سوال بسیاری از مردان این است که آیا ارتباطی میان خوردن مشروبات الکلی و ریزش مو وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم که ریزش مو مشکلی است که تمام آقایان در هر سن و سالی و با هر پیش زمینه ای که داشته باشند، آن را تجربه می کنند. ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است اما چنانچه ریزش از این میزان بیشتر شود، یکی از نشانه های رایج ریزش مو محسوب می شود. اگر تاکنون برای کسب اطلاعات درباره ریزش مو تحقیق کرده باشید، احتمالا با تئوری های مختلفی درباره دلیل و نحوه ریزش مو مواجه شده اید که مصرف مشروبات الکلی یکی از این دلایل است.

تا الان هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف نرمال مشروبات الکلی بر ریزش مو مردانه تاثیری داشته باشد.

اما زیاده روی در مصرف این مشروبات، یا خود عامل بروز بعضی از بیماری ها شده یا این که به ابتلا به آن ها کمک می کند؛ بعضی از این بیماری ها بر روی سلامتی، ضخامت و مقاومت مو نیز تاثیر می گذارند.

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری درباره این که مصرف مشروبات الکلی چگونه می تواند باعث ریزش مو شود و عوامل دیگر – چه عوامل ژنتیکی، هورمونی یا کمبود مواد مغذی در بدن – چگونه بر ضخامت یا ریزش مو تاثیر می گذارند، اطلاعاتی به دست آورید.

خوردن مشروبات الکلی و ریزش مو

خوردن مشروبات الکلی و ریزش مو

ریزش مو دارای انواع مختلفی است که تاثیر بسزایی بر روی انسان می گذارد که از جمله آن ها می توان به الگوی مردانه ریزش مو، ریزش مو تلوژن افلوویوم، طاسی منطقه ای، آناژن افلوویوم و موارد دیگر اشاره کرد.

در حال حاضر هیچ گونه مطالعه علمی انجام نشده است که در آن به ارتباط مستقیم میان مصرف طبیعی مشروبات الکلی با بروز هر کدام از این الگوهای ریزش مو اشاره داشته باشد.

اما گفته می شود که مصرف مشروبات الکلی به طور مستقیم به ریزش مو کمک می کند؛ به این صورت که جنبه های مختلف در سلامتی انسان، از جمله جذب مواد مغذی حیاتی، را تحت تاثیر قرار می دهد.

مصرف مشروبات الکلی و کمبود مواد مغذی در بدن

همان طور که پوست، ناخن ها، ماهیچه ها و بافت های داخلی بدن به دریافت مستمر مواد مغذی وابسته هستند، مو نیز از این قضیه مستثنی نیست. بسیاری از این مواد مغذی از طریق رژیم غذایی جذب بدن می شود.

مواد غذایی میکرو و ماکرو بسیاری در رشد مو نقش دارند؛ از ویتامین های A، B12، V، D و E گرفته تا مواد معدنی مانند زینک.

بسیاری از این مواد معدنی و ویتامین ها در خوراکی و مکمل های رژیمی وجود دارد اما بعضی از این ویتامین ها مثل ویتامین D در سطح پوست ساخته می شود.

وقتی که در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی می کنید، میزان آنزیم های گوارشی که پانکراس آن ها را تولید و آزاد می کند، کم می شود.

از این رو توانایی بدن در شکستن و جذب مواد مغذی موجود در خوراکی ها کم می شود.

به دلیل تاثیرات ناشی از مصرف مشروبات الکلی بر روند جذب مواد مغذی، بسیاری از افراد که به اختلال های مصرف مشروبات الکلی مبتلا هستند، از کمبود مواد مغذی ضروری رنج می برند.

با وجود این که هیچ گونه رابطه شناخته شده ای میان کمبود مواد مغذی در بدن و ریزش مو پیدا نشده است، اما گفته می شود که وقتی میزان بعضی از مواد مغذی در بدن کم شود، فرد به الگوی تالوژن افلوویم مبتلا می شود. (در الگوی تالوژن افلوویم، ضخامت مو کم می شود و به عبارتی دیگر موها پرپشت نیستند.)

