جو دوسر یکی از معروف ترین گزینه ها برای صبحانه است. این ماده گونه ای از غلات است که بخاطر دانه اش شناخته شده است. جدا از مصرف انسانی، جو به عنوان خوراک دام نیز استفاده می شود. و آرد جوی دوسر  از جو ساخته می شود. جوی دوسر به اشکال مختلفی وجود دارد. آسیاب شده، خرد شده، ترکیبی. در این مقاله از وب سایت دکتر چک به خواص فوق العاده جو دوسر پرداخته ایم ، تا آخر با ما همراه باشید…

اگر شما جوی دوسر نمی خورید، باید فوراً خوردن آن را در بخشی از برنامه روزمره خود قرار دهید. می توانید سویق جوی دوسر را درست کرده و میل کنید.

خواص جو دوسر

این نوع غلات که معمولاً برای صبحانه خورده می شود، با مواد مغذی ترکیب می شود. فیبر رژیم غذایی (مهمترین آن بتا گلوکان) و مواد معدنی موجود در جوی دوسر، از پدید آمدن بسیاری از شرایط خطرناک مانند: بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و حتی سرطان جلوگیری می کند. همچنین  این مواد، سلامت پوست و موی شما را تضمین می کند.

1- جو دوسر موجب بهبود سلامت قلبی می شود

از اولین خواص جو دوسر میتوان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد . جو حاوی فیبر قدرتمندی به نام بتا گلوکان است که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. بتا گلوکان جزء اصلی فیبر محلول در جوست و کلسترول بد را بدون تأثیر گذاشتن بر میزان کلسترول خوب، کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در جو که شامل آوانتانامیدها و اسیدهای فنولیک هستند که به همراه ویتامین C، از اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL که می توانند باعث بیماری های قلبی شوند، جلوگیری می کند.

خواص جو دوسر برای پوست

همچنین سبوس جو دوسر، حاوی ویتامین E و ماده مغذی دیگر برای سلامتی قلب است. جالب تر اینکه سبوس جوی دوسر حاوی فیبر بیشتری (15 تا 26 درصد) نسبت به بلغور جو دوسر (7 درصد) است. در طی مطالعه ای، مصرف سبوس جو دوسر، میانگین کلسترول کلی را ۱۲ درصد کاهش داده است.

محققان استرالیایی طی مطالعه‌ای دریافته اند که فیبر جو دوسر در کاهش سطح کلسترول، نسبت به فیبر گندم مؤثرتر می باشد. این مطالعه همچنین اظهار داشته است که بلغور جو دوسر یا سبوس ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. همچنین، سبوس جو دوسر به مسدود شدن جذب موادی در روده که می توانند دربیماری های قلبی مشارکت داشته باشند، کمک می کند.

طبق مطالعات دانشکده پزشکی هاروارد، جو دوسر بهترین شکل از خانواده ی غلات، برای کاهش سطح کلسترول است. همچنین دانشگاه ویسکانسین مدیسون گزارش داده است که بتا گلوکان، که منحصر به جو دوسر است، ماده ای شیمیایی برای سلامت قلب محسوب می شود.

2- جو دوسر به درمان دیابت کمک می کند

یکی از مهم ترین خواص جو دوسر کمک به درمان دیابت است . جوی دوسر با شاخص قند خون پایین و مقدار بالای فیبر، به تنظیم میزان قند خون کمک می کند. همچنین، این ماده، سرشار از فیبر است و به آرامی هضم می شود. غذا هایی که سریع هضم می شوند، باعث افزایش قند خون می شوند و مدیریت پالس های قند خون را دشوار می کنند. بلغور جوی دوسر محتویات معده را بسیار انبوه می کند و از این طریق باعث می شود تا آن ها آهسته هضم شوند. طبق مطالعات به دست آمده، این ماده نیز می تواند دوز انسولین را کاهش دهد.

طبق مطالعه ای، مصرف جوی دوسر تأثیر مفیدی بر میزان گلوکز و لیپیدها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. بتا گلوکان ها در جوی دوسر، باعث کاهش غلظت گلوکز خون، در هنگام مصرف می شوند. همچنین مطالعات بی شمار نشان داده است که جو یا غذا های غنی شده با جو، به طور قابل توجهی، میزان قند خون را بعد از غذا کاهش می دهند. همچنین، همه نوع جوها خوب نیستند. از مصرف جو های دوسر طعم دار یا فوری پرهیز کنید! این مواد حاوی مواد قندی هستند و تاثیر جو را از بین می برند.

شما می توانید از جوی دوسر، به جای خرده نان ها، در دستور العمل های غذایی خود استفاده کنید.

