راهکارهای زیادی برای جلوگیری از بالا آوردن بعد از خوردن مشروب وجود دارد اما با توجه به این که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، یا همین الان بعد از خوردن مشروب بالا آوده اید یا این که پیش بینی می کنید تا چند دقیقه دیگر این اتفاق برای تان خواهد افتاد و سوالتان این است که بعد از بالا آوردن مشروب چه بخوریم؟

همیشه سعی کنید به دور از مشروبات الکلی باشید، زیرا که به مرور زمان به سلامت شما  آسیب جدی وارد می کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بیست خوراکی و نوشیدنی تاثیر گذار اشاره می کنیم که بعد از بالا آوردن مشروب می توانید بخورید.

بعد از استفراغ ناشی از مشورب چه باید خورد؟

1. آب

قبل از این که هر چیز دیگری بخورید، اول باید به مقدار زیاد آب بنوشید. بالا آوردن بعد از مصرف مشروب به دلیل کم آب شدن بدن است که در نتیجه زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی ایجاد شده است. بهترین راهکار موجود برای تامین آب از دست رفته بدن نوشیدن آب است.

2. موز

موز سرشار از پتاسیم است که بعد از مصرف سنگین مشروبات الکلی مقدار آن در بدن کم می شود. کم شدن پتاسیم در بدن باعث خستگی مفرط و حالت تهوع می شود. پس می توانید موز هم بخورید.

3. خیارشور

بالا آوردن بعد از خوردن مشروب که باعث کم شدن آب بدن می شود را با سدیم یا همان نمک می توان درمان کرد. خیارشور غنی از الکترولیت هایی نمکی است که به بهبود وضعیت بعد از بالا آوردن کمک می کند.

4. نوشیدنی های حاوی الکترولیت

بعد از بالا آوردن می توانید نوشیدنی هایی که میزان کالری و قند آن ها بسیار کمتر از اکثر نوشیدنی های ورزشی است را مصرف کنید.

5. آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار مانند بادام زمینی، بادام و گردو سرشار از مواد مغذی علی الخصوص منیزیم و پروتئین هستند که بعد از بالا آوردن، بدن به آن ها نیاز دارد. منیزیم (که با مصرف مشروبات الکلی میزان آن در بدن کم می شود) به حذف این مشروبات کمک کرده و پروتئین هم به تجدید دوباره ذخیره های آمینواسید بدن کمک می کند.

6. مرغ

حتما خودتان هم می دانید که پروتئین برای بدن اهمیت دارد، اینطور نیست؟ پروتئین به ذرات آمینواسید تقسیم می شود و آمینواسید هم به سم زدایی کبد کمک می کند. تا جایی که می توانید خوراکی های حاوی پروتئین مصرف کنید تا به حالت سابق برگردید.

7. تخم مرغ

تخم مرغ هم تاثیری مانند مرغ دارد. با خوردن تخم مرغ می توانید با علائم ناشی از بالا آوردن بعد از مصرف مشروبات الکلی مقابله کنید.

8. پیتزا

اگر در خوردن پیتزا زیاده روی نکنید، باید بگوییم که پیتزا هم یکی از گزینه های موثر در این زمینه است. پیتزا حاوی کربوهیدرات هایی است که به بدن در تنظیم میزان قند خون کمک می کند و پنیر موجود در آن هم غنی از کلسیم و پروتئین است

9. سوپ نودل و مرغ

خوردن سوپ نودل و مرغ به بهتر شدن حالتان کمک می کند. با توجه به این که میزان سدیم موجود در سوپ زیاد است به تامین آب بدن کمک کرده و سرشار از مواد مغذی لازم برای مبارزه با این شرایط است (مرغ حاوی پروتئین است، هویج به سم زدایی کبد کمک کرده و نودل هم حاوی کربوهیدرات هایی است که به تنظیم میزان قند خون کمک می کند).

10. آب قلم

آب قلم غنی از پروتئین، کلسیم، سدیم و آمینواسیدهایی است که برای این شرایط مناسب است.

11. نان تست با عسل

نان تست سرشار از کربوهیدرات های سالم و مواد قندی است (عسل غنی از فروکتاز است) و خوردن آن کمک می کند تا بعد از بالا آوردن احساس بهتری داشته باشید.

12. نان تست با آواکادو

آواکادو نه تنها سرشار از پروتئین و چربی های خوب است بلکه غنی از ویتامین B6 و فیبر است که به بدن در بهبود وضعیت کمک می کند.

13. قهوه

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که قهوه ادرار آور است و بنابراین باعث از دست رفتن آب بدن می شود که کاملا حالتان را بدتر می کند. اما مصرف قهوه به بهبود سردردهای بعد از مصرف مشروبات الکلی کمک می کند و در عین حال مقداری هم انرژی تان را بیشتر می کند.

14. جودوسر

اضطراب و راحت نبودن از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف مشروبات الکلی است. با توجه به این که جودوسر حاوی کربوهیدرات های دارای نشاسته است، به افزایش میزان سروتونین در مغز کمک کرده و در نتیجه حالتان را بهتر می کند.

15. آب نارگیل

خوردن آب نارگیل باعث تامین آب بدن شده و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی (سدیم، پتاسیم، الکترولیت ها و قند) که بعد از مشروب خوردن از دست داده اید را جایگزین می کند.

16. ماهی سالمون

خوردن مشروب میزان ویتامین های ب کمپلکس را کم می کند و در نتیجه شما بیش از اندازه احساس خستگی می کنید. با خوردن ماهی های چرب مثل سالمون می توانید ویتامین های از دست رفته بدن خود را جایگزین کنید. این ماهی یک منبع عالی از پروتئین است.

17. اسفناج

اسفناج غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که برای فردی مانند شما ضروری است. عامل سبز رنگ بودن این سبزیجات وجود کلروفیل در آن ها است که به سم زدایی بدن کمک می کند.

18. هندوانه

هندوانه یک منبع بی نظیر از آب است و به بهبود این شرایط کمک می کند.

19. چای جینسینگ

بسیاری از چای ها به بهتر شدن حالتان بعد از زیاده روی در خوردن مشروب کمک می کنند (نعنا و زنجبیل هم بسیار برای بهبود حالت تهوع موثر هستند). چای جینسینگ به سوخت و ساز سریع تر مشروبات الکلی کمک می کند.

20. هر چیزی همراه با زردچوبه

خواص ضد التهابی موجود در زردچوبه به بهبود علائم بعد از بالا آوردن مشروب کمک کرده و در عین حال میزان التهاب در کبد را هم کم می کند.

گزینه های معرفی شده بالا میتوانند حال شما را بعد از مسمومیت الکلی بهتر کنند. سعی کنید همیشه از رژیم های مناسب برای سلامت خود بهره ببرید و به دور از هر گونه مشروبات الکلی باشید. اما اگر به نوشیدن علاقه مند هستید همیشه مقدار مجاز را رعایت کنید. ایام به کام!