تخم‌ شربتی همان دانه‌های گیاه ریحان كوهی است که به دلیل اینکه حاوی ترکیبات موسیلاژی (لعاب‌دار) است که می توانیم آن ها به شکل شربت استفاده کنیم. این دانه ها بعد از اینکه آب را جذب کرد به شکل دانه های ژله ای در می آید.بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض نام های دیگر تخم شربتی است. در این مقاله از دکتر چک به خواص تخم شربتی پرداخته ایم. با ما همراه باشید

خواص تخم شربتی

تقویت استخوان ها

تخم شربتی حاوی مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم برای رشد و استحکام استخوان هاست و ماده ای در داخل این دانه ها به نام «بورون» وجود دارد که این ماده معدنی به جذب کلسیم توسط استخوان ها کمک می کنند  و برای افرادی که اختلال جذب کلسیم دارند مصرف آن را پیشنهاد می کنیم.

کاهش وزن بدون احساس گرسنگی

دانه های تخم شربتی کالری کمی دارند و مدت ها شما را سیر نگه می دارند متخصصان طب سنتی مصرف این دانه ها را به جای شربت های کاهش اشتها، توصیه می کنند.

تنظیم فشار خون

مصرف برخی از غذاها خصوصا خوراکی های نشاسته دار باعث می شو د تا فشارخون تان افزایش پیدا کند. در صورتی که این تخم شربتی را با غذا بخورید به تدریخ دانه های آن، قند غذاهای نشاسته ای را جذب می کنند، فشار خون تان را  در حد متعادلی نگه می دارد؛ همچنین شما انرژی لازم را در طول روز به دست خواهید آورد. برای همین تنها كافي است که مقداري تخم شربتي را در آب حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

کنترل دیابت

وقتی فشارخون تان تنظیم شود، خطر ابتلا به بیماری دیابت در شما کاهش پیدا می کند.

ناراحتی های گوارشی

با مصرف این دانه ها حرکت غذا در روده و معده تان بهبود پیدا می کند و شما از مشکلات گوارشی مانند درد و ورم معده نفخ و یبوست و سوءهاضمه خلاص خواهید شد.

خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد

این دانه ها به دلیل خواصی که در داخل آن ها وجود دارد، تمام مشکلات روحی مانند: تنش های عصبی خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را درمان می کند و بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

حتما بخوانید: خواص دانه چیا برای لاغری ، بارداری ، سرطان

برای تسکین اعصاب روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و به آن عسل اضافه کنید و آن را بنوشید.

درمان سرفه های خشک

گفته شده است که این دانه ها در درمان تنگی نفس و سرفه های خشک معجزه می کند. از آن جایی اثرات ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را هم تسکین می بخشد .برای این کار تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم بریزید و حل کنید و آن را بنوشید. تخم شربتی برای درمان بیماری های تنفسی نیز موثر است.

وقتی این تخم ها را با زنجبیل و عسل مخلوط کنید ترکیب به دست آمده برای سرماخوردگی آنفولانزا و دیگر بیماری های تنفسی مفید است.

درمان عفونت

از روغنی که از این دانه ها حاصل می شود می توان برای درمان برخی از زخم بریدگی ها و عفونت های پوست و مثانه و غیره استفاده کرد. در کشور چین، از این دانه ها برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات استفاده می کنند.

برخی دیگر از خواص تخم شربتی شامل موارد زیر می شود:

  • قلب را تقویت می کند.
  • به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی این دانه ها در شادابی و جوانی پوست تاثیر می گذارند.
  • حاوی مقدار زیادی امگا3 است که به حفظ سلامتی بدن شما کمک می کند.

مصرف تخم شربتی در بارداری و شيردهی

طبق برخی از دیدگاه های سنتی، مصرف روزانه 10گرم تخم شربتی در دوران بارداری برای تقویت قلب و پوست شفاف و زیبایی جنین بسیار مفید است. هم چنین مصرف این دانه ها در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می شود؛ ولی یادتان باشد که در مصرف آن زیاده روی نکنید!

مانند هر خوراکی دیگری همراه با مزایای آن ممکن است این دانه ها مضرات و معایب داشته باشند که از مضرات این تخم شربتی می توان به مضرات برای مبتلایان به کرم معده اشاره کرد. هم چنین زیاده روی در آن باعث سرگیجه و مشکلات بینایی می شود که باید این دانه ها را در حد تعادل استفاده کنید.