3-جو دوسر می تواند به رفع یبوست کمک کند

از آنجایی که بلغور جوی دوسر سرشار از فیبر است، این ماده می تواند به رفع یبوست نیز کمک کند. همچنین در نتایج مشخص شده که جو  ممکن است باعث دفع راحت مدفوع نیز شود و در نتیجه یبوست را درمان کند. این مواد حتی می توانند در برابر سرطان روده ی بزرگ نیز، نقش محافظتی ایفا کنند.

نتایج مطالعه ی دیگر نشان داده است که سبوس جوی دوسر برای بهبود یبوست و قابلیت جذب ویتامین B12 در سالمندان به کار می رود.

خواص جو دوسر برای کودک

جو غنی از فیبر نامحلول است؛ به ویژه در جوهای نیمه کوبیده از جنس سخت و قدیمی. فیبر نامحلول برای سلامتی روده بسیار مفید می باشد که یکی از مزایای آن درمان یبوست است.

با این حال، بعضی افراد خاص علائم یبوست را بعد از مصرف آرد جو دوسر مشاهده کردند؛ زیرا این ماده می تواند در شرایط خاصی باعث گاز روده شود. جو مقادیر زیادی فیبر محلول دارد که می تواند منجر به تولید بیش از حد گاز شود.

4-  با سرطان مبارزه می کند

خواص جو دوسر بسیار زیاد و گسترده است . آنتی اکسیدان موجود در جو دوسر می تواند به مبارزه با سرطان کمک کرده و فیبر موجود در جو دوسر، از سرطان روده بزرگ و رکتوم جلوگیری می کند (همانطور که قبلاً مطرح شد). گرچه تحقیقات محدودی در مورد انواع بلغور جو دوسر در خصوص مبارزه با سرطان ، وجود دارد، بهتر است از گونه هایی که با مصرف آن احساس راحتی می کنید، استفاده کنید.

مجموعه ای از 12 مطالعه که 800000 نفر را شامل می شد، نشان داده است که مصرف یک کاسه بزرگ فرنی جوسر در روز، می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را تا 20 درصد کاهش دهد. همچنین مصرف فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

آوانتانامیدها( ترکیبات ویژه موجود در جو دوسر) خاصیت ضد التهابی دارند و بخشی از مکانیسم دفاعی گیاه جو دوسر محسوب می شوند. این ترکیبات از رشد سلول های سرطانی، بدون اینکه به سلول های سالم آسیب برسانند، جلوگیری می کنند.

5- جو دوسر به درمان فشار خون كمك می کند

از دیگر خواص جو دوسر میتوان به درمان فشار خون بالا اشاره کرد . مصرف جو دوسر باعث كاهش فشار خون سيستوليک با5/7 درجه و فشار خون ديستوليك با 5/5 درجه می شود. این کار نه تنها سطح فشار خون شما را پایین می آورد، بلکه خطر بیماری های قلبی را نیز تا 22 درصد کاهش می دهد. برای کسب نتیجه بهتر، می توانید بلغور جو دوسر پخته ی (غیر فوری) و آلی را انتخاب کنید.

افزودن جو دوسر به رژیم غذایی عادی بیماران فشار خون بالا، اثرات مفیدی به همراه دارد. نتایج مطالعه حاکی از این است که جو غنی از فیبر محلول می تواند یک رژیم درمانی مؤثر، برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا باشد. مطالعه ی دیگر نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از جو، می تواند نیاز به داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد. همچنین بتا گلوکان موجود در جو دوسر، بر سوخت و ساز کربوهیدرات و فشار خون در افراد چاق تاثیر می گذارد.

بلغور جو دوسر همچنین یک غذای راحت است. این میزان، هورمون های استرس را کاهش می دهد و باعث افزایش سروتونین می شود. بلغور جو دوسر احساس آرامش می دهد. همچنین همه ی این عوامل به پایین آوردن فشار خون کمک می کند.

6- سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص جو دوسر است . بتا گلوکان موجود در بلغور جو دوسر می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. اکثر سلول های ایمنی بدن شما، گیرنده های خاصی دارند که بتا گلوکان را جذب می کنند. این گیرنده ها سلول های سفید خون را فعال کرده و در برابر بیماری از بدن محافظت می کنند. جو نیز سرشار از سلنیوم و روی است که در مبارزه با عفونت ها نقش دارد.

مطالعه ای در کشور نروژ گزارش داده است که بتا گلوکان موجود در جو دوسر، به مراتب قوی تر از اکیناسه است (نوعی گل در آمریکای شمالی که به دلیل خاصیت درمانی آن محبوب است). این ترکیب ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند و باعث تاثیر مصرف آنتی بیوتیک ها شود.

