آلرژی یکی از مهمترین واکنش های بدن است که مردم بیشتر کشورها به خاطر این موضوع به پزشک مراجعه می کنند. برآورد شده است که حدود 50 میلیون از مردم به نوعی به آلرژی دچار می باشند.

آلرژی یک واکنش منفی از سیستم ایمنی بدن شما به برخی از مواد خاص است که این مواد، باعث ناراحتی سایر افرادی که به آن ها حساسیت ندارند، نمی شود؛ یعنی ممکن است که شما به آن ماده حساسیت داشته باشید، ولی افراد دیگر به آن، آلرژی یا حساسیت نداشته باشند. به هر ماده ای که باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افراد شود، آلرژن می گویند.

برخی از مواردی که باعث آلرژی می شوند؛ عبارتند از:

  • ذرات گرد و غبار؛
  • گرده های گل و گیاه؛
  • کپک، قارچ و میکروب؛
  • شوره ی سر حیوانات خانگی؛
  • شیرآبه؛
  • برخی غذاهای مختلف؛
  • نیش حشرات؛
  • برخی داروهای خاص.

یک واکنش آلرژیک می تواند بر بینی، ریه ها، گلو، سینوس ها، گوش ها، معده و پوست شما تأثیر بگذارد. این بیماری می تواند باعث ایجاد علائم مختلفی از جمله: آبریزش بینی، عطسه، خارش، خارج شدن اشک از چشم، قرمزی چشم ها، خس خس سینه، کهیر، پوسته پوسته شدن بدن، بثورات جلدی، تنگی نفس، تورم و آسم شود. این علائم می توانند به صورت جزئی تا شدید بروز کنند. بیشتر به آن چیزی که آلرژی دارید، بستگی دارد.

درمان آلرژی با 10 ماده غذایی

برای جلوگیری از علائم آزار دهنده و دردسرسازی که افراد به آن دچار می شوند، روش های مختلفی وجود دارد. اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستید، می توانید برخی از غذاهای ضد حساسیت را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز آلرژی و مشکلات احتمالی دیگر جلوگیری کنید.

1. سیب

خوردن یک سیب در روز، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه دارد و آلرژی را از بین ببرد. سیب ها دارای ترکیبی به نام کوئرستین هستند. این ماده یک فلاونوئید شناخته شده برای محافظت مؤثر در برابر واکنش های آلرژیکی است. کوئرستین غشای سلولی ماستوسیت ها و بازوفیل ها را تثبیت کرده و  مانع از انتشار بیش از حد هیستامین در بدن شما می شود.

بازوفیل‌ها (Basophil)، کمترین درصد (در حدود ۱٪) گلبولهای سفید را در یک گسترش خونی دارند. روزانه یک عدد سیب بخورید و از خوردن آن لذت ببرید؛ اما حتما سعی کنید که سیب ارگانیک مصرف کنید. سیب ها برای میان وعده، بسیار مناسب می باشند. می توانید این میوه را با سویق جوی دو سر میل کنید و یا با آن سالاد میوه درست کنید. یک لیوان آب سیب نیز می تواند انتخاب خوبی باشد.

2. زردچوبه، یک ضد آلرژی قوی

زردچوبه حاوی کورکومین و یک سلاح قدرتمند برای جلوگیری از آلرژی است. کورکومین یک ترکیب قدرتمند آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به مبارزه با آلرژی کمک می کند. بعلاوه، این ماده خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که می تواند بسیاری از علائم یک واکنش آلرژیکی را از بین ببرد.

زردچوبه برای زمستان

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر داغ مخلوط کرده و یک بار در روز بنوشید. می توانید در پخت و پز نیز از زردچوبه و همچنین پس از مشورت با پزشک، از مکمل های آن استفاده کنید.

3. سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی ضد حساسیت است که باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سیر فعالیت آنزیم های خاصی را که باعث ایجاد ترکیبات التهابی در بدن می شوند مهار می کند.به طوری که می تواند به جلوگیری از واکنش های آلرژیک کمک کند.

سیر، علاوه بر موارد ذکر شده، دارای خاصیت ضد التهابی بوده و یک آنتی بیوتیک قوی، آنتی اکسیدان و تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن است.

این خوراکی در فصل های حساسیت زا، همانند پزشکی به شما کمک کند. برای مقابله با آلرژی، روزانه یک تا دو حبه سیر خرد شده و مکمل های آن را پس از مشورت با پزشک، مصرف کنید. همچنین می توانید در غذاهایتان سیر بریزید؛ زیرا غذا را خوش مزه می کند.

