آیا خوردن جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود؟ در جواب کوتاه باید بگوییم که بله! میان وعده های جو دوسر با دانه های جو دوسر پرک شده درست می شوند و معمولا به صورت گرم سرو می شوند. بعضی ها آن را با آب گرم یا شیر مخلوط می کنند تا قوام صاف و یکدستی داشته باشند.

همان طور که می دانید، بدن مبتلایان به دیابت، در تولید یا استفاده از انسولین مشکل دارد.

آنها باید بدانند که غذاهایی که مصرف می کنند، چه مقدار کربوهیدرات دارد؛ زیرا کربوهیدرات در بدن، به سرعت به قند خون تجزیه می شود و میزان آن افزایش می دهد. به همین دلیل، این افراد به دنبال غذاهایی هستند که در آن ها از کربوهیدارت کمتری استفاده شده است.

جو دوسر شاخص قند خون پایین (GI)، فیبر محلول و ترکیبات مفید دارد؛ به همین دلیل ماده غذایی مفیدی برای افراد دیابتی محسوب می شود.

روش های زیادی برای استفاده از این غلات پر طرفدار وجود دارد که می توانید از آن ها در غذا ها و میان وعده های زیادی استفاده کنید و لذت ببرید.

در این مقاله از سایت  دکتر چک، می خواهیم شما را با فواید جو دو سر برای افراد دیابتی و غذاهای خوشمزه ای که می توانید با آن درست کنید، آشنا کنیم.

فواید جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت و کنترل آن

حتی اگر جو دو سر در یک غذای پر کربوهیدرات استفاده شود، باز هم آن غذا برای مبتلایان به دیابت مفید است. برخی از فواید این غله عبارتند از:

کم بودن شاخص قند خون (نمره GI)

نمره (GI) مقدار قند درون غذاهای مختلف را نشان می دهد. هر چه این نمره بیشتر باشد، مصرف آن غذا باعث افزایش میزان قند خون افراد می شود.

غذاهایی که نمره (GI) پایین تری دارند، قند خون کمتری دارند و خوردن آن ها برای مبتلایان به دیابت مفید تر است.

حتما بخوانید: آیا خوردن هویج برای دیابتی ها مفید است؟

غذاهایی که با جو دوسر پخته می شوند  (بلغور جو با موز و کره بادام‌ زمینی یا جو دوسر پرک با انبه و نارگیل و …) نمره GI زیر 55 دارند و در مقایسه با سایر میان وعده ها ( میان وعده های حاوی برنج یا ذرت ) که نمره GI بیشتر از 70 دارند، خطر کمتری دارند و سالم ترند.

سرشار از فیبر هستند

فیبر تجزیه قند غذاها را کند تر می کند؛ به همین علت، نقش مهمی در هضم غذا و کاهش میزان قند خون، به ویژه در مبتلایان به دیابت، دارد.

جو دو سر سرشار از فیبر است و برای افراد دیابتی خوب است

مبتلایان به دیابت می توانند در طول روز، غذاهایی که حاوی فیبر هستند(جودو سر) را میل کنند و قند خونشان را ثابت نگه دارند. یک کاسه متوسط میان وعده جو دو سر، حاوی 8 گرم فیبر است.

به طور کلی، افراد بزرگسال در هر روز، باید حداقل 25 تا 30 گرم فیبر بخورند؛ اما متاسفانه خیلی از افراد، کمتر از این میزان فیبر مصرف می کنند!

پایین آوردن میزان قند خون

جو الیافی بنام «گلوکان بتا» دارد. خوردن بتا گلوکان به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، کمک می کند تا میزان قند خونشان را به سرعت پایین بیاورند. البته گلوکان بتا به تنهایی باعث پایین آوردن سطح قند خون نمی شود و کاهش میزان قند خون به عوامل دیگری هم نیاز دارد؛ اما به طور کلی یک مکمل غذایی خوب و مفید محسوب می شود.

حفظ سلامت قلب

این غله کلسترول بسیار کمی دارد و برای افراد چاق یا دبایتی بسیار مفید است. از طرف دیگر اضافه کردن حداقل سه گرم گلوکان بتا به رژیم غذایی، به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند و همزمان سطح کلسترول خوب بدن را ثابت نگه می دارد.