خواص جو دوسر برای مو

مصرف بتا گلوکان نیز می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین این ترکیب عفونت های تنفسی را بعد از فشار های ورزشی نیز از بین می برند. بتا گلوکان ها همچنین توانایی ماکروفاژها، نوتروفیل ها و سلول های کشنده ی طبیعی را بهبود می بخشند و آن ها را در برابر مبارزه با  میکروب هایی مانند: باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها تقویت می کند.

بتا گلوکان ها نیز برای بهبود ایمنی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، استرس جسمی و عاطفی استفاده می شوند. همچنین در طی درمان های شدید مانند: شیمی درمانی یا پرتونگاری، سطح ایمنی بدن را بهبود می بخشند.

از قبل مشخص شده است که مصرف جوی دوسر، خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد. مطالعه ی دیگر نشان داده است که کودکانی که از فرنی جو دوسر تغذیه می کنند، از آسم در امان می باشند. اگر نوزادان در پنج ماه اول تولد، از جوی دوسر تغذیه کنند، احتمال ابتلا به آسم در این کودکان می تواند تا دو سوم کاهش یابد. این عامل را می توان به خواص ضد التهابی جوی دوسر نسبت داد.

7- به کاهش وزن کمک می کند

یکی از مهم ترین خواص جو دو سر کمک به کاهش وزن است . اگر می خواهید که جو دوسر بخرید، نوع ساده ی آن را انتخاب کنید؛ زیرا بسته بندی های صنعتی آن مملو از قند و مواد افزودنی است.

جودوسر پر از فیبر است. این ویژگی می تواند باعث شود که برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید و شما را از خستگی رها می کند. طبق یک مطالعه ی بدست آمده از کشور تایوان، جو دوسر مانع چاقی و توزیع چربی شکمی می شود. و اگر به عنوان یک مکمل روزانه مصرف شود، حتی می تواند همانند یک درمان کمکی برای اختلالات متابولیکی باشد.

بلغور جو دوسر از قبل پخته شده، می تواند باعث افزایش سیری و انرژی مصرفی در مقایسه با جو دوسری که برپایه ی غلات تهیه شده و برای صبحانه به صورت آماده است، شود. به همین دلیل می توانید غذاهای موجود در رژیم غذایی خود را با بلغور جو دوسر جایگزین کنید؛ زیرا جو دوسر می تواند شما را سیر کند.

همچنین مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، مانند جودوسر، می تواند به تنظیم وزن بدن نیز کمک کند. مصرف زیاد غلات کامل با شاخص توده بدنی رابطه ای معکوس دارد.

می توانید جو را در آب خیس کنید که این کار باعث می شود احساس سیری کنید. و بتا گلوکان موجود در جو دوسر  تخلیه ی معده را به تأخیر می اندازد.

حتی آب جو دوسر نیز  به کاهش وزن کمک می کند. تمام آنچه شما نیاز دارید: یک فنجان جو دوسر، یک جفت چوب دارچین و دو لیتر آب است. همه مواد را با هم دیگر خوب مخلوط کنید. شما می توانید قبل از مشاهده ی نتایج، این مخلوط را با معده ی خالی در کل ماه مصرف کنید؛ البته این کار باید با رژیم و ورزش مناسب همراه باشد.

اگر برای صبحانه جو دوسر مصرف می کنید، می توانید این ماده را با مواد پر فیبر مانند: تمشک یا بادام طعم دار کنید. و از مصرف چاشنی های چرب مانند کره ی بادام زمینی خودداری کنید!

8- جو دوسر موجب ارتقاء سلامت استخوان می شود

از دیگر خواص جو دوسر میتوان به کمک برای ارتقا سلامت استخوان ها اشاره کرد . جو دوسر، ماده ی معدنی لازم را برای سلامت استخوان ها فراهم می کند. این غلات سفت و سخت، نسبت به انواع نیمه کوبیده دارای ارجحیت می باشند؛ زیرا نوع اول در معرض هوای کمتری است و احتمال دارد کمتر سفت و سخت شود. با این حال، سعی کنید از جو دوسر از قبل پخته شده خودداری کنید! زیرا می تواند خیلی سریع سفت شود.

یکی از مواد معدنی مهم دیگر جو سیلیکون است. این ماده معدنی در رشد و حفاظت از استخوان ها نقش دارد. همچنین سیلیکون می تواند به درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی، کمک کند.

اما دانشگاه پنسیلوانیا گزارش داده است که جو دوسر ممکن است مانع جذب کلسیم شود. از این رو قبل از مصرف جو دو سر، با پزشک خود مشورت کنید.

9- موجب افزایش کیفیت خواب می شود

اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جو دوسر به تولید ملاتونین، که ماده ای شیمیایی و خواب آور است، کمک می کند. و هنگامی که با شیر یا عسل مخلوط شود، یک میان وعده ی فوق العاده برای خواب می شود.

