شما هم از آن دسته افراد هستید که صبح ها قند خونتان سر به فلک می کشد؟ به این عارضه رویداد صبحگاهی یا تاثیر صبحگاهی گفته می شود و معمولا بین ساعت های 2 تا 8 صبح اتفاق می افتد.

به راستی چه دلیلی برای زیاد شدن قند خون صبحگاهی وجود دارد؟

چرا صبح ها قند خون زیاد می شود؟

به طور کلی، صبح ها میزان هورمون ها در بدن تغییر می کند و باعث زیاد شدن میزان قند خون می شود؛ این مسئله هیچ ارتباطی به داشتن یا نداشتن دیابت ندارد. اگر دیابت نداشته باشید، بدن میزان بیشتری انسولین تولید کرده تا شرایط را متعادل کند و حتی متوجه رخ دادن آن نخواهید شد.

اما اگر دیابت داشته باشید، داستان فرق می کند. از آن جایی که بدن افراد دیابتی عکس العمل مشابهی نسبت به انسولین مانند دیگران نشان نمی دهد، میزان قند خون روزه داری تان زیاد می شود؛ حتی اگر یک رژیم غذایی سفت و سختی داشته باشید.

بدن صبح ها میزان قند خون را زیاد می کند تا مطمئن شود که انرژی کافی برای بلند شدن و شروع روز را دارید. چنانچه به دیابت مبتلا باشید، انسولین به میزان کافی در دسترس بدن نیست تا با این هورمون ها مقابله کند. از همین رو، تعادل انسولین در بدن در طول روز بر هم خورده و باعث می شود که میزان قند خونتان در صبح ها زیاد شود.

تاثیر صبحگاهی در هر کدام از افراد متفاوت است و هر روز وضعیتی متفاوتی با روز قبل دارد.

برخی از دانشمندان بر این باور هستند که هورمون هایی که به آن ها ضد تنظیمی گفته می شود – مانند هورمون های رشد، کورتیزول، گلوکاگون و اپی نفرین – شب ها به طور طبیعی در بدن آزاد می شوند و باعث بیشتر شدن مقاومت نسبت به انسولین می شوند. از همین رو، میزان قند خون زیاد می شود.

دلایل زیر در زیاد شدن صبحگاهی قند خون نقش دارند:

  • شب گذشته انسولین به مقدار کافی در بدن وجود نداشته است.
  • قرص های زیاد یا کمی استفاده می کنید.
  • پیش از خواب، خوراکی های نامناسبی را به عنوان میان وعده مصرف می کنید.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر تاثیر صبحگاهی را در قند خون مشاهده می کنید باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید که شام را در بعد از ظهر مصرف کنید.
  • بعد از خوردن شام کمی فعالیت بدنی داشته باشید؛ مثلا پیاده روی کنید.
  • درباره داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • از وعده صبحانه غافل نشوید زیرا با صبحانه خوردن میزان قند خون دوباره به میزان نرمال برمی گردد؛ در این صورت، بدن متوجه می شود که الان زمان کنترل هورمون های ضد انسولین است.
  • قبل از خواب مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید.

توصیه می کنیم که علاوه بر موارد گفته شده از مصرف تمام نوشیدنی های حاوی شیرین کننده و قند مثل نوشابه، آبمیوه و چای شیرین خودداری کنید. اگر فقط یک مقدار از خوراکی های گفته شده را مصرف کنید، میزان قند خونتان زیاد می شود و گاهی اوقات با ورود صدها کالری بیشتر به بدن مواجه خواهید شد.

اگر به دیابت مبتلا باشید، احتمالا میزان قند خونتان صبح ها بیشتر می شود که مسئله چندان نگران کننده ای نیست. اما اگر چند روز پشت سر هم این مسئله را تجربه کردید، یک بار هم شب ها میزان قند خونتان را چک کنید – حدود 2 یا 3 صبح. سپس نتایج این بررسی ها را به پزشک اطلاع دهید زیرا او می تواند تشخیص دهد که به رویداد صبحگاهی مبتلا شده اید یا خیر؛ یا این که مشکلی دیگر در بدن وجود دارد که باعث زیاد شدن میزان قند خون در صبح ها می شود.