خطراتی که سیگار کشیدن برای بدن دارد بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما افرادی که به دیابت مبتلا هستند، سیگار کشیدن در واقع یک عامل خطرناک به حساب می آید که ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در بر دارد. سیگار کشیدن خطر بروز مشکلات برای بدن را بیشتر می کند و حتی دیابت نوع 2 را نیز تحریک می کند.

سیگار کشیدن باعث ابتلا به مشکلات و بیماری های بسیاری می شود که خود دیابت باعث بروز بسیاری از این عوارض می شود. علاوه بر این، اصلی ترین دلیل مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان نیز استعمال سیگار می باشد.

استعمال سیگار نه تنها افراد سیگاری را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه افرادی که در معرض دود ناشی از سیگار دیگران قرار دارند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری {CDC} هر ساله دود سیگار دیگران، عامل مرگ و میر 34.000 نفر در این کشور می باشد.

به خواندن ان مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با سیگار و دیابت، نحوه کاهش اثرات سیگار کشیدن بر بدن در اختیارتان قرار دهیم.

سیگار کشیدن چه خطراتی برای افراد دیابتی دارد؟

انتخاب هایی که در زندگی می کنیم از عوامل اصلی و خطرناک برای دیابت نوع 2 و عواقب همراه با آن به شمار می رود. یکی از این انتخاب ها سیگار کشیدن است.

براساس گفته های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری {CDC}، احتمال ابتلا به دیابت در افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بیشتر از احتمال ابتلا افراد غیر سیگاری به دیابت است.

از طرفی سیگار کشیدن کنترل دیابت در افراد دیابتی را سخت تر می کند.

خطرات ناشی از سیگار کشیدن عبارت اند از:

  • آسیب دیدن سلول ها و بافت های بدن و افزایش خطر التهاب؛
  • بدن در معرض امواج رادیکال آزاد قرار می گیرد و منجر به ابتلا به استرس اکسیداتیو و آسیب دیدن سلول ها می شود؛
  • سیستم ایمنی بدن با مشکل مواجه می شود؛
  • خطر ابتلا به بیماری های مجرای تنفسی و دیگر عفونت ها بیشتر می شود؛
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، حملات قلبی و سکته بیشتر می شود.

تمام مواردی که به آن ها اشاره کردیم، علائم و عواقب ناشی از ابتلا به انواع دیابت ها را شدیدتر می کنند. مبتلایان به دیابت بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستند و وضعیت عفونت هایشان به سرعت وخیم تر می شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن و ابتلا به دیابت هر دو گردش خون را تضعیف می کنند.

حتما بخوانید: 15 گیاه موثر برای درمان دیابت و قند خون

از دیگر مشکلاتی که سیگار کشیدن و ابتلا به دیابت به همراه دارند، می توان به خطر زخم شدن پا، به خطر افتادن سلامتی عمومی بدن، عفونت های مجرای تنفسی و دیگر عفونت هایی اشاره کرد. این عارضه ها منجر به بروز عواقب شدید و حتی تهدید کننده زندگی می شود.

تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان داده است که زیاد سیگار کشیدن خطر حساسیت نسبت به گلوکز را افزایش دهد و با افزایش چربی های ناحیه شکمی همراه خواهد بود. این دو شرایط هر دو از عوامل خطرناک برای دیابت به حساب می آیند.

در مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که احتمال دارد رابطه مستقیمی میان سیگار کشیدن و مقاومت انسولین وجود نداشته باشد. در قسمت دیگری از این مطالعه آورده شده است که عوامل دیگر نیز در این بین نقش دارند و همچنان به مطالعه های بیشتر نیاز است.

از این رو سیگار کشیدن و ابتلا به دیابت هر دو برای سلامتی فرد مشکلاتی به وجود می آورند. مهم نیست که دیابت داشته باشید یا نه، بهترین کار این است که هر چه زودتر سیگار کشیدن را ترک کنید و دیگر به سراغ آن نروید.

