عوامل مختلفی بر مدت زمان ترک اعتیاد تاثیرگذارند. می‌توان گفت مهمترین عواملی که می‌توانند بر روی زمانبندی دقیق این امر و وابستگی به مواد مخدر تاثیر گذار باشند، نوع و شدت اعتیاد به یک ماده مخدر است. شدت اعتیاد و نوع مواد مخدر مصرفی تأثیر مهم و تعیین کننده‌ای بر مدت زمان ترک دارند. در بسیاری از افرادی که از حمایت اجتماعی و همراهی خانواده و دوستان برخوردار بوده‌اند، مدت زمان ترک به طرز چشمگیری کوتاه و سریع شده است. همچنین در اختیار داشتن برنامه‌های درمانی مناسب و متناسب با وضعیت جسمانی و میزان بهره مندی از سلامت روح و روان، که از سوی مشاوران و متخصصان این کار تدوین می شود، می تواند بر مدت زمان توقف این روند موثر باشد. در ادامه به توضیح کامل عوامل موثر بر مدت زمان ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

روش ترک اعتیاد

انتخاب و پیروی از روش های ترک اعتیاد و سم زدایی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در مدت زمان پایان دادن به این عادت است. این عامل وابسته به نوع و شدت اعتیاد، عوامل فردی و تاریخچه مصرف مواد می تواند طول دوره ترک را کوتاه یا طولانی تر کند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی مبارزه با اعتیاد، روش های ترک و سم زدایی بدن از مواد مخدر زیر در بازه های زمانی مشخص شده می توانند فرد را از دام اعتیاد رهایی بخشیده و موثر واقع شوند:

  • ترک اعتیاد یکباره یا یابویی: در این نوع از ترک که فرد به صورت یکباره و بدون مصرف هیچ دارو و مکمل جانبی اقدام به ترک اعتیاد می کند، معمولا در سخت ترین حالت ممکن یک هفته زمان نیاز است تا بدن از وجود سموم پاکسازی شود.
  • ترک تدریجی مواد مخدر: در این روش فرد به صورت شخصی و یا زیر نظر متخصصین اقدام به کاهش مصرف ماده مخدر و طولانی تر کردن زمان میان دو وعده مصرف می کند. این روند معمولا از یک تا چند ماه به طول می انجامد.
  • ترک اعتیاد به دارو: در فرآیند ترک اعتیاد با داروهای جایگزین، فرد در مدت زمان کوتاه تری به نسبت ترک تدریجی می تواند اعتیاد خود را ترک کند. این فرآیند معمولا دو هفته زمان نیاز دارد.
  • سم زدایی فوق سریع UROD: در روش فوق سریع فرد با بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد و ظرف چند ساعت، اعتیاد را ترک کرده و سموم ناشی از مصرف مواد مخدر را به طور کلی از بدن خارج می کند.
  • سم زدایی سریع ROD: با این روش سم زدایی که مشابه روش سم زدایی فوق سریع است، فرد بواسطه گرفتن داروی نالتروکسان، ظرف ۴ الی ۵ روز از دام اعتیاد رهایی می یابد.

نوع مواد مصرفی

نوع مواد مخدر مصرفی تأثیر مهمی بر زمانبندی ترک اعتیاد دارد. مواد مخدر مختلف بر اساس ترکیبات و اثرات متفاوتی که بر روی فرد ایجاد می کنند، در بازه های زمانی مختلفی از بدن سم زدایی می شوند. برای مثال، ترک مواد مخدر اپیوئیدی مانند هروئین معمولاً به زمان طولانی تری نیاز دارد و با علائم جسمانی و روحی شدیدتری به نسبت سایر مواد مخدر همراه خواهد بود. این در حالی است که ترک مواد مخدر محرک مانند تریاک سریع تر و با علائم کمتری انجام می شود. بنابراین، نوع مواد مخدر مصرفی نقش مهمی در مدت زمان و فرآیند ترک اعتیاد دارد. در ادامه شما عزیزان را با زمانبندی حدودی ترک انواع مواد مخدر آشنا خواهیم کرد:

