ضعف عضلانی در جامعه بسیار رایج است. برای مثال : بعد از ورزشی فشرده، عضلات شما ضعیف می‌شوند؛ اما چاره آن استراحتی کوتاه است.به هر حال، ضعف همیشگی عضلات، نشان‌دهنده مشکلی در بدن شما است که باید آن را بشناسید. زمانی که فعالیت زیادی انجام می دهید و انرژی بسیاری برای کارهای‌تان صرف می‌کنید، عضلات‌تان ضعیف و استقامت آنها کم می‌شود. در این موقع، بدن نمی‌تواند به راحتی حرکت کرده و انقباض ماهیچه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

زمانی که عضلات ضعیف می‌شوند و دچار ضعف عضلانی می شوید ، بخش‌های خاصی از بدن تیر می‌کشد، ارتباط میان ماهیچه‌ها قطع شده ، عضلات می‌گیرند و سوزن سوزن شدن و تیر کشیدن در قسمت‌هایی از بدن‌تان احساس می‌کنید.

اگر این ضعف را همیشه دارید، نگران نباشید. این مسئله مشکل جدی نیست. اما نشان می‌دهد که باید به سلامتی‌تان بیشتر اهمیت دهید. در واقع، چند مشکل مربوط به سلامتی، به ضعف عضلانی منجر می‌شود.

مسائلی مانند: خستگی دائمی، سوءتغذیه عضلانی، هیپوتونیا (hypotonia)، مشکلات عصبی، تب روماتیسم، مسمومیت حاد غذایی و استراحت طولانی و عدم تحرک زمینه‌ساز ضعف عضلات هستند.

اگر عضلات‌تان ضعیف شده و شما هیچ کدام از این نشانه‌ها را ندارید،  باید به پزشک مراجعه کنید. وقتی دلیل این مشکل برای‌تان روشن شود، بهترین درمان را برای آن انتخاب می‌کنید.

در این مقاله از دکتر چک به شما روش های خانگی مبارزه با ضعف عضلات را می آموزیم …

درمان ضعف عضلانی در خانه

چندین روش و دارویی برای ضعف عضلانی در بازار موجود می باشد که چندان مفید نیستند. در این قسمت به چند روش ساده برای درمان ضعف عضلانی با روش های طب سنتی اشاره کرده ایم که بسیار بسیار موثر هستند.

۱. حمام آب‌نمک

هفته‌ای یک بار در مخلوط آب و نمک اپسلوم ( حمام ) بخوابید و لذت ببرید. این کار ضعف عضلات شما را از بین می‌برد. نمک ،منیزیم زیادی دارد که این ماده به عضلات کمک می‌کند تا استقامت و کارآیی بیشتری داشته باشند.

منیزیم موجود در نمک اپسلوم به عضلات فرصت استراحت و تسکین می‌دهد. گرفتگی همیشگی عضلات نشان‌دهنده کمبود منیزیم در بدن شما می‌باشد.

۱. وان حمام را با آب گرم پر کنید.

۲. ۲ فنجان نمک اپسلوم در آن بریزید و خوب هم بزنید.

۳. هفته‌ای یک بار این مراحل را انجام داده و حدود ۲۰ تا ۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید.

حمام آب‌نمک برای درمان ضعف عضلانی

۲. ورزش کنید!

اگر فکر می‌کنید عضلات‌تان ضعیف هستند و نباید ورزش کنید . این فکر شما کاملا اشتباه است. ورزش مناسب عضلات را قوی ساخته و گردش خون را بیشتر می‌کند.

یکی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانید آن را هر روز انجام دهید، پیاده‌روی است. سعی کنید حداقل هفته‌ای ۵ بار ، هر دفعه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر مشکلی برای این کار دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

تنیس بازی کردن

در کنار پیاده‌روی شنا، دو آهسته، دو سریع، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و فعالیت‌هایی از این دست، می‌توانند به تقویت عضلات تان کمک کنند. هم چنین برای بالا بردن سطح انرژی‌تان ، یوگا کار کنید.

۳. ماساژ با روغن

ماساژ همیشگی با روغن، خون را در سطح پوست به جریان می‌اندازد. در این زمان، عضلات رها و گردش خون بهتر می شود. گردش خون بالا باعث می‌شود مواد مغذی بیشتری به عضلات ضعیف برسد و آنها را قوی می سازد. این کار از ضعف عضلات پیش‌گیری کرده و آنها را بهبود می‌بخشد.

۱. کمی روغن زیتون، نارگیل یا خردل را گرم کنید.

۲. آن را روی بدن و به ویژه ساق پای‌تان بمالید.

۳. ده تا پانزده دقیقه ماساژ دهید.

۴. روزی چند بار این کار را تکرار کنید تا تأثیر آن را ببینید.

درمان ضعف عضلانی با ماساژ

۴. آب بنوشید!

کم‌آبی بدن یکی از دلایل اصلی ضعف عضلات است. آب زیاد بنوشید تا به راحتی این مشکل را  برطرف ساخته و عضلات‌تان را  تقویت کند.

  • نوشیدن ۱۰ تا ۸ لیوان آب در روز از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند.
  • به غیر از آب، میوه‌ها و سبزیجات آبدار بخورید.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و یا الکلی را کنار بگذارید. چرا که بدن را دچار کم‌آبی می‌کنند.

هشدار: اگر مشکلات کلیوی دارید، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید!

