بیشتر مردم روزانه چند بار دندان های خود را مسواک می زنند و شب ها بدون مسواک زدن نمی خوابند ، اما آیا تاکنون به این مورد توجه کرده اید: نوع خمیر دندانی که هر روزه از آن استفاده می کنید، برای سلامتی تان مفید است یا خیر؟! در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا به روش تهیه خمیر دندان خانگی که سلامت دندان و لثه های تان را تضمین کند اشاره کنیم.

خمیر دندان چگونه درست میشود؟

متاسفانه باید بگوییم که خمیر دندان های بسته بندی شده و کارخانه ای حاوی سموم بسیار خطرناکی هستند. فلوراید، تریکلوسان و سدیم لاریل سولفات در دسته مواد سمی موجود در خمیر دندان ها قرار می گیرند.

تریکلوسان ماده ای شناخته شده است که فعالیت غدد داخلی بدن را مختل کرده و تنظیم تولید هورمون ها را از بین می برد.

سدیم لاریل سولفات، که در تهیه عامل کف زا مورد استفاده قرار می گیرد یک ماده سرطان زا است. بعلاوه این ماده باعث التهاب و سوزش لثه ها می شود.

فلوراید نیز تاثیر مخرب بر استخوان ها و غدد صنوبری گذاشته و حتی می تواند فعالیت مغز را مختل کند.

اسامی مواد اولیه بسیار خطرناک که در تهیه خمیر دندان های صنعتی از آن ها استفاده می شود را مطالعه کردید. بهتر است که از این پس خودتان دست به کار شده و خمیر دندانی طبیعی را برای خود در خانه تهیه کنید.

خمیر دندان خانگی

تهیه خمیر دندان خانگی و طبیعی بسیار آسان بوده و هر شخصی در خانه با حداقل امکانات موجود می تواند آن را درست کند. مواد اولیه موجود را می توان به صورت آماده تهیه کرد و خوشبختانه این مواد بسیار برای سلامت فرد مفید هستند. با این وجود باز هم هزینه تهیه مواد اولیه این خمیر دندان بسیار کم تر از هزینه خرید خمیر دندان های صنعتی است.

طرز تهیه خمیر دندان خانگی

روغن نارگیل

یکی از مواد اولیه جهت تهیه خمیر دندان خانگی، روغن نارگیل با کیفیت است. این روغن مقدار قابل توجهی از لاریک اسید را در خود جای داده است؛ لاریک اسید ضد التهاب بوده و به خواص ضد باکتریایی نیز مجهز است. این ماده میزان آسیب رسانی به دندان را کم کرده و با ورود آن به بدن، خیری از مشکلاتی که سلامت دندان را به خطر بیاندازد، مانند دندان درد، تنفس بد و بیماری های لثه، نخواهد بود.

روغن نارگیلمقاله ای در سال 2014 در روزنامه جامعه پریونولوژی هند به چاپ رسید که در آن به خواص روغن نارگیل اشاره شده بود. در قسمتی از این مقاله آمده بود که روغن نارگیل مانند روغن های کنجد و زیتون، سلامت دندان را تضمین کرده و وضعیت دندان و لثه را روز به روز بهبود می بخشد.

به یکی دیگر از مقالاتی که در روزنامه پزشکی نیجریه به چاپ رسید توجه کنید؛ روغن نارگیل دارای خواصی است که در ضعیف کردن ساختارهای پلاک نقش اصلی را دارد.

جوش شیرین

جوش شیرین، که با نام سدیم بی کربنات شناخته می شود نیز یکی دیگر از مواد اصلی خمیر دندان خانگی است. جوش شیرین به عنوان عامل پاک کننده عمل کرده و منجر به سفید و براق شدن دندان های تان می شود. این ماده حالت اسیدی دهان را خنثی کرده و احتمال رشد باکتری های بد در دهان کمتر می کند.

جوش شیرین

با توجه به نتیجه تحقیقاتی که در سال 2008 در مجله دندان پزشکی بالینی به چاپ رسید، به این مورد اشاره شده بود که محصولات حاوی خمیر یا پودر جوش شیرین به نسبت محصولاتی که حاوی این ماده نیستند، اثربخشی فوق العاده و بهتری دارد. جامعه آماری این تحقیقات بسیار وسیع بوده است.

دارچین

وجود دارچین در خمیر دندان، سلامت عمومی دندان را تضمین می کند. دارچین در رفع مشکلات دندان، مثل التهاب لثه و دندان درد، تاثیر بسزایی دارد. علت آن هم بالا بودن مقادیر ضد پلاگ، خواص ضد التهاب و ضد باکتریایی آن است. سفید کردن دندان یکی دیگر از ویژگی های دارچین است.

