فرقی نمی کند که کدام قسمت بدنتان جوش میزند، سریعا می خواهید از شر آن خلاص شوید؛ اما گاهی اوقات حتی بعد از ناپدید شدن جوش، همچنان نقطه هایی سیاه روی پوست باقی می مانند. این جوش ها شما را نگران می کنند؛ اما چندان شایع نیستند. به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه درمان و از بین بردن جای جوش به دست آورید.

در قدم اول باید علت به وجود آمدن این لکه های سیاه را تشخیص دهید تا بتوانید آن ها را از بین ببرید.

زمانی که پوست تان جوش می زند، به حالت التهاب درمی آید و در حالی که پوست تان بهبود پیدا می کند و سلول های جدید پوستی تولید می شود، سلول های حاوی ملانین زیاد، برای کمک به نرم کردن سطح پوست به آن قسمت می روند.

ملانین باعث رنگی شدن پوست تان می شود و زمانی که مقدار آن در بدن فردی بیشتر از فرد دیگری باشد، در نتیجه باعث بروز لکه های سیاه می شود. به این عارضه تیره شدن پوست «هایپرپیگمنتیشن»گفته می شود.

هر چیزی که باعث شود تا التهاب پوست تان مدت بیشتری ادامه داشته باشد؛ مثل: ناخنک زدن یا فشار دادن جوش، امکان بروز این عارضه را بیشتر می کند.

افرادی که ذاتا پوست تیره تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

از بین بردن جای جوش و لکه های سیاه و جای زخم

درمان لکه های سیاه ناشی از جوش با درمان جای زخم ناشی از جوش متفاوت است. برای این که جای زخم خوب شود، باید آسیب دیده یا دوباره ترمیم شود. جای این زخم ها به کلی ناپدید نمی شوند و با وجود این که با گذشت زمان کمتر می شوند، همچنان قابل مشاهده هستند.

حتما بخوانید : لیزر درمانی چطور جای زخم یا سوختگی را بهبود می بخشد؟

از طرف دیگر، لکه های سیاه ناشی از جوش همسطح با پوست هستند و هیچ گونه آسیب طولانی مدت به سلول، منافذ یا فولیکول های پوست وارد نمی کنند.

زخم های ناشی از جوش زمان کوتاهی باقی می مانند؛ اما لکه های سیاه از بین می روند. حدود 3 ماه تا 2 سال زمان لازم است تا این لکه ها به طور کامل محو شوند.

این به آن معنا نیست که باید منتظر بمانید تا خودشان از بین بروند، بلکه با توجه به راهکارهای خانگی و استفاده از این محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک و درماتولوژی می توانید به سرعت این لکه‌ها را از بین ببرید.

درمان خانگی جای جوش و جای زخم

اگر می خواهید که عارضه التهاب هایپرپیگمنتیشن را درمان کنید، با روش های خانگی شروع کنید. متاسفانه این روش ها به کلی ثابت نشده اند و امتحان کردن آن ها برای بیشتر نواحی بدن خطرناک است!

ویتامین C

این ویتامین میتواند کمک زیادی به از بین بردن جای جوش و لکه های تیره آب لیمو غنی از ویتامین C است که باعث روشن شدن پوست و حتی زمینه پوست می شود. محققان ثابت کرده‌اند که ویتامین C در کمتر کردن تولید ملانین نقش دارد.

آلوئه ورا

اگر سری به گروه های اجتمایی بزنید، با افرادی آشنا می شوید که به کمک آلوئه ورا توانسته اند لکه های سیاه ناشی از آکنه خود را درمان کنند. درست است! آلوئه ورا خاصیت درمانی دارد؛ مخصوصا زمانی که روی پوست قرار بگیرد.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان داده است که استفاده مداوم از این گیاه میزان ملانین در سلول ها را ثابت نگه می دارد؛ اما همچنان برای اثبات این ادعا تحقیقات بیشتری لازم است.

عصاره انگور

عصاره انگور یکی دیگر از مواد طبیعی است که ممکن است در درمان لکه های تیره موثر باشد.

حتما بخوانید : روزاسه چیست؟ علائم، انواع آن و راهکار های کاهش سرخی

هنوز تحقیقاتی روی استفاده موضعی از عصاره انگور برای درمان این لکه ها انجام نشده است؛ اما یکی از تحقیقات نشان داده است که مصرف عصاره انگور به مدت 6 ماه، برای افرادی که ملاسما( لکه صورت) داشته اند، تاثیر گذار است. ملاسما مشابه با عارضه هایپرپیگمنتیشن می باشد.

ضد آفتاب

با توجه به یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته، برای درمان هر گونه لکه سیاه پوستی باید ابتدا با زدن کرم ضد آفتاب زدن آغاز کنید. مصرف روزانه ضد آفتاب، صرف نظر از مرطوب یا ابری بودن هوا، با SPF حداقل 30، از آسیب بیشتر پوست جلوگیری می کند.

