علت رویش مو در ناحیه تناسلی زنان کاملا طبیعی بوده و برای زنان می تواند جنبه محافظتی را ایفا نماید. به عبارتی در فصول سرد سال یا زمستان می تواند شما را از سرما حفظ نماید.

ولی این موارد گفته شده نمی تواند به تنهایی علت رشد مو در ناحیه تناسلی زنان را توجیه کند. این که چرا در ناحیه تناسلی مو رشد می کند، دلایل علمی دارد.

بسیاری از پزشکان معتقدند که موهای ناحیه تناسلی زنان باید حتما تراشیده شود. زیرا زمینه رشد انواع میکروب ها را فراهم نموده و این میکروب ها وارد واژن می شوند و در دراز مدت دچار بیماری های شرمگاهی خواهید شد.

از موهای ناحیه تناسلی زنان به موهای زائد نیز یاد می شود. جنس موهای ناحیه تناسلی کاملا ضخیم بوده و ممکن است شما احساس ناخوشایندی داشته باشید. در ادامه با وب سایت دکتر چک همراه باشید…

هدف از رویش مو در ناحیه تناسلی زنان چیست؟

رشد مو در ناحیه شرمگاهی زنان هدفمند است. به عبارتی اصطکاک را در طول رابطه جنسی کاهش می دهد و از انتقال برخی باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا جلوگیری می نماید.

تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی سخت تر از تماس موهای دو اندام جنسی به یکدیگر است. به عبارتی، موها باعث می شوند تا اصطکاک کاهش پیدا کند و میزان تحریک پذیری در حین رابطه جنسی بیشتر شود.

گرم نگه داشتن اندام جنسی به واسطه رشد موها در این ناحیه موجب می شود تا اندام های جنسی نقش مهمی را در تحریک ایفا نمایند.

آیا رویش مو در ناحیه تناسلی زنان می تواند، جلوی عفونت را بگیرد؟

به همان نسبت که موهای داخل بینی و گوش نقش محافظتی را برای این دو ارگان مهیا می سازند، موی ناحیه تناسلی می تواند برخی کثیفی ها و آلودگی ها و همچنین میکروب ها را به دام بیندازد.

در طب سنتی از نوره برای رفع موهای ناحیه تناسلی بسیار یاد شده است. زیرا این ماده می تواند علاوه بر رفع موهای زائد، میکروب ها و آلودگی ها را به طور کامل پاک کند.

فولیکول های مو در این ناحیه ماده ای به نام سبوم را تولید می کنند و این روغن تولید شده از تکثر باکتری ها جلوگیری می کند.

موهای ناحیه تناسلی زنان در برابر چه عفونت هایی نقش محافظتی دارد؟

  • سلولیت
  • عفونت های مقاربتی
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • عفونت های ناحیه واژن
  • عفونت های قارچی.

آیا رشد مو در این ناحیه دلایل دیگری نیز دارد؟

با توجه به این که در هنگام آغاز شدن دوران بلوغ، موهای ناحیه تناسلی در خانم ها شروع به رشد می کند، این عامل نشانه بلوغ جنسی بوده و توانایی فرد برای تولید مثل را نشان می دهد.

فرومون عاملی برای تحریک جنسی محسوب گردیده و از غدد عرق آپوکرین ترشح می شود. ناحیه شرمگاهی دارای تعداد زیادی از این غدد بوده و موهای اطراف واژن و خود آن می توانند این فرومون ها را به دام بیندازند.

آیا رویش مو در ناحیه تناسلی زنان را می توان به عنوان رشد موی زائد تلقی کرد؟

خیر. رشد موی معمولی با موی زائد تفاوت های زیادی دارد و نباید این دو مورد را یکی دانست.

علل رشد موی زائد در بدن زنان بر اثر عواملی مختلفی رخ داده و برای روشن شدن دقیق وضعیت شما باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان یا متخصص غدد معاینه شوید.

پرمویی یا هیرسوتیسم عارضه‌ای است که بیشتر در خانم‌ها رخ داده و مو‌های ضخیمی در ناحیه چانه، پشت لب، صورت، نواحی اطراف سینه و پشت رشد می‌کند. طبیعتا این مو‌ها خوشایند نبوده و بسیاری از خانم‌ها به درمان‌های سنتی و غیر سنتی برای خلاصی از این مو‌ها روی می‌آورند.

