آیا درست است که مصرف کافئین میتواند رشد مو را بهبود بخشد و طاسی را درمان کند؟

آندرو ویل، آموزگار پزشکی در باره این سوال، این گونه پاسخ داده است:

«شاید، اما هنوز استفاده از دستگاه اسپرسو ساز را شروع نکنید؛ باید مقدار زیادی کافئین مصرف کنید، و احتمالا موهایتان بسیار تقویت خواهد شد».

ارتباط کافئین با رشد مو به یک مطالعه کوچک، مجله بین المللی پوست، در ژانویه سال 2007، برمیگردد. در این مجله نوشته شده است که این دارو میتواند اثرات بیوشیمیایی را که به فولیکول های مو آسیب می رساند، مسدود کند.

هنگاهی که فولیکول های مو در معرض دی هیدروتستوسترون (DHT) بیش از حد قرار بگیرند، متابولیت تستوسترون هورمون جنسی مرد، ایجاد میشود. اعتقاد بر این است که سطح بالای تستوسترون باعث طاسی می شود؛ به ویژه اگر الگوی ریزش موی مرد در خانواده اش وجود داشته باشد.

  • در کل، حدود 50 درصد از مردان بالای 50 سال تحت تاثیر قرار می گیرند.

محققان آلمانی ارتباط کافئین را کشف کرده اند. آنها در مراحل اولیه ریزش مو، از 14 مرد بیوپسی پوست سر گرفتند، فولیکول های مو را از نمونه ها خارج کردند و در لوله های آزمایشگاهی حاوی غلظت های مختلف کافئین قرار دادند. بعد از 5 الی 8 روز، آنها دریافتند که موها 33 الی 40 درصد رشد کرده اند. در دیگر لوله های آزمایش، مو جدا شده از فولیکول های مخلوط شده با تستوسترون بسیار کندتر رشد کردند.

محققان اظهار کرده اند که ممکن است کافئین راهی برای تحریک رشد مو در مردانی که در حال طاس شدن هستند، باشد.

اگر چنین باشد، در محلول موضعی سر نیز این ماده وجود دارد؛ ولی تصور نکنید که نتیجه مشابهی با مصرف کافئین بیشتر، به دست خواهید آورد.

حتی علاقمندان به قهوه نمیتوانند مقدار تخمینی شصت فنجان در روز را بنوشند تا فولیکول موشان را تقویت کنند.

همچنین، این مطالعه اندک بوده و باید بعد از تحقیقات بیشتری نتایج آن تایید شود».