همچنین غلات سبوس دار جو دوسر تولید انسولین را تقویت می کند. انسولین به مسیرهای عصبی کمک می کند تا تریپتوفان را دریافت کنند. تریپتوفان یک اسید آمینه است که آرام‌بخش مغز می باشد. جو نیز سرشار از ویتامین B6 است، که به کاهش استرس ( که یکی از دلایل اصلی بی خوابی است) کمک می کند. ترکیب جو با شیر و موز می تواند به آرامش بیشتر بدنتان کمک کند.

کربوهیدرات موجود در جو دوسر همچنین باعث آزاد سازی سروتونین می شود. سروتونین پروتئین هورمون «احساس خوب» است که استرس را کاهش داده و به شما احساس آرامش می دهد.

10 – موجب تسکین علائم یائسگی می شود

افزایش مصرف فیبر مانند: جو دوسر ممکن است درد و رنج دوران یائسگی را تسکین دهد. جو دوسر حاوی لیگنان، نوعی فیتواستروژن است. و مطالعات انجام شده، از اثرات مفید فیتواستروژن ها در دوران یائسگی مطمئن نیستند. همچنین، مصرف جودوسر پخته شده به مدت یک هفته، می تواند باعث افزایش بی‌حالی و کند شدن سوخت و ساز در برخی افراد خاص شود. اگر شما چنین تأثیراتی را مشاهده می کنید، برنج باسماتی و سبزیجات بخارپز مصرف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

فرق جو با جو دوسر

11- موجب افزایش انرژی می شود

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن هستند، و از آنجایی که جو غنی از کربوهیدرات است، هنگامی که در هنگام صبح مصرف شود، موجب تقویت انرژی می شود. نگران نباشید! روند جذب جو دوسر بسیار کند تر است و همین باعث افزایش ماندگاری می شود. (علاوه بر اینکه این ماده باعث افزایش قند خون نمی شود). ویتامین های B موجود در جو ( تیامین، نیاسین و فولات) با یکدیگر انرژی لازم برای سوخت وساز بدن شما را فراهم می کنند.

آیا این ماده فوایدی برای پوست دارد؟

خیلی زیاد. جو دوسر پاک کننده ای طبیعی پوست است و از آکنه صورت جلوگیری کرده و صورت را صاف می کند. جودوسر فواید فوق العاده ای برای صورت شما دارد. ماسک صورت جو دوسر  این فواید را فراهم می کند.

12- می تواند در درمان آکنه به شما کمک کند

جو دوسر روغن اضافی به وجود آمده بر روی پوست شما را ازبین می برد و به درمان آکنه کمک می کند. فقط کافی است نصف فنجان جو دوسر را در یک سوم فنجان آب بجوشانید و اجازه دهید تا خنک شود. خمیر غلیظ را روی نواحی آسیب دیده ی صورت خود بمالید. حدود 20 دقیقه بگذارید تا بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید این ماسک را با گوجه فرنگی یا سفیده تخم مرغ یا پیاز درست کنید. این کار  شستشوی صورت با بلغور جو دوسر است که می توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید.

کاربرد اسکراب جوی دوسر

همچنین اسکراب جو دوسر ممکن است آکنه را درمان کند. اسکراب سلول های مرده ی پوست را از بین می برد و پوست شما را صیقل می دهد. همچنین باعث کاهش لکه ها و نرم شدن پوست شما می شود. برای اسکراب، به یک قاشق غذاخوری از هر یک از انواع جو دوسر ریز خرد شده، شکر خام ریز خرد شده، عسل خام و روغن ارگانیک جوجوبا احتیاج دارید.

همچنین می توانید دو قطره از روغن اسطوخودوس یا روغن اسانس شمعدانی را به آن اضافه کنید. همه ی مواد را هم بزنید. مقدار کمی از این اسکراب را بر روی پوست صورت مرطوب خود بمالید و با حرکات کوچک و دایره ای ماساژ دهید. حدود 10 دقیقه بگذارید بر روی پوستتان بماند و سپس با آب گرم بشویید و پوستتان را خشک کنید.

کاربرد صابون جوی دوسر

برای درمان آکنه از صابون جو دوسر استفاده کنید. می توانید از صابون آماده ی بازاری هم استفاده کنید یا اینکه خودتان این صابون را درست کنید. (برای ساخت آن، نوعی صابون بدون افزودنی را ذوب کنید، جو دوسر را مخلوط کرده و بگذارید خنک شود). صابون مانند یک لایه بردار طبیعی عمل می کند و بدون استفاده بیش از حد در پوست، روغن اضافی را جذب می کند.