علاوه بر این که مصرف مشروبات الکلی در روند جذب مواد مغذی در بدن تداخل ایجاد می کند، روی نحوه غذا خوردن هم تاثیر می گذارد به این صورت که فرد به انتخاب خوراکی های ناسالم تمایل بیشتری پیدا می کند.

مشخص شده است که آقایانی که به شدت مشروبات الکلی مصرف می کنند، بدن شان در مقایسه با افراد غیرالکلی کمتر می تواند فیبر، کلسیم، آهن و دیگر مواد مغذی را جذب کند.

مصرف مشروبات الکلی و سیگار کشیدن

بیشتر مردم موقع مصرف مشروبات الکلی به سیگار کشیدن هم تمایل دارند. در حقیقت، مشروبات الکلی یک تحریک کننده شناخته شده برای سیگار کشیدن هستند.

با توجه به این که خوردن مشروب به طور مستقیم به موها آسیب وارد نمی کند، اما سیگار کسیدن تاثیر بسزایی دارد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که افرادی که سیگار می کشند در مقایسه با افراد که سیگار نمی کشند، بیشتر علائم ریزش مو، سفید شدن زودرس موها و ضعیف شدن موهای خود را مشاهده می کنند.

تاثیرات مخرب دود سیگار به ساختار و DNA مو انسان آسیب وارد می کند.

سیگار کشیدن همین تاثیر را بر روی پوست هم دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که به طور منظم سیگار می کشند، بیشتر با علائم ناشی از پیری مواجه می شوند.

مسلما همه انسان ها موقع مصرف مشروبات الکلی سیگار نمی کشند اما اگر به استعمال سیگار عادت کرده اید، باید به این نکته اشاره کنیم که سیگار کشیدن در هنگام مصرف مشروبات الکلی بر روی سلامت و ظاهر موها تاثیر می گذارد.

تاثیرات منفی دیگری که مصرف مشروبات الکلی بر روی سلامتی دارد

مطالعات انجام شده در همین زمینه نشان می دهند که زیاده روی در خوردن الکل یا به طور مستقیم باعث ابتلا به بیماری های بلند مدت زیر شده یا این که خطر ابتلا به آن ها را زیاد می کند. این بیماری ها عبارت اند از:

  • بیماری قلبی عروقی، سکته، فشار خون بالا و آسیب دیدگی کبد.
  • مشکلات شناختی از قبیل کاهش توانایی یادگیری و یا زوال عقل.
  • بیماری های روانی مانند افسردگی و یا اصطراب.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که زیاده روی در خوردن مشروب به سیستم ایمنی بدن هم آسیب وارد می کند؛ زمانی که سیستم ایمنی بدن آسیب ببیند، خطر ابتلا به بیماری های دیگر بیشتر می شود.

چه دلایلی باعث ریزش مو می شوند؟

چه دلایلی باعث ریزش مو می شوند؟

با وجود این که خوردن مشروبات الکلی در ریزش موها نقش دارد اما به عنوان دلیل عمده و اصلی شناخته نمی شود.

در اصل، تاثیرات ناشی از هورمون آندروژن دی هیدروتستوسترون یا DHT به عنوان اصلی ترین دلیل در شایع ترین نوع ریزش مو – الگوی مردانه ریزش مو – نقش دارد.

این هورمون به گیرنده ها در فرق سر متصل می شود و چنانچه در معرض ریزش مو قرار داشته باشید، این هورمون باعث کاهش آرام آرام فولیکول های مو شده و جلوی فرایند تولید موهای جدید را می گیرد؛ به این فرایند کوچک سازی گفته می شود.

درمورد الگوهای دیگر ریزش مو هم عوامل مختلفی نقش دارند. به طور مثال، استرس، ابتلا به عفونت، آسیب دیدگی یا تغییر در میزان هورمون ها عامل بروز تلوژن افلوویوم می باشد.

