یکی از باور‌های قدیمی که نسل به نسل بین مردم دنیا چرخیده، این است خوردن ماهی و ماست به صورت همزمان، می‌تواند باعث آسیب به بدن و ایجاد لکه‌های پوستی شود.

امروز در سایت دکتر چک، می‌خواهیم به بررسی صحت این موضوع بپردازیم و دلایل مضر بودن این ترکیب را بیان کنیم. در ادامه، راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید…

آیا می‌توان ماهی را با ماست میل کرد؟

بله می‌توانید! در واقع، هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اینکه خوردن همزمان ماهی و ماست باعث اختلال در سلامتی شود، وجود ندارد. با این حال، طبق اصول آیورودا (Ayurveda)، مخلوط کردن این ترکیب برای برخی از افراد، می‌تواند مضر باشد.

با این اوصاف، هیچ مطالعه و مطلب علمی که ثابت کند خوردن ترکیب ماهی و ماست باعث ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود، تاکنون مطرح نشده است. بدترین اتفاقی که پس از خوردن همزمان ماهی و ماست برای تعداد کمی از افراد می‌تواند رخ دهد، سوء هاضمه است.

از طرفی، خوردن همزمان ماهی و ماست برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

چرا این باور وجود دارد که خوردن همزمان ماهی و لبنیات برای سلامتی خطرناک است؟

پیروان آیورودا بر این باورند که ترکیب غذاهای viruddha ahara می‌تواند منجر به علائمی نظیر موارد زیر شوند:

  • مشکل در هضم غذا؛
  • عدم تغذیه بدن با مواد معدنی لازم؛
  • انسداد مجراها و کانال‌های بدن؛
  • انباشت آما: سموم به دلیل مصرف غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند، در بدن جمع می‌شوند؛
  • ویتاسون دیتوس: تغذیه بیش از حد بدن که به دلیل ضعیف شدن قدرت دستگاه گوارش و جذب کم مواد مغذی، حجم غذای مصرفی افزایش می‌یابد.

آیورودا چیست؟

آیورودا شامل یک سیستم درمانی باستانی است که ریشه آن در هند است. این سیستم درمانی، حدود 3000 سال قدمت دارد و بر این اساس شکل گرفته که کلید سلامت ذهن، بدن و روح در رژیم غذایی نهفته است.

آیورودا با هدف ارتقای سلامت جامعه مطرح شده است و تداخلی با متدهای پزشکی ندارد. پیروان آیورودا بر این باورند که بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن، یک یا چند مورد از مواد لازم را دریافت نمی‌کند. برقراری تعادل در رژیم غذایی، بر اساس مشکلات سلامتی، اقلیم، سن، جنسیت و ژنتیک تعیین می‌شود.

رعایت اصول آیورودا، چگونه می‌تواند اثرات منفی ماهی و ماست را خنثی کند؟

یکی از مهم‌ترین اصول آیورودا این است که غذاهای مناسب با ساختار بدن را مصرف کنید. داشتن 3 وعده غذایی در طول روز و فراموش نکردن میان وعده‌ها، می‌تواند باعث متنوع شدن رژیم غذایی شود.

همچنین، اجتناب از پرخوری و دست کشیدن از غذا به محض سیر شدن، تا حد زیادی می‌تواند از مضرات ترکیبات غذایی کم کند.

طبق اصول آیورودا، ترکیب ماهی و ماست جزو ویرودا یا virudha است. ویرودا به ترکیبی گفته می‌شود که با یکدیگر ناسازگارند و می‌تواند در روند هضم غذا، اختلال ایجاد کند. همچنین، ترکیب گوشت ماهی با موادی نظیر عسل، لبنیات دیگر و دانه‌های جوانه‌زده نیز می‌تواند باعث ایجاد سوء هاضمه شود.

طبق طب سنتی نیز خوردن همزمان دو ماده که طبع سردی دارند، برای افراد سرد مزاج، مضرتر از افراد گرم مزاج است. در صورتی که فردی سرد مزاج، ماهی و ماست را در فصل سرد سال مصرف کند، به احتمال بسیار زیادی دچار سوء هاضمه می‌شود.

پس از خوردن ماهی و ماست، چکار کنیم؟

اگر می‌دانید که پس از خوردن ماهی و ماست دچار سوء هاضمه می‌شوید، اما نمی‌توانید از لذت خوردن آن صرف نظر کنید، می‌توانید پس از میل کردن غذا، به سراغ درمان‌های خانگی و کم خطر بروید.

برخی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای درمان سوء هاضمه ناشی از خوردن ماهی و ماست عبارتند از:

  • چای نعناع فلفلی؛
  • چای بابونه (برای افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود)؛
  • سرکه سیب؛
  • زنجبیل؛
  • دانه رازیانه؛
  • جوش شیرین (بی کربنات سدیم)؛
  • آب لیمو؛
  • ریشه شیرین بیان.

قبل از مصرف هر کدام از موارد بالا، بهتر است با پزشک خود درباره تداخل با داروهای مصرفی و عوارض داروهای گیاهی صحبت کنید.

سخن پایانی

از گذشته تاکنون، مردم بر این باورند که مصرف همزمان ماهی و ماست می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. با این حال، تحقیقات و شواهدی که نشان دهد این ترکیب می‌تواند لکه‌های پوستی را ایجاد کند، وجود ندارد.

در بدترین حالت، خوردن همزمان ماهی و ماست، می‌تواند باعث ایجاد سوء هاضمه شود. افرادی که دارای مزاج سرد هستند، بیشتر از سایرین نسبت به خوردن این ترکیب، واکنش نشان می‌دهند. در صورتی که پس از مصرف ماهی و ماست دچار سوء هاضمه شده‌اید، می‌توانید از درمان‌های خانگی نظیر چای نعناع فلفلی، چای بابونه، سرکه سیب، زنجبیل، دانه رازیانه، جوش شیرین، آب لیمو و ریشه شیرین بیان استفاده کنید.