سیر کردن سریع معده

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، به سرعت معده را پر کرده و باعث احساس سیری می شوند. با این کار، فرد در طول روز به خوردن تنقلات و میان وعده های کمتری نیاز دارد و قند خونش از مقدار طبیعی بیشتر نمی شود.

علاوه بر این، کسانی که اضافه وزن دارند، نیز می توانند از این ماده غذایی مفید برای کاهش سریع تر وزنشان استفاده کنند.

فعال کردن موقتی عملکرد انسولین در بدن

مبتلایان به دیابت نوع 2، با خوردن وعده های غذایی که حاوی این غله هستند، می توانند پاسخ بدنشان نسبت به گلوکز و انسولین را بالا ببرند. با این کار، قند درون غذا زودتر تجزیه و به انرژی و سوخت تبدیل می شود.

البته باید توجه داشت که این افزایش حساسیت، موقتی است و دائمی نخواهد بود.

ارزش غذایی وعده ها

روش های زیادی برای تهیه غذا با این غله وجود دارد؛ اما ابتدایی ترین و ساده ترین غذایی که می توانید با آن درست کنید بلغور جو دوسر پخته شده در آب گرم یا شیر است.

حتما بخوانید: خواص کلم بروکلی ؛ درمان انواع بیماری ها با این کلم شگفت انگیز

هر وعده غذایی که حاوی نصف فنجان جو دو سر باشد، املاح و مواد معدنی زیر را دارد:

  • کالری: 304؛
  • پروتئین: 13 گرم؛
  • چربی: 5 گرم؛
  • کربوهیدرات: 52 گرم؛
  • فیبر: 8 گرم؛
  • کلسیم: 42 میلی گرم؛
  • آهن: 4 میلی گرم؛
  • منیزیم: 138 میلی گرم؛
  • فسفر: 408 میلی گرم؛
  • پتاسیم: 335 میلی گرم؛
  • روی: 3 میلی گرم.

علاوه بر موارد گفته شده، جو سدیم و قند بسیار کمی نیز دارد.

ممکن است افرادی که به کربوهیدرات مصرفی روزانه شان حساس اند، از 52 گرم کربوهیدراتی که در یک وعده غذایی آن وجود دارد، راضی نباشند؛ اما نباید این نکته را فراموش کنند که 8 گرم از این میان وعده به فیبر اختصاص داده شده که از تولید قند خون اضافی جلوگیری می کند.

با این حال، هر چیزی باید در حد اعتدالش مصرف شود. اگر می خواهید قند خونتان زیاد نشود، نباید به مقدار زیاد از میان وعده حاوی این غله استفاده کنید.

نکات مربوط به رژیم غذایی

این غله یک نوع غذای خوشمزه و مغذی است؛ اما برای به دست آوردن تمام مواد غذایی مفید آن، باید از نوع کامل آن، در غذاها استفاده کنید.

بلغور جو دوسر

درست است که بلغور جو دو سر غذایی سالم است؛ اما برای بسیاری از افراد کمی بی مزه است. به همین دلیل، بهتر است آن را همراه با یکی از مواد زیر مصرف کنید و از آن بیشترین لذت را ببرید:

بلغور جو دو سر برای افراد دیابتی مفید است

  • ادویه جات: می توانید از ادویه های شیرین مانند: دارچین، استفاده کنید تا طعم غذایتان را  بهتر کند.
  • شیرین کننده ها: می توانید از برخی شیرین کننده های مصنوعی یا میوه های شیرین، برای خوشمزه کردن غذایتان استفاده کنید.
  • شیر: با اضافه کردن شیر در هنگام سرو غذا، بلغور جوی دو سرتان را علاوه بر کربوهیدرات، به لبنیات نیز غنی می کنید.
  • میوه و آجیل: زغال اخته یا آجیل خرد شده، بافت و طعم میان وعده تان را بهتر خواهد کرد.

