شاید شنیده باشید که پیاز میکروب های موجود در هوا را جذب خود می کند. علاوه بر این، قرن هاست این ویژگی پیاز شناخته شده و در دوران باستان پیاز از مردم در برابر مرگ تاریک (طاعون) محافظت می کرده است. آیا این ادعا درست است؟ اگر درست است؛ پس چرا مردم کاملا از این قضیه بی اطلاع هستند؟

خوردن پیاز برای مان خوب است؛ اما حقیقت این است که برخلاف باور به این افسانه های باستانی و ماندگار، پیاز هیچ گونه قدرت جادویی برای گردآوری میکروب ها و محافظت از ما در برابر مریض شدن ندارد.

پیاز چگونه با بیماری ها مبارزه می کند؟

این گفته که پیاز قابلیت مقابله با بیماری را دارد، به روزهای قبل از این برمی گردد که مردم از بیماری زا بودن میکرو ارگانیسم های غیر قابل مشاهده با چشم مطلع بودند.

در دوران مرگ سیاه (همه گیری بیماری طاعون) در قرن 14ام، بیشتر مردم معتقد بودند که پیاز از آن ها محافظت می کند. تصور آن ها این بود که بیماری طاعون در اثر تماس داشتن با «میاسما (نوعی بخار سمی)» ایجاد می شده و موادی که رایحه تند و قوی داشتند، این بخار خطرناک را به خود جذب خود می کردند.

نسخه های افسانه ای که اخیرا به دست آمده اند، شامل برخی از حکایات می شوند؛ مثل حکایتی درباره یک خانواده روستایی که در دوران شیوع همه گیر آنفولانزا در سال 1918 زنده ماندند؛ آن هم به دلیل اینکه اعضا این خانواده در هر اتاق خانه خود، پیاز گذاشته بودند.

تفسیرهای زیادی را در وب سایت های اینترنتی می بینید که ادعا می کنند پیاز باکتری و ویروس های خطرناک به خود، جذب می کند. این نظریات مضحک هستند! بیشتر میکروب ها در هوا منتظر نیستند تا فرصتی برای فرود آمدن روی ما پیدا کنند. این میکروب ها بر روی محیط های مرطوب قرار می گیرند و فقط وقتی که مواد مایع به سمت شان برخورد شود،  به ذراتی تبدیل می شوند که از طریق هوا انتقال می یابند. مثلا، وقتی که یک نفر مدام عطسه کند.

سیر هم شهرت مشابهی دارد؛ البته سیر خواص آنتی بیوتیکی مهم و زیادی دارد که فقط وقتی آن را به صورت خام مصرف کنید از مزایایش بهره مند خواهید شد.

وقتی که احساس می کنید در حال سرما خوردن هستید، یک یا دو حبه سیر خام را نرم کنید، با غذا مخلوط کنید و آن را بخورید.

تا به امروز مطالعات زیادی مانند سیر بر روی پیاز انجام نشده است؛ اما وقتی که پیاز را به صورت خام مصرف کنید، میزان مقاومت بدنتان را در برابر میکروب ها بیشتر می کند.

سخن آخر: برای این که بدن تان از مزیت و خواص پیاز برخوردار شود، باید آن را بخورید. وقتی که پیاز کنار اتاق باشند، تاثیر زیادی نخواهند گذاشت.

 

منبع