هیچ کس در برابر ابتلا به دیابت مصون نیست و براساس گزارش موجود، حدود 1.5 میلیون از جمعیت کشور هر ساله به این بیماری مخوف مبتلا می شوند. البته با مصرف دانه های شنبلیله می توان از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد.

مصرف شنبلیله کمک می کند تا بتوان انواع دیابت را کنترل کرد. مطالعات انجام شده، نشان داده اند که مصرف شنبلیله می تواند سرعت گوارش غذا را کم کرده و به پایین آوردن قند خون کمک کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک، قصد داریم تا به جزییات دقیق تری درباره کارایی شنبلیله در درمان دیابت اشاره کنیم. همچنین به مزایا و خواص، راه های متفاوت مصرف این گیاه و عملکرد آن در کنترل قند خون اشاره کنیم.

آشنایی با شنبلیله

نام علمی: Tringonella foenum-graecum

منطقه پیدایش: غرب آسیا، اروپای جنوبی و شرق میانه

شنبلیله را به طور فراوان در مناطق آفریقای شمالی، شمال آسیا و مناطق مدیترانه ای در دو گونه تند می توان یافت: دانه ها و برگ های مزه دار که به طرز شگفت انگیزی برای درمان بیماری های دیابت موثر عمل می کنند.

تقریبا تمام خواص پزشکی و درمانی که این گیاه از آن ها بهره مند شده، ناشی از ترکیبات فعال متعدد در آن می باشد. شنبلیه حاوی ترکیب های فیتوشیمایی و مواد مغذی ضروری، مثل تری تری گونلین، یاموجنین، کلورین، کلسیم، کوپر، پتاسیم، منیزیم، آهن، زینک و منگنز است.

علاوه بر کاربردی که شنبلیله در علم پزشکی دارد، در آشپزی هم از آن استفاده می شود. در بسیاری از دست پخت ها هم  تخم های شنبلیله به کار می رود.

مصرف شنبلیله چگونه می تواند برای درمان دیابت موثر باشد؟

تخم شنبلیله برای دیابت

از آن جایی که هر ثانیه میلیون ها نفر به دیابت مبتلا می شوند، این بیماری در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر، علی الخصوص در کشور هند، می باشد.

براساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، هند پرچمدار ثبت بیشترین موارد ابتلا به دیابت در دوره هزار ساله {حدود 31.705.000 مورد} است و انتظار می رود که در 20 سال آینده این آمار به بیشتر از 100 درصد افزایش پیدا کند.

این داده ها نشان می دهد که این بیماری در طول سالیان متمادی رایج شده، که مواردی مثل داشتن عادت های ناسالم غذایی، برنامه های روزانه شلوغ و نداشتن فعالیت بدنی، عاملان اصلی ابتلا به این بیماری هستند.

این رشد هشدار آمیز زنگ خطری است برای کنترل وضعیت بیماران دیابتی با مصرف داروهای پزشکی و یا در خانه با مصرف داروهای خانگی.

چرا وقتی که می توانید از مزایا دانه های شنبلیله که در کمد آشپزخانه تان جا خوش کرده، بهره مند شوید، داروهای شیمیایی را مصرف کنید؟

اگر از عملکرد دانه ها و برگ های این گیاه برای درمان شنبلیله در شگفتی هستید، توصیه می کنیم که به خواندن مقاله ادامه دهید.

مزایا و خواص شنبلیله

  • بهبود گوارش غذا: تخم های گیاه شنبلیله یک منبع غنی از فیبر حل شونده هستند. این فیبرها سرعت فرآیند گوارش غذا را کم می کنند و میزان جذب قند را بالا می برند. در نتیجه، مصرف منظم و مرتب شنبلیله به کاهش مقادیر قند خون کمک می کند.
  • کم کردن حساسیت نسبت به گلوکز: مصرف این گیاه باعث می شود که میزان حساسیت بدن در برابر گلوکز کم شود و مقادیر کلسترول را پایین بیاورد.
  • پایین آوردن میزان کلسترول خون: مصرف شنبلیله مقادیر کلسترول بد خون یا LDL و تری گلیسیریدها را کم کرده و در عین حال به آزاد سازی کلسترول خوب یا HDL کمک می کند.

مطالعات انجام شده بر روی دیابت و شنبلیله

درمان دیابت با شنبلیله

متخصصان زیادی از دانشگاه های سراسر دنیا درباره حقایق حیرت آور و خواص گیاه شنبلیله به عنوان یک راه حل طبیعی برای درمان دیابت تحقیق کرده اند. در این مطالعات مشخص شده است که چگونه مصرف شنبلیله در درمان دیابت نوع 1 و 2 تاثیری مثبت می گذارد.

در مطالعه ای که در کشور هند انجام شد، آشکار شد که افزودن 100 گرم پودر تضعیف شده تخم شنبلیله به رژیم غذایی روزانه بیماران دیابتی که نیازی به تزریق انسولین ندارند، به طور موثر می تواند میزان قند خون روزه داری را در بدن آن ها کم کند.

