ورم مثانه را با نام «سندروم مثانه دردناک» نیز می‌شناسند. این بیماری نوعی التهاب در لایه‌های عضلانی مثانه است. وقتی ماهیچه‌های مثانه دچار اختلال می‌شوند، باعث می‌شود که شما دائما احساس درد و فشار داشته باشید و به فاصله کوتاه دفع ادرار کنید.

آماس مثانه علائم چندان واضحی ندارد؛ اما با کمک دلایلی دیگر و درد در زمان ادرار، می‌توان آن را شناسایی و درمان کرد.

اگر بیش از ۶ ماه است که در هنگام ادرار کردن، درد دارید و در عصب‌های زیرین مجاری ادرار، عفونت و یا نشانه‌های دیگری را مشاهده می‌کنید، احتمالا دچار آماس مثانه شده‌اید. نگران نباشید! بیش از 5 میلیون نفر در کشور، از این مسئله رنج می‌برند؛ پس شما تنها نیستید. در این مقاله از دکتر چک قصد داریم چند درمان ساده خانگی را به شما آموزش دهیم . با ما همراه باشید…

ورم مثانه یا سندرم مثانه دردناک

نشانه‌های این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. IC نوعی عفونت مثانه است. که طی آن، به مثانه فشار می‌آید و ملتهب می‌شود؛ در نتیجه این عوامل درد به همراه می‌آورند. در بعضی اوقات نیز در قسمت لگن خود احساس درد می‌کنید. میزان درد آن به حاد بودن وضعیت شما بستگی دارد.

اگر بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد، درد بیشتری را احساس می‌کنید. فشاری که به مثانه وارد می‌شود، باعث می‌شود خیلی زیاد دفع ادرار کنید. بیشتر افراد در این مواقع، مکررا به توالت می‌روند، ولی خیلی کم ادرار می‌کنند.

درد و فشار مثانه با مواردی مانند :

  • قاعدگی؛
  • نشستن به مدت طولانی؛
  • استرس؛
  • ورزش؛
  • رابطه جنسی.

بیشتر می‌شود. زمانی که مثانه پر باشد، قاعدتا درد آن نیز بیشتر می‌شود. در این زمان، احتمال دارد که در پایین شکم، پایین کمر، مجاری ادرار، ناحیه لگن، واژن (در خانم‌ها) و بیضه (در آقایان) احساس درد کنید. این دردها به صورت همیشگی هستند یا بعضی اوقات، قطع و بعد دوباره شروع می‌شوند.

در واقع، ۳۴ درصد از درد پایین کمر به عفونت IC مربوط می‌شود. عوامل زیادی وجود دارند که این وضعیت را بدتر می‌کنند. اگر در کنار آماس مثانه، عفونت مجاری ادرار هم داشته باشید، علامت خطر است. در این شرایط، استرس فیزیکی و روحی نیز می‌تواند IC را وخیم‌تر کند.

ورم مثانه یا سندرم مثانه دردناک

علت ورم مثانه در زنان و مردان هنوز مشخص نیست؛ اما عوامل خاصی هستند که خطر ابتلا به آن را بیشتر می‌کنند.

اولین عامل خطرناک، مربوط به جنسیت شما است. IC در خانم‌ها بیش از آقایان، رایج است. کسانی که پوست لطیف یا موهای قرمز دارند و افراد بالای ۳۰ سال، بیش از همه در معرض این عفونت هستند.

عوامل دیگری مانند: ضرب‌دیدگی مثانه، عضلات ضعیف کف لگن، عفونت‌های باکتریایی دوره‌ای، مشکلات مربوط به ایمنی بدن و دردهای مزمن مانند: دردهای شدید لگن، باعث می‌شوند که شما به این بیماری مبتلا شوید.

دکتر Joa Littlejohn می‌گوید: «اگر چه IC به سرطان مثانه منجر نمی‌شود؛ اما مطالعات نشان می‌دهند که سرطان مثانه در بیماران مبتلا به IC، بیش از دیگران اتفاق می‌افتد.»

آماس مثانه بر کیفیت زندگی افراد نیز تأثیر می‌گذارد. مثلا: خواب، زندگی اجتماعی، ورزش، کار، زندگی زناشویی و غیره تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرند. برای درمان آماس مثانه فقط یک معالجه وجود ندارد؛ بلکه پزشک ابتدا باید بیماران معالجه کند و براساس نشانه‌هایی که دارند، برای آنها روش‌های درمانی در نظر گرفته بگیرد. دکتر Littlejohn معتقد است که آماس مثانه یک بیماری مزمن است، اما خیلی وخیم نیست و با درمان مناسب خوب می‌شود.

