میزان قند بالا، می تواند منجر به عوارض بی شماری در بدن شود که مهم ترین و خطرناک ترین آن ها دیابت است. آیا می دانستید که متوسط سن ابتلا به دیابت، اخیرا به 20 سال رسیده است؟ شیوه زندگی کم تحرک و استرس زا منجر به ابتلا به این بیماری می شوند که بسیار جدی است و نباید آن را نادیده گرفت.

مراقبت از میزان قند خونتان را قبل از اینکه دیر شود، شروع کنید. هوشمندانه ترین روش برای این کار، استفاده از درمان ها و روش های طبیعی و خانگی است. دکتر چک در این مقاله از وب سایت دکتر چک، روش های درمان طبیعی که پشتوانه علمی دارند را جمع آوری کرده است.

گیاهان موثر برای درمان دیابت

1. گیمنما سیلوستر

این گیاه، در زبان هندی به معنای «از بین برنده قند» است و به طور محسوسی، خواص ضد دیابتی دارد. این گیاه مملو از گلکوسید هایی (glycoside) است که با نام اسید ژیمنیک شناخته می شود. به طور کلی، این اسید ها میزان حساسیت چشایی شما را نسبت به خوراکی های شیرین کم می کند و در نتیجه، احساس میل به قند را در بیماران دیابتی کاهش می دهد.

حتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو می توانند با مصرف این گیاه، میزان قند خون خود را کنترل کنند. این گیاه، فعالیت آنزیم ها را در سلول ها افزایش می دهد و منجر به تخلیه گلوکز اضافی در بدن می شود. همچنین، می تواند در تولید انسولین تاثیر مثبتی بگذارد.

نحوه و میزان مصرف گیمنما سیلوستر

این گیاه را می توانید به صورت پودر شده مصرف کنید و یا، با برگ های آن چای درست کرده و یا کپسول آن را مصرف کنید. آب جوش روی برگ های آن ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند و سپس، آن را بنوشید. همچنین، می توانید پودر آن را به یک فنجان آب ولرم بیفزایید و مصرف کنید. میزان مصرف این گیاه به شرح زیر است:

  • کپسول: 100 میلی گرم؛
  • پودر: نصف قاشق یا یک قاشق چای خوری؛
  • برگ ها: یک قاشق چای خوری.

بهترین زمان مصرف گیمنما سیلوستر، صبح یا 20 دقیقه قبل از غذاست.

2. جینسینگ

جینسینگ برای درمان دیابت

جینسینگ گیاه تقویت کننده ایمنی بدن و کمک کننده در درمان بیماری ها، برای سنین مختلف است. اخیرا، محققان دریافته اند که این گیاه خواص ضد دیابتی دارد. هنگامی که جینسینگ مصرف می کنید، جذب کربوهیدرات ها کند شده و سلول ها از گلوکز بیشتری استفاده می کنند. به جز این، تولید انسولین در پانکراس افزایش می یابد. همه این موارد، به یک بدن سالم کمک می کند تا کمتر در معرض دیابت قرار گیرد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، این گیاه می تواند به کاهش 15 الی 20 درصدی میزان گلوکز خون کمک کند که این میزان، بیشتر از تاثیر جدیدترین داروی معرفی شده از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه تورنتوست.

نحوه و میزان مصرف جینسینگ

می توانید از ریشه یا پودر جینسینگ استفاده کنید. ریشه آن را خرد کرده و به آن، آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 5-6 دقیقه بماند و سپس، بنوشید. همچنین، می توانید جینسینگ پودر شده را در آب گرم بریزید و مخلوط کرده و میل کنید. میزان مصرف جینسینگ به شرح زیر است:

  • پودر: یک قاشق چای خوری؛
  • ریشه: 2-3 گرم یا 7-8 برش.

بهتر است جینسینگ را صبح زود یا قبل از شام مصرف کنید.

3. مریم گلی

مصرف مریم گلی با معده خالی می تواند به میزان قابل توجهی، سطح گلوکز خون را کنترل کند. این گیاه، ترشح و فعالیت انسولین را افزایش می دهد و در نتیجه، به مهار قند خون در بیماران دیابتی و کنترل آن در دیابت نوع دو کمک می کند. علاوه بر این، در عملکرد کبد نیز تاثیر مثبتی می گذارد و باعث بهبود ایمنی بدن می شود.

