صرف نظر از ظهور محصولات و داروهای جدید امروزی، گیاه چریش همچنان جایگاهی محکم در دنیای پزشکی و سلامت انسان ها دارد. روغن چریش از هر کدام از دانه یا میوه های درخت استوایی چریش که با نام azadirachta indica یا آزاد درخت» شناخته می شود، استخراج می شود. این گیاه خواص زیاد و پشتوانه علمی تحقیقاتی مستحکمی دارد. از این رو، در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا به خواص گیاه چریش اشاره کنیم و مطمئن هستیم که در پایان این مقاله، گیاه چریش به بخشی مستقل و ثابت از زندگی تان تبدیل خواهد شد.

روغن چریش چیست؟

روغن چریش نوعی روغن سبزیجات است که از میوه های درخت همیشه سبز چریش به دست می آید. نام گیاه شناسی آن Azadirachta indica است. این درخت ها اغلب در شبه قاره هند یافت می شوند و حاوی دو ترکیب اصلی هستند که نام آن ها Azadirachtin و triterpenoid می باشد و خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی، تب بری و آنتی هیستامینی خود را از این دو ترکیب دریافت کرده است.

براساس روشی که برای استخراج این روغن استفاده می شود، چریش رنگ های متفاوتی به خود می گیرد که شامل: قرمز بی روح، سبز قهوه ای، زرد قهوه ای، طلایی زرد و قهوه ای تیره می شود.

روغن درخت نیم به واسطه داشتن رایحه قوی و زننده، اغلب مزه ای تلخ دارد که علت آن حضور فیتو شیمیایی های آزادیراچتین و تیریترپنوئید در آن است. این دو فیتو شیمیایی، دو عامل اصلی در روغن چریش هستند که به خواص درمانی و پزشکی این گیاه کمک می کنند. این روغن علاوه بر داشتن استروئیدهایی مثل: کامپسترول، بتا سیتوسترول و استیگماسترول، با اسیدهای چرب و آلکالوئیدها غنی سازی شده است.

خواص گیاه چریش برای پوست

برای بار دیگر به این نکته اشاره می کنیم که پزشکان و طبیبان یک لیست بلند بالا از مزایا و خواص گیاه چریش برای سلامتی و شادابی انسان تهیه کرده اند. تمام ماجرا به اینجا ختم نمی شود؛ زیرا این گیاه خواصی دارد که بسیاری از سازندگان لوازم آرایش زیبایی، از تولید محصولات تهیه شده با روغن آن به خود افتخار می کند. روغن چریش سرشار از خواص و ویژگی های پزشکی بوده که از پوست مراقبت می کند.

خواص چریش برای پوست

بهبود چین و چروک ها

با برخورداری این روغن از خواص و اجزا جوان ساز و همچنین، تقویت سیستم ایمنی بدن، به پوست این قابلیت را می دهد تا با پاتوژن های موجود در زیر سطح پوست مبارزه کند. این کار باعث نرم و لطیف شدن پوست شده و با چین و چروک ها مبارزه می کند.

استفاده از روغن چریش برای صورت یا اضافه کردن پودر آن به بسته های مراقبت از پوست صورت، باعث نرمی و لطافت پوست می شود و از این رو علائم پیری پوست را کاهش می دهد .

تحریک تولید کلاژن

تحریک روند ساخت کلاژن یکی دیگر از مزایای روغن چریش برای پوست به شمار می رود. روغن نیم با انجام این کار روند پیر شدن پوست را کندتر می کند. استفاده مرتب و منظم از روغن چریش نه تنها چین و چروک ها و خطوط را بهبود می بخشد، بلکه به جوان شدن و لطیف شدن پوست هم کمک شایانی می کند.

بهبود خشکی پوست

براساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه بیوشیمی و بیوتکنولوژی در دانشگاه علوم و تکنولوژی Kwame Nkrumah) KNUST)، روغن چریش سرشار از اسیدهای چرب ضروری (EFAs)، تری گلیسیریدها، ویتامین E و کلسیم است. وجود ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری در روغن چریش این قابلیت را به آن می دهد تا به پوست نفوذ کند و از این رو، ترک های ایجاد شده ناشی از خشکی پوست را از بین ببرد.

کاهش اگزما

مدت زمان زیادی است که از این روغن به عنوان یک روش درمان طبیعی برای بهبود علائم اگزما، مثل: خارش و خشکی پوست استفاده می کنند. با وجود این که روغن چریش باعث نرمی و لطافت پوست می شود، عامل اصلی اگزما را درمان نمی کند. دلایل بروز اگزما ممکن است که عوامل ارثی یا اکتسابی باشند. مصرف مرتب روغن چریش موجب برطرف کردن ناراحتی و درمان جوش های قرمز ناشی از اگزما می شود.