 خطرات دیگر استعمال سیگار

 خطرات سیگار

سیگار و دیابت هر دو به سلول ها و اندام های بدن آسیب می زنند. در این بین استعمال سیگار بسیاری از عوامل تاثیر گذار بر روی دیابت را نیز بدتر می کند.

به طور مثال، سیگار کشیدن و ابتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر می کند.

افراد مبتلا به دیابت که در عین حال سیگار می کشند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های زیر هستند:

  • بیماری کلیه و قلب.
  • گردش خون ضعیف که منجر به ابتلا به انواع عفونت، زخم، لخته شدن خون یا قطع عضوی از بدن می شود؛
  • بیماری های چشمی مانند رتینوپاتی که در نتیجه فرد بینایی خود را از دست خواهد داد؛
  • آسیب دیدن اعصاب که باعث بروز درد، سوزن سوزن شدن و اختلال در فعالیت های فرد می شود.

در نتیجه این عارضه ها فرد نمی تواند یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کند.

به طور مثال، بروز مشکلات قلبی عروقی، آسیب دیدن اعصاب و کاهش ظرفیت ریه، همگی ورزش کردن را سخت تر می کنند. در نتیجه، فرد چاره ای جز انتخاب یک سبک زندگی ساکن و بی حرکت نخواهد داشت.

این موارد باعث می شوند که وضعیت علائم و نشانه های ناشی از سیگار کشیدن و دیابت حتی بدتر نیز بشوند.

چگونه خطرات ناشی از سیگار کشیدن در افراد دیابتی را می توان کم کرد؟

سیگار کشیدن همواره سلامت فرد را تهدید می کند، علی الخصوص اگر دیابت داشته باشید نیز اوضاع تغییر زیادی خواهد کرد. بهترین کاری که با انجام آن می توان خطرات ناشی از سیگار کشیدن را کم کرد، کنار گذاشتن یا کم کردن دفعات استعمال به صورت چشمگیر خواهد بود.

توجه به راهکارهای زیر خطرات ناشی از سیگار کشیدن و ابتلا به دیابت را به طرز معجزه آسایی کم می کنند:

سبک زندگی پر تحرک: ورزش کردن خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کم می کند. از آن جایی که ورزش باعث بالا رفتن میزان متابولیسم گلوکز می شود و احتمال چاق شدن، که خود یکی از عوامل خطرناک در دیابت است را کم می کند، می توان این طور نتیجه گرفت که باید سبک زندگی پر تحرکی انتخاب کرد.

مصرف خوراکی های سالم: داشتن یک رژیم غذایی که سرشار از میوه های تازه، سبزیجات و دانه غلات باشد و در عین حال میزان چربی، نمک، و دیگر کربوهیدرات های فرآوری شدن یا ساده در آن کم باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کم می کند. افراد مبتلا به دیابت نباید از مصرف خوراکی های حاوی فیبر، غافل شوند؛ چرا که فیبر به پایین آوردن میزان قند خون کمک می کند.

حتما بخوانید: شنبلیله چگونه به درمان انواع دیابت کمک می کند؟

پیروی از یک برنامه درمانی: افرادی که دیابت شان را به سختی می توان کنترل کرد، بیشتر با عواقب و بیماری های ناشی از این عارضه مواجه خواهند شد. حالا تصورش را کنید که سیگار کشیدن چه تاثیری بر بدتر شدن این خطرات دارد. مصرف داروهای مناسب و توجه به دستورالعمل های پزشک به کم کردن این خطرات کمک خواهد کرد.

کنار گذاشتن سیگار یا کم کردن دفعات سیگار کشیدن: این طور نیست که بگوییم اگر چند نخ سیگار بکشید، دیگر مشکلی تهدیدتان نمی کند، بلکه، هم در معرض دود سیگار بودن و هم استعمال آن با عواقب فاجعه باری همراه خواهد بود. در عین حال، افرادی که بیشتر سیگار می کشند، بیماری های بیشتری سلامتی شان را تهدید خواهد کرد.

