همانطور که می دانید پوست و مو در دوران بارداری و حتی بعد از آن، دچار تغییرات زیادی می شوند. آکنه، کشیدگی و ترک های پوستی، لک های پوستی، پف زیر چشم، تیرگی زیر چشم، قرمزی پوست و ریزش مو از جمله تغییراتی هستند که خانم های باردار آن ها را تجربه می کنند. در حالی که مراقبت از پوست و مو در بارداری امری مهم است معمولا با گذشت زمان و خود به خود به حالت قبل بازگشته و بهبود می یابد.

بعد از به دنیا آمدن نوزاد تان ممکن است روز های نسبتا سختی را بگذرانید؛ اما بهتر است حداقل روزی ده دقیقه را صرف رسیدگی به پوست و موی تان کنید.

در این مقاله نکات مفیدی در مورد رسیدگی به پوست و مو در دوران بارداری و پس از بارداری ذکر شده است…

تغییرات ایجاد شده در پوست و مو نشانه چیست؟

خانم های باردار معمولا در طول دوران بارداری شان تغییرات زیادی در پوست و موی خود مشاهده می کنند؛ اما بهتر است که بدانید هر کدام از این تغییرات نشانه چیست:

موها

ریزش مو: ریزش مو از رایج ترین مشکلات دوران بارداری است که حتی تا 3 یا 4 ماه بعد از زایمان، هم ممکن است ادامه داشته باشد.

مراقبت از مو در بارداری

  • در دوران بارداری موها در مرحله رشد هستند و ریزش مو ها کند تر و کمتر است.
  • به دلیل بالا رفتن سطح هورمون ها در دوران بارداری، مو های تان زیبا تر و درخشان تر می شود.
  • بعد از زایمان، سطح هورمون ها و چرخه رویش طبیعی مو به حالت طبیعی باز می گردد.
  • در این مرحله مو هایتان شدیدا می ریزد و این اتفاق کاملا طبیعی است؛ پس بهتر است نگران نباشید.
  • این ریزش موها موقتی بوده و بعد از 6 الی 12 ماه پس از بارداری، برطرف می شود.

پوست

آکنه

در دوران بارداری سطح هورمون پروژسترون بیشتر از حد معمول است، به همین دلیل پوست صورت چرب تر شده و منجر به آکنه می شود. این تغییرات هورمونی تا چند ماه بعد از زایمان هم ادامه دارد؛ به همین دلیل ممکن است حتی بعد از زایمان نیز پوست تان دچار جوش یا آکنه شود.

مشکلات پوستی

لک پوستی

به لکه های نسبتا تیره ای که روی پوست ایجاد می شود رنگدانه یا ملاسما می گویند. ترشح زیاد هورمون پروژسترون در دوران بارداری باعث ایجاد این لک ها می شود. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا بیشتر این لک ها و حتی خطوط زیر شکم تان، بعد از زایمان و با گذشت زمان محو می شوند.

تیرگی و پف زیر چشم

علت این امر تغییرات هورمونی و نداشتن خواب کافی است. معمولا مادران بعد از زایمان خواب کافی ندارند و خسته می شوند. در نتیجه این خستگی، به صورت تیرگی و پف زیر چشم بروز می کند.

حتما بخوانید: قارچ ناخن پا در بارداری و راه های درمان طبیعی و بی خطر

کشیدگی پوست

کشیده شدن پوست یکی از موارد شایع بین خانم های باردار است که معمولا به سختی می توانند آن را درمان کنند. در دوران بارداری به علت بزرگ شدن شکم، پوست بدن کشیده می شود.

بعد از زایمان که اندازه شکم کوچک می شود، این کشیدگی های پوستی به صورت چاک چاک در آمده و پوسته پوسته می شوند. این علائم معمولا در ناحیه سینه ها، شکم، باسن، ران و پشت زانو دیده می شود.

درمان و مراقبت از پوست و مو در بارداری

مو ها

رعایت این نکات به شما کمک می کند تا ریزش مو هایتان را در دوران بارداری و یا بعد از زایمان کنترل کنید.

  1. غذای سالم بخورید: بهتر است غذا ها و میوه هایی که آنتی اکسیدان بیشتری دارند، مصرف کنید؛ زیرا آنتی اکسیدان به تقویت ریشه مو کمک می کند. مثل: توت فرنگی، سیب، آلو و حبوبات.
  2. مو های تان را تمیز نگه دارید: از شامپو های مغذی و ضد ریزش مو استفاده کنید تا  مو هایتان دچار شکستگی نشود. اگر وقت کمی برای شستشو دارید، از شامپو های خنک کننده و نرم کننده استفاده کنید.
  3. از کشیدن و محکم بستن موها خود داری کنید: کشیدن زیاد یا محکم بستن موها، باعث کشیدگی و سفت شدن پوست سر و ریزش موها می شود.
  4. مصرف مکمل های ویتامینی: بارداری و زایمان باعث ضعیف شدن بدن تان می شود؛ اما مصرف این مکمل ها به قوی شدن بدن تان کمک می کند. ویتامین های B و C نیز در حفظ سلامتی و استحکام موها بسیار موثرند.
  5. استفاده از رنگ ها و مواد شیمیایی را متوقف کنید: رنگ کردن مو ها، صاف کردن یا فر کردن بیش از حد مو ها با سشوار و اتوی مو، باعث ضعیف شدن موها و ریزش آن ها می شود؛ بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد  این کارها را انجام ندهید.
  6. کوتاه کردن موها: اگر ریزش موی شدیدی دارید، بهتر است مو های تان را کوتاه کنید. این کار باعث می شود که مو هایتان پرتر و زیبا تر شود و اعتماد به نفس تان را بالا می برد.