درمان پسوریازیس

یکی از بیماری های دردناک پوستی، پسوریازیس است که باعث می شود پوست به حالت آفتاب سوخته درآید. خشکی و پوست پوسته شدن از دو علامت بارز ابتلا به پسوریازیس است. از آن جایی که روغن چریش غنی از ویتامین E است، به طور معجزه آسایی به آرام کردن خارش و التهاب ناشی از این عارضه کمک می کند. این روغن به واسطه داشتن خواص ضد باکتریال مانع رشد هر گونه عفونت پوستی می شود.

درمان خارش پوست

معمولا از بین رفتن رطوبت باعث خارش پوست آن می شود. از آن جایی که روغن چریش منبعی سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین E است، به راحتی وارد لایه های بیرونی پوست شده و سد محافظ پوست را بازسازی می کند و سرعت از دست دادن رطوبت پوست را کند می کند. استعمال این روغن بر روی قسمتی از پوست که می خارد، رطوبت را به آن موضع برمی گرداند و به درمان قسمت آسیب دیده و خشک پوست کمک می کند.

درمان انواع درماتیت ها

روغن چریش به خواص ضد عفونی مجهز شده است و از این رو مانند یک سد در برابر عوامل عفونت زا عمل می کند. این روغن سرشار از اجزایی مثل نیمبیدین و نیمبین است که این دو ماده از قرمز و ملتهب شدن پوست جلوگیری می کند و در نهایت رطوبت را دوباره به پوست باز می گرداند.

براساس آزمایشات صورت گرفته، مشخص شده است که این روغن برای درمان تمام انواع درماتیت ها به خوبی عمل می کند. علاوه بر این، روغن چریش گزینه ای عالی برای پوست هایی است که احتمال جوش زدن در آن ها بالاست و از طرفی هم با باکتری های عامل به وجود آمدن جوش، مقابله می کند.

درمان جای زخم

میزان زیاد اسیدهای چرب موجود در روغن چریش باعث می شود که هیچ جای زخم ناشی از جوش بر روی پوست باقی نماند و این نقاط را مداوا می کند. علاوه بر این، این روغن یک عامل مقابله کننده با بروز جوش های سر سیاه است که آلودگی ها را از سطح پوست پاک می کند و آن را سفت و محکم می سازد.

از بین بردن خشکی

وجود مواد و عناصر متفاوت در روغن چریش در تسکین خشکی پوست نقشی مهم بازی می کنند. علاوه بر این، روغن چریش به تقویت بدن کمک می کند تا هیستامین و سایر محرک ها را تولید و آزاد کند.

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، روغن چریش غنی از اسیدهای چرب و ویتامین E است که به راحتی به خارجی ترین لایه پوست نفوذ کرده، موانع محافظتی پوست را بازسازی می کند و دیگر اجازه نمی دهد تا رطوبت پوست خارج شود.

مبارزه با آکنه

در روغن دانه چریش، نوعی ترکیب که مانند آسپیرین است، وجود دارد که باکتری های عامل ایجاد آکنه بر روی پوست را از بین می برد. از طرفی، وجود اسیدهای چرب در روغن چریش مانع از بروز جای جوش می شود. همچنین، این روغن قرمزی سطح پوست را کم می کند و درخشندگی سابق را به آن می گرداند.

نرم کننده پوست

روغن دانه های نیم، به طور عمیق پوست را مرطوب و خشکی آن را درمان می کند. دقیقا به همین خاطر است که از روغن چریش در تولید محصولات درمان کننده خشکی پوست استفاده می کنند. فرمول مرطوب کننده طبیعی که در دانه های چریش یافت شده، باعث یک دست شدن پوست می شود و از ترک خوردگی و بروز لک جلوگیری می کند.

درمان عفونت های قارچی پوست

روغن چریش به خواص ضد قارچی مجهز شده است و به واسطه داشتن این خواص، عفوت های قارچی رایج، مثل کچلی قارچی، پا ورزشکاران و قارچ ناخن را درمان می کند و مانع از بروز آن ها می شود.

دو نوع ترکیب که در روغن چریش وجود دارند، به نام های gedunin و nimbidol ، قارچ هایی که باعث بروز عفونت های پوستی می شوند را نابود می کند. عملکرد صحیح این روغن در 14 محیط کشت قارچ، به اثبات رسیده است.

تونر پوست

روغن چریش یک تونر بی نظیر برای پوست است؛ زیرا رطوبت پوست را دوباره احیا می کند و با پاتوژن هایی که در زیر پوست یافت می شوند، مقابله می کند. استفاده از روغن چریش به عنوان یک تونر پوست باعث جوان سازی، لطافت و سلامت پوست می شود.

ناپدید ساختن جوش های سر سیاه

استفاده مرتب و منظم از روغن نیم رقیق به از بین بردن جوش های سر سیاه کمک کرده و مانع از برگشت دوباره شان می شود. فراموش نکنید که هرگز نباید روغن چریش خالص را مستقیما به صورت بزنید. 2 تا 3 قطره از این روغن را داخل آب ریخته و از محلول رقیق شده برای رهایی از شر جوش های سر سیاه خود استفاده کنید.