۵. ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن باعث می‌شود عضلات ضعیف شوند. پس بهتر است، این کمبود را برطرف کنید. ویتامین D کلسیم بدن را تأمین کرده و برای سلامتی عضلات بسیار مهم است.

فواید ویتامین D

  • بعضی وقت‌ها آفتاب بگیرید تا ویتامین D بدن‌تان تأمین شود. هر روز صبح ۱۵ تا ۱۰ دقیقه بیرون بروید. فراموش نکنید، بعضی از ساعات روز، اوج تابش اشعه فرابنفش است. در این ساعت‌ها بیرون نباشید!
  • غذاهایی مانند ماهی سالمون، ساردین، ماکرل (mackrel)، شیر محلی، آب پرتقال و غلات سرشار از ویتامین D هستند. شما می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، داروهای ویتامین D را هم مصرف کنید.

۶. شهد سیاه Blackstrap Molasses

اگر می‌خواهید ماهیچه‌های قوی داشته باشید و ضعف عضلات‌تان را از بین ببرید، شهد سیاه بخورید. این شهد یک داروی خانگی محشر است و مواد مغذای فراوانی دارد که عضلات شما را سالم نگه می‌دارد. برای مثال، کلسیم موجود در آن انرژی شما را تأمین کرده و پتاسیم آن در بدنتان تعادل برقرار می‌کند.

  • یک قاشق چای‌خوری شهد سیاه را در یک فنجان شیر گرم بریزید و روزی یک بار از آن بنوشید.
  • دو قاشق چای‌خوری شهد سیاه، کمی سرکه سیب خام و تصفیه‌نشده را در یک فنجان آب مخلوط کنید و روزی یک بار از آن بنوشید.

۷. موز بخورید!

اگر از ضعف عضلات رنج می‌برید، هر روز موز بخورید. این میوه غنی از پتاسیم است و به تقویت و کارایی عضلات شما کمک می‌کند. کمبود پتاسیم باعث ضعف، خستگی و گرفتگی عضلات شما می‌شود.

  • ۳ تا ۲ تکه موز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هر روز از آن میل کنید.
  • می‌توانید روزی یک لیوان شیرموز بخورید تا پتاسیم و کلسیم بدن‌تان را هر روز تأمین کنید.

موز

۸. شیر بنوشید!

شیر مواد مغذی فراوانی دارد و بهترین منبع ویتامین B است. این ویتامین برای سلامتی عضلات حیاتی است و ضعف آنها را کمتر می‌کند. همچنین، شیر منبع بسیار غنی از کلسیم است که عضلات را محکم می‌کند. علاوه بر اینها، آب بدن‌تان را هم تأمین می‌کند.

  • یک تا دو لیوان شیر ساده و یا اسموتی شیر بنوشید.
  • یک لیوان شیر را بجوشانید، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیرین‌بیان به آن اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و روزی دو بار از آن میل کنید.

۹. انگور هندی بخورید!

به انگور هندی آلما Alma هم گفته می‌شود. این انگور مواد مغذی فراوانی دارد که عضلات را سالم نگه می‌دارد. انگور هندی دارای پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین C است. همه این مواد مغذی برای اینکه عضلات‌تان به خوبی کار کنند، ضروری هستند. خوردن تنها یک انگور هندی در روز سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

۱. آب این انگور را بگیرید.

۲. دو قاشق غذاخوری از آن را با مقدار مساوی عسل مخلوط کنید.

۳. دو تا سه بار در روز از آن بنوشید.

۱۰. طب فشاری

برای قوی کردن عضلات، طب فشاری را هم امتحان کنید. در طب فشاری به نقاط خاصی از بدن فشارهای عمیق و مستقیمی وارد می‌شود. این کار خون را در سرتاسر بدن به گردش انداخته و درد عضلات را از بین می‌برد.

شما هم می‌توانید این کار را در خانه به تنهایی انجام دهید. اما اگر می‌ترسید و نمی‌دانید دقیقا چه نقاطی را فشار دهید، به متخصص این رشته مراجعه کرده تا نتیجه بهتری به دست آورید.

ضعف عضلانی

توصیه‌های بیشتر برای درمان و پیشگیری از ضعف عضلانی

  • قبل از ورزش، حرکات کششی انجام دهید و بدن‌تان را گرم کنید.
  • بعد از تمام شدن ورزش هم باید حرکات کششی کار کنید.
  • حداقل روزی ۶ تا ۸ ساعت بخوابید تا عضلات‌تان به خوبی استراحت کنند.
  • قبل از خواب و ورزش دوش آب گرم بگیرید.
  • سیگار، کافئین، الکل، تنباکو و داروهای غیرمجاز را ترک کنید؛ این مواد اعتیادآور هستند.
  • مدتی طولانی زیر نور خورشید و در جای گرم نمانید.
  • از آنجا که ضعف عضلات از کمبود پتاسیم و منیزیم ناشی می‌شود، حتما غذاهایی را میل کنید که دارای این مواد معدنی باشند.
  • مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D عضلات را قوی می‌کنند.
  • غذاهایی را که چربی اشباع‌شده دارند نخورید.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

عفونت ادراری چیست ؟ ۱۹ داروی خانگی برای جلوگیری و درمان عفونت ادراری
قرمزی پوست صورت و داروهای خانگی برای درمان قرمزی ( گر گرفتگی )
۱۰ داروی گیاهی و خانگی برای کاهش تری گلیسیرید

 

منبع