پزشک به فرد سیگاری کمک می کند تا با یک برنامه منظم، سیگار کشیدن را ترک کند. افرادی که سیگار می کشند و دیابت دارند، قبل از این که تغییر بزرگی در زندگی شان ایجاد کنند باید با پزشک مشورت کنند.

 سیگار کشیدن را کنار بگذارید

استعمال سیگار یک عادت اعتیاد آور و ترک کردن آن کار سختی است. اما اگر تمام تلاش خود را بکنید و سیگار کشیدن را ترک کنید، کم تر در معرض خطرات کوتاه و بلند مدت ناشی از سیگار کشیدن، دیابت و هر دو مشکل خواهید بود.

اگر سیگار می کشید و همزمان دیابت دارید، قبل از ترک سیگار حتما باید درباره بهترین راهکار صحبت کنید. متخصص سلامت با ارائه بهترین راهکارها به شما کمک می کند تا با چالش های زیر مقابله کنید:

خطر پر خوری: افرادی که سیگار می کشند و به دیابت مبتلا هستند، باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنند. سیگار کشیدن اشتها را سرکوب می کند و مسلما اگر این عادت را ترک کنید،  به پر خوری مشتاق می شوید. در نتیجه وزنتان افزایش می یابد. زیاد شدن وزن یکی دیگر از عوامل خطرناک برای دیابت و بیماری های همراه با آن است.

میزان قند خون: مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، نشان داده است، افراد مبتلا به دیابت که سیگار کشیدن را ترک می کنند، به سختی می توانند میزان قند خون خود را در سه روز کنترل کنند.

9 روش برای ترک سیگار کشیدن

9 روش برای ترک سیگار کشیدن

در این قسمت به راهکار هایی اشاره می کنیم که در ترک سیگار موثر هستند.

به یک باره ترک کنید

بعضی از افراد برای ترک تدریجی سیگار کشیدن برنامه می کنند در حالی که این شیوه استرس ناشی از این عادت را طولانی می کند؛ زیرا هر بار که فرد دفعات استعمال را کم می کند، با بروز نشانه های جدید ناشی از ترک کردن مواجه می شود.

براساس مطالعه صورت گرفته در سال 2016، افرادی که به یک باره سیگار را کنار می گذارند، موفق تر از افرادی هستند که شیوه تدریجی را انتخاب می کنند.

تسلیم نشوید

بیشتر افراد بارها تلاش می کنند تا این عادت خود را کنار بگذارند و قبل از نتیجه گرفتن نا امید می شوند. در هر بار تلاش کردن فرد درس جدیدی می گیرد و متوجه می شود که چه چیزی برایش کارساز است. اگر تلاش کردید و موفقیت نشدید، به معنای شکست نیست؛ کافی است یک بار دیگر امتحان کنید تا کاملا این عادت خود را ترک کنید.

از اعتیاد خود مطلع باشید

افرادی که اعتیاد خود را ترک می کنند، نگران این هستند که وسوسه شان به سیگار کشیدن و احساس ناراحتی شان از بین نرود. بعضی ها هم احساس می کنند که منبع لذت و دلخوشی شان را از دست داده اند. با وجود این، ریشه این احساسات منفی در اعتیاد نهفته است و می تواند شیوه فکر کردن فرد را تغییر دهد.

یک عادت سالم و جدید جایگزین کنید

در حقیقت سیگار کشیدن یک عادت رفتاری و شیمیایی است و در صورتی که ارتباط میان سیگار کشیدن و یک سری فعالیت های خاص قطع شود، تاثیر بسزایی بر جای خواهد گذاشت. به طور مثال، فرض کنید فردی هر روز صبح خود را با سیگار کشیدن شروع می کند، به جای این کار می تواند هر روز که بیدار می شود در منطقه اطراف خود یک پیاده روی کوتاه انجام دهد.

