بسیاری از افراد بادام زمینی را به صورت کره بادام زمینی، آب نبات و شکلات های بادام زمینی و بادام زمینی بو داده شور شده، مصرف می کنند. افراد دیابتی باید غذاهایی را که می خورند، دائما بررسی کنند تا مطمئن شوند که میزان قند خونشان بیشتر از حد مجاز نشود. به همین خاطر در این مقاله از سایت دکتر چک، به بررسی اثرات مصرف بادام زمینی برای مبتلایان به دیابت می پردازیم. اگر می خواهید درباره این موضوع، اطلاعات کاملی به دست آورید، ادامه این مقاله را بخوانید…

بادام زمینی شاخص قند خون (GI) پایینی دارد و به خاطر اینکه سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است، انتخاب خوبی برای میان وعده مبتلایان به دیابت محسوب می شود. با وجود این، این خشکبار خوشمزه، می تواند برای افراد دیابتی خطراتی را به همراه داشته باشد که در همین مقاله آن ها را مطالعه خواهید کرد…

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی در دسته آجیل ها قرار نمی گیرد؛ در حقیقت، بادام زمینی جزو حبوبات است. با این حال، به دلیل بهره مندی از خواصی که دارد، می توان آن را در هر دو دسته حبوبات و آجیل قرار داد.

هم حبوبات و هم آجیل برای سلامتی انسان مفید هستند و  خواص بی شماری دارند. برخی از این خواص عبارتند از:

  • چربی های سالم؛
  • پروتئین گیاهی؛
  • فیبر؛
  • مواد معدنی؛
  • آنتی اکسیدان ها.

این عوامل، خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند و از ابتلای افراد به فشار خون بالا، کلسترول زیاد و التهاب جلوگیری می کنند. همه این بیماری ها، در افراد دیابتی به وفور دیده می شود.

یک اونس (یا 28.35 گرم) بادام زمینی خام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 161؛
  • پروتئین: 7.31 گرم؛
  • کربوهیدرات: 4.57 گرم شامل: 1.34 گرم شکر و 2.4 گرم فیبر؛
  • چربی اشباع شده: 1.78 گرم؛
  • چربی اشباع نشده: 6.93 گرم؛
  • چربی تک اشباع شده: 4.41 گرم؛
  • کلسیم: 26 میلی گرم؛
  • آهن: 1.3 میلی گرم؛
  • منیزیم: 48 میلی گرم؛
  • فسفر: 107 میلی گرم؛
  • پتاسیم: 200 میلی گرم؛
  • سدیم: 5 میلی گرم؛
  • روی: 0.93 میلی گرم.

علاوه بر موارد بالا، این آجیل حاوی ویتامین های گروه B به ویژه نیاسین و فولات و ویتامین E است.

مدیریت گلوکز بدن در افراد مبتلا به دیابت

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است و شاخص قند خون (GI) بسیار پایینی دارد. شاخص قند خون، نشان دهنده میزان تاثیر مواد غذایی بر روی قند خون است؛ یعنی هر چه مقدار این شاخص کمتر باشد، آن ماده غذایی گلوکز کمتری دارد.

حتما بخوانید: آیا مصرف جو دوسر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؟

مبتلایان به دیابت، برای زمانی که می خواهند انسولین تزریق کنند، به میزان این شاخص نیاز دارند و همیشه باید مقدار غذا و زمان صرف آن را به درستی مشخص کنند.

مقیاس GI از 0-100 متغیر است و غذاها یا نوشیدنی هایی مانند: آب که GI برابر 0 دارند، تاثیری بر روی قند خون بدن نمی گذارد.

یکی دیگر از شاخص ها، بار گلیسمی (GL) است. این شاخص نمره GI یک غذا و مقدار کربوهیدرات در یک مقدار مشخص از آن غذا را نشان می دهد. غذاهایی که GL  کمتر از 10 دارند، غذاهای کم تأثیر محسوب می شوند.

شاخص GI بادام زمینی برابر با 14 و شاخص GL آن برابر با 1 است. از این لحاظ، اگر در حد اعتدال مصرف شود، خطری برای مبتلایان به دیابت ندارد.

 سلامت قلب

بیماری های قلبی-عروقی یکی از مشکلات رایج در افراد مبتلا به دیابت است. به همین خاطر این افراد باید به دنبال رژیم غذایی باشند که خطر سکته و بیماری های قلبی را کمتر می کنند.

بادام زمینی و سلامت قلب

حبوبات، به دلیل اینکه سرشار از مواد معدنی و فیبر هستند، برای سلامتی قلب مفیدند.

مواد معدنی فشار خون را کاهش می دهد، و فیبر، باعث پر شدن معده، جلوگیری از پرخوری و افزایش قند خون بدن می شود.

افرادی که به طور مرتب بادام زمینی و سایر آجیل ها را مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی قرار می گیرند.

اگر می خواهید بادام زمینی بو داده و شور مصرف کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که تنقلاتی از این قبیل، فشار خون را بالا می برند؛ اما از طرف دیگر حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که این عناصر از قلبتان محافظت می کنند.

از طرف دیگر، پتاسیم جذب سدیم را کاهش دهد؛ اما در هر صورت بهتر است، کمتر از بادام زمینی شور و حاوی روغن استفاده کنید و به جای آن، نوع خام آن را تهیه کرده و میل کنید.

 فیبر

این آجیل هم مانند لوبیا و سایر حبوبات حاوی فیبر زیاد است. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر،  برای مبتلایان به دیابت مفید است؛ چون:

  • سطح کلسترول خون را کمتر می کند؛
  • باعث می شود فرد به سرعت احساس سیری کند و برای مدت طولانی گرسنه نشود؛
  • جذب گلوکز مواد غذایی را کمتر یا آهسته می کند.

