وقتی نوبت به درمان موهای آسیب دیده یا آبرسانی موها می رسد، هر کسی ماسک آبرسان مو ی مخصوص به خودش را دارد. اما بیایید با هم رو راست باشیم؛ قیمت بعضی از این ماسک ها بسیار گران است.

خوشبختانه می توانید ماسک مورد نظر خود را در خانه درست کنید. عملکرد ماسک های خانگی در نرم کردن و درمان موهای آسیب دیده بهتر است. معمولا رنگ کردن، استفاده بیش از حد از وسایل گرم کننده، آب نمک و حتی دکلره باعث خراب شدن موها می شود. علاوه بر این، این ماسک ها متناسب با نوع موهایتان هستند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی 12 ماسک آبرسان مو می پردازیم.

12 ماسک آبرسان مو

ماسک هایی که در این قسمت معرفی می کنیم، علاوه بر آبرسانی، موجب درخشندگی و نرم شدن موها هم می شوند.

1. آلوئورا یک ماسک آبرسان مو عالی

اسم این ماسک را باید یک ماسک همه کاره بگذاریم. اگر موهایی نازک یا ریزش مو دارید، موها آسیب دیده یا خشک شده است و شوره دارید و فرق سرتان خشک شده یا می خارد، بهترین گزینه استفاده از ماسک آلوئورا است.

آلوئورا سرشار از زینک بوده و رطوبت موها را تامین می کند. این گیاه حاوی ویتامین های A، C و E است و موجب تقویت موها می شود.

توصیه می کنیم سه تا چهار قاشق غذا خوری ژل آلوئورا با شش تا هشت قاشق چای خوری روغن نارگین و یک تا دو قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید.

این ترکیب را روی موهای خیس و فرق سر قرار دهید. موها را شانه زده تا این ترکیب به تمام قسمت ها برسد. حالا یک حوله دور موها بپیچید.

بعد از گذشته 30 دقیقه، موها و فرق سر را به خوبی آبکشی کنید.

2. شیر و عسل

عسل سرشار از کراتین است که باعث تقویت و درخشندگی موها می شود، رشد دوباره سلول ها را تحریک کرده و خواص ضد التهابی دارد.

شیر نیز سرشار از پروتئین ها، آمینواسیدها، ویتامین B12، آهن و زینک است؛ در نتیجه گزینه ای عالی برای آبرسانی مو است.

توصیه می کنیم یک پیمانه شیر را به یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کرده، خوب هم بزنید تا یک دست شود، داخل بطری اسپری ریخته و موها را اسپری کنید.

بعد از گذشت 10 تا 20 دقیقه نیز موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

3. ترکیب موز و روغن زیتون یک ماسک آبرسان مو عالی

موز باعث آبرسانی و افزایش رطوبت موها شده و آسیب دیدگی و خشکی آن ها را برطرف می کند. علاوه بر این، PH فرق سر را هم تنظیم می کند.

یک موز رسیده را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید. مواد را به هم زده تا ترکیب شوند.

حالا وقتی که می خواهید دوش بگیرید، این ماسک را روی مو و فرق سر بگذارید و بعد از ده تا 15 دقیقه آبکشی کنید.

4. آواکادو و روغن زیتون

ضعیف شدن ساختار کوتیکول باعث موخوره شده و در نتیجه موها آسیب می بینند. عمدتا استفاده از مواد شیمیایی قوی برای صاف و درخشان کردن موها و رادیکال های آزاد در محیط به مو آسیب می زنند.

از آن جایی که آواکادو سرشار از مواد معدنی است، فاصله میان کوتیکول ها را پر کرده و به لطف داشتن پروتئین نیز موها را نرم و درخشان می کند.

روغن زیتون نیز باعث آبرسانی و دو چندان کردن درخشندگی موها می شود.

نصف آواکادو را با نصف پیمانه روغن زیتون ترکیب کنید. خوب به هم زده تا مخلوط شوند، سپس فقط نوک موها را به این ترکیب آغشته کنید.

بهتر است این ترکیب برای مدت نیم ساعت روی موها باقی بماند و سپس موها را آبکشی کنید.

5. زرده تخم مرغ برای ساختن ماسک آبرسان مو

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین های لازم برای تقویت مو است. ویتامین A و E، بیوتین و فولات موجود در زرده تخم مرغ باعث افزایش رشد و سلامت موها می شود.

برای استفاده از ماسک زرده تخم مرغ، باید موها تمیز و خشک باشند. زرده تخم مرغ را با انگشت روی موها و به ویژه فرق سر بزنید.

بگذارید یک ساعت روی مو بماند و سپس با آب سر آبکشی کنید (حواس تان باشد که حتما باید با آب سرد آبکشی کنید).

6. ماست

لاکتیک اسید موجود در ماست باعث آبرسانی و تقویت مو می شود. سلول های مرده پوست که در فولیکول های مو انباشته می شوند، با استفاده از ماست از بین می روند.