جو دوسر حاوی روی است که التهاب را کاهش می دهد و باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. مکمل روی نیز می تواند به کاهش ضایعات آکنه کمک کند.

با این حال، گزارش های خاص بیان کرده‌اند که جو دوسر می تواند آکنه را تشدید کند. قبل از استفاده از جو دوسر برای مطلع شدن از وضعیت پوستتان با متخصص مشورت کنید.

13- خشکی و خارش پوست را درمان می کند

براساس مطالعه ای خواص جو دوسر به خاطر اینکه آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مستقیم دارد و می تواند خارش هایی که در پوست خشک و تحریک کننده ایجاد می شوند، از بین ببرد.

حتی حمام جو دوسر هم می تواند به شما کمک کند. در آب وان حمام خود، جوش شیرین و جو دوسر پخته نشده، بپاشید. می توانید از بلغور جو دوسر کلوئیدی ( نوعی جو دوسر ریز خرد شده که برای وان حمام ساخته شده است)استفاده کنید. حدود 15 دقیقه، بدنتان را در آب حمام خیس کرده و بعد خشک کنید. در حالی که پوست شما نم دارد، مرطوب کننده ی خود را بمالید .

پودر جو دوسر یا آرد جو دوسر باعث تاثیرات شگفتی بر روی پوست شما می شوند. به راحتی می توانید جو دوسر را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شود و سپس آن را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. آن را بر روی پوست خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. بعد با آب معمولی بشویید.

مورد دیگر، شیر جو دوسر است(بلغور جو دوسر ریخته شده در آب داغ که به شیر جو دوسر خامه ای تبدیل می شود). می توانید از این شیر جو دوسر برای پوست خود استفاده کنید.

14- پوست را مرطوب می کند

جو دوسر می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و یک مرطوب کننده طبیعی است که بتا گلوکان موجود در آن، لایه های ظریفی را بر روی پوست شما ایجاد می کند. همچنین به اعماق پوست نفوذ و رطوبت مورد نیاز را تامین می کند. کمک به سلامت پوست از مهم ترین خواص جو دوسر می باشد.

به سادگی 2 فنجان جو را با 1 فنجان شیر و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. روی پوست خود بمالید و حدود 15 دقیقه بگذارید بر روی پوستتان بماند. سپس با آب خنک بشویید. همچنین می توانید از عصاره جو دوسر برای پوستتان استفاده کنید.

15- موجب روشن شدن پوستتان می شود

یکی از مهم ترین خواص جو دوسر ، کمک به روشن شدن پوست است . این واقعیت که از جو دوسر در محصولاتی مانند اسکراب بدن، صابون ها و کرم های لایه بردار استفاده می شود، نشان دهنده ی این است که واقعا برای بدن مفید است. می توانید از جو دوسری که برای صورت استفاده می شود، (ترکیبی از پودر جو دوسر و شیر) را هر روز صبح برای روشن کردن پوست خود استفاده کنید.

جو دوسر صبحانه

16-مسمومیت ناشی از سم گزنه یا آبله مرغان را درمان می کند

هزاران سال است که از جو دوسر برای درمان مسمویت ناشی از گیاه گزنه و علائم آبله مرغان استفاده می شود. برای تسکین خارش ناشی از گزنه ی سمی یا آبله مرغان، آرد جو دوسر را روی یک پارچه ی کتان با بافت شل، بریزید. حالا باید این ترکیب را دور شیر آب حمام گره بزنید و به طور منظم ترکیب داخل این پارچه را در حین حمام کردن، فشار دهید. همچنین می توانید این کیسه را روی نواحی از پوست که دچار خارش شده است، بمالید.

17-  یک پاک کننده طبیعی است

جو حاوی ترکیباتی به نام ساپونین است که همانند پاک کننده های طبیعی عمل می کنند و چرک و روغن را از منافذ پوست خارج می کنند؛ به هر حال، این ترکیبات باعث آزردگی نمی شوند.

شما می توانید شیر جو دوسر را (با خیساندن جو در آب) تهیه کنید که به عنوان یک پاک کننده طبیعی و تونر عمل می کند. بعد از شستن صورت، شیر را با استفاده از پد پنبه ای، بر روی پوست صورت خود بمالید.

همچنین برای تمیز کردن پوست می توانید از حمام سبوس جو استفاده کنید. نصف فنجان جو دوسر پوست کنده را در یک پارچه قرار دهید و آن را درون یک کیسه کوچک گره بزنید. این کیسه را در وان حمام خود قرار دهید و فشار دهید تا تمام شیر خارج شود. برای شست و شوی ملایم می توانید از این روش، بر روی بدن و صورت خود استفاده کنید (در حقیقت به جای صابون بکار می رود).