اگرچه این گیاه به عنوان افزودنی غذاهای گوشتی مورد پسند قرار گرفته، مصرف آن به صورت چای، بهترین حالت دارویی آن است.

نحوه و میزان مصرف مریم گلی

بهترین روش مصرف مریم گلی، به صورت چای است. همچنین، می توانید برگ مریم گلی را جویده یا آن را به غذای خود اضافه کنید یا مکمل های غذایی آن را مصرف کنید. برای تهیه چای مریم گلی، به یک فنجان آب جوش، 1-2 برگ مریم گلی ریخته و اجازه دهید 5 دقیقه بماند و سپس مصرف کنید. میزان مصرف مریم گلی به شرح زیر است:

  • برگ ها: 4-6 گرم در روز؛
  • برگ های خشک: یک ششم الی یک دوم قاشق چای خوری؛
  • چای: 2-3 فنجان در روز.

چای مریم گلی صبح زود و با معده خالی بنوشید یا برگ های آن را بجوید. می توانید از برگ های آن، در وعده های نهار یا شام خود استفاده کنید.

4. زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته، گیاه دارویی موثری در درمان دیابت است که پتانسیل دارویی بالایی دارد که نه تنها، به بیماران دیابتی نوع دو (به سطح بالای قند خون دچار هستند) کمک می کند، بلکه، در درمان دیابت ملیتوس (mellitus) نیز بسیار موثر است. زغال اخته، حاوری ترکیبی به نام گلوکینین است که عامل اصلی کاهش میزان قند خون می باشد. تزریق وریدی زغال اخته می تواند به افرادی که بینایی آن ها به دلیل این بیماری به خطر افتاده، کمک کند.

با وجود این، اگر از زغال اخته در کنار داروی دیابت استفاده می کنید، بایستی مراقب کاهش خطرناک سطح قند خون خود باشید. بنابراین، سطح قند خون خود را مرتبا چک کنید.

نحوه و میزان مصرف زغال اخته

عصاره زغال اخته به طور عمده در دسترس بوده و ایمن ترین راه برای کنترل سطح قند خون است. میزان مصرف زغال اخته به شرح زیر است:

  • عصاره زغال اخته: 10-100 میلی گرم با 25% آنتوسیانوسید.

عصاره را یک بار در صبح و یک بار در شب (یک ساعت قبل شام) مصرف کنید.

5. پونه کوهی

این گیاه عجیب مدیترانه ای اسپانیایی، معروف به مرزن جوش، حاوی گلکواسیدهایی است که سطح قند خون را در بدن کاهش می دهد. در آزمایشگاه، آب عصاره پونه کوهی را می گیرند که نشان می دهد که این گیاه فعالیت های مهاری گلکوسیدازی دارد و اسید رزمارینیک جدا شده از عصاره آن، باعث افزایش فعالیت آمیلاز پانکراس می شود.

همچنین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به افزایش فعالیت انسولین کمک کرده و گلوکز موجود در سلول ها را تحریک می کند. بنابراین، سرعت تشکیل کربوهیدرات را کاهش می دهد.

نحوه و میزان مصرف پونه کوهی

پونه کوهی، در غذاهای مختلف استفاده می شود. می توانید از پونه کوهی تازه یا خشک شده در غذاهای خود استفاده کنید یا، برگ های آن را بجوید یا، چای آن را درست کنید یا، روغن رقیق شده آن را استفاده کنید و یا از کپسول آن استفاده کنید. به یک فنجان آب جوش، یک قاشق چای خوری پونه کوهی خشک یا تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس، آن را بنوشید. میزان مصرف پونه کوهی به شرح زیر است:

  • کپسول پونه کوهی: 600 میلی گرم در روز؛
  • روغن پونه کوهی: 4-6 قطره در روز (رقیق شده)؛
  • برگ خشک پونه کوهی: یک قاشق چای خوری، دو بار در روز؛
  • برگ تازه پونه کوهی: 4-5 برگ، دو بار در روز.

