چگونه به سرعت از ابتلا به قارچ ناخن دست و پا خلاص شویم؟

قارچ ناخن دست و پا از مشکلات رایج در میان بیشتر مردم است که با وجود این که خطرناک و تهدید کننده نیستند اما طول دوره درمان آن ها ممکن است زیاد شود. عفونت های قارچی معمولا ناخن های پاها را هدف قرار می دهند اما در عین حال در ناخن های دست هم رشد می کنند.

اگر حس کردید که ناخن هایتان بطور غیر معمول شکننده ، زرد یا سفید شده اند یا بوی ناخوشایندی دارند ، احتمالا به قارچ ناخن مبتلا شده اید . اما نگران نباشد ! در این مقاله از دکتر چک راه حل و نکاتی ذکر شده است که بتوانید از شر این قارچ ها خلاص شوید .

قارچ ناخن دست و پا چگونه به وجود می آید؟

قارچ ناخن نوعی عارضه رایج در میان مردم است که در ابتدا به صورت لکه های سفید یا زرد در قسمت بالای ناخن پا یا ناخن دست خودش را نشان می دهد. نام دیگر این عارضه انیکومیکوزیس می باشد. مادامی که عفونت قارچی عمیق تر می شود، قارچ ناخن باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن لبه های ناخن می شود. قارچ سبز رنگ ناخن ممکن است چندین ناخن را درگیر کند.

انواع عفونت های قارچ ناخن

عفونت های قارچ ناخن به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می شود که ظاهر هر یک کاملا با دیگری متفاوت است:

قارچ ناخن نوع انیکومیکوزیس زیر ناخنی انتهایی

انیکومیکوزیس زیر ناخنی انتهایی: شایع ترین نوع عفونت قارچ ناخن دست و پا است که نوعی قارچ به نام درماتوفیت عامل بروز آن است. این عفونت ابتدا از قسمت پایه ناخن شروع می شود و با محیطی زرد رنگ مواجه می شوید که از لبه های ناخن به سمت مرکز حرکت کرده و همه ناخن را در بر می گیرد.

قارچ ناخن نوع انیکومیکوزیس سفید سطحی

انیکومیکوزیس سفید سطحی: تعداد افراد مبتلا به این عفونت کمتر هستند و تنها سطح ناخن در معرض حمله قرار می گیرد و عمدتا در قسمت ناخن های پا دیده می شود. این عفونت در ابتدا به صورت لکه های سفید خود را نشان داده و باعث خورد شدن ناخن می شود.

قارچ ناخن نوع انیکومیکوزیسزیر ناخنی پروکسیمال

انیکومیکوزیسزیر ناخنی پروکسیمال نوع سوم قارچ ناخن در ابتدا به صورت لکه های سفید در قسمت مرکزی پایه ناخن خود را نشان می دهد و مادامی که ناخن های دست و پا رشد می کنند، به سمت بیرونی حرکت می کنند. به ندرت پیش می آید فردی به این نوع عفونت مبتلا شود و معمولا بیمارانی که با مشکلات سیستم ایمنی بدن مواجه هستند، مثلا به عفونت HIV مبتلا هستند، به این نوع عفونت دچار می شوند.

قارچ ناخن نوع انیکومیکوزیس کاندیدایی

انیکومیکوزیس کاندیدایی: عامل مخمر باعث بروز این نوع عفونت است که معمولا ناخن های دست را درگیر می کند. محدوده اطراف ناخن ها اغلب متورم شده و ممکن است ناخن به طور کلی جدا شود. معمولا اگر ناخن ها در هنگام بروز عفونت های دیگر دچار مشکل شده باشند یا آسیب دیده باشند، این نوع عفونت در آن ها مشاهده می شود.

قارچ ناخن چه رنگیه؟

قارچ ناخن باعث ضخیم شدن ناخن شده و رنگ ناخن را به زرد، سبز، قهوه ای یا مشکی تغییر می دهد اما در ابتدا رنگ سفید یا زرد دارد.

قارچ ناخن کاشت

با وجود این که کاشت ناخن به افزایش زیبایی دست ها کمک می کند و با وجود این که صدمه ای جدی به بدن وارد نمی کنند، اما برای قرار دادن و برداشتن آن ها از مواد شیمیایی و نوعی اسید استفاده می شود که باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود.

بروز قارچ ناخن بعد از کاشت امری شایع است و منجر به ایجاد مشکلات دیگر هم می شود چرا که با کاشت ناخن، فاصله ای میان بستر ناخن اصلی و ناخن مصنوعی به وجود آمده و مواد آلوده و قارچ ها این فضا را پر کرده و شروع به رشد می کنند.