توصیه‌های زیر به این بیماران کمک می‌کند که بهبود یابند:

۱. مسائل شخصی که این بیماری را تشدید می‌کنند، یادداشت کنید؛

۲. یادداشت کنید که چه روش درمانی برای‌تان بهتر است؛

۳. اگر چشم‌تان درد می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید تا تغییرات شبکیه چشم‌های شما را معاینه کند؛

۴. اگر در بیشتر مواقع، نشانه‌های این بیماری را دارید و درمان قطعی برای آنها پیدا نکرده‌اید، به عصب‌شناس مراجعه کنید.

درمان خانگی التهاب و ورم مثانه

۱. کمپرس آب داغ

یک کمپرس آب داغ روی مثانه خود بگذارید. این راه خیلی آسان است و التهاب مثانه را که یکی از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری است، کاهش می‌دهد.

کمپرس آب گرم

پزشکان معتقدند که شما می‌توانید هم کمپرس آب داغ و هم کمپرس آب سرد روی شکم‌تان بگذارید تا درد و ورم مثانه تان کمی بهتر شود. در این حالت، از التهاب و درد آن کاسته می‌شود. زمانی که دیواره مثانه درد می‌کند، یک کمپرس آب داغ باعث می‌شود، گرفتگی عضلات آن کمتر شود.

۱. یک پارچه نازک را دور یک کیسه آب داغ بپیچید.

۲. 5 دقیقه کمپرس را روی عضلات کف لگن نگه دارید.

۳. 5 دقیقه استراحت کنید و سپس دوباره آن را تکرار کنید.

۴. ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید.

۵.دو تا سه بار در روز و یا هر زمانی که در ناحیه مثانه و لگن درد احساس می‌کنید، این کار را انجام دهید.

یک روش دیگر، استفاده از روغن کرچک است. روغن کرچک اورگانیک را گرم کنید و آن را به پایین شکم یا لگن تان بمالید. این روش بهتر از استفاده از کمپرس آب داغ است و می‌توانید سه تا چهار بار، در روز انجام دهید و هر دفعه ۲۰ دقیقه، این کار را تکرار کنید.

۲. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای IC و ورم بالای مثانه است. این ماده طبیعت قلیایی دارد و میزان اسید را در بدن کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل احساس سوزش و دیگر علائم ورم مثانه را کمتر می‌کند. همچنین خطر ابتلا به UTI ها را نیز کم می‌کند.

تحقیقی در سال ،۲۰۰۲ در Reviews Urology ، گزارش داده است :« «قلیایی کردن ادرار با جوش‌شیرین یا نمک دارای پتاسیم، روشی بسیار مؤثر برای درمان بیشتر بیماران مبتلا به IC است.»

  • نصف قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و دو تا سه بار، در روز از آن بنوشید.
  • همچنین می‌توانید با جوش‌شیرین حمام کنید. برای این کار یک فنجان جوش‌شیرین را در وان حمام بریزید و نصف وان را با آب ولرم پر کنید. ۱۰ دقیقه در وان بنشینید. این کار را یک بار، در روز انجام دهید.

جوش شیرین

۳. سرکه سیب

سرکه سیب برای سلامت مثانه بسیار مفید است. این مایع سم‌های بدن را از بین می‌برد و به کارکرد مناسب مثانه کمک می‌کند. سرکه سیب همچنین، سطح PH را در بدن متعادل نگه می‌دارد.

نوشیدن آن از رشد باکتری‌هایی که باعث عفونت مجاری ادرار می‌شوند، جلوگیری می‌کند. با اینکه سرکه سیب اسیدی است؛ اما بسیاری از بیماران IC ادعا کرده‌اند که مصرف آن، نشانه‌های این بیماری را در آنها کاهش داده است.

در سال ۲۰۱۳، تحقیقی ثابت کرده است :« اگر بیمار مبتلا به آماس مثانه تحت نظر پزشک، رژیم غذایی و سبک زندگی خود را اصلاح کند، علائم این بیماری در او کاهش می‌یابد. و اگر در رژیم اصلاح شده او، نوشیدن سرکه سیب تصفیه‌نشده قبل از غذا، جای داده شود، التهاب و سوزش مثانه را به مرور زمان، کاملا از بین می‌برد.»

سرکه سیب

علاوه بر آن، سرکه سیب از عفونت مجاری ادرار که نشانه‌های IC را بدتر می‌کند، جلوگیری می‌نماید.

۱. یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه‌نشده را با یک لیوان آب مخلوط کنید.

۲. کمی عسل به آن اضافه کنید.

۳. روزی دو بار، از آن بنوشید تا علائم تان بهتر شوند.

یادداشت: ممکن است سرکه سیب در بعضی از افراد باعث سوزش مری شود؛ پس قبل از استفاده آن را رقیق کنید. این روش برای همه افراد مناسب نیست و باید مطابق با سیستم بدنی هر فردی استفاده شود.