درمان بیماری گال

روغن چریش به طور باور نکردنی ای به درمان بیماری گال و دیگر انگل های پوستی کمک می کند. این روغن، نیم بالان زنده(نوعی از حشرات) در سطح پوست را از بین می برد و از این رو، بیماری گال را ریشه کن می کند. به آرامی روغن چریش را بر روی موضع آلوده به گال بزنید و اجازه دهید تا 15 دقیقه روی پوست باقی بماند. انجام مرتب این کار به از بین بردن هیره ها کمک می کند و خارش و التهاب ناشی از این بیماری را تسکین می دهد.

سرم ضد پیری

اسیدهای چرب، ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی موجود در روغن چریش مانند یک سپر عمل می کنند و از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت می کنند. نوعی ماده دیگر به نام کاراتنوئیدها در این روغن دیده شده است که به پوست کمک می کند تا در برابر امواج رادیکال آزاد که باعث پیر شدن پوست می شوند، مقابله کند.

خواص گیاه چریش برای صورت

خواص گیاه چریش برای پوست اثبات شده است. استفاده منظم از روغن چریش باعث از بین بردن آلودگی های سطح پوست شده و منافذ پوست صورت را می بندد و باعث می شود تا پوست سالم و یک دست به نظر برسد.

خواص گیاه چریش برای صورت

کم کردن تعداد بالای رنگدانه ها

روغن دانه های نیم یک ناجی عالی برای رنگدانه های موجود در سطح پوست است. این روغن باعث یک دست به نظر رسیدن پوست می شود. این روغن روند ساخت ملانین، عامل رنگی شدن پوست را کند می کند؛ زیرا وقتی که میزان آن در پوست بالا رود، باعث تجمع رنگدانه ها در بافت پوست می شود. استفاده مرتب از روغن چریش باعث تمیز شدن، زیبایی و جوان سازی دوباره پوست می شود و در نهایت، تجمع رنگدانه ها در بافت پوست را به طور بی نظیری کاهش می دهد.

درمان کچلی قارچی، زگیل و خال، تبخال و هرپس

استعمال روغن چریش، تاثیرات بی نظیری بر روی بیماری های مزمن پوستی، مثل: کچلی قارچی، زگیل و خال، تبخال و هرپس دارد. استفاده از یک روغن با کیفیت و ارگانیک روغن چریش بر روی موضع آسیب دیده که به خواص ضد قارچی مجهز شده باشد، نه تنها التهاب را کم می کند، بلکه حتی باکتری های اصلی ایجاد کننده این عارضه های پوستی را هم هدف نابودی قرار می دهد. استفاده از این روغن در طب سنتی برای درمان بیماری های پوستی کاملا رایج است.

کهیر

کهیر به صورت برآمدگی های قرمز رنگ و تکه تکه بر روی پوست خود را نشان می دهد که عکس العمل های آلرژی در بدن باعث بروز آن می شود. از آن جایی که روغن نیم به خواص آنتی هیستامین و دیگر ترکیب ها مجهز شده، به تسکین کهیر کمک می کند. استفاده از این  روغن بر روی موضع باعث تسکین این عارضه پوستی می شود.

درمان زخم های ملتهب شده

فواید و مزایایی که چریش برای پوست دارد، بی شمار است. در طب پزشکی آیورودا توصیه می شود که از این روغن به صورت موضعی برای درمان زخم های کوچک ملتهب شده استفاده کنید تا التهاب آن ها را کم کند. این روغن جریان خون را افزایش می دهد و از این رو به ساخت و تولید فیبرهای کالوژن کمک می کند و باعث درمان سریع زخم ها می شود.

خواص چریش برای موها

اگر درباره خواص چریش در درمان مو هم برای تان بگوییم، شگفت زده خواهید شد. روغن نیم مزایای بسیاری برای موها دارد و بسیاری از مردم در تعجب اند که چگونه از این روغن برای درمان مشکلات موهای خود استفاده کنند.

خواص و ویژگی های پزشکی موجود در روغن چریش نه تنها در درمان زود هنگام مشکلات رایج موها موثر است، بلکه کاملا از موهای شما مراقبت می کند. اگر هر کدام از مشکلاتی که در پایین به آن ها اشاره خواهیم کرد را در خود مشاهده کردید، باید بگوییم که این روغن بهترین گزینه برای درمان است. به سراغ بعضی از مزایا و فواید روغن نیم برای موها می رویم.

خواص چریش برای درمان شوره سر

آیا از مشکل شوره سر رنج می برید؟ فرق سرتان خشک است؟ روغن چریش یک درمان کننده عالی برای شماست. در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر، روغن چریش عضو اصلی تشکیل دهنده آن ها است که علت آن، مجهز بودن این روغن به خواص پزشکی و طبی است. روغن چریش نه تنها سلامت فرق سرتان را بهبود می بخشد و تمام شوره های سر را از بین می برد، بلکه میزان PH مو را هم ثابت نگه می دارد.