مصرف فیبر زیاد ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

مقدار توصیه شده فیبر روزانه در رژیم غذایی، حداقل 25 گرم برای زنان و حداقل 38 گرم برای مردان است.

امگا6

بادام زمینی بیشتر از سایر آجیل ها، حاوی اسیدهای چرب امگا6 است. مصرف امگا6 التهاب را کمتر می کند. وجود التهاب در بدن، بیماری دیابت را بدتر می کند؛ به همین علت خوردن غذاهایی که حاوی امگا3 و امگا6 هستند، برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است.

حتما بخوانید: ترک پوستی دست، پا و لب – علت و راه های درمان خانگی

افرادی که غلظت بیشتری از چربی های امگا6، در خون خود دارند، کمتر از دیگران به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و در صورت ابتلا، روند بهبودی آن ها سریع تر از سایر بیماران است.

اگر می خواهید مرتباً این خشکبار خوشمزه را بخورید، باید غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا3، مانند: گردو، تخم کتان و ماهی های چرب، مانند: ساردین و ماهی قزل آلا را نیز مصرف کنید تا تعادل امگا3 و امگا6 بدنتان حفظ شود.

درست است که بادام زمینی برای مبتلایان به دیابت خوب است، این به آن معنی نیست که فرآورده های ساخته شده از آن، نیز برای مبتلایان به دیابت مفید باشد.

آب نبات ها و شکلات های بادام زمینی، قند زیادی دارند و کره بادام زمینی هم معمولا حاوی نمک، روغن و شکر است.

چربی هایی که به فرآورده های بادام زمینی اضافه می شوند، از نوع چربی های مفید نیستند و خطر التهاب و بیماری های قلبی را بیشتر می کنند.

در هنگام خرید کره بادام زمینی به ترکیبات آن توجه کنید و محصولاتی را بخرید که نمک یا قند کمتری دارند و طبیعی تر هستند.

 کاهش وزن

درست است که بادام زمینی چربی و کالری زیادی دارد، اما اگر به اندازه مصرف شود، معده را پر می کند و  انرژی مورد نیاز برای ورزش کردن را تامین می کند؛ به همین دلیل باعث کاهش وزن و دست یافتن به وزن ایده آلتان می شود.

احتیاط در هنگام مصرف

مصرف بادام زمینی برای مبتلایان به دیابت فواید زیادی دارد؛ اما نباید این نکته را فراموش کنید که مصرف هر ماده غذایی فوائد و خطرات خاص خود را دارد!

بادام زمینی برای کاهش وزن در افراد دیابتی

برخی از خطرات و مضرات بادام زمینی عبارتند از:

آلرژی: بدن برخی از افراد نسبت به بادام زمینی واکنش آلرژیک نشان می دهد. قبل از آنکه بادام زمینی را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

سدیم و مواد افزودنی دیگر: برخی از مغز های آماده بادام زمینی که در بازار  با نام «تنقلات» به فروش می رسند، مقداری زیادی سدیم، چربی، قند و سایر طعم دهنده ها دارند. بهتر است بادام زمینی بدون نمک و افزودنی های دیگر را تهیه کنید یا آن را به صورت خام خریده و در خانه بر روی حرارت قرار دهید و به آن طعم دهنده های خانگی مناسب اضافه کنید.

کالری: یک اونس بادام زمینی خام حاوی 161 کالری است. یادتان باشد که بادام زمینی های موجود در بازار مقدار بیشتری کالری  و کربوهیدرات دارند. باید اطلاعات روی بسته را به دقت بخوانید و در صورتی که برایتان ضرری ندارد، آن را بخرید.

سم قارچی آفلاتوکسین: معمولا بر روی بادام زمینی خام، نوعی قارچ وجود دارد که سمی به نام «آفلاتوکسین» تولید می کند. وجود این قارچ بر روی بادام، خطرناک نیست؛ اما افرادی که دیابت و مشکلات کبدی دارند، نباید در معرض این سم قرار بگیرند!

حتما بخوانید: 10 علت مهم سوزش لب ها و راه های درمان آن

کاهش ارزش غذایی: برخی محصولات که از بادام زمینی درست می شوند، مانند: پودر کره بادام زمینی، تا حد خیلی زیادی فرآوری شده هستند و ارزش غذایی آن ها خیلی کمتر از خود بادام زمینی است.

بادام زمینی در رژیم غذایی

طعم بادام زمینی خام با بادام زمینی بو داده تفاوت دارد؛ به همین علت، باید قبل از خوردن، آن را روی شعله ملایم حرارت دهید. می توانید به جای نمک، کمی پودر سیر یا فلفل روی آن بپاشید.

از آنجایی که بادام زمینی کربوهیدرات کمی دارد، مبتلایان به دیابت می توانند در حد اعتدال آن را مصرف کنند.

خلاصه

بادام زمینی ساده و بدون افزودنی، تأثیر مثبتی بر قند خون، سلامت قلب و عروق و حفظ وزن سالم دارد.

این ماده غذایی مقوی، نسبت به سایر میان وعده ها مانند چیپس، گزینه سالم تری است.

در هر روز، حداکثر به اندازه انگشتان دستتان بادام زمینی میل کنید. با این کار هم اشتهایتان کمتر می شود و هم قند خونتان را ثابت نگه می دارد.

با این حال، این آجیل کالری زیادی دارد و برخی از محصولات در بازار، ممکن است حاوی روغن و کربوهیدرات های زیادی باشند؛ به همین دلیل، باید افراد دیابتی برچسب غذایی محصولات حاوی بادام زمینی را قبل از خرید آن، بررسی کنند.

 

تهیه شده توسط تیم تحریریه دکترچک