خواب آلودگی و سستی بیش از حد نه تنها برای سلامتی بلکه برای زندگی شما هم خطر آفرین است. طبق مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است، مشخص شده است که در یک ماه از هر 25 زن یا مرد بزرگسال، یک نفر احساس خستگی و خواب آلودگی می کند. و همان طور که خودتان هم می توانید تصور کنید، خواب آلودگی سرانجام خوبی برای شما ندارد. بنابراین باید دلایل احساس خستگی خودتان را شناسایی کنید تا در صورت امکان اجازه تکرار دوباره این شرایط را ندهید.

آنچه که در این مقاله بررسی شده اند :

9 علت پنهان احساس خستگی

کم خونی

منظور از کم خونی، کم شدن میزان آهن موجود در بدن است. در نتیجه کمبود این ماده اصلی، میزان تولید گلبول های سالم قرمز بدن بسیار کم می شود. در این صورت، مقدار کافی اکسیژن به سلول ها نمی رسد و چیزی جز احساس خستگی و نبود انرژی کافی در پی ندارد.

سایر نشانه های کم خونی:

  • عضلات سنگین؛
  • تنگی نفس؛
  • پوست زرد و رنگ پریده.

کم خونی

دیابت

در شرایطی شما به بیماری دیابت مبتلا می شوید که بدنتان از انسولین تولید شده به شکل صحیح استفاده نکند یا این که مقدار تولیدی آن بسیار کم باشد. به همین دلیل، سطح قند خون بدن شما به طرز حیرت انگیزی بیشتر می شود. یکی از نشانه های رایج دیابت، احساس خستگی شدید است.

سایر نشانه های دیابت عبارتند از:

  • همواره گرسنه یا تشنه بودن؛
  • خشکی پوست ؛
  • کاهش وزن.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک در شرایطی اتفاق می افتد که بدن نسبت به گلوتن عکس العمل غیر طبیعی از خود نشان دهد. فرض کنید که نان یا شیرینی می خورید اما حس خوبی ندارید، در این شرایط باید بگوییم که متاسفانه به بیماری سلیاک مبتلا شده اید.

سایر نشانه های بیماری سلیاک:

کلانژیت صفراوی اولیه

در بیماری« کلانژیت صفراوی اولیه» منافذ صفراوی کبد از بین می رود. وظیفه ماده صفرا از بین بردن مواد خطرناک، مانند سموم و کلسترول از بدن است و نیز سعی می کند تا ماده سلول های خونی پیر را هم تجزیه کند. اما مادامی که این منافذ آسیب ببینند، دیگر هیچ مانعی در راه ورود مواد خطرناک (سموم) به کبد وجود نخواهد داشت. از جمله نشانه های این نوع از بیماری کبد می توان به خستگی مفرط اشاره کرد.

سایر نشانه های کلانژیت صفراوی اولیه شامل:

هیپوتیروئید

هیپوتیروئید در حقیقت یک مشکل مربوط به غده تیروئید است که منشا آن همین غده است. در این نوع از بیماری میزان تولید هورمون های تیروئیدی و فعالیت آن ها کم می شوند. در نتیجه این غده به خوبی نمی تواند وظایف خود را انجام دهد.پس احساس خستگی و بی حالی به سراغ تان می آید.

سایر نشانه های هیپوتیروئید عبارتند از:

  • افزایش وزن؛
  • ضعف عضلانی؛
  • افسردگی.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر

چندی نگذشته که محققان به این نتیجه رسیده اند که ممکن است خواب آلودگی یکی از نشانه های بیماری آلزایمر باشد. آن ها سعی کردند تا نوعی رابطه فرضی میان خواب آلودگی در صبح و تجمع« بتا آمیلوئید »در مغز پیدا کنند. زمانی که این مواد در مغز انباشته می‌شوند ، بیماری آلزایمر روز به روز بدتر می‌شود. به این معنی است که احساس خستگی و بی حالی یکی از نشانه های زود هنگام بیماری آلزایمر است.

سایر نشانه های بیماری آلزایمر:

  • بی احساس شدن؛
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت؛
  • کج خلقی و زود رنجی.

سندروم پای بی قرار

این شرایط مربوط به سیستم عصبی است، که باعث می شود که شما در طول خواب، به طور ناگهانی و کاملا اتفاقی پاهای تان چندین بار تکان دهید. این امر نه تنها در کیفیت خواب تاثیر گذار است، بلکه خواب شما را هم با وقفه روبرو می کند. در نتیجه، در طول روز احساس خستگی و بی حالی می کنید.

سایر نشانه های بیماری سندروم پای بی قرار شامل:

آپنه خواب

در آپنه خواب ( قطع تنفس در خواب ) شریان های هوایی مسدود می شوند و دیگر نمی توانید نفس بکشید. ممکن است این حالت تا 20 ثانیه هم ادامه داشته و در طول شب صدها بار تکرار شود. در این صورت شما بیدار می شوید و برای به خواب رفتن دوباره شما چندین دقیقه زمان لازم است.

تا کنون شاهد این بوده ایم که بعضی از شما این بیدار شدن های پی در پی را فراموش می کنید؛ اما در نتیجه این بی خوابی ها، کیفیت خواب کم شده و در طول روز شدیداً احساس خستگی می کنید.

احساس خستگی

سایر نشانه های آپنه خواب:

  • خر و پف کردن با صدای بلند؛
  • نفس کشیدن با خش خش.

سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن شرایطی است که شما را بسیار آزار می دهد. اگر این روال خواب آلودگی و کسالت برای مدت 3 تا 4 ماه ادامه داشته باشد، در این صورت از سندروم خستگی مزمن رنج می برید؛ با تقلا و اعمال زور این شرایط بدتر هم می شود. اگر در گذشته به ویروس آلوده شده اید یا این که جراحت های شدید را تجربه کرده اید، احتمالاً به این سندروم مبتلا می شوید.

سایر نشانه های سندروم خستگی مزمن:

  • درد مفاصل؛
  • درد عضلانی؛
  • سر درد؛
  • ضعف توانایی در تمرکز کردن.

اگر هر کدام از این نشانه ها برای شما اتفاق افتاد ،سریع نتیجه گیری نکنید (یا به عبارتی نسخه خودتان را نپیچید) سعی کنید تا علت اصلی این شرایط را شناسایی کنید. در این شرایط بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز آزمایشات لازم را انجام دهید.

شما چند بار در روز احساس خواب آلودگی می کنید؟ چگونه با این شرایط مقابله می کنید؟ تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته توسط دکتر خوش سیرت تایید شده است .


مطالب مرتبط را هم مطالعه کنید :

ترومبوز ورید عمقی چیست ؟ 10 علامت لخته شدن خون که باید بدانید
برای درمان آپاندیسیت چی بخوریم ؟
10علامت بیماری کم کاری تیروئید که باید بدانید و سریع درمان کنید

 

منبع : brightside