درمان شپش سر با روغن چریش

گفته می شود که روغن چریش از بی خطرترین و موثرترین روش ها برای رهایی از شر شپش سر می باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این روغن را روی فرق سرتان بمالید و بگذارید تمام شب روی موها باقی بماند. روز بعد وقتی که موهای تان را شانه می زند، متوجه تاثیر آن خواهید شد.

پر پشت کردن موها با روغن چریش

استفاده مرتب و منظم از روغن چریش به سلامت فرق سر و موها کمک می کند. از آن جایی که این روغن هیچ گونه عارضه جانبی ندارد، یک حالت برد برد ایجاد می کند. تمام ویژگی های روغن چریش به همین مواد ختم نمی شود: روغن چریش باعث می شود که موها گره نخورند و به محکم شدن شان کمک می کند؛ از این رو، موهایی پر پشت و زیبا خواهید داشت. چندین ساعت قبل از این که موهای تان را آبکشی کنید، این روغن را روی فرق سرتان بمالید و تغییر را مشاهده کنید.

تقویت رشد موها

روغن نیم یک محلول موثر برای رشد سالم موهاست که استفاده از آن سابقه طولانی دارد. از آن جایی که این روغن ریشه های مو و رشد آن ها را تقویت می کند، حتی برای مقابله با نازک شدن موها که در نتیجه آلودگی هوا، استرس یا مصرف دارو ایجاد می شود، هم موثر است.

درمان مو خوره با چریش

وقتی که متوجه مو خوره زدن موهای تان شدید، زمان آن است که از روغن چریش استفاده کنید. مو خوره زدن باعث توقف رشد موها و در نهایت مجعد شدن آن ها می شود. روغن دانه چریش از ریشه تا بالای موها را مرطوب می سازد و به خوبی پوسته مو را بازسازی می کند. شانه زدن معمولی موها و استفاده مرتب و با برنامه از روغن چریش کمک می کند تا از شر مو خوره های خود خلاص شوید.

صاف کردن موهای فر و مجعد

موهای تان مجعد و فر است؟ مشکلی نیست! روغن چریش یک راه درمان عالی برای موهای مجعد، بی روح و تیره محسوب می شود. این روغن موها را به طور عمقی مرطوب می کند و از این رو باعث شادابی و استحکام موها می شود. قبل از حمام، مقداری از این روغن را داخل شامپو خود بریزید و در نهایت از موهایی مرطوب، نرم، لطیف و شاداب خود لذت ببرید.

صاف کردن موهای فر و مجعد

تقویت سلامت فرق سر

همچنان از تاثیر این روغن بر روی موها شگفت زده هستید؟ بسیار خب، باید بگوییم که سلامت و زیبایی موها به سلامت فرق سرتان بستگی دارد. روغن نیم با داشتن تمام خواص، فرق سرتان را بهبود می بخشد و از این رو به زیبایی موهای تان کمک می کند. این روغن تنها مخصوص رطوبت رسانی به موها نیست، بلکه به سلامت فرق سرتان هم کمک می کند.

مزایا و خواص روغن چریش برای استفاده داخلی و خارجی

خواص روغن چریش برای استعمال داخلی

علاوه بر این که روغن چریش یک دارو مناسب برای درمان موها و پوست محسوب می شود، یک دارو قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات مزمن داخلی مثل: زخم معده، سرطان و ویروس های مزمن به شمار می رود. در این قسمت قصد داریم تا به چند مورد از مزایای این روغن برای درمان برخی از بیماری ها اشاره کنیم.

خواص چریش برای روده و معده

گفته می شود که روغن چریش یک داروی جهانی برای درمان مشکلات روده معده ای است.

زمانی که میزان PH موجود در شکم و روده ها به هم بخورد، فرد به این دسته از بیماری ها مبتلا می شود. علت اصلی زخم معده، اسیدی شدن آن است. فواید این روغن بی نظیر هستند و مسلما چریش در این مورد هم بی نظیر عمل خواهد کرد.

روغن چریش میزان PH بدن را متعادل می کند و ثابت نگه می دارد و در عین حال به طور موثر موجب درمان زخم معده می شود. خواص ضد درد روغن چریش این قابلیت را دارد که درد ناشی از تمام بیماری ها و مشکلات روده معده ای را مداوا کند.

چریش برای سرطان

روغن نیم سرشار از خواصی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. دقیقا به همین خاطر است که بیماران مبتلا به سرطان، به خصوص مبتلایان به سرطان پستان، از روغن یا کپسول های چریش به عنوان بخشی از فرایند درمان خود استفاده می کنند.

خواص پزشکی این روغن مانند عملکرد یک سپر است و از بدن در برابر آنتی بادی ها مراقبت می کند. با وجود این که روغن و قرص های چریش همگی در درمان بیماری موثر هستند، بیماران مبتلا به سرطان تنها بایستی بعد از مشورت با پزشک فراورده های این درخت را مصرف کنند.