۴. ورزش‌های لگنی (Kegel)

ورزش عضلات کف لگن در کنترل IC بسیار مفید است. این ورزش‌ها عملکرد مثانه را بهتر می‌کنند و تکرر ادرار را کاهش می‌دهند.

حتما باید با یک فیزیوتراپ مشورت کنید تا به شما بگوید که چه ورزش‌هایی را انجام دهید تا عضلات لگن‌تان قوی شوند؛ زیرا ورزش‌های غلط نشانه‌های بیماری شما را بدتر می‌کنند.

اگر در زمان اوج این بیماری، عضلات لگن تان را جمع کنید، درد مثانه بیشتر می‌شود؛ چون انقباض بیش از حد لگن اشتباه است. شما باید با کمک یک فیزیوتراپ ورزش‌های لگنی مناسبی را در خانه انجام دهید.

مقاله‌ای تحقیقاتی در سال ۲۰۰۱ نوشته است:« درمان لگن از طریق ورزش‌های لگنی، فشارهای وارد شده به لگن و هم چنین نشانه‌های اورژانسی و دائمی بیماری ورم مثانه را کمتر می‌کند. اگر خانم‌ها ورزش‌های لگن را انجام دهند، می توانند ادرارشان را کنترل کنند و از  روحیه‌ قوی‌تری برخوردار شوند.

قبل از شروع ورزش، نیاز دارید که عضلات لگن‌تان را آماده کنید. این عضلات همان‌هایی هستند که شما با کمک آنها جلوی ترشح ادرارتان را می‌گیرید.

سندرم مثانه دردناک

۱. در یک سطح صاف بنشینید.

۲. عضلات لگن را برای ۵ ثانیه منقبض کنید و همزمان با این کار نفس بکشید.

۳. ۵ دقیقه استراحت کنید. سپس انقباض عضلات را ادامه دهید.

۴. در هر مرحله، ۱۰ تا ۲۰ بار، این کار را انجام دهید.

۵. حداقل روزی ۳ ست، این ورزش را انجام دهید.

قبل از شروع ورزش مطمئن شوید که شکم‌تان خالی باشد.

۵. زیاد آب بنوشید!

زمانی که از IC رنج می‌برید، احتمالا زیاد دفع ادرار دارید. این مسئله نباید باعث شود که شما کمتر آب بنوشید.

بیماران مبتلا به ورم مثانه مصرف مایعات خود را کمتر می‌کنند تا به خاطر توالت رفتن زیاد، اذیت نشوند. اما باید بدانید که نوشیدن آب و مایعات اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مایعات باعث می‌شوند، مواد اضافی و سم‌های ادرار شما از بدن دفع شوند.

نوشیدن آب یا مایعات به بیماران مبتلا به IC کمک می‌کند تا شکم‌شان را تخلیه کنند و التهاب‌شان را کاهش دهند. همچنین اسید ادرارشان کمتر می‌شود و از یبوست که یکی از مشکلات مربوط به IC است، جلوگیری می‌کند.

۶. سیگار را ترک کنید!

برای درمان ورم مثانه ، سیگار را ترک کنید ! سیگار کشیدن شدیدا برای سلامت مثانه شما مضر است. مواد شیمیایی مضر در سیگار می‌تواند علائم IC را بیشتر و مثانه را تحریک کند. سیگار خطر ابتلا به UTIها را نیز افزایش می‌دهد.

ترک سیگار

نقش سیگار در پیشرفت IC جای بحث دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ ،به چاپ رسید، ثابت کرده است:« افراد سیگاری ۲.۳ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به IC قرار دارند.»

اما تحقیق دیگری که  در سال ۲۰۰۷ ، در European Urology به چاپ رسید، علائم و نشانه‌های IC را در میان ۹۸۱ زن بررسی کرد و به این نتیجه رسیده است که هیچ ارتباطی بین سیگار و IC وجود ندارد.

۷. زردچوبه

زردچوبه برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماران IC مفید است. ماده نارنجی در زردچوبه داروی طبیعی برای درمان التهاب است؛ بنابراین، التهاب را در مثانه کاهش می‌دهد. زردچوبه برای کبد بسیار مفید است و از این طریق، التهاب کل بدن را پایین می‌آورد ، از طرفی دیگر، نشانه‌های دیگر مرتبط با IC را کاهش می‌دهد. ماده نارنجی زردچوبه ، خاصیت ضد درد دارد. علاوه بر این، زردچوبه ضد میکروب است و خطر ابتلا به UTI ها را کم می‌کند.

  • هنگام آشپزی کردن از زردچوبه استفاده کنید. آن را به شیر، کاری و یا سوپ اضافه کنید.
  • شما می‌توانید از داروهایی که از زردچوبه درست شده‌اند، استفاده کنید تا التهاب بدن‌تان را پایین بیاورید. برای انتخاب داروهایی با دوز مناسب با پزشک‌تان مشورت کنید.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/12/bladder-pain-min.jpg

۸. غذاهای حساسیت‌زا نخورید!