انواع محصولات

برای از بین بردن جای جوش و لکه های تیره اگر روش های خانگی را امتحان کردید؛ اما نتیجه ای نگرفتید، محصولات بسیاری وجود دارد که بدون نیاز به نسخه پزشک می توانید آن ها را تهیه کنید. این دسته از محصولات عناصر فعال بسیاری دارند؛ اما برخی موثرتر از سایر محصولات هستند.

برخی از این عناصر از ساخت ملانین در لکه های تیره جلوگیری می کند؛ بنابراین سلول های مرده پوست را از بین برده و باعث تولید سلول های جدید پوست می شوند. به یاد داشته باشید که استفاده از برخی از این محصولات باعث از بین بردن بیش از اندازه رنگدانه های پوست می شود که نتیجه آن، هایپرپیگمنتیشن یا ملاسماست.

قبل از این که هر گونه محصولی بخرید، ابتدا با پزشک امراض پوستی مشورت کنید.

زمانی که پزشک با این کار موافقت کرد، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبی از بعضی از عناصر زیر باشند:

  • رتینوئیدها (ویتامین A)؛
  • ویتامین E (توکوفرول)؛
  • هیدروکوئینون؛
  • آلفا هیدروکسید اسید (AHA)، مثل: ماندلیک اسید؛
  • کوژیک اسید؛
  • آزلائیک اسید.

درمان در مطب پزشک

قدم بعدی پس از مصرف داروهای بدون نسخه، درمان در مطب پزشک است. شاید جزو افرادی باشید که می خواهند تنها در مطب پزشک درمان شوند.

بیمه به طور کامل هزینه های درمان لکه های سیاه را پوشش نمی دهد؛ زیرا این عارضه خطری برای پوست تان ندارد.

فراموش نکنید که تمام هزینه های این درمان را باید خودتان پرداخت کنید.

قرص های شیمیایی

قرص های شیمیایی می توانند سلول های آسیب دیده پوست را از بین برده و پوست شما را جوان تر سازند. هزینه این قرص ها متفاوت است.

در قرص های شیمیایی محلول قوی تری از اسیدهای موضعی وجود دارد که باید روی صورتتان بزنید. سپس این قرص به همراه این لایه، سلول های پوستی را برمی دارد.

میکرودرم ابریژن

این روش هم به از بین بردن جای جوش و لکه های تیره کمک بسیاری خواهد کرد. نحوه انجام روش میکرودرم ابریژن به این صورت است که متخصص ذرات کوچک در ناحیه های خاص در پوست تان را می سوزاند؛ یا این که وسیله ای با نوک الماسی روی پوست تان می کشد.

از بین بردن جای جوش با لیزر

میکرودرم ابریژن قدم بعدی درمان است که هدف آن خنثی کردن عیب ها و نرم کردن پوست و تن پوست است.

این روش لکه های تیره، از جمله لکه های تیره ناشی از آکنه، را هدف قرار می دهد. ریسک و درصد تهاجمی بودن این روش کم است.

بازسازی با لیزر

در این روش از انواع مختلف لیزر برای از بین بردن سلول های مرده پوستی استفاده می شود و در عین حال تولید سلول های جدید در نواحی عمیق تر پوست را تحریک می کند. با این روش می توان بافت زخم را تجزیه و لکه های پوستی ناشی از آکنه را درمان کرد.

حتما بخوانید : علت زردی پوست چیست؟ 20 بیماری که باعث زرد شدن پوست میشود

هزینه این روش با توجه به نوع لیزر و تعداد جلسات درمانی متفاوت است.

توجه کنید

هنگامی که می خواهید از این محصولات خاص استفاده کنید، باید احتیاط کنید!

برخی از این محصولات حاوی عناصر قدرتمند «رتینول» هستند که لایه های پوست را نازک می کنند. با وجود اینکه در نتیجه مصرف این داروها احساس می کنید که پوست تان نرم شده است، بیشتر در معرض آسیب دیدگی ناشی از نور خورشید قرار می گیرید.

استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید!

علاوه بر این به یاد داشته باشید که کنترل تغذیه و مصرف داروها اثر بخشی این محصولات را تایید نمی کند.

در برخی از محصولات آرایشی، عناصری مثل «مرکوری» وجود دارد که روی برچسب کالا اسمی از آن آورده نشده است. احتیاط کنید و این محصولات را تنها از مغازه های معتبر تهیه کنید!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور مرتب لکه های سیاه روی پوست تان ظاهر می شود یا ظاهر آن ها به زندگی روزانه تان لطمه می زند، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

از آن جایی که جوش ها بهبود می یابند، بدن تان گاهی اوقات مقدار بیشتری ملانین تولید می کند تا آن را جایگزین پوست آسیب دیده کند که نتیجه آن التهاب، پیگمنتیشن( لکه های تیره) است.

با روش های خانگی، مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک و مراجعه به پزشک امراض پوستی می توانید این عارضه را بهبود بخشید. اگر نگران لکه های تیره ناشی از آکنه بر روی پوست تان هستید، با پزشکتان گفتگو کنید و برای از بین بردن جای جوش و لکه های تیره از او مشورت بگیرید.

منبع : Healthline