4- برای فصول آلرژی زا لیمو مصرف کنید

لیمو یک میوه ی تقویت کننده برای سیستم ایمنی بدن می باشد. این میوه می تواند از بروز آلرژی جلوگیری کند. لیمو دارای ترکیبات ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان های مفید است، آنتی اکسینی قوی محسوب می‌شود و به حفظ حالت قلیایی بدن کمک می کند.

آب لیمو را در طول روز بنوشید تا بدن خود را به طور کامل سم زدایی کنید و از سموم و ناخالصی ها خلاص شوید. می توانید آب یک لیمو را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک چاشنی سالم برای سالادها و ساندویچ خانگی خود، درست کنید.البته من در سس ها و انواع غذاها، از جمله: عدسی و لوبیا مقداری لیموی تازه اضافه می کنم. همچنین می توانید یک شربت آب لیمو خنک در فصل تابستان بنوشید.

آلرژی پوستی

توصیه ی ما به شما این است که از آب لیموی طبیعی استفاده کنید و در صورت امکان از مصرف آبلیموهای صنعتی خودداری کنید!

5. ماهی سالمون

ماهی سالمون، از گونه های ماهی های سردآبی و دارای اسیدهای چرب امگا 3 DHA و EPA است. (هر دو ماده گونه ای از امگا 3 هستند). این اسیدهای چرب در برابر التهاب های مختلف، مقابله کرده و بنابراین به ازبین بردن آلرژی شما کمک می کنند. همچنین، ماهی سالمون می تواند عملکرد ریه را بهبود ببخشد؛ پس می تواند شدت علائم آلرژی، مانند: آسم، احتقان و علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

تا جایی که برایتان مقدور است، هفته ای دو بار ماهی سالمون بخورید. و در طول فصل های آلرژی زا، مصرف ماهی را به سه بار در هفته افزایش دهید. علاوه بر ماهی سالمون، می توانید: ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی ساردین را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

6. چای سبز

کسانی که به آلرژی مبتلا هستند، می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود و جلوگیری از واکنش های آلرژیک، چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

چای سبز

نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه کیوشو ، سال 2002، در شهر فوکوئوکای ژاپن، حاکی از این است :«ترکیبی  به نام اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) که نوعی کاتچین است، در چای سبز وجود دارد که می تواند گیرنده ی سلول اصلی را در تولید یک واکنش آلرژیک مسدود کند.»

چای سبز همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد هیستامین دارد.

روزانه 2 فنجان چای سبز بنوشید. برای اینکه از تاثیر بیشتر این چای بهره‌مند شوید، می توانید مقداری عسل و لیمو را به آن اضافه کنید.

7. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین متمرکز ترین شکل بتاکاروتن است که به همراه ترکیباتی همچون: پتاسیم، منگنز و ویتامین B6، به بهبود التهاب در بدن کمک می کنند.

به علاوه، سیب زمینی های شیرین حاوی ویتامین C نیز می باشند. و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تولید هیستامین را کاهش می دهند. این سیب زمینی حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است و همچنین مقادیر بی نظیری از پروتئین ها را در ریشه خود دارد.

برای بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ایجاد آلرژی، به طور مرتب 1/2 فنجان سیب زمینی شیرین آب پز، کبابی یا گریل شده میل کنید. می توانید سیب زمینی شیرین را خرد کرده و در سوپ اضافه کنید یا آن را به صورت آبپز میل کنید.

توجه کنید که سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی بسیار متفاوت است و باید از فروشگاه های غذایی معتبر تهیه شوند!

8. زنجبیل، گیاهی ضد آلرژی

زنجبیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و یکی دیگر از مواد غذایی ضد آلرژی قدرتمند محسوب می شود. در حقیقت، زنجبیل در از بین بردن التهابات از داروهای آنتی هیستامین، بهترتر عمل می کند و جایگزینی قوی برای داروهای شیمیایی است.

این ماده ی خوراکی مانع انقباض مسیر جریان هوا شده و ترشح مخاط را تحریک می کند که این فرآیند به جلوگیری و کاهش علائم آسم کمک بسیار زیادی می کند.

چای زنجبیل

روزانه 2 فنجان چای زنجبیل بنوشید. همچنین برای این که به سلامتی کامل برسید، چند برش از ریشه ی زنجبیل را به غذاهای روزانه و نوشیدنی های خود اضافه کنید. اگر می خواهید از مکمل های زنجبیل موجود در بازار استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

9. کولارد سبز (نوعی کلم برای از بین بردن آلرژی)

مصرف منظم کولارد سبز، به جلوگیری از واکنش های آلرژیک در فصول آلرژی زا کمک می کند. این گیاه سبز، حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی به نام کاروتنوئیدهاست که ماده ای برای کاهش واکنش های آلرژیک محسوب می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، کولارد های سبز، منبع غنی از ویتامین C هستند. همچنین دارای مواد مغذی مهمی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند.