زمانی که بیماری IC مبتلا هستید، رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و از غذاهایی که علائم بیماری شما را بدتر می‌کنند، بپرهیزید.

تحقیقاتی که در میان بیماران IC انجام گرفته است، نشان می‌دهند که بعضی از غذاهایی که علائم IC را بدتر می‌کنند، عبارتند از: غذاهای تند، قهوه، شکلات، میوه‌ها (به ویژه مرکبات)، گوجه فرنگی، سرکه، ترشی‌ها، خوراکی های دارای کافئین، نوشیدنی‌های دارای کربنات و الکل. شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز ممکن است علائم بیماری شما را تشدید کنند.

حذف یا کاهش این خوراکی‌ها از رژیم غذایی‌تان، به بهبود بیماری شما کمک می‌کند.

۹. کنترل استرس

یکی دیگر از راه های کاهش التهاب در مثانه ، کنترل استرس می باشد . استرس به تنهایی، باعث به وجود آمدن IC نمی‌شود؛ اما نشانه‌های این بیماری و التهاب بدن شما را بیشتر می‌کند. بنابراین، برای مدیریت علائم بیماری IC و جلوگیری از بدتر شدن آن، باید سطح استرس‌تان را پایین بیاورید.

کنترل استرس

در سال ۱۹۹۷، تحقیقی انواع استرس احساسی را در میان حیوانات بررسی کرد ،نشان داده است:« استرس فیزیکی سلول‌های مثانه را فعال می‌کند که این سلول‌ها روند آماس مثانه را تسریع می‌کنند.»

استرس زیاد باعث درد بیشتر و اورژانسی شدن وضعیت بیمارانIC  می‌شود. میان استرس و علائم بیماری IC ،ارتباط زیادی وجود دارد و استرس باعث بدتر شدن این بیماری می‌شود.

برای کاهش استرس، هر روز کاری انجام دهید تا به آرامش برسید. مدیتیشن، ورزش‌های سبک، گوش دادن به موسیقی ملایم و حتی شنا کردن استرس تان را کمتر می‌کنند.

۱۰. طب سوزنی

طب سوزنی نوعی داروی سنتی چینی است که سیستم ادرار را منبسط می‌کند و ساختار مثانه را بهبود می‌بخشد و از این طریق می‌تواند علائم بیماری IC را کاهش دهد.

طب سوزنی برای درمان این مشکل بسیار موفق عمل کرده است. این عملکرد هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. در طول طب سوزنی، یک متخصص تعداد زیادی سوزن نازک را در پوست نقاط خاصی از بدن شما فرو می‌کند. این عمل درد و نشانه‌های دیگر را از بین می‌برد و سطح انرژی را در تمام نقاط بدن‌تان پخش می‌کند.

طب سوزنی همچنین فعالیت گلبول‌های سفید بدن را افزایش می‌دهد.

توجه: این عمل را تنها با کمک یک متخصص طب سوزنی انجام دهید!

توصیه‌های بیشتر برای پیشگیری و درمان ورم مثانه
  • ورزش‌های منظم روزانه، علائم بیماری شما را کمتر می‌کند؛
  • در زمان دفع ادرار و زمانی که مثانه تان دچار مشکل شده است، چند نکته را فراموش نکنید! برای ادرار کردن باید ساعت خاصی را تنظیم کنید؛ یعنی در ساعات مشخصی به توالت بروید و صبر کنید تا موقع دفع ادرار برسد؛
  • برای مدت زمان طولانی ادرارتان را نگه ندارید و در فاصله زمانی مشخصی دفع ادرار کنید تا خطر عفونت مثانه و مشکلات کلیوی را کاهش دهید. همیشه قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا خطر عفونت‌های مثانه را پایین بیاورید؛
  • لباس‌های گشاد بپوشید و روی شکم‌تان کمربند نبندید. همچنین لباس‌هایی را که به شکم فشار وارد می‌کنند، نپوشید؛
  • داخل واژن آب نگیرید و از مواد خوشبوکننده استفاده نکنید؛
  • حمام خود را همیشه تمیز نگه دارید و از حمام کثیف و توالت‌های عمومی استفاده نکنید؛
  • بعد از شنا، برای مدت زیاد، لباس شنای خیس را در تن‌تان نگه ندارید.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

بیماری پانکراتیت حاد و انواع دیگر ؛ علل ، علائم و روشهای درمان سریع
خشکی دهان در صبح و ۱۷ روش درمان برای خشکی گلو و دهان در خانه
خواص چای نعناع برای قاعدگی ، کاهش تب و انواع بیماری های دیگر

 

منبع