دغدغه خیلی از خانم ها در دوران بارداری، زیبایی ظاهریشان است. ترشح بعضی از هورمون های خاص، ورم بینی و صورت در دوران بارداری باعث شده است که بعضی از خانم های باردار برای زیبایی ظاهری خود، به رنگ موهای شیمیایی روی بیاورند. به نظر می رسد رنگ کردن مو در بارداری و استفاده از مواد شیمایی برای مادر و جنین ضرر داشته باشد.

تعداد خانم هایی که در دوران بارداری شان موهای خود را رنگ می کنند زیاد است؛ چه هایلایت کمی روی موهایشان انجام دهند و چه به طور کلی موهایشان را رنگ کنند.

خوشبختانه به واسطه پیشرفت هایی که در صنعت زیبایی صورت گرفته است، خانم های باردار می توانند در این دوران راحت تر و ایمن تر ظاهر خود را تغییر دهند. به خواندن این مقاله از دکتر چک ادامه دهید تا بایدها و نبایدها در خصوص رنگ کردن مو در دوران بارداری را بدانید…

رنگ کردن مو در بارداری

ارتباط خطرناکی که میان بارداری و رنگ کردن موها وجود دارد، از استعمال خود رنگ سرچشمه می گیرد. رنگ کردن کامل موها باعث تماس رنگ مو با پوست می شود که ممکن است خطرناک باشد؛ مخصوصا در سه ماهه اول بارداری.

با وجود این، بیشتر مطالعاتی که صورت گرفته، نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائم و موقت، خیلی سمی نیستند و استفاده از آن ها بی خطر است. مقدار کم رنگ مویی که جذب فرق سر می شود، معمولا در پوست باقی می ماند و به جنین آسیبی وارد نمی کند.

اگر باردار هستید، رنگ کردن موها تنها مسئله نگران کننده نیست. رنگ موها تنها یکی از متعدد مواد شیمیایی مورد استفاده برای موهاست و هر کدام از این مواد بر بارداری تاثیر دارند.

فر کردن، یا موج دار کردن موقت موها با استفاده از دو محلول کاملا متفاوت روی موها انجام می شود. اولین محلول، مخصوص فر کردن است که سفتی و فرم دلخواه را به موها می دهد و دومین محلول، نوعی خنثی کننده است که باعث از بین رفتن حالت فری مو می شود.

رنگ كردن مو در سه ماهه سوم بارداري

برای از بین بردن رنگ یا سفید کردن موها باید از هیدروژن پراکسید و ترکیب آن با انواع رنگ های دیگر استفاده کرد. علاوه بر این، از مواد صاف کننده برای صاف کردن موهای فر استفاده می شود. این مواد از محلول های آب قلیایی (سدیم هیدروکسید) یا غیر قلیایی (پتاسیم، لیتیم یا گوانیدین هیدروکسید) تهیه می شوند.

این روش برای بهبود و ترمیم وضعیت موست؛ اما ممکن است که خطر ورود مواد شیمیایی به رگ های خونی و جفت را زیاد کند. اگر مرتب موهای تان را دکلره یا صاف می کنید، قبل از اینکه از این مواد شیمیایی در دوران بارداری خود استفاده کنید، با پزشک بیماری های زنان و زایمان مشورت کنید.

ممکن است که ساختار موها در دوران بارداری تغییر کند و اثر بخشی مواد شیمیایی را برای دست یابی به نتیجه دلخواه، از بین ببرد.

حتما بخوانید: مصرف الکل در بارداری تا چه اندازه خطرناک است؟

بعضی از خانم ها در این دوران موهایشان درخشان تر، ضخیم تر و رشد آن ها بیشتر می شود (به دلیل فولیک اسیدی اضافه ای که دریافت می کنند)؛ اما تجربه بعضی دیگر از خانم های باردار متفاوت است.

در صورتی که در این دوران ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نکنید، موهای تان خشک، شکننده و آسیب پذیر می شود. رنگ کردن مو یا اضافه کردن مواد شیمیایی به مو، باعث آسیب دیدگی آن می شود. حتی ممکن است که موها هم به خوبی رنگ نگیرند.

شاید بخواهید قبل از اعمال هر تغییری بر روی موهایتان، اول با پزشک مشورت کنید. البته روش های متعدد آرایشی هم وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها، تماس با مواد شیمیایی را در این دوران به حداقل برسانید.

با انجام این کارها می توانید تماس با مواد شیمیایی رنگ مو در دوران بارداری را کم کنید.

مواردی که در هنگام بارداری نباید انجام دهید یا در هنگام رنگ کردن موها باید به آن توجه کنید، تقریبا مشابه با هر زمان دیگری است.