دارچین

به مقاله ای که در سال 2012 در روزنامه جامعه پرینولوژی هند به چاپ رسید توجه کنید: دهان شویه دارچین در کنترل بروز پلاگ ها و جلوگیری از التهاب لثه ها موثر است.

عصاره قرص نعناع

دلیل این که می گوییم از عصاره قرص نعناع برای ساخت خمیر دندان طبیعی استفاده کنید، طعم بخشیدن به خمیر دندان است. البته لازم به ذکر است که این ماده دارای خواص درمانی بوده و از شکل گیری بیوفیلم ها [بیوفیلم ها مجموعه ای از یک یا چند نوع میکروارگانیسم است که در تمام سطوح رشد می کند] جلوگیری می کند.

عصاره نعناع برای تهیه خمیر دندان خانگی

در دوران باستان، مردم از برگ های نعناع برای درمان مشکلات تنفسی و سفید کردن دندان ها استفاده می کنند.

طرز درست کردن خمیر دندان خانگی

مواد اولیه مورد نیاز:

  • روغن نارگیل با کیفیت ؛
  • جوش شیرین؛
  • پودر دارچین؛
  • عصاره نعناع .

مراحل:

  1. 2 قاشق غذا خوری عصاره روغن نارگیل را در ظرفی بریزید.
  2. 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید.
  3. 10 تا 15 قطره عصاره نعناع هم به مواد فوق اضافه کنید .
  4. 1/2 تا 1 قاشق چای خوری پودر دارچین نیز اضافه کنید.
  5. با قاشق یا کفگیر غیرفلزی مواد را با هم خوب ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

اکنون خمیر دندان خانگی تان آماده مصرف شده است. البته بهتر است اول با شیوه مصرف این خمیر دندان آشنا شوید.

طرز استفاده از خمیر دندان خانگی

  1. خمیر دندان را در ظرفی در بسته ریخته و در یخچال قرار دهید. هنگام مصرف فقط به مقدار مورد نیاز از ترکیب را با کفگیر کوچک یا قاشق بیرون بیاورید. قاشق های تست گزینه بهتری هستند.
  2. با کمک قاشق خمیر دندان را به مسواک تان بزنید.
  3. طبق روال عادی مسواک زده و بیشتر به قسمت جلویی دندان ها توجه کنید. البته فراموش نکنید که این نوع از خمیر دندان مشابه خمیر دندان های صنعتی نبوده و کف نمی کند.
  4. دهان تان را با آب گرم بشویید.
  5. مسواک و قاشق را هم به خوبی بشویید.
نکته: هرگز مسواک تان را مستقیما وارد ظرف خمیر دندان نکنید.

خمیر دندان خانگی

نکته های کاربردی دیگر

  • برای بهبود مزه خمیر دندان خانگی، 1 قاشق چای خوری از گیاه استویا را به ترکیب فوق اضافه کنید.
  • استفاده از روغن نعناع به جای عصاره نعناع ممنوع است زیرا قورت دادن روغن های ضروری ممنوع است.
  • باید بگوییم که دارچین هرگز دندان ها را لک نمی کند.
  • می توانید خمیر دندان را در قیف شیرینی پزی هم بریزید. تنها کاری که باید بکنید این است که خمیر دندان را در قیف ریخته، یک گوشه را در سوراخ کنید و موقع نیاز مثل تمام خمیر دندان های دیگر، روی مسواک تان بریزید.
  • این خمیر دندان برای استفاده چندین ماه کافی است.
  • در صورتی که خمیر دندان شروع به خشک شدن کرد، کمی روغن نارگیل به آن اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید.
  • از این خمیر دندان فقط باید دو بار در هفته استفاده کنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به طرز تهیه یک نوع از خمیر دندان طبیعی در خانه اشاره کردیم. خمیر دندان های صنعتی نه تنها هیچ گونه خاصیتی برای دندان ها ندارند بلکه سلامت دهان و لثه ها را هم تهدید می کنند. این نوع از خمیر دندان به راحتی و با کمترین مواد اولیه تهیه می شود.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

دندان درد را با روغن گل میخک دست ساز خانگی، ساکت و آرام کنید!
درمان دندان لق شده با طب سنتی و روش های خانگی
درمان خانگی آبسه دندان و عفونت با ۱۰ خوراکی موجود در خانه

 

منبع