در عکس قارچ ناخن بعد از کاشت هم می توانید این مورد را مشاهده کنید.

علائم قارچ ناخن دست و پا

با توجه به نوع عفونت قارچی که در قسمت ناخن های دست یا پای خود مشاهده می کنید، علائم قارچ ناخن هم متفاوت هستند. علائم قارچ ناخون معمولا در ابتدا خفیف بوده و سپس به مرور زمان جدی تر می شود و عبارت اند از:

  • در ابتدا با لکه هایی زرد یا سفید رنگ در قسمت زیر ناخن خود مواجه می شوید که به مرور زمان گسترش یافته و باعث سفید، زرد، سبز یا مشکی شدن ناخن می شوند.
  • ناخن ضخیم می شود.
  • چسبندگی ناخن با بستر ناخن کم شده و ممکن است به صورت لوله ای بشود.
  • ممکن است در هنگام لمس کردن، ناخن شکننده و خرد شود.
  • ناخن معیوب و بد شکل می شود.
  • ناخن بوی نامطلوبی می دهد.

با توجه به این که در ابتدا به راحتی می توانید شیوع این عفونت را نادیده بگیرید، اما به مرور زمان با درد روبرو می شوید و اگر این عارضه درمان نشود، به این ناحیه فشار وارد می کند.

علت ابتلا به این بیماری

قارچ ناخن پا

عوامل قارچی متعددی در بروز قارچ ناخن دست و پا نقش دارند. نوعی از قارچ به نام درماتوفیت در بیشتر موارد ابتلا نقش دارد. مخمر و کپک های قارچی هم در بروز قارچ انگشت دست نقش دارند.

عفونت قارچ ناخن پا ممکن است از بیماری پای ورزشکاران شروع شده و از یک ناخن به دیگری منتقل شود. باید توجه داشته باشید که این امکان وجود ندارد که از فردی دیگر این عفونت را دریافت کنید.

چه افرادی در معرض ابتلا به قارچ دست و پا هستند؟

هر فردی ممکن است به این عارضه مبتلا شود. اغلب افرادی که بیش از 60 سال سن دارند با این عارضه مواجه می شوند.

اگر هر کدام از شرایط زیر را داشته باشید نیز ابتلا به قارچ دست و پا بیشتر شما را تهدید می کند:

  • ابتلا به عارضه پای ورزشکاران؛
  • دیابت؛
  • ابتلا به اختلال تعریق بیش از حد؛
  • آسیب دیدن ناخن؛
  • گردش ضعیف خون به دلیل بیماری های عروقی؛
  • ابتلا به پسوریازیس؛
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مثل اختلال خود ایمنی یا HIV.

آیا قارچ ناخن دست خطرناک است؟

ابتلا به قارچ ناخن دست زندگی فرد را به خطر نمی اندازد اما باعث بروز درد، ناراحتی و زشت شدن دست شده و محدودیت های فیزیکی و حرفه ای قابل توجهی را ایجاد می کند که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت.

روش درمان قارچ ناخن دست و پا

اگر به قارچ ناخن دست یا پا مبتلا شده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. خلاص شدن از شر این عارضه خیلی سخت است اما قطعا با تجویز داروهای قدرتمند این روند سریع تر طی می شود. از جمله روش های درمان قارچ ناخن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای دهانی ضد قارچی: پزشک برای بیماران مبتلا به این عارضه قرص هایی را تجویز می کند که عوامل قارچی موجود در تمام بدن را از بین می برند. معمولا تجویز داروی قارچ ناخن بهترین راهکار برای رهایی از عفونت ناخن است. طول دوره درمان با داروهای تجویزی برای ناخن های دست دو ماه و برای ناخن ها پا سه ماه می باشد.

داروهای موضعی ضد قارچی: همان طور که از اسم شان هم مشخص است، این داروها را باید به موضع دچار عفونت بزنید. این داروهای قارچ ناخن تنها برای عفونت های خفیف مناسب هستند و به دلیل این که به قسمت های عمیق پوست نفوذ نمی کنند، در درمان عفونت های جدی تر ناتوان هستند. ممکن است پزشک داروهای موضعی را در کنار قرص تجویز کند.

عمل جراحی: چنانچه روش های دیگر موثر نبود، ممکن است پزشک با روش جراحی به طور کلی ناخن قارچی را بردارد و یک ناخن سالم قرار داده تا رشد کند. احتمال آلوده شدن ناخن جدید هم وجود دارد.

