این باور که خوردن خربزه و عسل به طور همزمان، می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود، نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان وجود دارد. به احتمال زیاد در طول زندگی خود، برای یکبار هم که شده درباره خوردن همزمان این دو ماده غذایی، هشدارهایی را شنیده‌اید.

امروز در دکتر چک، می‌خواهیم به بررسی صحت و درستی این باور بپردازیم و راه‌های جلوگیری از عوارض ناخواسته خوردن خربزه و عسل را مطرح کنیم. با ما همراه باشید…

آیا خوردن خربزه با عسل می‌تواند به مرگ ناگهانی منجر شود؟

مادری نگران را تصور کنید که پسرش خربزه و عسل خورده است و با سر زدن به سایت‌های مختلف و گوش دادن به حرف دوستان و آشنایان، از بابت مرگ ناگهانی فرزندش مضطرب و نگران است. اضطراب او زمانی بیشتر می‌شود که دلدرد‌های فرزندش شروع می‌شوند و او گمان می‌کند که با موضوع خطرناکی روبرو است.

حقیقت این است که خوردن خربزه و عسل، تاکنون به تنهایی نتوانسته فردی را بکشد!

خوردن این دو مواد غذایی با یکدیگر، می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌هایی در بدن شود. دلیل این امر، طبع به شدت گرم این دو ماده غذایی است. اگر کمی درباره طبع مواد غذایی و تاثیر آنها بر روی مزاج بدن مطالعه کرده باشید، می‌دانید که خوردن مواد غذایی با طبع گرم برای افراد گرم مزاج و مواد غذایی با طبع سرد برای افراد سرد مزاج، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

آیا اثرات متقابل خربزه و عسل بر روی بدن، از لحاظ علمی ثابت شده است؟

با اینکه تداخلات غذایی و تاثیر مصرف همزمان برخی از این مواد بر روی بدن برای بسیاری از پزشکان و محققان ثابت شده است، اما تاکنون تحقیق کامل و جامعی بر روی مصرف همزمان خربزه و عسل و تاثیر آن بر روی افزایش میزان مرگ و میر انجام نشده است.

بیشتر باورهایی که بدین صورت در بین جوامع مختلف به صورت نسل به نسل چرخیده‌اند، ریشه در تجربیات غیر علمی داشته و قابل استناد نیستند.

از آنجایی که مزاج همه افراد با یکدیگر یکسان نیست و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مختلف، واکنش‌های متفاوتی در برابر مصرف مواد غذایی از خود نشان می‌دهند، نمی‌توان نتایج را به همه افراد تعمیم داد.

با این اوصاف، خوردن همزمان خربزه و عسل می‌تواند مرگ فوری را به همراه داشته باشد؟

زمانی که خربزه با عسل مخلوط می‌شود، واکنش‌های حاصل از این ترکیب، باعث ایجاد یک ماده سخت می‌شوند. به همین دلیل است که معمولا افراد پس از خوردن همزمان این دو ماده غذایی، احساس سفتی و دل درد در شکم خود می‌کنند. هضم این ماده سفت برای دستگاه گوارش، کاری سخت و دشوار است و اگر فرد مشکلات گوارشی داشته باشد، ممکن است علائم بیشتری نسبت به سایر افراد نشان دهد.

البته، این دردها به قدری شدید نیستند که باعث مرگ فوری در افراد سالم شوند. همچنین، افرادی که گرم مزاج هستند، علائم بیشتری نسبت به سایر افراد نشان می‌دهند. یبوست، ایجاد واکنش‌های پوستی مانند کهیر و… از جمله علائمی است که افراد گرم مزاج پس از خوردن خربزه و عسل مشاهده می‌کنند.

همچنین، این احتمال وجود دارد که فرد، به خربزه حساسیت داشته باشد. در چنین شرایطی، پس از خوردن ماده حساسیت‌زا، ایجاد واکنش‌های شدید پوستی-تنفسی مشاهده می‌شود و فرد نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد.

پس از خوردن خربزه و عسل چه کنیم؟

معمولا، افراد سالم و افرادی که مزاج سردی دارند، پس از خوردن خربزه و عسل دچار مشکل خاصی نمی‌شوند. برخی از افراد، پس خوردن این دو ماده غذایی به طور همزمان، دچار دلدرد می‌شوند.

در صورت مشاهده هر گونه علائمی از قبیل درد و ناراحتی در اطراف معده و دستگاه گوارشتان، بهتر است هر چه سریعتر برای انجام معاینه و بررسی‌های لازم، به پزشک مراجعه کنید. اگر امکان دسترسی به پزشک را ندارید، می‌توانید با قرار دادن انگشت در حلق، خودتان را وادار به استفراغ کردن کنید تا معده‌تان خالی شود.

در صورتی که امکان استفراغ کردن را ندارید، می‌توانید از عرق نعنا و عرق پونه برای هضم بهتر و کاهش درد‌های شکمی استفاده کنید. دم کرده نعنا و پونه نیز می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

مصرف آب انار ترش نیز می‌تواند به هضم راحت‌تر غذا و از بین بردن درد‌های ناشی از گرفتگی کمک کند.

سخن پایانی

از زمان‌های قدیم تاکنون، مردم یکدیگر را از خوردن همزمان خربزه و عسل منع می‌کردند. دلیل این منع نیز این بود که گفته می‌شد خوردن همزمان این دو ماده غذایی، می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

با این حال، هیچ تحقیقات و شواهدی که نشان دهد مصرف خربزه و عسل می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود وجود ندارد. از ترکیب خربزه و عسل، ماده سفتی بدست می‌آید که هضم آن دشوار و زمان بر است. افراد گرم مزاج و افرادی که مشکل ناراحتی دستگاه گوارش دارند، معمولا پس از خوردن این ترکیب، دچار دلدرد می‌شوند.

بهترین راهکار برای اجتناب از این دلدرد‌ها، برقراری تعادل در مصرف غذاهای سرد و گرم در طول روز و ایجاد فاصله زمانی بین مصرف آن‌ها است. همچنین استفراغ کردن، خوردن عرق نعنا، عرق پونه و آب انار ترش نیز می‌توانند به رفع دل درد کمک کنند.