بهتر است چای پونه کوهی را صبح زود بنوشید. می توانید برگ های تازه را نیز بجوید و در وعده های نهار و شام، از پونه کوهی خشک استفاده کنید.

6. آلوئه ورا

به طور گسترده، این گیاه برگ گوشتی در هند، آفریقای جنوبی، مکزیک، استرالیا و چین رشد کرده و بیشتر، در صنایع آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از آلوئه ورا، در سنین مختلف، برای درمان التهاب، بهبود هضم غذا، جلوگیری از آکنه و کاهش ریزش مو استفاده می شده است. مطالعات اخیر نشان داده که ژل آلوئه ورا، حاوی خواص کاهش دهنده چربی و قند خون است.

حتما بخوانید: معجزه آور ترین خواص آلوورا ( آلوئه ورا ) برای سلامتی

نحوه و میزان مصرف آلوئه ورا

آب و عصاره آلوئه ورا، در بازار موجود است. طبق دستورالعمل روی بطری می توانید آن ها را مصرف کنید. همچنین، می توانید آب آلوئه ورای خانگی تهیه کنید. کافی است یک برگ متوسط آلوئه ورا را باز کنید و ژل آن را بیرون بیاورید. سپس، به آن آب و آب لیمو اضافه کرده و مخلوط کنید تا رقیق تر شود. می توانید از کپسول آلوئه ورا نیز استفاده کنید. میزان مصرف آلوئه ورا به شرح زیر است:

  • کپسول آلوئه ورا: 300 میلی گرم در روز؛
  • آب یا عصاره آلوئه ورا: طبق دستورالعمل روی بطری؛
  • آب آلوئه ورای خانگی: 100 گرم ژل آلوئه ورا.

آب یا عصاره آلوئه ورا را صبح زود مصرف کنید. قبل از صرف نهار نیز می توانید یک کپسول آلوئه ورا بخورید.

7. زنجبیل

به طور گسترده، زنجبیل در غذاهای آسیایی استفاده می شود و در چین، هند، استرالیا، آفریقا و جامائیکا رشد می کند. زنجبیل نیز مانند آلوئه ورا، از دوران باستان، در داروهای گیاهی استفاده می شده است. همچنین، این ادویه معطر می تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند. مطالعات علمی نشان داده است که زنجبیل، با افزایش دادن میزان ترشح انسولین و حساسیت آن، به کنترل سطح قند خون کمک می کند.

حتما بخوانید: خواص چای زنجبیل برای معده، دل پیچه 9 مشکل دیگر

نحوه و میزان مصرف زنجبیل

می توانید زنجبیل خام را بجوید، از آن در غذای خود استفاده کنید، چای زنجبیل بنوشید، پودر زنجبیل مصرف کنید، از روغن آن استفاده کنید و آن را به لیوان آبمیوه خود اضافه کنید. میزان مصرف زنجبیل به شرح زیر است:

  • ریشه زنجبیل: 2-5 سانتی متر؛
  • روغن زنجبیل: 3-4 قطره؛
  • زنجبیل در آبمیوه: 2 سانتی متر؛
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق یا یک قاشق چای خوری.

شروع روز جدید با چای زنجبیل بسیار عالی است. سعی کنید از مصرف زنجبیل بعد از ساعت 6 عصر خودداری کنید و قبل از نهار، یک لیوان آبمیوه حاوی زنجبیل بنوشید.

8. شنبلیله

دانه شنبلیله

دانه و برگ شنبلیله، برای درمان اختلالات متابولیکی و مشکلات گوارشی بسیار مفید است. زیستگاه بومی این گیاه، اسپانیا، هند، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، فرانسه، مصر، آرژانتین و مراکش است و از سنین مختلف، برای درمان ریزش مو، مشکلات پوستی و متابولیسم کند استفاده می شود. به عنوان ادویه نیز در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که دانه شنبلیله، اثرات مثبتی روی کاهش قند خون دارد و می توان از آن، برای درمان دیابت نوع دو استفاده کرد.