عوامل دیگری مثل ابتلا به عفونت های قارچی، کشیده شدن مستمر فولیکول های مو (ریزش مو کششی) و حتی بیماری های خودایمنی هم بر موها تاثیر داشته و تاثیرت مختلفی از خود برجای می گذارد؛ از ریزش دائم موها گرفته تا نازک شدن موقت و اندک موها.

چگونه ریزش مو را درمان کرده و از آن پیشگیری کنیم؟

تمام الگوهای ریزش مو را با روش های صحیح می توان درمان کرد یا از بروز آن ها جلوگیری کرد.

در ادامه به راهکارهایی اشاره می شود که با کمک آن ها می توانید مانع از آسیب دیدگی موها شده و سلامت آن ها را حفظ کنید.

میزان مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید

اگر فکر می کنید که مصرف مشروبات الکلی بیشترین تاثیر را بر روی سلامتی تان گذاشته است، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که میزان مصرف خود را کم کنید.

اگر احساس می کنید که به اختلال مصرف مشروبات الکلی مبتلا شده اید (صرف نظر از این که موهایتان نازک شده یا ریزش مو دارید)، حتما باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر نمی توانید میزان مصرفی خود را کنترل کنید، احتمالا پزشک توصیه می کند که به طور کلی مشروبات الکلی را از زندگی خود حذف کنید.

برای محافظت از موی سر دارو مصرف کنید

اگر عقب رفتن خط رویش یا علائم و نشانه های ناشی از ریزش مو را در خود مشاهده کردید، با مصرف دارو می توانید از بدتر شدن این وضعیت جلوگیری کنید.

دو دارو برای درمان ریزش مو در آقایان به تایید سازمان FDA رسیده است: اولین دارو فیناستراید است که به بدن اجازه تبدیل تستوسترون به DHT را نمی دهد.

دومین دارو ماینوکسیدیل است که باعث رشد فولیکول های مو در قسمت فرق سر شده و گردش خون را تقویت می کند.

در مطالعات مشخص شده است که هر زمان که این دو دارو با یک دیگر مصرف شوند تاثیر فوق العاده ای از خود بر جای می گذارند.

از شامپو ضدریزش مو استفاده کنید

شامپوهای مخصوص ریزش مو به نحوی فرمول بندی شده اند که DHT در فرق سر را هدف قرار داده و به رشد موهای سالم و ضخیم کمک کنند.

اگر از شامپوهای ریزش مو در کنار دو داروی نام برده استفاده شود، مشکل عقب رفتن خط رویش مو را حل می کند.

در زمان خرید شامپوهای ضد ریزش مو حتما توجه داشته باشید که مواد اولیه فعال مثل کتوکونازول و گیاه سرینو ریپنز در آن ها وجود داشته باشد؛ این دو ترکیب در فعالیت DHT در فرق سر تداخل ایجاد می کنند.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید

مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی بسیار دیگری در رشد موها نقش دارند که بسیاری از ان ها در خوراکی ها یافته می شود.

برای این که موهایی سالم داشته باشید، باید یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید که میوه های تازه، سبزیجات سبز، منابع پروتئین و دیگر خوراکی های غنی از مواد مغذی در آن جای داشته باشند.

راهکار دیگری که پیش رویتان وجود دارد، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین است. در این مکمل ها انواع ویتامین های ضروری برای رشد مناسب موها مثل بیوتین و ویتامین C وجود دارد.

مشروبات الکلی و ریزش مو: انتخاب هایی در سبک زندگی

با وجود این که هیچ گونه مدرک علمی دال بر نقش مصرف منظم مشروبات الکلی در ریزش مو وجود ندارد، اما عادت های همراه با آن است که به موها آسیب می زند.

اگر از ریزش مو رنج می برید، بهتر است که با پزشک مشورت کرده تا علت اصلی شناسایی شده و راهکاری مناسب پیدا شود.