کم کاری تیروئید عارضه ای است که امروزه بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند و تا حدودی بر زندگی روزانه شان تاثیر می گذارد.

زعفران نوعی ادویه به دست آمده از نوعی گیاه به نام کروکوس ساتیووس است که رشته های آن با هدف استفاده در غذا به عنوان ادویه و ایجاد رنگ، جمع آوری شده و خشک می شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک به رابطه میان زعفران و کم کاری تیروئید می پردازیم و اشاره می کنیم که آیا مصرف زعفران برای کم کاری تیروئید خوب است یا نه.

زعفران و کم کاری تیروئید

بیشتر مبتلایان به کم کاری تیروئید از تغییر خلق و خوی رنج می برند. اگر زعفران را یک شب خیس کرده و صبح روز بعد میل کرد، تاثیر بسزایی در بهبود خلق و خوی بیشتر مبتلایان به هیپوتیروئیدیسیم دارد.

علاوه بر این، گفته شده است که زعفران در بیشتر موارد نقش یک داروی موثر ضد چاقی را بازی می کند و تاثیر بسیار قابل توجهی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید دارد (همان طور که گفته شد، مبتلایان به هیپوتیروئیدیسیم دچار اضافه وزن می شوند).

خواص دیگر زعفران

در اینجا به تعدادی از خواص زعفران برای سلامتی اشاره می کنیم.

1. آنتی اکسیدان قدرتمند و ارتباط با کم کاری تیروئید

زعفران حاوی انواعی مفید از ترکیبات گیاهی است و این ترکیبات مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول های بدن در برابر امواج رادیکال و استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

همان طور که در بالا هم گفته شد، کم کاری تیروئید باعث متورم شدن چشم ها و صورت شده و زعفران این خاصیت را دارد که التهاب و تورم ایجاد شده را بهبود دهد.

کروسین و کروستین موجود در زعفران، اشتها را کم کرده و جلوی زیاد شدن وزن را می گیرند.

2. خلق و خوی و علائم افسردگی را برطرف می کند

یکی از علائم فرد مبتلا به کم کاری تیروئید، افسردگی است و زعفران به خواصی مجهز شده است که می توانند با افسردگی مقابله کنند.

فقط مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران با تاثیرات خارق العاده ای بر روی افسردگی همراه است. علاوه بر این، مصرف زعفران در مقایسه با داروهای ضد افسردگی دیگر اصلا عوارض جانبی به همراه ندارد.

3. ریسک بیماری های قلبی را کم می کند

خواص آنتی اکسیدانی یافت شده در زعفران به کاهش کلسترول خون کمک کرد و مانع از گرفتگی رگ های خونی و شریان ها می شود.

4. سطح قند خون را کم می کند

زعفران میزان قند خون را پایین آورده و حساسیت نسبت به انسولین را زیاد می کند.

5. حافظه را در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر تقویت می کند

خواص آنتی اکسیدانی یافت شده در زعفران به بهبود قدرت شناختی در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند.

آیا مصرف زعفران برای درمان علائم کم کاری تیروئید با خطراتی هم همراه است؟

معمولا زعفران هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. برای خواص درمانی، روزانه تا 1.5 گرم زعفران می توان استفاده کرد.

در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود، فرد تاثیرات سمی در خود مشاهده می کند. خانم های باردار نباید زیاد زعفران مصرف کنند زیرا باعث سقط جنین می شود.

اگر می خواهید زعفرن را با هدف درمان علائم ناشی از کم کاری تیروئید مصرف کنید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.