  • مدت زمان ترک اعتیاد به هروئین: ترک هروئین یک فرآیند طولانی و سخت است که در مرحله اول حدود ۵ تا ۱۰ روز علائم و عوارض جسمانی آن طول می کشد و در مرحله دوم حدود ۲ تا ۳ هفته اثرات روحی آن پدیدار خواهد شد. پس از ترک هروئین ممکن است تاثیرات مصرف آن در حدود چند ماه تا چند سال ادامه دار باشد.
  • مدت زمان ترک شیشه: ترک شیشه در مرحله اول سم زدایی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز زمان نیاز دارد. پس از این مرحله فرد به ۱۰ الی ۲۰ روز دیگر برای کاهش میزان میل به مصرف دوباره نیاز خواهد داشت. عوارض ناشی از مصرف شیشه معمولا تا ۶ ماه در بدن فرد پایدار است.
  • مدت زمان ترک اعتیاد به متادون: ترک متادون به نسبت سایر مواد مخدر آسانتر و سریعتر انجام می شود و معمولا در حدود ۲ تا ۳ هفته زمان می توان به طور کلی و بدون بازگشت آن را ترک کرد.
  • مدت زمان ترک ترامادول: ترک ترامادول از آن جایی که داروی ضد درد است و باعث احساسات مثبت پس از مصرف در فرد می شود، کمتر از سایر مواد مخدر طول می کشد. برای ترک ترامادول حدود ۵ تا ۷ روز زمان و برای کاهش عوارض ناشی از قطع مصرف آن یک ماه زمان نیاز است.
  • مدت زمان ترک ماری جوانا: ترک ماری جوانا نسبتاً ساده تر از مواد مخدر صنعتی جدید است و علائم ترک و سم زدایی آن حدود ۲ تا ۳ هفته طول می کشد.
  • مدت زمان ترک حشیش: برای ترک حشیش به طور تقریبی به دو هفته زمان برای سم زدایی و یک ماه برای کاهش و رفع اثرات جانبی روحی و جسمی آن زمان نیاز است.
  • مدت زمان ترک اعتیاد به تریاک: ترک اعتیاد به تریاک معمولا نیاز به یک هفته زمان برای خروج سم از بدن و دو هفته زمان برای تثبیت عدم میل به مصرف دوباره وجود دارد.
  • ترک اعتیاد به کوکائین: کوکائین یک ماده مخدر بسیار خطرناک است که برای ترک آن معمولا به دو هفته سم زدایی تدریجی و یک ماه نظارت و کنترل عدم بازگشت زمان نیاز است.
  • مدت زمان ترک اعتیاد به سیگار: برای ترک سیگار نیاز به پنج الی یک هفته زمان است که در این مدت بدن فرد سم زدایی شده و در دو هفته بعدی علائم میل به مصرف دوباره کاهش می یابد.

ترک اعتیاد

مدت زمان و شدت اعتیاد

مدت زمان مصرف مواد مخدر و شدت اعتیاد به آن ها می تواند عامل تعیین کننده ای برای زمان دقیق ترک اعتیاد باشد. نوع ماده مخدر، میزان مصرف و عوامل فردی نقش مهمی در کوتاه تر یا طولانی تر شدن این روند دارد. برخی مواد مخدر، مثل هروئین و متادون، به دلیل شدت اعتیاد آنها و تأثیرات فیزیکی و روانی شدیدتری که دارند، این روند را طولانی تر و سخت تر می کنند. مواد محرکی از جمله شیشه و کوکائین نیز به دلیل تأثیرات شدید و اعتیاد آوری سریعی که دارند، با سم زدایی و ترکی پیچیده‌تر روبرو خواهند بود. شدت اعتیاد به یک ماده مخدر نیز تعیین کننده مدت زمان این کار است. فردی که اعتیاد شدیدی به ماده مخدر مصرفی دارد به نسبت فردی که وابستگی کمتری دارد، زمان طولانی تری را برای ترک تجربه خواهد کرد.

وضعیت روحی و روانی بیمار

وضعیت روحی و روانی بیماران مبتلا به اعتیاد فرآیند ترک را دستخوش تغییر قرار می دهد. برخی از افراد در دوران اعتیاد به مواد مخدر، ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، و اختلالات روانی باشد. این بیماری ها معمولا به علت تأثیرات مستقیم مواد مخدر یا عوارض جانبی آن ها در فرد ایجاد می شود. این عامل می تواند روند ترک را با کندی همراه کند و حتی پس از ترک اعتیاد نیز فرآیند بهبود روحی و روانی را طولانی تر کند. این افراد عمدتا نیاز به حمایت و مشاوره های روانشناسی دارند تا با چالش های روانی که در اثر اعتیاد و ترک آن ایجاد شده، مقابله کنند.

همچنین در مسیر ترک اعتیاد افرادی که دارای روح و روان ضعیف و حساستری نسبت به سایرین هستند، برخورداری از حمایت اجتماعی و حضور خانواده و دوستان می تواند سبب بهبود وضعیت فرد شود. بهره مندی از درمان های روانشناسی و شرکت در جلسات مشاوره فردی و گروهی نیز می تواند به فرد کمک کند تا مشکلات روحی خود را مدیریت کرده و به طور ادامه دار اقدام به بهبود وضعیت روانی خود کند.