مفید برای انواع ویروس ها

مدت هاست که گیاه چریش یک دارو موثر برای درمان ویروس های جدی مثل: آبله مرغان و آبله به حساب می آید. خواص ضد باکتریایی روغن نیم نه تنها ویروس ها را نابود می کند، بلکه از بازگشت دوباره شان هم ممانعت می کند. چریش یک راه درمان قابل اعتماد برای افرادی است که به بیماری های هرپس و ویروس های  B مبتلا هستند.

ورم لثه و چرک دندان

ورم لثه نوعی بیماری التهابی لثه است که معمولا قبل از بروز بیماری لثه به نام پریودونتیت {PERIODONTITIS}، لثه های فرد ملتهب می شوند. روغن چریش یک داروی بسیار موثر خارجی برای برطرف کردن تمام مشکلات مربوط به دندان است.

فرقی ندارد که مشکلتان خونریزی لثه ها، دندان درد یا بد بویی نفس است، ثابت شده است که خواص ضد عفونی کننده این روغن می تواند سلامت لثه ها و دندان ها را تضمین کند. در بسیاری از محصولات مراقبت از دندان، روغن درخت نیم اصلی ترین ماده سازنده آن است.

با داشتن این همه خواص بی نظیر، چه کسی پیدا می شود که تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد؟

خواص گیاه چریش برای مصرف خارجی

خواص ضدعفونی کننده

اگر بخواهیم به دیگر مزایا و فواید این روغن گیاهی اشاره کنیم، باید بگوییم که روغن چریش یکی از اصلی ترین مواد سازنده در بسیاری از محصولاتی است که ما در زندگی روزانه خود از آن ها استفاده می کنیم. خواص ضد عفونی کننده این روغن ارزش زیادی به محصولات متنوعی مثل: دارو، محصولات آرایشی بهداشتی و زیبایی می دهد. همین طور، در تهیه حشره کش ها و مواد آفت کش هم از این روغن استفاده می شود.

تهیه دارو

ارزش پزشکی روغن طبیعی نیم تنها دلیلی است که از آن در ساخت داروهایی جهت درمان بیماری های مزمن مثل مشکلات گوارشی، سرطان، اختلالات خونی، دیابت و آرتروز استفاده می شود.

تهیه لوازم آرایشی

استعمال روغن چریش بر روی پوست معجزه می کند. سازندگان محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست اغلب این روغن را در قالب روغن ضروری به کالاهای خود اضافه می کنند. استفاده از روغن درخت نیم جایگاهی والا در تهیه محصولات ماساژ درمانی دارد؛ زیرا هدف از ماساژ درمانی، کم کردن استرس و باز گرداندن سلامت ذهنی به مراجعه کنندگان است.

تهیه مواد آفت کش، قارچ کش و میکروب کش

این روغن همه کاره توانسته جایگاه مهمی در تولید مواد آفت کش، قارچ کش و میکروب کش را به دست آورد. از این رو به ترکیبی با اهمیت و مهم در مصارف کشاورزی تبدیل شده است. مواد اولیه فعال موجود در روغن دانه چریش نه تنها چرخه زندگی حشرات را مختل می کند، بلکه رشدشان را هم متوقف می سازد.

تولید محصولات مراقبت از حیوانات خانگی

از روغن نیم در تهیه بسیاری از محصولات مراقبت از حیوانات استفاده می شود که هدف از این کار، عدم ابتلا حیوانات خانگی به بیماری های پوستی خطرناک عنوان شده است. می توان این روغن را در محیط هایی اسپری کرد که حیوانات خانگی بیشتر وقت خود در طول روز را در آن جا سپری می کنند تا از بروز عفونت و مشکلات پوستی در آن ها جلوگیری شود.

دفع کننده حشرات

از دست پشه ها آسایش ندارید؟ مشکلی نیست! روغن دانه های چریش یک حشره کش طبیعی است که استفاده از آن کاملا بی خطر است.

براساس یک مطالعه ای که در ژورنال آمریکایی انجمن کنترل پشه ها منتشر شد، محققان 2 درصد از این روغن را با روغن نارگیل مخلوط کردند و ترکیب به دست آمده را روی نقاطی از بدن اسپری کردند. نتیجه به این صورت بود: این ترکیب از بدن برای مدت زمان تقریبا 12 ساعت در برابر نیش حشرات و تمام گونه های پشه محافظت می کند. از این روغن به طور گسترده برای محافظت در برابر پشه مالاریا استفاده می شود.

پیشگیری از رشد پشه ها

روغن چریش محیط رشد پشه ها را از طریق بو و تاثیر خود، محدود می کند. افزودن مقداری روغن چریش به ظرف حاوی آب و اسپری کردن آن در محیط هایی که پشه رشد می کند، از تخم گذای و رشد این حشرات موذی در آن ناحیه جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از روغن چریش بر روی بریدگی و کبودی ها

چندین زخم و بریدگی کوچک روی بدن تان دارید؟ سریع ترین درمان خانگی، استفاده از روغن چریش است. خواص شفا بخش روغن نیم باعث کم شدن التهاب می شود و بریدگی و کبودی های کوچک را تسکین می دهد و از طرفی مانع از بروز عفونت های بعدی در آن ناحیه می شود.