در مطالعه دیگری که بر روی این گیاه انجام شد، گزارش شد که اضافه کردن پودر شنبلیله تا مقدار 15 گرم به وعده های اصلی غذایی بیماران مبتلا یه دیابت نوع 2 ، می تواند به طور موثری میزان گلوکز ناشی از غذا را بالا ببرد.

حتما بخوانید: با زردچوبه به جنگ دیابت بروید!!

از این رو مشخص شد که مصرف منظم و روزانه شنبلیله برای بیماران مبتلا به انواع دیابت تاثیرگذار خواهد بود. از طرف دیگر، افرادی که ابتلا به دیابت در آن ها سابقه خانوادگی دارد یا آن هایی که سطح دیابت شان روی مرز قرار دارد، بایستی این گیاه را به مقدار کافی مصرف کنند.

حالا که جواب سئوال های تان را گرفتید، به خواندن بقیه مقاله ادامه دهید تا درباره چگونگی به کار بردن این گیاه در زندگی روزانه تان اطلاعات بیشتری به دست آورید.

برای درمان دیابت، چگونه از دانه های شنبلیله استفاده کنیم؟

خواص دانه شنبلیله

به چندین طریق می توان از این گیاه در درمان انواع دیابت استفاده کرد. به دستورالعمل های زیر برای اضافه کردن این گیاه به خوراکی های روزانه تان توجه کنید:

چای شنبلیله برای درمان انواع دیابت

دوست دارید که صبح ها حتما چای بنوشید؟ بسیار عالی! حالا به این روش برای استفاده از شنبلیله توجه کنید. این روش گزینه ای مناسب برای بیماران دیابتی است و نه تنها علاقه تان به خوردن چای را پاسخ می دهد، بلکه بدون این که میزان گلوکز خون تان را کم و زیاد کند، سلامتی تان را تضمین می کند.

مواد اولیه مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری برگ خشک شده شنبلیله؛
  • 1 قاشق چای خوری دانه های شنبلیله؛
  • 1 پیمانه آب؛
  • 1 قاشق غذاخوری عسل {اختیاری}

طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای درمان دیابت:

  1. یک پیمانه آب را به ماهیتابه اضافه کرده و بگذارید تا جوش بیاید.
  2. برگ ها و دانه های شنبلیله را به آن اضافه کرده و بگذارید تا حدود 10 دقیقه در آب خیس بخورد.
  3. مخلوط را از صافی رد کنید و آن را داخل فنجان بریزید. اگر مزه تند شنبلیله را دوست ندارید، به آن مقداری عسل اضافه کنید.
  4. دو بار در روز، صبح ها و عصرها، این چای گرم را نوش جان کنید تا شاهد تغییر چشمگیر در میزان گلوکز خون تان باشید.

شنبلیله، هسته آلو سیاه، روغن چریش و پودر تند کدو تنبل برای درمان دیابت

شاید انجام این کار به نظرتان خسته کننده و سخت بیاید؛ اما، تهیه این پودر آسان ترین راهی است که می توان دیابت را تحت کنترل درآورد؛ البته به شرط این که مواد اولیه را حاضر کنید.

مواد اولیه مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر شنبلیله؛
  • 1 قاشق غذاخوری پودر دانه جامون؛
  • 1 قاشق غذاخوری پودر چریش؛
  • 1 قاشق غذاخوری پودر کدو.

طرز تهیه:

  1. تمام مواد اولیه ذکر شده را داخل یک ظرف بزرگ پلاستیکی ریخته و مخلوط کنید.
  2. مخلوط حاصل را در ظرف شیشه ای نگهداری کنید. شیشه را در محیطی خنک و تاریک قرار دهید تا بعدا از آن استفاده کنید.
  3. 1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را با آب مخلوط کنید، دو بار در روز، ترجیحا قبل از ناهار و شام، آن را مصرف کنید تا سلامتی تان تضمین شود.

تنتور شنبلیله برای درمان انواع دیابت

مصرف شنبلیله به صورت تنتور یک روش دیگر برای استفاده از این گیاه است تا به تضمین سلامت بیماران دیابتی کمک کند.

مواد اولیه مورد نیاز:

  • 2 قاشق غذاخوری برگ خشک شده زنجبیل؛
  • 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله؛
  • 1 فنجان آب جوش.

طرز تهیه:

  1. یک ظرف استیل یا آلومینیومی بردارید و برگ ها و دانه های این گیاه را داخل آن بریزید.
  2. یک فنجان آب جوش را به محتویات داخل ظرف اضافه کرده و اجازه دهید تا نیم ساعت به همان حالت باقی بمانند.
  3. مخلوط را از صافی رد کرده و آن را داخل یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید.
  4. سه بار در روز به اندازه نصف قاشق غذاخوری از این تنتور مصرف کنید و شاهد نتایج بی نظیر آن باشید.

حتما بخوانید: آیا خوردن تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت خوب است؟

دانه های شنبلیله و ماست برای درمان دیابت

ترکیب ماست و شنبلیه دارویی قوی برای درمان دیابت است. در حالی که ماست خود به خواص ضد التهابی قدرتمندی مجهز شده، این ترکیب را به یک معجزه برای کمک به بهبود سلامت بیماران دیابتی تبدیل کرده است.