درباره شیوه درمان جایگزین نیکوتین {NRT} اطلاعات کسب کنید

شیوه درمان جایگزین نیکوتین در تمام افراد سیگاری کارساز نیست. در نتیجه، افرادی که سیگار می کشند، قبل از پیروی از این شیوه حتما باید با یک پزشک مشورت کنند.

حتما بخوانید: با زردچوبه به جنگ دیابت بروید!!

مراجعه به مشاور

مراجعه به مشاور روان درمانی به افراد کمک می کند که علت سیگار کشیدن خود و دلیل این که سیگار کشیدن به آن ها در مواجه با مشکلات کمک می کند را درک کنند. علاوه بر این، مشاور در مواجه با چالش های احساسی ناشی از ترک کردن این عادت به فرد کمک خواهد کرد.

مصرف دارو

امروزه داروهایی در همین زمینه اختراع شده اند که به افرادی که مایل به ترک سیگار هستند، کمک می کنند. به طور مثال می توان به دارو وارنیکلین {chantix} اشاره کرد. مصرف این داروها میزان تمایل فرد به سیگار کشیدن را کم می کند. حتی بعضی از داروها نیز به تسکین عوارض جانبی عاطفی هم کمک می کنند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند و در عین حال سیگار می کشند، قبل از مصرف این نوع داروها باید با پزشک خود صحبت کنند تا درباره تداخل این داروها با داروهای دیابت اطلاعاتی به دست آورند.

سیگار الکترونیکی

مشخص نیست که مصرف سیگارهای الکترونیکی در طولانی مدت چه تاثیری بر روی سلامت افراد می گذارد و حتی پزشکان به افرادی که به سیگار اعتیاد ندارند، نیز توصیه می کند که از استعمال این نوع سیگارها پرهیز کنند.

شواهد موجود در همین زمینه نشان داده است که با این حال استفاده از سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با استعمال مستقیم تنباکو خطرات کم تری برای سلامتی دارد. بعضی از پزشکان هم به افرادی که سیگاری هستند و نمی توانند به راحتی این عادت خود را کنار بگذارند، توصیه می کنند که از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند تا خطرات ناشی از سیگار کشیدن در این افراد کم تر شود.

افراد سیگاری دیگر را هم قانع کنید تا با شما همراه شوند

اگر شخص دیگری نیز در خانه تان زندگی می کند که به سیگار اعتیاد دارد، با او صحبت کنید و او را قانع کنید که این عادت خود را کنار بگذارد. با این شیوه، در طی مسیر می توانید به یکدیگر روحیه داده و هم دیگر را تشویق کنید.

اگر بقیه به سیگار کشیدن ادامه دهند، حتی فردی که در حال ترک کردن است نیز باز هم در معرض دود ناشی از آن قرار می گیرد. دود سیگار دیگران، دوری کردن از دود تنباکو را سخت تر می کند و همواره برای سلامتی فرد خطر دارد.

کسانی که سیگار نمی کشند، اما در کنار افراد معتاد به سیگار زندگی می کنند، باید با افراد سیگاری صحبت کنند و آن ها را به ترک کردن تشویق کنید. از این رو، سلامت هر دو نفر تهدید نخواهد شد.

خلاصه مطلب

سیگار کشیدن به شیوه های مختلفی بر سلامت عمومی فرد تاثیر می گذارد و خطر بروز بیماری های دیگر همراه با دیابت را افزایش می دهد.

افرادی که سیگار می کشند و در عین حال به دیابت مبتلا هستند، باید درباره بهترین راه موجود برای کاهش دفعات سیگار کشیدن یا ترک کلی این اعتیاد مشورت کنند.

افراد زیادی هستند که در هنگام ترک این عادت با اشتیاق به سیگار کشیدن مواجه می شوند اما به مرور زمان، این احساسات را راحت تر می توانند کنترل کنند و در نهایت این احساس از بین می رود.

ترک سیگار با افزایش امید به زندگی رابطه مستقیم دارد؛ خصوصا میزان امید به زندگی در مبتلایان به دیابت نیز بیشتر می شود.