عملکردی مانند یک حشره کش طبیعی

از روغن چریش که یک حشره کش استثنایی است، برای از بین بردن حشرات حیاط، مثل: سوسک، کرم ریز، کرمک و کرم های صدپا استفاده می شود. این روغن فقط مختص از بین بردن حشرات موجود در باغ نیست، بلکه یک حشره کش بی نظیر برای نابودی موریانه ها، مورچه ها و سوسک های حمام هم محسوب می شود. این روغن هم در خانه و هم در باغ به خوبی عمل می کند.

روغن چریش برای پیشگیری از بارداری

ثابت شده است که روغن چریش از بارداری زنان پیشگیری می کند. با وجود این که این روغن چه قبل و چه بعد از رابطه جنسی به عنوان یک عامل جلوگیری کننده عمل می کنند، بعضی از عصاره های خالص این گیاه تنها بعد از رابطه جنسی موثر ظاهر می شوند.

از زمان های باستان، روغن چریش یک عامل موثر برای کنترل بارداری شناخته شده است. زمانی که این روغن را بر روی اسپرم های انسان آزمایش کردند، تنها 1000 میلی گرم از عصاره این روغن، تمام اسپرم ها را در 5 دقیقه نابود کرد. با وجود این، با میزان خطر پذیری خود این روغن را استفاده کنید!

دستورالعمل های استفاده از روغن چریش

کرم چین و چروک روغن چریش همراه با اسطوخودوس

وقت آن رسیده است که با چین و چروک های پوست خود خدافظی کنید و نرمی و لطافت را با کمک کرم ضد چین و چروک روغن چریش همراه با اسطوخودوس به پوست خود برگردانید. نمی دانید که چطور می توانید برای این هدف از روغن درخت نیم استفاده کنید؟ بسیار خب، در اینجا به یک دستورالعمل اشاره می کنیم و به یاد داشته باشید که تاثیرات آن باور نکردنی خواهند بود!

درخت چریش

مواد اولیه مورد نیاز

  • 30 میلی لیتر روغن خالص چریش؛
  • 200 میلی لیتر روغن جوجوبا؛
  • 4 تا 5 قطره روغن خالص اسطوخودوس.

طرز تهیه

  1. تمام مواد اولیه را داخل یک ظرف یا بطری بریزید.
  2. مواد را با هم ترکیب کنید. مطمئن شوید که همه مواد به خوبی با هم مخلوط شده باشند.
  3. مخلوط به دست آمده را به عنوان یک مرطوب کننده، 2 تا 3 بار در روز، روی پوست خود قرار دهید.

حواس تان باشد که همیشه قبل از استفاده مستقیم از روغن نیم بر روی پوست تان، ابتدا آن را رقیق کنید.

قبل از این که مرطوب کننده را روی صورت تان بزنید، ابتدا آن را در یک نقطه از بدنتان تست کنید. اگر پوست تان واکنش نشان داد یا احساس ناراحتی کردید، صورت خود را بشویید و از این مرطوب کننده استفاده نکنید.

چگونه روغن چریش را انتخاب کرده و آن را نگهداری کنیم؟

روغن درخت نیم را بایستی در یک مکان خنک و تاریک یا در یخچال نگه داری کرد. بهتر است که این روغن را تا دو سال بعد از تاریخ ساخت مصرف کنید.

هنگام خرید روغن چریش حتما به تاریخ ساخت آن دقت کنید! سعی کنید تا یک روغن ارگانیک خنک خریداری کنید. هنگام خرید حتما به بسته بندی آن توجه کنید. فراموش نکنید که یک برچسب روی ظرف حاوی این روغن بزنید.

این روغن در دمای پایین غلیظ می شود؛ اما با قرار دادن ظرف آن در مقداری آب ولرم، دوباره به حالت مایع برخواهد گشت. حواس تان باشد که آب خیلی گرم نباشد. گرمای زیاد باعث نابودی آزادیراچتین، با ارزش ترین جز تشکیل دهنده موجود در این روغن، می شود.

تاریخچه پیدایش روغن چریش

تاریخچه پیدایش روغن نیم به زمان های باستان برمی گردد و بیش از 4000 سال است که از آن در هند به واسطه خواص پزشکی اش استفاده می شود. در سانسکریت، واژه چریش {نیم }، “nimba است که «سلامتی خوب»معنا می دهد. در کتاب مقدس مسیحیان، از این درخت پزشکی با عنوان « عامل درمان کننده برای بیماری ها و مشکلات مزمن» یاد شده است. واژه های زیاد دیگری به این درخت اطلاق شده است که شامل “داروخانه طبیعت”، “درخت زندگی بخش” و “درخت غواصی” می شود. در طول تاریخ، چریش سنبل و نماد سلامتی بوده است؛ زیرا از هر قسمت از این درخت می توان استفاده کرد؛ پوست درخت، دانه ها، میوه ها، گل ها، برگ ها، ریشه ها و از همه مهم تر، روغن آن.

