تا حالا مو درد شده اید؟ علت درد مو و پوست سر چیست؟ شاید این سوال خنده دار به نظر برسد ولی چنین چیزی واقعیت دارد. زمانی که می خواهید موهای خود را شانه کنید و یا از پشت جمع کنید، سرتان شروع به درد و تیر کشیدن می کند. این احساس درد از عصب هایی بوده که در زیر پوست سر قرار دارند و حالا نسبت به محرک های بیرونی حساس شده اند.

مو به تنهایی دردی ندارد اما وقتی که بر روی سر قرار دارد و حرکت می کند، ریشه موها که در داخل سر قرار دارند در زیر پوست دردی را ایجاد می نمایند. شما در هنگام درد معمولا احساس مورمور شدن و یا ترکیبی از سوزش و خارش را احساس خواهید نمود. با دکتر چک همراه باشید…

بیماری های که موجب درد مو و پوست سر می شوند

  • سردرد (این عارضه به تنهایی می تواند کاری کند که شما در ناحیه پوست سر دردی را احساس نمایید.)
  • بیماری پسوریازیس (در این بیماری ناحیه پوست سر، دچار پوسته ریزی خواهد شد و همین امر موجب می شود که فرد در ناحیه ریشه مو و پوست سر دردی را احساس نماید.)
  • شوره سر (اگر میزان شوره سر زیاد باشد، فرد احساس ناراحتی را در پوست سر تجربه خواهد نمود. برای درمان این عارضه می توانید از انواع شامپوهای ضد شوره و یا محلول های دست ساز که دکتر پوست تجویز می نماید و به طور موضعی تجویز می شود، استفاده کنید.)
  • اگزما، آکنه

درد پوست سر به علت برخی واکنش های آلرژیکی

واکنش های آلرژیکی به طور ناگهانی پدید می آیند و به نوعی امری حساسیت زا محسوب می شوند. به عبارتی دلیل دقیق آن مشخص نیست. در صورتی که به موهای خود دست می زنید و دچار سردرد می شوید، تا دو روز از شستن موها با شامپو و صابون خودداری نموده و صرفا با آب خنک موهای خود را بشویید تا این واکنش آلرژیکی برطرف گردد.

پوسته ریزی سر، یکی از علل ایجاد درد مو و درد پوست سر

در حال شانه کردن موهای خود هستید و ناگهان ذراتی خشک به رنگ سفید بر روی زمین می ریزند. ممکن است سرتان به طور طبیعی پوسته ریزی داشته باشد و یا بر اثر ابتلا به بیماری پسوریازیس به این عارضه دچار شده باشید.

برای حل این مشکل می توانید از شامپو ضد شوره استفاده کنید. اما در خصوص پوسته ریزی ناشی از بیماری پسوریازیس و اگزما باید به دستور پزشک عمل نمایید.

بالا بستن موها در مدت زمانی طولانی

یکی از عواملی که منجر به درد مو می شود، چند روز بستن موها با کش بوده و در صورتی که موهای فرد بسیار بلند و پرپشت باشد بیشتر اذیت خواهد شد.

بعد از سپری شدن دو روز و در حالی که موها را از کش بیرون می آوریدف حالت شکنندگی در موها ایجاد شده و فرد برای باز کردن موها دردی را در ناحیه پوست سر احساس می نماید. برای حل این مشکل بهتر است که هر روز موهای خود را شانه بزنید و با کش ببندید و در هنگام خواب نیز کش را از مو جدا کنید.

درمان شوره سر در طب سنتی

برای اینکه بتوانید موهای خود را درمان کنید در ابتدا باید توسط طب سنتی مزاج شما تشخیص داده شود. در صورتی که مزاجی بر مزاج دیگر غالب گردید باید آن را به حالت تعادل در بیاورید. به طور مثال غلبه سودا موجب ریزش مو و بد حالت شدن موها خواهد شد. بعد پاکسازی کلی بدن تجویز می شود.

اگر می خواهید خودتان در خانه شوره سر را درمان کنید، می توانید از حنا استفاده کنید. بدین صورت که از شب تا صبح سرتان را حنا بمالید و صبح بشویید. در صورتی که شوره سر زیاد است، پیشنهاد می کنیم که موهای خود را کوتاه کنید.

ترکیب کردن شامپو و سرکه سیب برای از بین بردن شوره موثر می باشد.

همچنین می توانید صابون زرد یا صابون مراغه را رنده کرده و سر را با آن بشویید.

از خوردن غذاهای سودا زا مثل نوشابه، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس پرهیز نمایید.

استرس را از خود دور کرده و آب کافی بنوشید.

استفاده از گل سر شور که در عطاری ها فروخته می شود، توصیه می گردد و برای درمان درد مو و درد پوست سر مفید است.