حتما بخوانید: شنبلیله چگونه به درمان انواع دیابت کمک می کند؟

نحوه و میزان مصرف شنبلیله

بهترین روش مصرف شنبلیله، خیساندن دانه ها در طول شب است. همچنین، می توانید دانه ها و برگ های آن را در پخت مواد غذایی به کار ببرید. میزان مصرف شنبلیله به شرح زیر است:

  • دانه شنبلیله: دو قاشق چای خوری؛
  • پودر شنبلیله: یک قاشق چای خوری؛
  • برگ شنبلیله: 200 گرم.

اول صبح، آب شنبلیله بنوشید. می توانید در وعده نهار یا شام نیز، دانه یا برگ شنبلیله را مصرف کنید.

9. دارچین

دارچین، ادویه ای با بوی قوی و بدست آمده از پوست درختان دارچین، در غذاها و دسرهای کشورهای جنوب آسیا استفاده می شود و مکمل گیاهی شگفت انگیزی برای دیابت محسوب می شود و چاقی، اسپاسم عضلات، اسهال و سرماخوردگی را درمان می کند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم دارچین ممکن است  به کنترل قند خون بالا کمک کند. از این رو، می تواند به عنوان داروی جایگزین درمان دیابت استفاده شود.

نحوه و میزان مصرف دارچین

می توانید پوست دارچین، پودر یا کپسول آن را مصرف کنید. میزان مصرف دارچین به شرح زیر است:

  • چوب دارچین: 5 سانتی متر؛
  • پودر دارچین: نصف قاشق چای خوری؛
  • کپسول دارچین: 500 میلی گرم در روز.

می توانید صبح و عصر، چای دارچین بنوشید. در وعده صبحانه، به اسموتی یا آبمیوه خود، پودر دارچین اضافه کنید. کپسول آن را دو روز یک بار مصرف کنید.

10. میخک

میخک، نوعی جوانه گل است که در غذاهای کشورهای هند، بنگلادش، سریلانکا و تانزانیا به طور عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه معطر، خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گوارشی دارد و به بهبود حساسیت ناشی از انسولین کمک می کند و کلسترول منفی و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

نحوه و میزان مصرف میخک

می توانید میخک را به صورت خام بجوید. همچنین، می توانید از میخک کامل یا پودر شده در غذاهای خود استفاده کرده یا کپسول آن را مصرف کنید. میزان مصرف میخک به شرح زیر است:

  • میخک: 2 عدد برای جویدن، 5-6 عدد در تهیه غذا؛
  • پودر میخک: نصف قاشق چای خوری؛
  • کپسول میخک: 500 میلی گرم در روز.

3-4 حبه را شب در یک فنجان آب خیس کنید و صبح روز بعد آب آن را بنوشید. در وعده های نهار یا شام، از میخک کامل یا پودر آن استفاده کنید. در طول هفته، 2-3 عدد کپسول میخک را قبل از شام مصرف کنید.

11. زردچوبه

از زردچوبه، معمولا در غذاهای هندی، بنگلادشی، پاکستانی و ایرانی استفاده می شود. این ادویه زنجبیل مانند، طعم و رنگ مشخصی به غذا می افزاید. همچنین، زردچوبه داروی آیوروداست که برای درمان عفونت های باکتریایی، زخم ها، مشکلات پوستی و مشکلات گوارشی استفاده می شود.

حتما بخوانید: با زردچوبه به جنگ دیابت بروید!!

تحقیقات نشان داده است که ماده ای شیمیایی به نام کورکومین، دلیل رنگ زرد و خواص دارویی زردچوبه است. همچنین، کورکومین اثر کاهش دهنده قند خون دارد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که مبتلایان دیابت نوع دو، می توانند با مصرف زردچوبه، سطح گلوکز خون خود را کاهش دهند.

نحوه و میزان مصرف زردچوبه

می توانید کمی زردچوبه خام جویده، آن را به صورت پودر مصرف کنید یا کپسول آن را بخورید. میزان مصرف زردچوبه به شرح زیر است:

  • ریشه زردچوبه خام: قطعه یک سانتی متری؛
  • خمیر ریشه زردچوبه: 1-2 قاشق چای خوری؛
  • پودر زردچوبه: 1-2 قاشق چای خوری؛
  • کپسول زردچوبه: 500 میلی گرم، دو بار در روز.