علاوه بر این، عموم عقیده دارند که مردم بر درختان چریش که در مزرعه شان کاشته می شود، تاثیر می گذارند.

آیا مصرف روغن نیم برای سلامتی ضرر دارد؟

روغن چریش در باطن غیر سمی است و نه تنها برای انسان ها، بلکه برای گیاهان، پستانداران، پرندگان و زنبورها هم خطری ندارد.

البته آزادیراچتین موجود در این روغن برای جانداران دریایی تا حدی سمی است.

این روغن چگونه فرآوری می شود یا اینکه چگونه به دست می آید؟

با تراشیدن مغز هسته های چریش می توان روغن آن را فرآوری یا استخراج کرد. در زمان فرآوری بایستی دمای محیط روی 40 تا 50 درجه سانتی گراد تنظیم شده یا این که در محیط سرد انجام شود. علاوه بر این، روغن چریش را با عصاره حلال میوه، مغز، دانه یا مغز هسته چریش می توان رها کرد.

از آن جایی که عصاره حلال کیفیت محصول را پایین می آورد، فرآوری سرد روغن به روش دیگر ترجیح داده می شود. از عصاره حلال روغن چریش در تهیه صابون استفاده می کنند.

تهیه و آماده سازی روغن چریش به روش فرآوری و استخراج آن بستگی دارد؛ زیرا میزان اجزاء و ترکیب آن ها در طول فرایند فرآوری با هم متفاوت است.

هنگام خرید روغن نیم به این نکات توجه کنید

هنگام خرید این روغن حتما به دقت برچسب روی شیشه آن را مطالعه کنید؛ به خصوص به قسمت مواد تشکیل دهنده و تاریخ بسته بندی اش توجه کنید. این روغن نمونه های رقیق مخلوط نشده ای هم دارد که شاید شما علاقه ای به خرید آن نداشته باشید.

روغنی که خریداری می کنید بایستی به رنگ زرد و تیره باشد و رایحه ای تند و زننده مانند سیر و سولفور داشته باشید. سعی کنید که روغن ارگانیگ 100 درصد را خریداری کنید. مطمئن شوید که روغن با مواد حلال یا پتروشیمیایی ها مخلوط نشده باشد؛ زیرا از این مواد اغلب در فرآیندهای تلخیص استفاده می کنند.

اسپری های روغن، حاوی عصاره تصفیه شده روغن چریش هستند و بو و رایحه شان در مقایسه با روغن های خالص چریش، پایدارتر است.

اگر بتوانید روغن مورد نیازتان را خودتان درست کنید، موثرتر و کم هزینه تر خواهد بود. عصاره روغن چریش را خریداری نکنید؛ زیرا میزان آزادیراچتین موجود در آن کمتر است. این ماده اصلی ترین ترکیب در حشره کش هاست.

حقایق جالب درباره روغن نیم

  1. نام بوتانی درخت چریش، آزادیراچتا ایدیکا {Azadirachta indica} است که متعلق به خانواده ماهوگانی می باشد.
  2. روغن چریش که با نام روغن مارگوزاهم شناخته می شود، نوعی آفت کش طبیعی است که در دانه های درخت چریش یافت می شود.
  3. آزادیراچتین موجود در روغن نیم عامل اصلی نابودی حشرات است. در صورتی که این ماده از این روغن  استخراج شود، چیزی که باقی می ماند، «روغن چریش آبگریز تصفیه شده» نام دارد.
  4. روغن چریش را با تغییر در فرمول به گرد چریش، دانه چریش، پودرهای خیس کردنی و ماده قابل عصاره گیری اشباع تبدیل می کنند.
  5. در بعضی از کشورها از روغن درخت چریش بر روی گربه ها استفاده می شد تا بتوان کک آن ها را کنترل کرد.
  6. درجه سمی بودن روغن چریش برای ماهی ها و دیگر آبزیان سمی در حد متوسط است.

از روغن چریش در چه مواردی استفاده می شود؟

روغن چریش یک روغن چندکاره است که علت آن خواص ضد عفونی کننده، ضد ویروسی، ضد باکتریال و ضد قارچی موجود در آن است.

  • یک ضدعفونی کننده قابل استفاده

روغن چریش را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی بریدگی ها و زخم های کوچک قرار دهید.

  • حفظ بهداشت خانه

مقداری از روغن چریش را داخل پخش کننده روغن بریزید تا پشه ها را از منزل تان دور کند.

  • کنترل آفات

این روغن را در خانه آب پاشی کنید تا از شر پشه ها و دیگر حشرات موذی خلاص شوید. آفت کش های گران قیمت را استفاده نکنید! به جای آن، یک گوش پاک را داخل این روغن فرو ببرید و آن را در محل هایی که پشه زیاد است، قرار دهید.

  • مراقبت روزانه از پوست

آیا روغن چریش برای پوست خوب است؟ مطمئنا همین طور است! این روغن حاوی کاراتنوئیدها و آنتی اکسیدان هایی است که روند پیری را کند کرده و با مقابله کردن با باکتری ها، پوست را تمیز می کند.