فتودینامیک یا لیزر درمانی: این روش هنوز جدید است اما دانشمندان در تلاش هستند تا از نورهای ویژه ای برای کشتن عوامل قارچی استفاده کنند.

درمان قارچ ناخن دست با جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین می توانید ناخن قارچی خود را درمان کنید. به این منظور مقداری جوش شیرین را در آب ریخته و دست ها را در آن قرار دهید یا این که جوش شیرین را با مقدار بسیار کمی آب ترکیب کرده تا به صورت خمیر در بیاید و سپس آن را روی موضع مورد نظرتان قرار دهید. اجازه دهید تا مواد برای مدت ده تا بیست دقیقه بر روی موضع باقی بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید.

پماد برای قارچ ناخن

اگر قارچ ناخن تان خفیف باشد، پزشک محلول های ضد قارچ یا پماد برای پوست اطراف ناخن  را برای تان تجویز می کند تا مستقیما روی موضع قرار دهید.

با استفاده از پمادهای زیر می توانید از شر قارچ ناخن خلاص شوید:

  • سیکلوپیروکس؛
  • افیناکونازول؛
  • نفتیفین؛
  • تاوابورول؛
  • تربینافین.

برای پیشگیری از بروز قارچ ناخن چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

زمانی ناخن ها دچار قارچ می شوند که محیط پا یا دست همواره گرم باشند. در هر صورت به منظور پیشگیری از قارچی شدن ناخن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • هر چه سریع تر برای درمان بیماری پای ورزشکاران اقدام کنید تا بیماری به ناخن های دیگر منتقل نشود.
  • پاها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • هر روز از جوراب تمیز استفاده کنید.
  • دیگر از کفش های قدیمی خود استفاده نکنید.

همزمان باید از انجام کارهای زیر هم خودداری کنید:

  • نباید کفش هایی بپوشید که پاها را گرم کرده و باعث عرق کردن شان شود.
  • حوله خود را با دیگران به طور مشترک استفاده نکنید.
  • از کفش های دیگران استفاده نکنید.
  • استفاده مشترک از ناخن گیر یا قیچی ممنوع است.

داروهای طبیعی برای درمان قارچ ناخن

1.روغن درخت چای
2.Vicks VapoRub(محصولی که برای سرکوب سرفه طراحی شده است ، اما ترکیبات فعال آن ،مثل روغن کافور و روغن اکالیپتوس به درمان قارچ ناخن پا کمک می کند.)
3.عصاره گیاه انجبار؛
4.روغن پونه کوهی؛
5.عصاره برگ زیتون؛
6.روغن آفتابگردان اوزونیزه؛
7.سرکه؛
8.سیر؛
9.جوش شیرین؛
10.آب اکسیژنه؛
11.آلوئه ورا؛
12.روغن نارگیل.

1. روغن درخت چای

موارد لازم :

  • 3 قطره روغن درخت چای؛
  • 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل؛
  • گوش پاک کن.

دستور کار :

  1. سه قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل اضافه کنید.
  2. آنها را به خوبی مخلوط کرده و یک گوش پاک کن را در آن فرو ببرید .
  3. آن را روی ناخن آسیب دیده بمالید و بگذارید مخلوط خشک شود.
  4. روزانه دو بار باید این کار را انجام دهید.

علت تاثیرگذاری این روش :

روغن درخت چای به صورت موضعی علائم قارچ ناخن را درمان و ظاهر ناخن های آسیب دیده را بهبود می‌بخشد .

2. Vicks VapoRub

موارد لازم :

  • Vicks VapoRub ( به مقدار لازم)
  • گاز پانسمان

دستور کار :

  1. ناخن های خود را مرتب کرده و آنها را تمیز بشویید.اجازه دهید ناخن های شما کاملاً خشک شود.
  2. مقداری Vicks VapoRub را در اطراف ناخن آسیب دیده بمالید و در صورت وجود ترک ، برای ناحیه ترک خورده هم استفاده کنید .
  3. ناخن آسیب دیده را با گاز پنبه ای بپوشانید.قبل از آنکه گاز را بردارید بگذارید یک شب یا چند ساعت بماند.
  4. یک بار در روز به مدت چند هفته باید استفاده شود.

علت موثر بودن این‌ روش برای درمان قارچ ناخن :

در بین بسیاری از پمادهای موضعی که برای درمان قارچ ناخن (اونیکومایکوز) استفاده می شود ، Vicks VapoRub کاملاً محبوب است. این ماده حاوی ترکیبات قابل توجهی مانند منتول و تیمول است که در کاهش علائم آن کمک می‌کند.