18- از پوست شما محافظت می کند

پروتئین موجود در جو دوسر حصار طبیعی پوست است. آن ها حتی پوست شما را از آلاینده های سخت و مواد شیمیایی، محافظت می کنند. چربی های روان کننده در جو دوسر به محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

تأثیرات جو دوسر بر موها

جو دوسر فواید زیادی برای موهای شما نیز دارد. مواد مغذی موجود در این ماده، موهای شما را قوی تر کرده و باعث سلامت پوست سرتان می شوند. همچنین مو های شما را درخشنده تر و ابریشمی تر می کنند.

19- درمان شوره ی سر

فقط به 1 لیوان از این ماده نیاز دارید. بلغور جو دوسر را درون مخلوط کن بریزید و آن را روی درجه ی متوسط ​​تنظیم کرده و خرد کنید (تا یک پودر خوب به  دست آید). این پودر را با 2 فنجان آب جوش مخلوط کنید. تا زمانی که جو دوسر به طور کامل حل شود، هم بزنید. اجازه دهید مخلوط شما حدود 10 دقیقه بماند. این مخلوط را از طریق الک کردن، درون یک کاسه متوسط ​​بریزید.

به این مخلوط، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 قاشق چای خوری سرکه سیب اضافه کنید. خوب هم بزنید. اگر موهایتان رنگ شده است، می توانید مقداری آبلیمو بریزید. اکنون، حدود 20 قطره از روغن ضروری مورد علاقه ی خود را به کاسه اضافه کرده و هم بزنید. می توانید کل مخلوط را درون یک بطری شامپوی خالی بریزید. برای استفاده از آن، موهای خود را با آب ولرم مرطوب کنید و محصول را روی پوست سر خود بمالید. بگذارید به مدت 2 دقیقه، بر روی پوست سرتان بماند و بعد بشویید.

همچنین این شامپوی جو دوسر، خارش پوست را درمان و از روغن اضافی و چرک جلوگیری می کند.

20- از ریزش مو جلوگیری می کند

یکی از خواص جو دوسر درمان شوره سر است. همچنین این ماده به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. برای تهیه ماسک موی جو دوسر، به 1 قاشق غذا خوری جو دوسر، شیر تازه و شیر بادام احتیاج دارید. تمام مواد را مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. فقط باید قبل از استفاده از این ماسک، مطمئن شوید که موهای شما عاری از پیچ خوردگی است. به آرامی این ماسک را بر روی موهای خود بمالید و حدود 20 دقیقه، بر روی مو های خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

این ماسک باعث تقویت فولیکول های مو شده و موهای شما را قوی تر می کند. جو نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که به رفع موهای آسیب دیده کمک می کند.

21- ظاهر موهای شما را زیبا می کند

ظاهر موهای شما به اندازه ی جنس و قدرت استحکام موهایتان مهم است. برای استفاده از جو دوسر برای بهبود ظاهر موهایتان، تمام آنچه که نیاز دارید 3 قاشق غذاخوری جو ساده، یک دوم پیمانه شیر و 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل و عسل می باشد. همه مواد را خوب مخلوط کنید. ماسک را روی مو و پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. موهای خود را طبق معمول شامپو بزنید.

این ماسک موهایتان را درخشان و ابریشمی می کند و همچنین باعث مرطوب شدن موهای شما می شود.

22- جو دوسر برای موهای بلوند عالی عمل می کند

اگر موهای بلوند دارید نیازی به نگرانی نیست. جو دوسر می تواند همانند شامپوی عالی، موهای بورتان را درخشان تر کند. فقط کافی است مقداری از جو دوسر را روی پوست سر خود بمالید و با یک برس موی زبر، به آرامی جوهای اضافی را شانه کنید.

حالا می خواهیم در ارتباط با ارزش غذایی جو دوسر اطلاعاتی کسب کنیم تا بدانید این ماده چقدر پر خاصیت است.

مواد مغذی موجود در جو چیست؟

ارزش غذایی جو دو سر به اندازه ی 156 گرم

مقدار در هر وعده

کالری 607             کالری بدست آمده از چربی 90

٪ ارزش روزانه*

کل چربی 11 گرم           17درصد

چربی اشباع 2 گرم         9 درصد

چربی ترانس                  —

کلسترول 0 میلی گرم     0 درصد

سدیم 3mng                 صفر درصد

کل کربوهیدرات 103 گرم        34 درصد

فیبر رژیمی 17گرم              66 درصد

قندها

پروتئین 26 گرم

 