  • مراقبت روزانه از مو

روغن چریش یک داروی خانگی قابل اعتماد برای مشکلات مرتبط با فرق سر و موها به حساب می آید. چندین قطره از این روغن را داخل شامپو خود بریزید؛ این کار راهی موثر و امن برای رهایی از شپش سر می باشد.

  • پیشگیری از بیماری تب دانگ

اسپری کردن مقداری روغن چریش در مکان هایی که پشه در آن ها زیاد است، مانع از رشد آن ها می شود و از این رو یک راه عالی برای پیشگیری از بیماری تب دانگ است که باعث متواری شدن پشه ها می شود.

  • مراقبت از دندان ها

روغن چریش را به خمیر دندان خانگی خود اضافه کنید تا دندان ها و لثه خود را از بیمارات مربوطه در امان نگه دارید. روغن چریش یک دارو موثر برای مبارزه با بیماری های لثه، عفونت های دندانی و بو بد دهان است.

  • تمیز کننده خانه

روغن چریش را روی قالیچه های خانه اسپری کنید. اضافه کردن این روغن به شامپوهای شستشو فرش از ایجاد هیره ها در فرش پیشگیری می کند.

  • تسکین پوست

استفاده از روغن چریش به سرعت التهاب، قرمز بودن و التهاب پوست که ناشی از بروز اگزما و دیگر عفونت های پوستی است را تسکین می دهد.

  • درمان عفونت های پوستی در حیوانات

اضافه کردن مقداری روغن نیم به شامپو حیوانات خانگی باعث می شود که شپش، حشرات و کک از آن ها دور نگه داشته شود. علاوه بر این، این روغن مانع از بروز عفونت در حیوانات می شود.

میزان مصرف روغن چریش

  • با وجود این که هیچ چیزی درباره میزان صحیح مصرف این روغن گفته نشده است؛ اما بایستی 2 تا 5 درصد از این روغن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس به پوست بزنید.
  • هرگز نباید روغن چریش را به صورت خالص مستقیما به پوستتان بزنید.
  • اگر بعد از اولین بار استفاده از این روغن با آلرژی و حساسیت مواجه شدید، نباید دیگر از آن استفاده کنید.
  • هیچ اطلاعات ثابت شده ای درباره میزان درست استفاده از این روغن گفته نشده است. در این صورت باید فقط بعد از مشورت با پزشک از این روغن برای کودکان خود استفاده کنید.
  • این روغن را باید حتما با پروتئین هایی که فشار خون را پایین می آورند، مصرف کنید.

عوارض جانبی استفاده از روغن چریش

میزان صحیح استفاده از این روغن کاملا به وضعیت سلامتی فرد، سن و شرایط پزشکی تان بستگی دارد. توصیه می شود که قبل از استفاده از روغن نیم با پزشک مشورت کنید؛ به خصوص کودکان و زنان باردار.

با وجود این که استفاده از این روغن هیچ عارضه جانبی ای به همراه ندارد، همیشه توصیه می کنیم که ابتدا مقداری از این روغن را آزمایش کنید و سپس آن را روی پوست صورت یا بدن تان بزنید. فراموش نکنید که باید حتما برچسب کالا و دستورالعمل های گفته شده قبل از استفاده از محصولات روغنی را مطالعه کنید!

اگر از روغن چریش با اهداف دارویی استفاده می کنید، توصیه می کنیم که حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ متخصصین به سئوال شما

آیا روغن چریش باعث افتادن برگ های گل رز می شود؟

از روغن درخت چریش برای پیشگیری از بروز لکه های سیاه بر روی برگ های گل رز استفاده می شود و باعث افتادن برگ های گیاه نمی شود. با وجود این، بعد از در معرض آفتاب بیشتری قرار بگیرد.

روغن چریش به چه خواصی مجهز شده است؟

روغن چریش خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریال و ضد قارچی دارد که به طور ویژه به درمان بیماری های مزمن پوستی مثل: جوش ها و عفونت ها کمک می کند.

علاوه بر این، از این روغن به عنوان حشره کش و دفع کننده حشرات هم استفاده می شود.

آیا روغن نیم مورچه ها را از بین می برد؟

ایده های مختلفی در این باره وجود دارد. با وجود این که این روغن مورچه ها را دفع می کند، درباره نابودی آن ها هیچ چیزی اثبات نشده است.

نتیجه گیری

تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شده است که در آن ها به خواص و ویژگی های معجزه آسای روغن درخت نیم اشاره شده است که برای مو، پوست، بیماری های ویروسی یا مزمن، استرس، مراقبت از حیوانات خانگی، آفت کش های با ارزش کشاورزی یا سلامت عمومی تاثیر بی نظیری دارد.

به نظر می رسد که لیست خواص و ویژگی های این گیاه تمامی ندارد! فرقی ندارد که چه مشکلی دارید، گروه فراورده های درخت چریش همیشه به کمک شما می آیند تا سالم و شاد بمانید.