تخم مرغ یک ماده غذایی کم کربوهیدرات است و شاخص قند خون بسیار کمی دارد. شاخص قند خون، به میزان قند خونی که مواد غذایی در بدن آزاد می کنند، می گویند. به همین دلیل، می توان گفت که مصرف تخم مرغ برای دیابتی ها خوب است.

درست است که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اگر به اندازه مناسب و در حد اعتدال مصرف شود، می تواند باعث کاهش میزان کلسترول دریافتی بدن شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم اثرات مثبت مصرف تخم مرغ در افراد دیابتی را معرفی کنیم و در مورد خطرات احتمالی و بهترین راه های مصرف آن برای مبتلایان به این بیماری توضیح دهیم. با ما همراه باشید…

تخم مرغ و دیابت

دیابت می تواند بر روی تعادل کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب) در بدن تأثیر بگذارد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مستعد بیماری های قلبی-عروقی نیز هستند؛ به همین دلیل باید همیشه مراقب سطح کلسترول و کربوهیدرات های رژیم غذایی شان باشند تا قند خونشان در حد طبیعی باقی بماند.

حتما بخوانید: آیا لاغری با تخم مرغ امکان پذیر است؟ چگونه؟

میزان کلسترول مصرفی روزانه در هر فرد، تقریبا کمتر از 300 میلی گرم است.

یک تخم بزرگ حدودا 200 میلی گرم کلسترول دارد. با این حال، میزان کلسترولی که در مواد غذایی وجود دارد، تاثیر کمی بر روی افزایش کلسترول بدن می گذارد؛ به عبارتی دیگر، تمام کلسترول خوراکی هایی که می خوریم، جذب بدنمان نمی شوند.

البته مصرف غذاهایی با چربی های اشباع شده زیاد، می تواند منجر به افزایش ناگهانی کلسترول بدن شود؛ مثلا، غذاهایی مانند کیک و کلوچه، بیکن، آب نبات و میان وعده های فرآوری شده، ممکن است در مدت زمان کمی، سطح کلسترول بدن را بالا ببرند.

افرادی که در صبح، تخم مرغ مصرف می کنند، در طول روز میل به خوردن غذای کمتری دارند، و به همین دلیل میزان کلسترول خونشان کم می شود؛ بنابراین مصرف یک تخم مرغ در روز، خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کمتر می کند.

افراد مستعد به دیابت یا مبتلایان به دیابت نوع 2، بعد از رعایت از رژیم غذایی حاوی تخم مرغ زیاد، در لیپید پروفایشان تغییر منفی دیده نمی شود؛ از این رو، خوردن تخم مرغ روی افراد دیابتی تاثیر بدی نمی گذارد.

تخم مرغ و تغذیه

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است و کالری کمی دارد. خوردن غذاهای پر پروتئین، از جمله تخم مرغ باعث می شود که سلامتی فرد تضمین شود و فرد بتواند وزن خود را در حد اعتدال نگه دارد.

خوردن تخم مرغ مواد مورد نیاز بدن را تامین میکند

به طور کلی 9 اسید آمینه وجود دارد که بدن ما قادر به تولید آن ها نیست. تخم مرغ حاوی تمامی این آمینو اسید هاست.

ارزش غذایی یک تخم مرغ بزرگ شامل موارد زیر است:

  • 25 گرم پروتئین؛
  • 74 گرم چربی؛
  • 35/0 گرم کربوهیدرات؛
  • 72 کالری؛
  • بدون فیبر رژیمی.

حتما بخوانید: برای از بین بردن افسردگی چه غذا هایی باید مصرف کنیم؟

بیشتر پروتئین های موجود در تخم مرغ، درون سفیده آن قرار دارند و زرده تخم شامل چربی های سالم، ویتامین A ،D ، E و K و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است. علاوه بر این، تخم مرغ سرشار از ویتامین B12 و مواد معدنی مانند: آهن، مس و روی است.

یکی دیگر از ترکیباتی که درون تخم مرغ پیدا می شود کولین است. این ترکیب در فرآیندهای مهم بدن مانند: تقویت حافظه و بهبود خلق و خو نقش مهمی دارد و در دوران بارداری، به رشد مغز جنین کمک می کند.

راههای سالم مصرف تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت

سالم ترین روش برای پختن تخم مرغ جوشاندن آن در آب، سرخ کردن و یا درست کردن املت سبزیجات با آن است.

بهتر است به جای اینکه تخم مرغ را در کنار غذاهای پر چربی بخورید، آن را همراه با سالاد یا سبزیجات خرد شده میل کنید.

اگر می خواهید تخم مرغتان را سرخ شده میل کنید، بهتر است آن را همراه با روغن زیتون، روغن ذرت یا کلزا سرخ کنید تا ارزش غذایی آن حفظ شود.

آیا تخم مرغ قند دارد؟

میزان قند تخم مرغ بسیار پایین بوده و برای دیابتی ها ضرری ندارد.

خلاصه مطلب

افراد مبتلا به دیابت می توانند از تخم مرغ در کنار یک رژیم غذایی سالم استفاده کنند.

اگر تخم مرغ را در حد اعتدال مصرف کنید، نه تنها خطری برایتان نخواهد داشت، بلکه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در شما کمتر شده و سطح قند خونتان هم کاهش می یابد.

از آن جایی که فشار خون و میزان قند خون به کلسترول ربط دارد، و تخم مرغ کلسترول بسیار کمی دارد، مصرف در حد اعتدال آن، فشار خون و میزان قند خون را تنظیم می کند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است قبل از اینکه از تخم مرغ یا ماده غذایی دیگری استفاده کنید، با پزشکتان مشورت کنید و در صورت تایید او، رژیم غذایی تان را تنظیم کنید.

 

منبع