ویتامین A       صفر درصد

ویتامین C       صفر درصد

کلسیم          8 درصد

آهن              41 درصد

ویتامین ها

مقدار در هر وعده       ٪ DV

ویتامین   A              صفر درصد

ویتامین   C              صفر درصد

ویتامین   D          –

ویتامین E (آلفا توکوفرول) –

ویتامین K           –

تیامین            1.2 میلی گرم

ریبوفلاوین       0.2 میلی گرم

نیاسین         1.5 میلی گرم

ویتامینB6     صفر/ دو میلی گرم

فولات          87 میلی گرم

ویتامینB12        صفر/صفر میلی گرم

پانتوتنیک اسید    2.1 میلی گرم

کولین          –

بتائین            –

مواد معدنی

مقدار در هر وعده         ٪ DV

کلسیم        84.3 میلی گرم

آهن            7.4 میلی گرم

منیزیم         276  میلی گرم

فسفر          816 میلی گرم

پتاسیم        669 میلی گرم

سدیم          3.1 میلی گرم

روی             6.2میلی گرم

مس            1.0میلی گرم

منگنز           7.7میلی گرم

سلنیوم             –

فلوراید               –

ارزش غذایی جو دوسر و برنج قهوه ای

خواص جو دوسر بیشمار است. این جو شامل: آندوسپرم، سبوس و ریشه است؛ در حالی که گندم سبوس دار شامل: غلات سبوس دار است. هر دو ماده، انباشته ای از مواد مغذی هستند که به برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر تبدیل می شوند که هر دو نوع سالم می باشند. جو دوسر کالری کمتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. (1 لیوان جو پخته حاوی 145 کالری است؛ در حالی که 1 لیوان برنج قهوه ای  216 کالری دارد). جو نیز کربوهیدرات کمتری دارد. با این حال، برنج قهوه ای مقدار بیشتری نیاسین و ویتامین B6 را برای بدن تامین می کند، جودوسر حاوی مقدار زیادی آهن است. برنج قهوه ای حاوی مقادیر بیشتری منیزیم و منگنز است.

جو دوسر در بدنسازی

جو دوسر  قند بسیار کمی دارد. (0.5 گرم قند در هر 100 گرم جو) و هر 100 گرم جو حاوی حدود 7 گرم چربی است.

نحوه ی خرید

انتخاب مناسب برای اطمینان از حداکثر بهره مندی از این غلات، عاملی ضروری است.

  • توصیه می شود این ماده را به مقدار کم بخرید؛ زیرا این دانه نسبت به سایر دانه ها چربی بالاتری دارد و از این رو، سریع تر فاسد می شود.
  • امروزه جو در ظروف بسته بندی شده و همچنین در سطل های فله ای موجود است.
  • در حین خرید جو دوسر، همیشه به فهرست مواد تشکیل دهنده ی این ماده نگاه کنید، تا مطمئن شوید این محصول حاوی: نمک، شکر یا سایر مواد افزودنی نیست!
  •  ترجیحاً همیشه، جو دوسر پوست کنده یا بلغور جو دوسر را از مغازه های بهداشتی بخرید.
  • هنگام خرید از سطل های فله ای، اطمینان حاصل کنید که سطل ها خوب پوشانده شده و عاری از آشغال و رطوبت هستند. برای اطمینان از تازه بودن محصول، فروشگاهی که از آن خرید می کنید باید معتبر باشد.

ذخیره و نحوه نگهداری جو دوسر

نحوه ی نگه داری این ماده حائز اهمیت است. و باید روش نگه داری از این ماده را خوب بدانید تا خراب نشود و در دراز مدت نتوانید از آن استفاده کنید.

  • بلغور جوی دوسر مانند سایر دانه ها باید در یک ظرف محفوظ از هوا نگه داشته شود تا از رطوبت و نفوذ حشرات موذی در امان  باشد.
  • باید تا سه ماه در یک جای خنک و تاریک و یا تا شش ماه در یخچال نگهداری شود.
  • سبوس جو دوسر  روغن زیادی دارد؛ بنابراین باید در یخچال قرار گیرد.
  • آرد جو نسبت به آرد گندم، ماندگاری طولانی تری دارد؛ زیرا آرد جو دوسر، حاوی آنتی اکسیدان طبیعی است که مانع از ترشیدگی می شود.
  • آرد جو دوسر باید در عرض سه ماه در یخچال قرار گیرد و  استفاده شود. در هنگام استفاده از بلغور جو دوسر خود، به تاریخ انقضاء درج شده بر روی جعبه نگاه کنید و مطمئن شوید که فاسد نیست.

آشپزی

جو پخته شده نسبتاً شیرین تر از جوهایی هستند که پخته نشده اند. انواع مختلف جو دوسر، روش های مختلف برای پخت و پز داشته و برخی از آن ها به مدت زمان طولانی تری برای پخت و پز احتیاج دارند.