نان های حاوی این غله

نان های سفید فرآوری شده برای بسیاری از مبتلایان به دیابت مناسب نیست؛ به همین دلیل بهتر است این افراد، از نان های حاوی این غله استفاده کنند؛ چرا که حاوی غلات و فیبر هستند و نمره GI کمتری دارند.

اگر می خواهید نان را در خانه تهیه کنید، می توانید به آرد نان، کلوچه یا شیرینی هایتان مقداری از این غله پودر شده اضافه کنید.

اسموتی ها

اگر می خواهید برای صبحانه کمی اسموتی میل کنید، می توانید کمی جو دو سر پخته شده، به آن اضافه کنید. با این کار در طول روز احساس رضایت و انرژی بیشتری خواهید داشت.

مضرات مصرف جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت

خوردن این ماده غذایی، مضرات بسیار کمی دارد؛ اما بهتر است قبل از مصرف آن، از مضرات احتمالی آن نیز با خبر باشید. این مضرات عبارتند از:

آلرژی: بعضی از غلات جو که در بازار به فروش می رسند، ممکن است حاوی گلوتن گندم یا آرد دیگری باشند.

اگر به این دسته از مواد حساسیت دارید، قبل از خرید حتما مشخصات روی بسته را بخوانید. در هنگام خرید باید به دنبال جو خالص فاقد گلوتن باشید.

عوارض جانبی جزئی: مصرف بیش از حد فیبر، باعث بروز عوارضی مانند: گاز و نفخ می شود.

مواد افزودنی مضر در وعده های غذایی: اگر می خواهید برای صبحانه یا میان وعده، موسلی( نوعی گرانولای خانگی) میل کنید. باید توجه داشته باشید که افزودنی های درون این وعده غذایی، برای مبتلایان به دیابت مضر است. در هنگام تهیه این غذا، دقت کنید که از میوه های خشک یا قند های مصنوعی که قند خون را افزایش می دهند، استفاده نکنید!

کربوهیدرات: با اینکه مقدار کربوهیدرات این غله بسیار کم است، افراد دیابتی باید در هنگام مصرف آن اعتدال را رعایت کنند و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند!

حتما بخوانید: کاهش وزن سریع با رژیم لاغری حذف کربوهیدراتها ( 3 روش علمی )

گاستروپارز( فلج معده): افرادی که مبتلا به گاستروپارز دیابتی هستند، باید از خوردن این غله خودداری کنند؛ چرا که باعث بیشتر شدن علائمشان می شود.

بغلور جو دوسر و بلغور جو دوسر فوری چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر می خواهید میان وعده تان را از قفسه غذاهای فوری فروشگاه بردارید و در خانه سریع تر آن را درست کنید، باید درباره فواید و مضرات آن بیشتر بدانید.

جو دوسر سبوس دار یا پرک شده، حاوی مقدار زیادی فیبر و مواد مغذی است که برای بدن ما بسیار مفید می باشد .

نوع فوری این غله فاقد این مواد مفید است. علاوه بر این، بسیاری ازین محصولات شکر زیادی دارند و حاوی آرد های ناسالم هستند. خوردن بلغور جو دو سر فوری می تواند قند خونتان را به سرعت زیاد کند.

بهتر است بسته های آماده جو دو سر را از فروشگاه تهیه و  در خانه، با غذاهایتان ترکیب کنید.

سخن آخر

مصرف همراه با اعتدال این غله، برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است.

با این حال، به سختی می توان رژیم غذایی خاصی پیدا کرد که برای مبتلایان به دیابت 100% مفید باشد؛ به همین دلیل، افراد دیابتی همیشه باید در انتخاب غذای مناسب و مدیریت قند مصرفی شان هوشیار باشند.

جو دوسر سبوس دار بهترین نوعی است که می توانید در غذایتان استفاده کنید.

اگرچه این ماده غذایی از نظر سلامتی برای مبتلایان به دیابت مفید است، راه درمان این بیماری نیست.

نباید فراموش کنید که در کنار انتخاب غذای مناسب، درمان دارویی که پزشکتان برایتان در نظر گرفته را هم باید رعایت کنید.

 

ترجمه شده توسط تیم تحریریه دکترچک

منبع