کولارد های سبزی را که رنگ های تیره دارند، خریداری کنید؛ زیرا کاروتنوئید های زیادی دارند. برای این که از خواص ضد آلرژی این سبزی بی نظیر برخوردار شوید، می توانید آن را به همراه روغن زیتون بپزید یا در تهیه پاستاها و ماکارونی ها استفاده کنید.

توجه: از آنجایی که کولارد سبز میزان ویتامین K بالایی دارد، اگر  خونتان رقیق است، از خوردن این سبزی اجتناب کنید!

10. تخم کتان

دانه های کتان حاوی سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این دانه ها می توانند از واکنش های آلرژی زا جلوگیری کنند. اسیدهای چرب با کاهش مواد شیمیایی التهابی در بدن، به جلوگیری و کاهش واکنش های آلرژی زا کمک می کنند.

به علاوه، دانه های کتان حاوی سلنیوم نیز هستند که عملکرد سیستم ایمنی بدن و آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند.

یک قاشق غذاخوری تخم کتان را به یک لیوان آب جوش یا شیر، اضافه کنید و یک بار در روز بنوشید. همچنین می توانید مقداری تخم کتان را بر روی غلات، سالادها، ماست و سایر غذاها بپاشید و میل کنید.

توجه

در حالت کلی، موادی که معرفی کردیم، بهترین مواد خوراکی ضد حساسیت و ضد آلرژی هستند؛ اما اگر به هر یک از موادی که ما در این مقاله ذکر کردیم، حساسیت دارید، از مصرف آن ها خودداری کنید!

درمان آلرژی و حساسیت

نکاتی بیشتر برای این که به آلرژی دچار نشوید

بخش اول

  • تاثیر آلرژن ها را در دفتر روزانه خود یادداشت کنید.
  • سعی کنید در صبح های گرم و خشک، بین ساعت 5 تا 10 صبح، در بیرون و فضای باز قرار نگیرید؛ زیرا میزان گرد و غبار در این زمان، به بیشترین حد خود می رسد.
  • بعد از این که از بیرون به منزل آمدید، دست و صورت خود را با آب گرم بشویید. تا غبارها، میکروب ها و آلودگی ها به طور کامل از بین بروند.

بخش دوم

  • قبل از خواب، حمام کنید و موهای خود را خوب بشویید. با موهای کثیف به رخت خواب نروید.
  • تماس با حیوانات خانگی و افرادی را که مدت زمان زیادی، در بیرون از خانه گذرانده اند، به حداقل برسانید.
  • برای محافظت از چشمانتان از عینک آفتابی و برای محافظت از صورتتان از ماسک های پوست استفاده کنید.
  • کفش های خود را بیرون از درب منزل قرار دهید تا گرد و غبار کفش به داخل خانه نفوذ نکند.

بخش سوم

  • در طول فصل آلرژی زا، پنجره ها و آفتاب گیر های منزلتان را بسته نگه دارید.
  • به طور مرتب فیلتر تهویه های مختلف منزل خود، اعم از سرد و گرم را عوض کنید.
  • برای تنظیم میزان رطوبت منزل خود، از دستگاه رطوبت ساز خانگی استفاده کنید.
  • از ماندن در مکان هایی که دمای متوسط ​​و رطوبت کمی دارند، خودداری کنید.

بخش چهارم

  • در فصول آلرژی زا، از نشستن در مکان ها و فضا های باز، که چمن هایشان تازه اصلاح شده است، خودداری کنید.
  • در فصولی که میزان آلرژی بالاست، لباس های خود را در خشک کن، خشک کنید و در محیط باز و بر روی بندها و طناب های رخت خشک نکنید؛ زیرا گرد و غبار بیرون از منزل به بافت های داخل لباس نفوذ می کند. ولی در حالت کلی باید لباس ها را در آفتاب خشک کرد؛ زیرا آفتاب میکروب ها را از بین می برد.

در مورد بیماری های زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید :

علت درد و سوزش قفسه سینه ؛ چه بیماری هایی شما را تهدید می کند؟
سرطان دهان – همه چیز درباره علائم، مراحل، علت ها و راه های درمانی
درد شانه چپ و بازو نشان دهنده چه خطرات و بیماری هاییست ؟

 

منبع