اگر عارضه رتینوپاتی دیابتی به تازگی شروع شده و در مراحل اولیه باشد، احتمالا هیچ نشانه ای به همراه نخواهد داشت یا این که علائم کمی بروز می کند. اگر این بیماری با عارضه های بلند مدت دیگری همراه شود، با بروز علائم همراه خواهد بود که در نهایت به شبکیه چشم آسیب جدی وارد خواهد کرد.

از این رو، رتینوپاتی دیابتی را باید در همان مراحل اولیه تشخیص داد. این که فرد به طور منظم تست های تصویر برداری را انجام دهد و تحت نظر باشد اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا هنوز امکان حفظ بینایی در این افراد وجود دارد.

در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک به جدیدترین اطلاعات درباره رتینوپاتی دیابتی اشاره می کنیم.

انجام تست تصویربرداری برای تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابتی

در صورتی که فرد در نتیجه ابتلا به این عارضه، بینایی خود را از دست دهد، امکان برگرداندن بینایی وجود نخواهد داشت. افراد مبتلا به دیابت که 12 سال یا بیشتر دارند، بایستی هر سال آزمایش های لازم را انجام دهند. اگر رتینوپاتی دیابتی را زود تشخیص دهند، با شیوه لیزر درمانی می توان آن را درمان کرد.

در هنگام انجام تست تصویر برداری، یک قطره چشم خاص در داخل چشم فرد مبتلا می ریزند تا مردمک های چشم خشک شوند و سپس تصویربرداری از شبکیه انجام می شود.

با توجه به نوع قطره ای که پزشک استفاده می کند، ممکن است برای مدت 5 تا 6 ساعت، دید فرد تار شود.

تشخیص عارضه رتینوپاتی دیابتی

برای تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابتی ، باید چندین آزمایش انجام شود:

تیزحسی بینایی: در این روش توانایی فرد در خواندن یک نوشته آزمایش می شود. به این صورت که از فرد خواسته می شود تا حروف یا اعداد تصادفی در یک نوشته را از فواصل مختلف بخواند.

اوپتالاموسکوپی یا فاندوسکوپی: با کمک آن می توان درون قعر چشم را نگاه کرد و سلامت شبکیه چشم را تشخیص داد. برای انجام این آزمایش از یک وسیله ای با نام چشم بین استفاده می شود که مجهز به چراغ شده و یک شیشه آهن ربایی ویژه به آن متصل شده است که می توان با آن قعر چشم را بررسی کرد.

مقطع نگاری همدوسی اپتیکی: یک تکنیک تجسمی است که با کمک آن می توان تصاویری با رزولوشن زیاد از ساختارهای شبکیه چشم تهیه کرد. با کمک این آزمایش می توان لایه های مختلف شبکیه را از هم دیگر مشاهده کرد و ضخامت شبکیه را بررسی کرد.

بیومیکروسکوپی لامپ اسلیت: یک تکنیک تشخیصی مهم برای معاینه ساختارهای درونی چشم و شبکیه در بزرگ نمایی های مختلف است.

آنژیوگرافی شبکیه: هدف از انجام این آزمایش، بررسی وضعیت دقیق رگ های خونی بصری است. در این روش از یک رنگ ویژه برای پر رنگ کردن رگ های خونی در شبکیه استفاده می شود و به کمک این تست می توان هر نوع مشکل موجود در رگ ها را شناسایی کرد.

تونومتری: با کمک این تست می توان فشار داخل چشم را بررسی کرد.

آزمایش خون: که برای بررسی میزان قند خون انجام می شود.