اگر کمی روغن نارگیل به ماست اضافه کنید، ریزش مو را برطرف می کند. مقدار کمی عسل به ماست اضافه کرده تا به یک آبرسان قوی تبدیل شود. یک مقدار آواکادو به ماست اضافه کرده تا باعث تقویت و درخشندگی موها شود.

هر کدام از این ترکیب ها که را انتخاب کردید، بگذارید ده دقیقه روی مو باقی بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

7. سرکه سیب

سرکه سیب برای تمام موها خاصیت دارد؛ اگر موهایتان وز است، سرکه سیب دقیقا مخصوص خودتان است زیرا وز بودن موها را برطرف می شود.

سرکه سیب باعث درخشندگی و آبرسانی مو شده، فولیکوها را از شر شوره خلاص کرده و ریزش مو را کم می کند.

اگر جنس موهایتان خشک است، نباید در مصرف سرکه سیب زیاده روی کنید زیرا مقدار زیاد آن باعث خشکی بیشتر مو می شود.

یک فنجان سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید. ترکیب را داخل بطری اسپری دار ریخته و استفاده کنید.

بعد از گذشته ده دقیقه، موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

8. شکر قهوه ای و روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث رطوبت موها شده و در نتیجه مانع از آسیب دیدگی آن ها می شود. این روغن فضای میان سلول های کوتیکول را پر کرده و مانع از ورود شامپوهای شیمیایی به فولیکول مو می شود.

ترکیب شکر قهوه ای و روغن نارگیل علاوه بر این که باعث آبرسانی و درخشندگی موها می شود، خشکی و خارش فرق سر را هم درمان می کند.

گرانول های موجود در شکر قهوه ای باعث سم زدایی فرق سر شده اما به پوست آسیب نمی زند، شوره و خارش سر را هم کم تر می کند.

دو قاشق غذا خوری شکر قهوه ای را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. بعد از شامپو زدن، این ترکیب را روی مو و به ویژه فرق سر قرار دهید. بعد از چند دقیقه موها را آبکشی کنید.

9. روغن زیتون و روغن نارگیل برای ساختن ماسک آبرسان مو

ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل باعث آبرسانی و درخشندگی موها می شود. اگر موهایی خشک دارید، فقط کافی است نوک موها را به روغن زیتون آغشته کرده تا موها را نرم کند.

توصیه می کنیم یک چهارم پیمانه روغن زیتون را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل گرم کرده ترکیب کنید. گرمای روغن باعث باز کردن کوتیکول های مو و افزایش نفوذ آن می شود.

بعد از 10 دقیقه، موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

10. لیمو و تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین های لازم برای تقویت و آبرسانی مو است. لیمو نیز PH فرق سر را تنظیم کرده، رشد موها را بیشتر کرده و باعث کاهش ریزش مو و درخشندگی آن ها می شود.

یک لیمو را فشار داده، آبلیمو را با تخم مرغ ترکیب کرده و بر روی موها تمیز و خشک و قسمت فرق سر قرار دهید. بعد از یک ساعت موها را آبکشی کنید.

11. دارچین

یکی دیگر از ماسک های آبرسان مو، ماسک دارچین است. آن هایی که موهایی ضعیف و شکننده دارند، این ماسک دقیقا مخصوص خودشان است زیرا دارچین یک ماده محرک بوده و جریان خون در فرق سر را بیشتر می کند. وقتی جریان خون به این قسمت بیشتر می شود، سرعت رشد موها بیشتر می شود.

برای تهیه این ماسک شگفت انگیز، یک قاشق چای خوری دارچین را با سه قاشق غذاخوری ماسک مخلوط کنید. این ترکیب به درمان مو و فرق سر کمک می کند.

اضافه کردن ماسک به دارچین باعث افزایش غلظت این ترکیب می شود و به لطف ماست، فرق سر تمیز شده و پروتئین اضافه شده باعث افزایش آبرسانی به موها می شود.

این ترکیب را با انگشت روی سر قرار داده و از قسمت فرق سر تا نوک موها ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب برای مدت 10 دقیقه باقی مانده و سپس موها را آبکشی کنید.

12. چای سبز

طبق گفته پزشکان، برگ های چای سبز حکم نوعی آنتی اکسیدان برای مو و فرق سر را دارد و مانع از برخورد امواج آزاد که استرس زا هستند به سر می شود. چای سبز سرعت ریزش مو در چرخه طبیعی مو را کاهش می دهد.

برای برخورداری از خواص چای سبز باید برگ های چای سبز را بگذارید تا چند دقیقه دم بکشد. صبر کنید تا محلول خنک شود. حالا چند قطره عسل را به این محلول اضافه کرده تا باعث آبرسانی و درخشندگی موها شود.

بهتر است این محلول را در یک بطری اسپری ریخته و آن را به مو و فرق سر اسپری کنید. از فرق سر تا انتهای مو را ماساژ دهید. صبر کنید ده دقیقه روی مو بماند و سپس آبکشی کنید.

اگر شوره سر دارید یا فرق سرتان چرب است، از تاثیرات ماسک موی چای سبز شگفت زده می شوید.