3. عصاره انجبار

موارد مورد نیاز :

  • عصاره انجبار (به مقدار لازم )؛
  • آب.

دستور کار :

  1. کمی عصاره انجبار را با چند قطره آب مخلوط کنید.این مخلوط را روی ناخن آلوده بمالید.قبل از شستشو 30 تا 60 دقیقه بگذارید روی ناخنتان بماند .
  2. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

علت تاثیرگذاری این روش :

عصاره انجبار می تواند علائم قارچ ناخن را بدون هیچ گونه عوارض جانبی جدی کاهش دهد .

قارچ ناخن پا

4- روغن پونه کوهی

موارد مورد نیاز :

  • 3-4 قطره روغن پونه کوهی؛
  • 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل.

دستور کار :

  1. سه یا چهار قطره روغن پونه کوهی را به یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل اضافه کنید.خوب مخلوط کرده و آن را روی ناخن آسیب دیده بمالید و بگذارید تا کاملاً خشک شود.
  2. روزانه دو بار این کار را تکرار دهید.

علت موثر بودن این روش:

مانند روغن درخت چای ، روغن پونه کوهی دارای خواص ضد قارچی قدرتمندی است که می تواند با از بین بردن علت اصلی آن ، در کاهش علائم عفونت قارچی ناخن کمک کند .

5- عصاره برگ زیتون

موارد مورد نیاز :

  • چند قطره عصاره برگ زیتون

دستور کار :

  1. چند قطره عصاره برگ زیتون را روی ناخن آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود.
  2. روزانه دو بار این کار را انجام دهید.

علت تاثیرگذاری این روش:

عصاره برگ زیتون حاوی ترکیباتی مانند« اولئوروپئین» است که دارای خاصیت ضد قارچی قابل توجهی است که می تواند به درمان قارچ ناخن کمک کند.

6. روغن آفتابگردان اوزونیزه

موارد مورد نیاز :

  • چند قطره روغن آفتابگردان ازون شده

دستور کار :

  1. چند قطره روغن آفتابگردان ازون شده را روی ناخن آسیب دیده بمالید.
  2. این کار را یک بار در روز تکرار کنید.

علت موثر بودن این روش:

خاصیت اکسید کنندگی قدرتمند روغن آفتابگردان ازون ، می تواند در درمان تقریبا همه میکروارگانیسم ها از جمله درماتوفیت هایی که عامل ایجاد قارچ ناخن هستند ،مؤثر باشد.

7. سرکه برای قارچ ناخن دست و پا

موارد مورد نیاز :

  • ½ فنجان سرکه؛
  • 3 فنجان آب؛
  • یک وان کوچک.

درمان قارچ ناخن دست و پا

دستور کار :

  1. نصف فنجان سرکه و سه فنجان آب را به یک وان کوچک اضافه کنید و حداقل 20 دقیقه پاهای خود را در حمام سرکه قرار دهید .
  2. یک بار در روز این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

علت تاثیرگذاری این روش:

حمام پای سرکه یکی از روش های درمانی خانگی است که بسیار آزمایش شده و برای درمان قارچ ناخن بسیار موثر است . و این تاثیر  به علت اثرات ضد میکروبی سرکه می‌باشد .

8. سیر

موارد مورد نیاز :

  • 1-2 حبه سیر پوست کنده

دستور کار :

  1. یک یا دو حبه سیر را پوست بکنید و کمی آنها را خرد کنید.
  2. سیر خرد شده را روی ناخن آسیب دیده خود بمالید.قبل از شستشو بگذارید حدود 30 دقیقه روی ناخن شما بماند .
  3. شما می توانید این کار را روزانه 1 تا 2 بار تکرار کنید.

علت موثر بودن این روش:

سیر حاوی ترکیبی به نام «آجوئن» است که یک« تری سولفور» آلی است. این ترکیب ،فعالیت های ضد میکروبی دارد که می تواند در درمان شرایط قارچی مانند قارچ ناخن« پای ورزشکار »موثر باشد .

9- جوش شیرین

موارد مورد نیاز :

1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین؛

آب.

دستور کار :

  1. به یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین ، چند قطره آب اضافه کنید تا خمیر حاصل شود.خمیر را روی ناخن آسیب دیده بمالید.بعد از 20-30 دقیقه آن را بشویید.
  2. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

علت موثر بودن این روش:

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) دارای خاصیت ضد قارچی قوی است که می تواند با عوامل قارچی که باعث عفونت می شوند ،مبارزه کند .

10. آب اکسیژنه

موارد مورد نیاز :

  • ½ فنجان 3٪ پراکسید هیدروژن؛
  • 3 فنجان آب.

