حتما می دانید که مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان سینه را زیاد می کند؛ اما محققان به تازگی متوجه شده اند که خوردن این مشروبات در ابتلا به بسیاری دیگر از سرطان ها نقش دارد. سوال اصلی این است که چه میزان مصرف مشروبات الکلی زیاد تلقی می شود؟ در این مقاله از دکتر چک به بررسی جواب این سوال می پردازیم.

مصرف مشروبات الکلی خطر بروز انواع مختلف سرطان را بیشتر می کند. آخرین هشدار در این باره از سوی انجمن غده شناسی بالینی آمریکا (ASCO) که از برترین متخصصین در حوزه سرطان تشکیل شده، منتشر شده است.

تحقیقات در مورد مصرف الکل و سرطان چه می گویند؟

در ماه نوامبر سال 2017، این موسسه بیانیه ای را منتشر کرد که در آن به جزئیات مصرف مشروبات الکلی و خطرات ابتلا به سرطان پرداخته شده بود. در گفتمان این موسسه، یک مقاله مربوط به بررسی این مسئله که در سال 2017 بر روی 4.016 آمریکایی تحقیقات انجام شده بود هم وجود داشت.

تحقیقاتی که بر روی آمریکایی ها انجام شده بود، نشان می داد که از هر سه نفر، یک نفر به خوبی از تاثیر بدی که مشروبات در ابتلا به سرطان ایجاد می کنند، آگاه هستند و به این نکته اشاره می کرد که افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف نمی کنند، خطر ابتلا به سرطان های گلو، سرطان حنجره، مری، پستان، کبد و سرطان روده بزرگ آن ها را بیشتر تهدید می کند.

هر چقدر که بیشتر و برای مدت زمان طولانی تری مشروبات الکلی را مصرف کنید، خطر ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان های سر و گردن، در شما بیشتر خواهد بود.

آمار ها درباره مصرف مشروب و ابتلا به سرطان چه می گویند؟

براساس گفته های ASCO، در سال 2012 مشروبات الکلی مسئول 5.5 درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان و 5.8 درصد از تمام مرگ و میرهای سراسر دنیا بوده است.

در ایالات متحده آمریکا، تخمین زده شده است که 3.5 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از سرطان به مصرف مشروبات الکلی مربوط می شود. اگر نگاهی به این ارقام بیندازید، متوجه خواهید شد که 96.5 درصد از موارد مرگ و میر به مصرف زیاد مشروبات الکلی ارتباط دارند و این را نشان می دهد که مصرف مقدار کم از این نوشیدنی خطر ناچیزی دارد.

فقط خوردن یک لیوان مشروبات در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در خانم ها را زیاد کند. ASCO داده ای را منتشر کرده که نشان داده است، خوردن روزانه شراب یا آبجو که حاوی حدود 10 گرم الکل است، خطر ابتلا به سرطان پستان را پیش از یائسگی تا 5 درصد و سرطان پستان را بعد از یائسگی تا 9 درصد بیشتر می کند.

بهتر است که به این اعداد و ارقام هم توجه کنید: وقتی که ابتلا به سرطان پستان در خانم های بین 40 سال تنها 1.45 درصد در طول 10 سال آینده است، عملا 5 درصد عدد زیادی نیست. این اعداد و ارقام برای یک خانم که 69 سال دارد تا بیش از 10 سال است. پنج درصد افزایش مصرف الکل ارتباط مستقیمی با بیشتر شدن 1.52 درصدی خطر ابتلا به سرطان در خانم ها دارد.

پس نتیجه می گیریم که مصرف زیاد مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان را از 1.45 درصد به 2.33 درصد افزایش می دهد.

 

منبع