زمان پخت جو نیمه کوبیده شده حدود 15 دقیقه، طول می کشد؛ در حالی که جوهای بریده شده ی سفت، در حدود 30 دقیقه می پزند.

بلغورجو دوسر، سفت تر است و به زمان و آب بیشتری برای پخت احتیاج دارد و می توان آن را در 50 دقیقه پخت. بهترین راه این است که جو را به آب سرد اضافه کنید و بجوشد. این جو ها را می توان در بسیاری از ظروف قرار داد و پخت.

جوی دوسر چگونه به کار می رود؟

  • پر کردن وعده غذایی یا میان وعده: برای تهیه یک وعده غذایی کامل یا میان وعده، می توانید جو دوسر را به اسموتی یا شربت اسموتی سبز اضافه کنید.
  • صبحانه مغذی: یک کاسه بسیار داغ از جوی دوسر با میوه و آجیل، می تواند یک صبحانه خوشمزه و مغذی باشد.
  • غلیظ کننده سوپ: می توان از آرد جوی دوسر به جای آرد ذرت، برای غلیظ کردن سس ها و سوپ ها استفاده کرد. در حین گرم شدن سوپ می توان آن را اضافه کرد تا غلیظ شود. پودر های سوخاری را نیز می توان با جو جایگزین کرد.
  • روکش برای پنیر سویا: می توان از آن برای روکش پنیر سویا استفاده کرد. پنیر سویا را می توان در شیر و سپس در جو دوسر ریخت و برای اینکه ترد تر شود، سرخ کرد.
  • ساخت پنکیک یا فرنی: از جوی دوسر می توانید برای تهیه پنکیک یا فرنی استفاده کنید. برای این منظور می توانید یک شب جو دوسری که با آن فرنی درست کرده اید را در یخچال قرار دهید و روز بعد آن را فوراً بخورید.
  •  ماده ای برای پاشیدن بر روی غلات: سبوس جو را می توانید روی غلات گرم یا سرد خود بپاشید.
  • تهیه نان، پاستا، یا کلوچه: می توانید از جو کامل یا آرد جوی دوسر، برای نرم شدن و انعطاف پذیری بیشتر نان یا کلوچه استفاده کنید. جو دوسر می تواند جایگزین غذاهای سریع و فرآوری شده شود و به راحتی می توان از آن در تهیه ماکارونی، کلوچه و شیرینی های رولتی استفاده کرد.

در برخی از افراد مصرف جو دوسر می تواند عوارض جانبی ایجاد کند

اگرچه جو برای اکثر افراد(زنان باردار و شیرده) بی خطر است، می‌تواند در بعضی از افراد، باعث ایجاد گاز و نفخ شود. استفاده از جو دوسر بر روی پوست نیز ممکن است باعث شکستگی صورت شود. چند اثر جانبی دیگر این ماده شامل موارد زیر می شود:

  • ممکن است روده را مسدود کند

اگر در جویدن مشکل دارید، اجتناب از جودوسر بهترین راه است. جویدن کم جودوسر، می تواند روده ی شما را مسدود کرده و مشکلاتی ایجاد کند.

  • مشکلات مربوط به هضم

در صورت بروز بیماری های گوارشی، از مصرف محصولات حاوی جوی دوسر خودداری کنید؛ زیرا مصرف آن موجب تشدید بیماری در برخی افراد می شود.

جو دوسر برای لاغری

پاسخ های متخصصان به سوالات خوانندگان
آیا بلغور جو دوسر فاقد گلوتن است؟

معمولاً بله. برای افرادی که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند، بی خطر است؛ اما اگر بسته جو، از نظر تجاری یا آلودگی فرآوری شده باشد، ممکن است حاوی گلوتن باشد.

آیا می توان جو دوسر را به صورت خام مصرف کرد؟

بله؛ اما بهتر است آن ها را بصورت خشک نخورید. از آنجایی که جوی دوسر سرشار از فیبر است، مصرف آن ها به صورت خشک می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. می توانید شیر را بر روی جوی دوسر پخته نشده بریزید و یا حتی آن ها را در آب مخلوط کنید. اگر چه جوی دوسر خشک حاوی غلظت بیشتری از برخی مواد مغذی است، بهتر است که آن ها را با یک ماده ی مایع مصرف کنید.

بهترین زمان برای خوردن جو دوسر چه زمانی است؟

اکثر مردم جو را برای صبحانه ترجیح می دهند؛ اما هر زمان که بخواهید می توانید آن را میل کنید.

آیا مایکروویو کردن بلغور جو دوسر بر شاخص گلیسمی آن تأثیر می گذارد؟

خیر، تأثیری ایجاد نخواهد کرد.

خب امیدواریم که مقاله مفیدی درباره خواص جو دوسر ارائه داده باشیم . موفق باشید.

منبع