بررسی علل دقیق رشد مو‌های زائد در بدن زنان

وقتی که هورمون تستوسترون بیش از حد در بدن خانم‌ها شروع به ترشح کند، تعادل رشد مو‌ها به هم خورده و پرمویی ایجاد می‌شود. تستسترون یک نوع هورمون مردانه است که به میزان متعادلی در بدن خانم‌ها ترشح می‌شود. اگر شدت و میزان این هورمون در بدن بالاتر رود، پرمویی یا هیرسوتیسم و به تعبیر عامیانه رشد مو‌های زائد در بدن زنان رخ خواهد داد.

البته باید گفت که پرمویی به دلیل بالا بودن هورمون تستسترون نبوده و دلایل دیگری نیز موجب رشد مو‌های زائد در بدن زنان می‌شود.

عوامل ایجاد‌کننده مو‌های زائد در بدن زنان

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • سندروم کوشینگ
  • اختلال ژنتیکی هیپرپلازی مادرزادی آدرنال
  • تومور‌ها
  • مصرف برخی دارو‌ها.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

عارضه‌ای بوده که در دوران بلوغ آغاز می‌شود و تعادل هورمون‌های جنسی را بر هم می‌زند. این بیماری یکی از علل رشد مو‌های زائد در بدن زنان بوده و عادت ماهیانه نامنظم، چاقی، ناباروری و رشد کیست‌های تخمدانی را نیز با خود به همراه دارد. می تواند رشد موها در ناحیه تناسلی زنان بسیار بیشتر از حالت نرمال باشد.

 سندروم کوشینگ

به علت ترشح میزان بالایی از هورمون‌های کورتیزول رخ داده و در حقیقت غدد فوق کلیوی این هورمون را تولید می‌کنند. اما سؤال اینجاست که چرا این غدد باید این هورمون را تولید کنند؟ مصرف دارویی به نام پردنیزون در طولانی مدت موجب می‌شود تا بدن کورتیزول را تولید کند و عارضه پرمویی یا رشد مو‌های زائد در بدن زنان رخ دهد.

اختلال ژنتیکی هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

تولید غیر طبیعی هورمون‌های غیر استروئیدی همچون، کورتیزول و آندروژن توسط غدد فوق کلیوی منجر به هیرسوتیسم می‌شود.

تومور‌ها و دارو‌ها

تومور‌هایی که در تخمدان یا غدد فوق کلیوی آندروژن را تولید می‌کنند و همچنین مصرف برخی دارو‌ها همچون: ماینوکسیدیل، دانازول، دهیدرواپی آندروسترون که برای هورمون درمانی به کار ‌می‌روند، می‌توانند از علل رشد مو‌های زائد در بدن زنان باشند.

چه زمانی رشد مو‌های زائد می تواند نشانه خطر باشد؟

اگر در خانواده و بستگان درجه یک فرد، اشخاصی به این عارضه مبتلا باشند قطعاً خود شخص نیز به این عارضه دچار خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت که عوامل وراثت در این زمینه دخیل هستند.

زنان با نژاد آسیایی و مدیترانه‌ای بیشتر از زنان اروپایی به این مشکل دچار می‌شوند. این مورد یک بررسی کلی بوده و دلیل خاصی برای آن ذکر نگردیده است.

عارضه چاقی در افراد نیز می‌تواند باعث تولید هورمون آندروژن شود و رشد مو‌های زائد را افزایش می‌دهد. این مورد یک از دلایل هیرسوتیسم است که ممکن است خطر آفرین باشد.

روش‌های از بین بردن مو‌های زائد در زنان

  • رایج‌ترین راهکار برای خلاصی از مو‌ها لیزر درمانی بوده که باید تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو دوره‌های درمانی طی گردد.
  • دارودرمانی و هورمون درمانی نیز برای برخی افراد تحت نظر پزشک تجویز می‌گردد.
  • ناحیه شرمگاهی را می توان با لیزر و یا الکترولیز به طور کامل از بین برد. روش های خانگی همچون: گرم کردن موم یا اصلاح با وکس و ژیلت و استفاده از اپیلیدی در خانم ها بسیار رایج است.

در طب سنتی توصیه شده است که موهای زائد ناحیه بیکینی و یا شرمگاهی را می توان با نوره زرنیخ دار یا معمولی و انواع  پودرهای موبر اصلاح نمود