کشک یکی از خوراکی‌های سنتی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. کشک مصرف زیادی در بین خانواده‌های ایرانی دارد. مردم در نقاط مختلف ایران با استفاده از کشک، غذاهای محلی و خوشمزه‌ای را تهیه می‌کنند. این ماده غذایی محبوب، علاوه بر طعم خوب و خاص خود، فواید زیادی هم برای سلامتی دارد و از بزرگ و کوچک، همه اعضای خانواده در هر سنی از این فواید کشک بهره می‌برند. در این مقاله به همین موضوع، یعنی تاثیرات مصرف کشک بر سلامتی و تغذیه می‌پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص کشک بیشتر آشنا شوید.

فواید کشک برای سلامتی

کشک یکی از مواد لبنی با ارزش غذایی بالا است که به دو شکل خشک و مایع در بازار وجود دارد. امروزه کشک به دو روش سنتی و صنعتی تولید می‌شود. البته توصیه ما به شما این است که از کشک‌های تولید کارخانه‌های معتبر استفاده کنید که از سلامت، کیفیت و نحوه تولید آنها مطمئن هستید، چون این کشک‌ها به روش پاستوریزه تولید می‌شوند و مشکلات کشک‌های دستساز را ندارند. در روش سنتی کشک از ماست چربی گرفته یا همان دوغ تولید می‌شود. دوغ را می‌جوشانند و ماده به دست آمده را همراه با مقدار زیادی نمک خشک می‌کردند. کشک شاید در ظاهر خیلی مقوی و پرفایده به نظر نرسد، اما بر خلاف باور عموم، ماده غذایی ارزشمندی است که فواید پرشماری دارد. در ادامه، به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

تامین انرژی مورد نیاز بدن

کشک با مقدار بالای کالری که دارد، مقدار زیادی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین میکند. به همین خاطر برای کودکان و نوجوانان و ورزشکاران گزینه مناسبی است.

استحکام بخشی به استخوان‌ها و دندان‌ها

حتما شنیده‌اید که کشک یکی از منابع اصلی کلسیم است و مقدار بالایی کلسیم دارد. به خاطر همین ویژگی، مصرف منظم آن به افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود تا استخوان‌ها و دندان‌های سالمتری داشته باشید. برای پیشگیری از پوسیدگی دندانها یا پوکی استخوان حتما باید این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کشک به رشد بهتر کودکان و نوجوانان در سنین رشد کمک زیادی می‌کند.

تامین مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن

کشک حاوی تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن انسان برای عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد، از جمله: انواع ویتامین‌های گروه ب مثل تیامین (ب ۱)، ریبوفلاوین (ب ۲)، نیاسین (ب ۳)، کلسیم، فسفر، آهن، نمک، و چربی.

مقدار بالایی پروتئین

کشک حاوی میزان بالایی پروتئین است و مصرف این فرآورده لبنی تا حدودی نیاز بدن به پروتئین را برطرف میکند.

کمک به هضم بهتر غذا

کشک برای دستگاه گوارش فوایدی دارد و کمک میکند تا غذا بهتر هضم شود. بنابراین مصرف آن برای افراد دچار سو هاضمه مناسب است. کشک حاوی باکتری‌های مفیدی است که به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

کم کردن وزن و لاغری

کشک حاوی مقدار زیادی کلسیم است و این ماده از ترشح هورمون کورتیزول و استرس جلوگیری می‌کند. هورمون کورتیزول نقش موثری بر بالا رفتن وزن دارد. از طرف دیگر، کشک با تامین مقدار زیادی از انرژی و کالری مورد نیاز بدن، مانع پرخوری فرد می‌شود و به فرآیند لاغر شدن کمک می‌کند.

کمک به حفظ سلامت قلب و عروق: کشک به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون و عملکرد بهتر قلب و عروق می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

کشک به دلیل اینکه منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است، بسیاری از مواد مغذی لازم برای بدن را تامین می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

پیشگیری از بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها

کشک مثل بسیاری از مواد لبنی دیگر حاوی باکتری‌های مفیدی است که وجود آنها برای عملکرد صحیح بدن حیاتی است. این باکتری‌های مفید مانع گسترش باکتری‌های بیماری‌زا در بدن می‌شوند.

جایگزین شیر

برخی از افراد به دلیل حساسیت به لاکتوز یا مشکلات گوارشی نمی‌توانند شیر مصرف کنند. یکی از بهترین جایگزین‌های شیر از نظر ارزش غذایی کشک است. این افراد با مصرف کشک می‌توانند تا حد زیادی فواید مشابه شیر را به دست بیاورند.

رفع کم اشتهایی

برخی از افراد که دچار کم اشتهایی هستند و تمایل چندانی به غذا خوردن ندارند، با مصرف کشک می‌توانند این مشکل خود را رفع کنند. کشک با تحریک حس چشایی این افراد به افزایش اشتهای آنها کمک می‌کند.

کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از فرآورده‌های لبنی خاصیت آرامش بخشی هم دارند و کشک هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف کشک باعث افزایش آرامش شخص می‌شود. چون همانطور که گفتیم مقدار بالای کلسیم کشک مانع ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شود.

پیشگیری از عفونت واژن

یکی از خواص کشک وجود باکتری‌های مفیدی مثل لاکتوباسیلوس است که مانع عفونت قارچی واژن و گسترش آن می‌شوند.

افزایش سلامت و زیبایی پوست و مو

کشک خواص زیادی برای پوست و مو دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • رفع آفتاب سوختگی: از کشک برای التیام آفتاب سوختگی استفاده می‌شود.

  • جوانسازی پوست: کشک را می‌توان به صورت ماسک صورت استفاده کرد که تاثیر خیلی خوبی بر شادابی، درخشانی و جوانتر شدن پوست دارد.

  • رفع تیرگی دور چشم: کشک را می‌توان برای رفع تیرگی زیر چشم‌ها به شکل ماسک زیر چشم استفاده کرد.

  • تقویت مو: کشک به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، موها را تقویت می‌کند و از بروز ریزش مو و مشکلات مو پیشگیری می‌کند.

فواید کشک برای زنان باردار

علاوه بر تمام فوایدی که به آنها اشاره شد، کشک یک ماده غذایی سودمند برای زنان باردار هم هست که در ادامه به تعدادی از فواید کشک برای زنان باردار اشاره می‌کنیم.

  • تامین پروتئین مورد نیاز مادر

  • تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مادر

  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌های مادر

  • کاهش مشکلات گوارشی مثل سوزش معده

فواید کشک برای ورزشکاران

کشک می‌تواند یک میان وعده عالی برای ورزشکاران باشد. این خوراکی خوشمزه مقداری از کلسیم، کالری و پروتئین مورد نیاز ورزشکارها را تامین می‌کند و به بدن آنها ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را می‌رساند.

حرف آخر

کشک یکی از آن مواد غذایی است که پای ثابت تعدادی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است و کدبانوهای باسلیقه ایرانی با استفاده از کشک غذاهای رنگارنگی را برای خانواده خود تدارک می‌بینند. اگر به سلامت خود و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید و به دنبال ایجاد تنوع بیشتر در غذاهایتان هستید، از مصرف کشک غافل نشوید تا از فواید بی‌شمار این ماده غذایی ارزشمند بهره ببرید.