مواد اولیه مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه های شنبلیله؛
  • 1 پیمانه ماست ساده.

طرز تهیه:

  1. دانه های شنبلیله را آسیاب کنید تا به صورت یک پودر یک دست و صاف دربیاید.
  2. حالا پودر را داخل یک پیمانه ماست ساده و کم چرب بریزید و به خوبی مخلوط کنید.
  3. حداقل دو بار در روز از این ترکیب استفاده کنید.

دانه های شنبلیله و آب برای درمان دیابت

در این روش به یک راهکار معروف برای استفاده از دانه های شنبلیله برای درمان بیماری دیابت، یعنی قرار دادن دانه ها در آب، اشاره می کنیم.

مواد اولیه مورد نیاز:

  • 2 قاشق غذاخوری دانه های شنبلیله؛
  • 2 پیمانه آب.

طرز تهیه:

  1. 2 قاشق غذاخوری دانه های شنبلیله را داخل یک ظرف بریزید و سپس دو پیمانه آب روی آن بریزید.
  2. سر ظرف را بزارید و بگذارید تا یک شب به همان حالت باقی بماند.
  3. روز بعد، آن را از صافی رد کرده و به صورت ناشتا میل کنید.
  4. برای مدت حدود یک ماه و هر روز این کار را تکرار کنید تا میزان گلوکز خون تان کم شود.

شنبلیله به عنوان ادویه ای برای درمان دیابت

درست است که دانه های شنبلیله مزه خوبی ندارند، با اضافه کردن آن به مواد اولیه در دستور پخت تان، می توان مزه تند و زننده آن را کمتر کرد. پس شنبلیه را به ادویه زردچوبه یا برنج تان اضافه کنید تا با این کار از فواید این دانه ها برخوردار شوید.

نکته: همیشه شنبلیه به عنوان ادویه را فقط وقتی که غذا آماده سرو و پخته شده، به آن اضافه کنید؛ زیرا گرما باعث می شود تا ارزش غذایی این گیاه کم شود.

برای درمان دیابت چقدر شنبلیله باید مصرف کرد؟

شنبلیله و دیابت

بسته به شدت بیماری فرد، سن و وضعیت جسمانی او، میزان مصرف توصیه شده شنبلیله برای هر فردی 2.5 تا 15 گرم است.

مطالعات انجام شده بر روی افرادی که 12.5 گرم از شنبلیه را به صورت پودر در دو نوبت به طور منظم مصرف می کردند، تاثیرات مثبتی را نشان می دهد. البته تعداد زیادی از بیماران هم وجود داشتند که با مصرف روزانه تنها 2.5 گرم از پودر شنبلیله، میزان گلوکز خون شان بالا رفته بود.

حتما بخوانید: آیا بادام زمینی برای مبتلایان به دیابت خوب است؟

امروزه شنبلیله به صورت کپسول هم در بازار عرضه شده که بسیار برای افرادی خوب است که از مزه تند و زننده این گیاه خوششان نمی آید.

مطالعات نشان داده است که آن دسته از بیماران دیابتی که روزانه یک یا دو بار کپسول های 500 میلی گرمی شنبلیله را مصرف کرده بودند، شاهد بالا رفتن میزان گلوکز خون شان بوده اند؛ اما قبل از خرید این کپسول ها از مارک معتبر آن حتما مطمئن شوید!

عوارض جانبی شنبلیله در درمان دیابت

در حالی که گفته می شود دانه های پخته شده شنبلیله کاملا بی خطر هستند، داستان درباره دانه های خام این گیاه کاملا متفاوت است. البته نیازی به نگران شدن نیست؛ زیرا عوارض جانبی خطرناکی در پی نخواهد داشت.

به هر حال، مصرف دانه های خام شنبلیله با یک سری ناراحتی همراه خواهد بود.

  • مصرف دوزهای زیاد دانه های شنبلیله باعث باد معده و نفخ در بعضی از افراد می شود.
  • علاوه بر این، مشخص شده است که دانه های شنبلیله به یک سری از داروها عکس العمل نشان می دهند؛ علی الخصوص دارو های رقیق کننده خون و داروهای که برای درمان اختلال های لخته شدن خون تجویز می شوند.
  • قبل از شروع به مصرف دانه های شنبلیله برای درمان بیماری خود، حتما با پزشک تان مشورت کنید. اگر به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک،  مصرف این دانه ها را مصرف کنید، ممکن است که با داروهای دیابت خودتان تداخل ایجاد کند و به طور خطرناکی باعث کم شدن میزان گلوکز خون بشوند.
  • دانه های شنبلیله باعث زایمان زود هنگام در زنان باردار می شود، از این رو، بهتر است که فقط در پخت غذا از آن ها استفاده کنید.

درست است که برگ ها و دانه های گیاه شنبلیله مزه ای تند و زننده دارند، یک راه درمان عالی برای دیابت محسوب می شوند؛ البته قبل از افزودن این دانه ها به رژیم غذایی روزمره تان، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: آیا مصرف جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؟