می توانید زردچوبه را با معده خالی جویده و از خمیر یا پودر آن، در پخت و پز، اسموتی ها و آبمیوه ها استفاده کنید. قبل از نهار یا شام، کپسول را مصرف کنید.

12. چریش

چریش برای درمان دیابت

زادگاه چریش (Azadirachta indica)، هند است. همچنین، این گیاه در کشورهای همسایه مانند بنگلادش، نپال، سریلانکا و پاکستان نیز رشد می کند. درختان چریش، برگ های سبز تیره و روشن دارد که حاوی خواص دارویی زیادی هستند. در حقیقت، از پوست و میوه های آن در داروهای سنتی استفاده می شود.

طب آیورودا معتقد است که چریش از خواص ضد دیابتی، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد ویروس، آنتی اکسیدان و ضد التهاب برخوردار است . مطالعات نشان می دهد که چریش خواص کاهنده گلوکز خون دارد و در نتیجه، ضد دیابت است.

نحوه و میزان مصرف چریش

می توانید برگ های تمیز چریش را بجویید و یا از خمیر یا کپسول چریش استفاده کنید. میزان مصرف چریش به شرح زیر است:

  • برگ چریش: 4-5 عدد؛
  • خمیر چریش: یک قاشق چای خوری؛
  • کپسول چریش: طبق دستورالعمل روی بسته بندی.

خمیر چریش را صبح زود به به صورت رقیق شده در یک لیوان آب بریزید و مصرف کنید. جویدن برگ چریش در صبح نیز بسیار موثر است. مکمل های چریش را قبل از صبحانه و یک بار در روز مصرف کنید.

13. شیلژیت

شیلژیت، در هیمالیا، کوه های آلتای، کوه های قفقاز و کوه های گیلگیت-بالتستان یافت می شود. این روغن معدنی تار مانند که از این کوه ها بیرون می آید، طیف رنگی قهوه ای روشن تا تیره دارد و حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی است و برای بهبود قدرت عضلات، کاهش خطر بیماری های قلبی، کاهش سرعت پیری و تقویت باروری استفاده می شود. همچنین، شیلژیت می تواند در ثبات سطح قند خون را ثابت نگه دارد.

نحوه و میزان مصرف شیلاجیت

می توانید مکمل های شیلاجیت با کیفیت را به همراه شیر، عسل یا روغن کنجد مصرف کنید. میزان مصرف شیلاجیت به شرح زیر است:

کپسول شیلاجیت: 100-300 میلی گرم در روز.

می توانید آن را صبح و یا قبل از نهار یا شام میل کنید.

14. کرومیوم

کرومیوم، یکی از بهترین مکمل ها برای کاهش قند خون است که اخیرا، به عنوان یک مکمل غذایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کرومیوم به شما کمک می کند تا احساس نیاز کمتری نسبت به کربوهیدرات داشته باشید. هم چنین سطح کلسترول خون را کاهش می دهد، چربی را تحریک می کند و حساسیت نسبت به انسولین را بهبود می بخشد.

نحوه و میزان مصرف کرومیوم

مکمل های کرومیوم از جمله پیکولینات کروم، پلی نیکوتینات کروم و کلرید کروم در بازار موجود است. میزان مصرف کرومیوم به شرح زیر است:

  • 100-200 میکروگرم، دو بار در روز.

می توانید مکمل های کرومیوم را قبل از نهار و شام مصرف کنید.

15. آلفالیپوئیک اسید

آلفالیپوئیک اسید (ALA)، آنتی اکسیدانی است که به طور عمده در سیب زمینی، اسفناج، کلم بروکلی، کبد، مخمر وجود دارد که در کلیه هم یافت می شود. این دارو معمولا برای درمان خستگی، از دست دادن حافظه، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، نوروپاتی و بیماری لایم استفاده می شود.

مکمل های آلفالیپوئیک اسید می توانند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کنند و مکملی قوی برای درمان دیابت نوع دو باشند.

نحوه و میزان مصرف آلفالیپوئیک اسید

کپسول های مکمل ALA، بهترین راه تامین آن در بدن هستند. میزان مصرف آلفالیپوئیک اسید به شرح زیر است:

  • کپسول ALA: 600 میلی گرم در روز به مدت سه هفته.

بهتر است آن را قبل از نهار مصرف کنید.