پوست

در این قسمت مقاله نکات مفیدی در مورد مراقبت های پوستی آورده شده که هم به سلامتی شما و هم به سلامت کودک تان کمک می کند.

زیبایی پوست در بارداری

درمان آکنه: بهتر است روزانه دو بار پوست صورت تان با یک پاک کننده مناسب تمیز کنید و هر صبح و شب از مرطوب کننده های سبک و غیر روغنی استفاده کنید. حتی می توانید هفته ای یک بار از اسکراب های ملایم با دانه های ریز استفاده کنید.

تا حد امکان سعی کنید که از محصولات طبیعی و با ترکیبات ملایم مثل: اکالیپتوس و آلوئه ورا مصرف کنید.

درمان ملاسما و لک های پوستی: لک های صورت بعد از زایمان و با گذشت زمان کمرنگ تر شده و از بین می رود. ولی می توانید با رعایت چند نکته روند بهبود این لک ها را تسریع کنید. مثلا: بهتر است از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنید.

حتما بخوانید: علت ایجاد سلولیت در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

حتی اگر در خانه هستید، می توانید از ضد آفتاب های با SPF 15 درصد، استفاده کنید. اگر قرار است بیش از ده دقیقه به بیرون بروید، ضد آفتاب هایی با SPF 30 یا 50 درصد مصرف کنید. سعی کنید از ضد آفتاب های نرم کننده و مخصوص مصرف روزانه برای پوست های لک دار استفاده کنید.

درمان تیرگی و پف زیر چشم: نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در شبانه روز و داشتن خواب کافی به برطرف کردن این مشکل کمک زیادی می کند.

سعی کنید هر بار که کودک تان می خوابد، شما هم، هم زمان با او بخوابید. حتی اگر در حد یک چرت زدن کوتاه باشد، باز هم کمک زیادی به رفع خستگی تان می کند.

البته می توانید از کرم های مخصوص دور چشم نیز استفاده کنید. برای این که سریع تر به نتیجه برسید، بهتر است از محصولات معتبر استفاده کنید.

درمان کشیدگی و ترک های پوستی: کشیدگی و ترک های پوستی در دوران بارداری طبیعی است؛ زیرا شکم در حال بزرگ شدن است و این مسئله باعث کشش و ترک پوست بدن می شود.

بهتر است که از مرطوب کننده های روغنی، روغن زیتون یا پماد های ضد ترک پوستی استفاده کنید و آن را بر روی پوست شکم، سینه و سایر نقاط بدن تان بمالید.

همچنین شکم و سینه هایتان را مرتبا با روغن زیتون ماساژ دهید و پوست تان را مرطوب نگه دارید تا ترک های پوستی تان به حداقل برسد. در صورت ایجاد ترک های پوستی، از کرم یا پماد های ضد ترک استفاده کنید.

ورزش کردن: اگر کشیدگی و ترک های پوستی شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ اما با انجام پیاده روی های نسبتا سریع، حرکات ورزشی سبک و تمرینات یوگا می توانید تا حد زیادی از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.

همچنین علاوه بر ورزش، پیروی از رژیم غذایی مناسب و خوردن غذا های سالم به کمتر شدن این مشکل کمک زیادی می کند.

پنج نکته طلایی که به شما کمک می کند تا مادری فوق العاده باشید

مراقبت های پوستی بعد از زایمان بسیار مهم است؛ حتی اگر در دوران بارداری یا بعد از زایمان تان، پوست خوبی داشته باشید. با رعایت نکات زیر می توانید به راحتی از پوست تان مراقبت کنید:

  1. پاک سازی پوست: استفاده از پاک کننده های طبیعی و ملایم  (دو بار در روز) به پاک سازی و تمیز شدن پوست تان کمک می کند.
  2. مرطوب کننده: استفاده از کرم های مرطوب کننده (دو بار در روز) باعث نرم و مرطوب شدن پوست تان می شود. البته بهتر است که برای رفع تیرگی زیر چشم ها، از کرم های مخصوص دور چشم استفاده کنید.
  3. محافظت کردن از پوست صورت: با مصرف ضد آفتاب مناسب، از پوست تان در برابر نور آفتاب محافظت کنید. این کار به کمتر شدن جوش، آکنه و لک های پوستی نیز کمک می کند.
  4. لایه برداری: استفاده از اسکراب های ملایم با دانه های ریز (یک بار در هفته) به لایه برداری و جدا سازی سلول های مرده ی پوست، کمک می کند؛ در نتیجه منجر به شفاف شدن و کم رنگ شدن لک و آکنه ها می شود.
  5. مراقبت از مو: بهتر است که هفته ای دو یا سه بار، مو هایتان را با شامپوی ضد ریزش مو بشویید و تمیز کنید.
حتما بخوانید: مصرف آلپرازولام در بارداری چه خطراتی میتواند داشته باشد؟

فراموش نکنید که شاد بودن، آرامش و نداشتن استرس کلید اصلی حفظ سلامت و مراقبت از پوست و مو در بارداری هستند. از مادر بودن خودتان لذت ببرید و اجازه دهید که بدن تان به صورت طبیعی با شرایط وفق پیدا کند و بهبود یابد.

اگر هر گونه مشکل جدی در رابطه با پوست و موی تان داشتید، در قدم اول با پزشکتان مشورت کنید.