رحم یکی از مهم ترین اعضای بدن بوده که سلامت آن برای بانوان اهمیت ویژه ای دارد. جنین داخل رحم رشد کرده و در آن جا از منابع غذایی که مادر دریافت می نماید تغذیه می کند.

اگر سلامت رحم مورد توجه قرار نگیرد، فرد ممکن است به انواع بیماری ها و سرطان ها مبتلا گردد. برخی خانم ها مجبور هستند که رحم خود را با عمل جراحی در بیاورند. اما با رعایت یک سری نکات و داشتن رژیم غذایی سالم می توان از بیماری های رحمی و انواع سرطان های داخل و دهانه رحم پیشگیری کرد.

با دکتر چک همراه باشید…

گل خار مریم برای کیست تخمدان

تخمدان ها وظیفه تنظیم چرخه قاعدگی را بر عهده دارند. همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون باید در حد تعادل در بدن وجود داشته باشند. کار تخمدان ها تولید این هورمون هاست. در صورتی که دچار اختلالات هورمونی شده اید می توانید با نظر پزشک متخصص طب سنتی گیاه خار مریم را برای کیست تخمدان مصرف کنید. اگر داخل تخمدان ها کیست ها رشد کنند، می توانند مانع بارداری شوند. برای اینکه شانس بارداری خود را از دست ندهید باید سلامت تخمدان ها را در اولویت قرار دهید.

گیاه خار مریم را می توانید به شکل دمنوش، عرق گیاهی، قرص و پودر مصرف کنید.

خواص خار مریم برای رحم

تحقیقات نشان داده است که مصرف این گیاه می تواند رشد سلول های سرطانی در ناحیه رحم را به کلی مهار کند. بسیاری از خانم ها قبل از دوران قاعدگی دچار تغییراتی در خلق و خو و بدن خود خواهند شد. حساسیت و درد سینه، افسردگی، نفخ، گرفتگی عضلات از علائم شایع سندروم قبل از قاعدگی هستند. مصرف گیاه خار مریم می تواند این علائم را در افراد کاهش دهد. یکی دیگر از خواص خار مریم برای رحم، پاکسازی این ناحیه است. علاوه بر رحم این ماده نقش موثری در بهبود سلامت کبد دارد.

نحوه مصرف دمنوش خار مریم برای سلامت رحم

  • 1 قاشق چای خوری برگ خشک شده گیاه خار مریم به همراه دانه
  • 1 فنجان آب جوش
  • 1 قاشق چای خوری عسل

گیاه را با آب جوش مخلوط نمایید و اجازه دهید تا دم بکشد. پس از اماده شدن و کاسته شدن حرارت آن، 1 قاشق چای خوری عسل را در آن ترکیب نموده و میل کنید.

نحوه مصرف قرص گیاه خار مریم

همانطور که در بالا اشاره کردیم خواص خار مریم برای سلامت رحم صرفا مربوط این ناحیه نمی شود. بلکه می توان از سندروم پیش از قاعدگی، درد سینه ها، رشد سلول های سرطانی در ناحیه دهانه رحم نیز پیشگیری کرد. کسانی که به هر دلیلی نمی توانند دمنوش و عرق این گیاه را مصرف کنند می توانند قرص آماده را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه نمایند.

  • روزانه یک قرص را همراه با غذا میل کنید.

البته در مورد نحوه مصرف باید پزشک از سوابق بیماری های شما و داروهایی که استفاده می کنید، آگاهی های لازم را بدست آورد. ممکن است این قرص با برخی داروها تداخل داشته باشد و نظم سیستم گوارش را بر هم زند.

موارد منع مصرف خار مریم

  • بهتر است که خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف این مکمل، با پزشک خود مشورت کنند. زیرا معمولا در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • افراد مبتلا به بیماری دیابت و کسانی که داروهای مرتبط به این بیماری را مصرف می کنند.
  • افراد حساس به مصرف گیاهان خانواده کاسنی ها