مطمئن شوید در محیطی که موهای خود را رنگ می کنید، سیستم تهویه مناسب وجود داشته باشد تا خطر استنشاق مواد شیمیایی را کم کند. نگذارید که رنگ مو بیشتر از زمان مورد نظر روی موهایتان بماند. دستکش را فراموش نکنید و  کاملا موهایتان را بشویید.

برای کاهش هر گونه عکس العمل به رنگ مو که ممکن است به شما و جنین تان آسیب بزند، اول رنگ مو را روی یک قسمت از موها امتحان کنید؛ حتی اگر همیشه از همین برند یا رنگ استفاده می کردید، باز هم امتحان کردن را فراموش نکنید. گاهی اوقات تغییرات هورمونی ممکن است بر میزان حساسیت بدن به مواد شیمیایی خاص واکنش نشان دهد. می توانید تا سه ماهه دوم بارداری تان صبر کنید و بعد موهایتان  را رنگ کنید. مشورت کردن با پزشک را فراموش نکنید!

در این مدت اصلا نباید ابرو خود را رنگ کنید. حتی افرادی هم که در رنگ کردن ماهر هستند؛ هیچ وقت نباید این کار را انجام دهند و انجام آن در خانه اصلا خوب نیست؛ زیرا باعث التهاب قسمت چشم می شود، خطر ابتلا به عفونت را زیاد می کند و ممکن است منجر به کوری شود.

به جای این که کل موهایتان را رنگ کنید، می توانید روش هایلایت را انتخاب کنید. در این روش تارهای مو با رنگ پوشیده شده اند و فرق سر هم با رنگ تماس ندارد.

می توانید از هایلایت های پراکنده یا رنگ های تیره روی رنگ مو فعلی تان استفاده کنید تا ساقه و انتهای مویتان رنگ متفاوتی داشته باشد. رنگ آمبر هم گزینه مناسبی است: در رنگ آمبر نیمه پایینی مو، یک رنگ روشن تر زده می شود؛ به این صورت که بالا مو رنگ طبیعی مو و پایین مو هم روشن تر می شود.

رنگ كردن مو در هفته اول بارداري

رنگ های طبیعی، مثل: حنا، گزینه دیگری هستند که برای داشتن رنگ مویی مناسب می توان از آن استفاده کرد. اگر دوست دارید که رنگ موهایتان قرمز شود، حنا انتخاب خوبی است. هنگام خریدن حنا برچسب روی کالا را مطالعه کنید؛ زیرا در بعضی از انواع این محصول، مواد شیمیایی افزوده شده است.

قبل از زدن حنا، روی پوست خود آن را امتحان کنید؛ اگر یک لکه تیره رنگ مشاهده کردید، به معنای وجود مواد شیمیایی افزوده است؛ بنابراین نباید از این محصول استفاده کنید!

حتما بخوانید: آیا مصرف سودوافدرین در بارداری بی خطر است؟

علاوه بر این، اگر جنین تان مشکل G6DP، کم خونی، یرقان، یا هر گونه اختلال خونی یا مربوط به سیستم ایمنی بدن دارند، نباید از حنا استفاده کنید!

آیا در هنگام شیردهی می توان موها را رنگ کرد؟

زمانی که به کودک خود شیر می دهید، مسئله رنگ کردن موها کاملا متفاوت می شود. شیر پستان حاوی مواد شیمیایی یکسان با مواد شیمیایی رگ های خونی است که شامل مواد غذایی است که وارد بدن تان می شود؛ به همین دلیل پزشکان مصرف مشروبات الکلی یا خوردن غذاهای ادویه دار را در این دوران منع می کنند.

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، جذب رگ های خونی می شود که حتی کوچک ترین شباهتی هم با مواد موجود در شیر پستان ندارد؛ بنابراین احتمال ورود این مواد به شیر مادر و به خطر انداختن جنین وجود دارد.

اگر تصمیم گرفتید که در دوران شیردهی، موهای خود را رنگ یا ترمیم کنید، مشابه دوران بارداری عمل کنید: دستور العمل ها را اجرا کنید، در اتاقی با تهویه مناسب موهایتان را رنگ کنید و مقداری از رنگ را روی پوست بگذارید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

خلاصه مطلب

بارداری و رنگ کردن موها دو مسئله مجزا نیستند. کافی است اندکی تحقیق کنید تا با رنگ و سبک های جدید آشنا شوید. قبل از اینکه رنگ یا هر گونه ماده شیمیایی را روی موها قرار دهید، ابتدا فهرست مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و در فرآیند انجام آن، با پزشکتان مشورت کنید.

حتما بخوانید: آیا به پشت خوابیدن در بارداری خطرناک است؟

اگر هنوز هم نگران هستید می توانید تا سه ماهه دوم یا سوم بارداری صبر کنید و سپس موهایتان را رنگ کنید.

تهیه شده توسط وب سایت دکترچک