دستور کار :

  1. نصف فنجان پراکسید هیدروژن 3٪ را به سه فنجان آب اضافه کنید.
  2. خوب مخلوط کرده و این محلول را درون یک وان کوچک بریزید.
  3. پاهایتان را به مدت 20 دقیقه در حمام پراکسید هیدروژن قرار دهید .
  4. سپس پوست خود را خشک کنید.
  5. شما می توانید این کار را یک بار در روز تکرار کنید.

علت تاثیر گذاری این روش:

پراکسید هیدروژن ماهیت ضد قارچی دارد که در مبارزه با قارچ های ناخن موثر است .

11. آلوئه ورا

موارد مورد نیاز

  • ژل آلوئه ورا (به مقدار لازم)

دستور کار :

  1. مقداری ژل آلوئه ورا تازه را روی ناخن آسیب دیده بمالید.بگذارید حدود 20 دقیقه روی ناخن شما بماند و سپس آن را بشویید.
  2. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

علت تاثیرگذاری این روش:

خاصیت تسکین دهنده آلوئه ورا می تواند بهبودی ناخن آسیب دیده را آسان کرده و ماهیت ضد قارچی آن می تواند با درماتوفیت های مسئول ایجاد قارچ ناخن مقابله کند .

12. روغن نارگیل برای درمان قارچ ناخن

موارد مورد نیاز :

  • روغن نارگیل (به مقدار لازم)

قارچ ناخن دست

دستور کار :

  1. کمی روغن نارگیل را مستقیماً  روی ناخن آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود.
  2. این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

علت موثر بودن این روش :

روغن نارگیل حاوی ترکیبی به نام« مونولورین» است که خاصیت ضد قارچی دارد و می تواند به کاهش علائم قارچ ناخن کمک کند.

داروهای فوق باعث تسریع در بهبود قارچ ناخن می شود. با این حال ، بهتر است ، روش درمانی استاندارد که توسط پزشک تجویز میشود را در پیش بگیرید .

موارد زیر نکاتی است که می تواند به جلوگیری از عفونت قارچ ناخن کمک کند.

  • دست و پای خود را مرتباً تمیز کنید.
  • دستان خود را بعد از لمس ناخن آلوده بشویید.
  • دست و ناخن خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
  • ناخن های خود را مرتب کرده و لبه های آن را صاف کنید.
  • پس از هر بار استفاده از ناخن گیر ، آن را ضد عفونی کنید.
  • جوراب خود را مرتباً عوض کنید.
  • جوراب هایی بپوشید که عرق را به خود جذب می کند.
  • از کفشهای مناسب استفاده کنید .
  • کفش های قدیمی خود را دور ریخته یا قبل از پوشیدن مجدد آنها را ضد عفونی کنید.
  • هنگام راه رفتن در نزدیکی استخرها از کفش استفاده کنید.
  • از سوهان ناخن و ناخن مصنوعی استفاده نکنید .

هنگامی که موارد بالا را رعایت کنید شاهد بهبود وضعیت ناخن های تان میشوید و اگر این وضعیت شما تغییری نکرد ، سریعا به پزشکتان مراجعه کنید .

برخی از بهترین داروهای تجویز شده برای قارچ ناخن پا شامل ایتراکونازول (اسپورانوکس) و تربینافین (لامیسیل) است. همچنین می‌توانید داروهای طبیعی مانند سیر ، روغن درخت چای و روغن آفتابگردان ازون را امتحان کنید.

به چه علت ناخن هایمان سیاه میشود ؟

ناخن های شما ممکن است به دلیل عفونت قارچی سیاه شود. این امر به این دلیل است که بقایای ناخن هایتان درست در کنار محل آلوده جمع می شوند و در نتیجه ناخن ها به رنگ سیاه دیده می شوند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علایم قارچ ناخن شما، علیرغم امتحان درمان های بالا ،بهبود نیافت ، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

آیا شما هم بر روی ناخن های تان این نشانه ها را مشاهده می‌کنید؟ لطفا در بخش نظرات سوالات خود را از پزشک سایت بپرسید.

خلاصه مطلب

قارچ ناخن پا یک عفونت بسیار شایع در میان مردم است که ممکن است به سختی درمان شود. این عفونت در ابتدا هیچ دردی ندارد اما اگر خیلی پیشرفت کند حتی توانایی انجام کارهای روزمره خود را هم نخواهید داشت.

اگر این عفونت شما را آزار می دهد، با پزشک خود درباره راهکارهای درمانی موجود صحبت کنید.