وضعیت جسمانی بیمار

یکی از مهمترین عوارضی که مصرف مواد مخدر بر روی جسم فرد می گذارد، بروز منشاء بیماری و عدم تحرک و ایجاد سستی و ضعف است. تعیین مدت زمان ترک اعتیاد بر اساس وضعیت جسمانی فرد امری متغیر است و در برخی موارد، میزان بهره مندی فرد از توانمندی جسمانی بر زمانبندی ترک تاثیر گذار خواهد بود. کسانی که از جسم قوی تری برخوردارند و در سنین پایین تر اقدام به ترک اعتیاد می کنند معمولا عوارض کمتری را تجربه می کنند و در مدت زمان کوتاه تری با تضمین بیشتر می توانند از شر مواد مخدر رهایی یابند.

اما اگر وضعیت جسمانی بیمار به صورتی باشد که ضعف و سستی در آن مشاهده شود، مدت زمان ترک طولانی تر خواهد بود و نیاز به مراقبت های پزشکی و مشاوره روانشناسی بیشتر احساس می شود. به همین دلیل، تعیین مدت زمان این کار نیاز به ارزیابی دقیق وضعیت جسمانی هر فرد دارد. همچنین برخورداری از متابولیسم بدنی بالا نیز می تواند فرآیند سم زدایی را با سرعت بیشتری همراه کند و افرادی که فعالیت بدنی و تغذیه مناسب دارند، سریعتر می توانند این عادت را کنار بگذارند.

نحوه حمایت و وضعیت خانوادگی بیمار

یکی دیگر از مهمترین عواملی که می تواند بر موفقیت در ترک اعتیاد و کاهش زمان آن تاثیر گذار باشد، میزان برخورداری از حمایت و همراهی خانواده افراد معتاد است. حضور و حمایت خانواده با ارائه پشتیبانی و امید به فرد، نه تنها به مشکلات روحی و جسمانی بیمار کمک زیادی می کند، بلکه تاثیر مستقیمی بر روی افزایش انگیزه و رهایی تضمینی از مصرف ماده مخدر خواهد داشت. حمایت خانواده در فرآیند ترک اعتیاد هم از طریق تشویق فرد برای عدم مصرف و هم ایجاد محیطی سالم و بدون استرس کمک می کند تا بیمار از مصرف مواد مخدر منصرف شده و دوری کند.

داشتن اطلاعات و آگاهی کافی پیرامون نحوه ترک اعتیاد و مشارکت فعال اعضای خانواده در مورد علائم و عوارض ترک اعتیاد می تواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشی به زمانبندی ترک داشته باشد. خانواده ها می توانند در تشخیص زودرس علائم ترک و بهبود و ارتقاء تاثیر روش های درمانی و همچنین کمک به بیمار در مواجهه با چالش های ترک اعتیاد نقش اساسی داشته باشند.

ترک اعتیاد

ترک اعتیاد در خانه چند روز طول می کشد؟

زمان قطعی فرآیند ترک اعتیاد در خانه وابسته به نوع مواد مخدر مصرفی، شدت این امر، توانمندی های فردی و حمایت افراد حاضر در محیط خانه دارد. ترک اعتیاد در خانه به چند هفته یا حتی چند ماه زمان بر اساس میزان خماری و تاثیرات ماده مخدر نیاز دارد. برای موارد خفیف تر اعتیاد به مواد مخدر و کسانی که به مواد مخدر خیلی وابسته نشده اند، چند روز مراقبت بدون نیاز به حمایت های تخصصی پزشکی نیاز است.

اما بهتر است برای افرادی که به مواد مخدر شدیداً وابسته شده اند و این کار را در محیط منزل شروع کرده اند، از مشاوره و راهنمایی مشاوران در مراکز تخصصی درمان اعتیاد برای رویارویی با چالش ها استفاده شود. این اقدام در محیط خانه اگر تحت نظر متخصصین دارویی و روان شناسان باشد، با سرعت و تضمین بالاتری برای عدم بازگشت به مصرف مجدد همراه خواهد بود و سلامت جسم و روان فرد را تضمین خواهد کرد.

ترک اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد چند روز طول می کشد؟

تعیین مدت زمان قطعی برای این امر بواسطه بستری و حضور در مراکز مربوطه و کمپ های تخصصی سم زدایی مواد مخدر از بدن، امری متغیر است. عوامل مختلفی از جمله نوع ماده مخدر مصرفی از قبیل سنتی و صنعتی بودن آن و شدت تاثیر گذاری آن بر فرد، عامل مهمی در انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد از سوی متخصصان است. هر روش ترک زمانبندی خاص خود را دارد و همچنین شدت این عادت، تاریخچه مصرف و انگیزه فردی برای ترک ماده مخدر نیز می تواند این زمانبندی را با تغییر همراه کند. در برخی موارد، این کار در مراکز تخصصی از ۴ تا ۱۰ روز به طول می انجامد. در مواردی که نیاز است فرد تحت نظر روانشناسان و متخصصان روان درمانی پس از ترک قرار گیرد، شاید تا یک ماه زمان مورد نیاز باشد تا فرآیند ترک و سم زدایی قطعی از روح و جسم فرد در مرکز ترک اعتیاد و کمپ انجام شود.