصرف کرده بودند، روند بازسازی هموگلوبین ها  (تبدیل درصد آهن رژیمی به هموگلوبین) در آن ها بازدهی بسیار بیشتری داشته است.

با وجود اینکه اغلب در تبلیغات تلویزیونی حرفی از شیر بز نیست، مسلما این شیر یک جایگزین بسیار سالم تر محسوب می شود

شاخص ترین نوع شیر، شیر گاو است و مسلما همه شما این شیر را مصرف می کنید. به نظر شما اما آیا زمان آن رسیده است که شیر بز را جایگزین شیر گاو کنید؟!

شیر بز یا شیر گاو؟ کدام شیر بهتر است؟

مقایسه شیر بز با شیر گاو

در هر یک پیمانه : 244 گرم

شیر بزشیر گاو
کالری168149
کلسیم327276 میلی گرم
پروتئین9 گرم8 گرم
منیزیم34 میلی گرم24 میلی گرم
فسفر271 میلی گرم205 میلی گرم

منبع ذکر ارزش های غذایی شیر بز: USDA، شیر، بز، مایع، همراه با ویتامین D افزوده

منبع ذکر ارزش های غذایی شیر بز: USDA، شیر، کامل، 3.25 درصد چربی شیر، به همراه ویتامین D افزوده

میزان لاکتوز موجود در هر دو شیر مشابه است. در حالی که در هر 100 گرم از شیر بز 4.1 لاکتوز وجود دارد. در همین مقدار شیر گاو هم 4.6 گرم لاکتوز یافت می شود.

یکی دیگر از ویژگی های شیر بز این است که توانایی بدن برای جذب یک سری از مواد مغذی از طریق غذا را بیشتر می کند. در مورد جذب کوپر و آهن در آزمایش روی موش هایی که به سندرم بدجذبی مبتلا بودند، خواص و تاثیرات این شیر بیشتر از شیر گاو بوده است.

اگر بخواهیم از جنبه مواد مغذی موجود در شیر بز و مطالعات انجام شده بر روی آن صحبت کنیم، شیر بز برتر است.

پس آیا مسلما شیر بز بهتر است؟ هنوز صبر کنید…

آیا خوردن شیر بز هیچ گونه عارضه جانبی دارد؟

تنها عارضه جانبی مهمی که محققان در مطالعات انجام شده بر روی شیر بز به آن پی بردند، آلرژی زا بودن است. آلرژی زا بودن شیر بز که یک اختلال نادر است، در شیر گاو وجود ندارد. این آلرژی به پروتئین کازئین موجود در شیر مربوط می شود.

به نظر می رسد که بچه هایی که بزرگ تر هستند، تحت تاثیر آلرژی ناشی از شیر بز قرار می گیرند که این فرضیه در مطالعات آینده اثبات خواهد شد.

برای در امان ماندن از این سندرم، اصلا نباید شیر بز و هر نوع محصول تهیه شده از شیر را مصرف کنید؛ زیرا بدن تان عکس العمل های شدید از خود نشان خواهد داد. مصرف بسیار کم شیر بز یا محصولات تهیه شده از این شیر، ممکن است باعث بروز این عکس العمل ها شود.

نتیجه گیری

در یکی از مطالعه ها گفته شده است که شیر بز می تواند جایگزینی مناسب برای شیر گاو باشد؛ زیرا میزان مواد مغذی ضروری و مهم در این شیر بیشتر است.

با وجود این، میزان لاکتوز موجود در آن با شیر گاو مشابه است و در صورتی که به لاکتوز حساسیت دارید، می توانید شیر آجیل های خشکبار ( شیر بادام) را مصرف کنید.

شیر بز یک شیر سالم و مقوی است؛ اما اگر کلا به شیر آلرژی دارید، مصرف شیر بز برای تان ممنوع است!

پاسخ متخصصین سئوال مخاطبان

خواص شیر بز

چه تفاوتی میان شیر بز تازه و پودر شده آن وجود دارد؟

شیر بز پودر شده یک محصول مصنوعی و تولیدی است که با تبخیر کردن شیر در یک محیط خشک به دست می آید. با وجود اینکه پودر این شیر به اندازه شیر تازه خواص ندارد، مطمئنا پودر آن را مدت زمان بیشتری می توان در کابینت نگهداری کرد.

خوردن شیر خام (پاستوریزه نشده) بز مشکلی ایجاد نمی کند؟

شیر خام در حقیقت همان شیر غیر پاستوریزه است که باکتری های خطرناک آن از بین نرفتند؛ پس می تواند مشکل آفرین باشد. از این رو بهتر است که شیر خام یا پاستوریزه نشده را مصرف نکنید!

اگر به شیر گاو حساسیت داریم، می توانیم شیر بز مصرف کنیم؟

همیشه نه، حتی اگر به شیر گاو آلرژی نداشته باشید، احتمال دارد که بدنتان به شیر بز واکنش نشان دهد. البته این آلرژی، یک اختلال نادر است.

آیا نوشیدن شیر بز باعث اضافه شدن وزن می شود؟

بعضی از مطالعات انجام شده در همین زمینه نشان می دهند که محصولات لبنی تهیه شده از شیر بز، در مقایسه با شیر گاو،  اشتها را بیشتر سرکوب می کنند. با وجود این که به نظر می رسد شیر بز به کم کردن وزن (و نه اضافه کردن وزن) کمک می کند، در هیچ گونه مطالعه ای به طور مستقیم به این مورد اشاره نشده است.

آیا شیر بز حاوی استروژن است؟

همه شیرها، حتی شیر بز هم حاوی مقادیر اندک انواع هورمون ها، از جمله هورمون استروژن است.

آیا مصرف شیر بز برای کودکان بی خطر است؟

بعضی از مطالعات نشان داده است که در فرمول شیر بز خواص پروبیوتیک و ضد عفونت قوی و موثری وجود دارد که احتمالا از نوزادان در برابر عفونت های روده معده ای محافظت می کند. با وجود این، باید مطالعات بیشتری درباره شیر بز (و نه فرمول آن) انجام شود.

آیا استفاده از صابون شیر بز بر روی پوست تاثیر گذار است؟

در هیچ مطالعه ای به طور محکم و با ادله به این موضوع اشاره نشده است که مصرف شیر بز برای پوست هم موثر است. با وجود این، باید به این مورد هم اشاره کنیم که طرفداران شیر بز، صابون هایی که از شیر این حیوان ساخته می شود را استفاده می کنند تا به سلامت پوست خود کمک کنند.

درست است که برخی از شواهد داستان گونه در دسترس توصیه کرده است که صابون شیر بز به درمان آکنه، اگزاما و خشکی پوست کمک می کند، این ادعا هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد.