ممکن است مصرف الکل در بارداری یا قبل از این که متوجه بارداری خود شوید، خطرناک باشد. شاید از چندین ماه قبل به امید این که باردار شوید، دیگر داروهای کنترل بارداری مصرف نکرده اید؛ اما بارداری بسیار زودتر از زمان مورد انتظارتان اتفاق افتاده است. الکل را کنار گذاشته اید تا شانس بارداری تان بیشتر شود؛ اما همه جای خانه شیشه های مشروب دیده می شود!

یا شاید اصلا قصد بارداری نداشته اید؛ اما با عقب افتادن یک دوره عادت ماهانه تان، علائم بارداری شما را غافلگیر کرده است.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا از عوارض جانبی مصرف مشروبات الکلی قبل از بارداری مطلع شوید؛ و مهم تر از همه اینکه مطمئن شوید با چه کارهایی می توانید سلامت خود و فرزندتان را تضمین کنید.

راهنمای رسمی مصرف مشروبات الکلی- حتی در اوایل بارداری

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به خانم هایی که قصد باردار شدن دارند یا احتمالا در آینده باردار می شوند، توصیه می کند که مشروبات الکلی مصرف نکنند.

در واقع علت اصلی آن، به دلیل آسیبی که به بدن وارد می شود، نیست (البته مصرف الکل قبل از بارداری بر توانایی بارداری تاثیر می گذارد)؛ بلکه علت آن هنوز ثابت نشده که آیا مصرف الکل در هر زمانی از بارداری بی خطر است یا خیر.

حتما بخوانید: با 10 تفاوت بارداری اول و دوم و علائم آنها آشنا شوید!

از آن جایی که ممکن است بدون اینکه متوجه بارداری تان شوید، CDC احتمال می دهد که شاید حتی قبل از اینکه عادت ماهانه نشوید، هم در هفته 3 یا 4 بارداری خود باشید؛ چون بیشتر خانم ها تا هفته 4 تا 6، از بارداری خود خبر ندارند.

در این مطالعات چه چیزی مشخص می شود؟

نتایج به دست آمده از مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری قابل اعتماد نیستند؛ زیرا مجبور کردن زنان باردار به انجام کاری (مصرف مشروبات الکلی) که به آن ها ضرر می رساند، غیر قانونی است.

کاری که ما انجام داده ایم: مطالعه بر روی افرادی که خودشان در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف کرده اند و تحقیق روی موش هاست.

همین طور به واسطه پشتوانه علمی کافی در این زمینه که مغز و سیستم عصبی مرکزی از هفته سوم بارداری رشد می کند، درک ما برای پذیرفتن این ادعا بیشتر شده است.

در تحقیقاتی که بر روی موش ها در سال 2015 انجام شد، محققان در روز هشتم بارداری موش های ماده، که معادل اوایل هفته چهارم بارداری انسان است، به آن ها الکل دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که زاد و ولد موش ها با توجه به ساختار مغزی شان تغییر کرده است.

از نتایج اینطور برداشت می شود که تماس زود هنگام با الکل، می تواند فرآیندهای شیمیایی DNA را تغییر دهد. در نتیجه، مصرف مشروبات الکلی توسط مادر در اوایل بارداری، باعث تغییر در سلول های پایه ای رویانی می شود که در آینده بر بافت بزرگسالی فرد اثر می گذارد.

البته باید بگوییم که موش ها مانند انسان ها نیستند. هیچ راهی وجود ندارد که تاثیرات الکل بر انسان را مشخص کند و باید مطالعات بیشتری برای پذیرفتن این ادعا انجام شود.

از طرف دیگر، در سال 2013 نتیجه مطالعات منتشر شد که در آن شرایط 5.628 خانم باردار که در اوایل بارداری خود مشروبات الکلی مصرف کرده بودند را بررسی کرده بود. (منظور از اوایل بارداری در اینجا، تا هفته 15 است).

عوارض مصرف الکل در بارداری

عواقب رایج مصرف مشروبات الکلی در بارداری عبارت است از:

  • تولد کودک با وزن کم؛
  • فشار خون بالای مادر؛
  • پره اکلامپسی؛
  • کم تر از سن مناسب بارداری؛
  • زایمان زود هنگام.

محققان هیچ ارتباطی میان مصرف الکل در اوایل بارداری و احتمال بیشتر شدن این مشکلات پیدا نکردند و بعضی از محققان مصرف الکل را بی اثر می دانند؛ اما این مطالعه تنها بر نتایج کوتاه مدت متمرکز شده، نه بر اختلال های سندرم الکل (FASDs).

عوارض مصرف الکل در بارداری

این تحقیقات دو نتیجه دارد: اول، احتمال تغییرات خطرناک بر DNA و دوم تاثیر نداشتن بر بیماری؛ البته بیشتر این مطالعات در میانه قرار می گیرند.

به طور مثال: در مطالعات سال 2014 بر 1.303 زن باردار انگلیسی و مصرف الکل در قبل از بارداری و در طول سه ماهه سوم بارداری انجام شد. مطالعات نشان داده که مصرف مشروبات الکلی، هر چند کمتر از 2 بار در هفته، در سه ماهه اول بارداری، خطر بروز مشکلاتی، مثل: تولد نوزاد با وزن کم و زایمان زود هنگام را بیشتر می کند.

مطالعاتی که در سال 2013 به چاپ رسیده، نشان داده است که حتی مصرف اندک مشروبات الکلی در هفته های اول، خطر سقط غیر عمدی جنین را بیشتر می کند؛ و هر چه بیشتر الکل مصرف کنید، خطرات ناشی از آن هم افزایش می یابد.

حتما بخوانید: آیا مصرف سودوافدرین در بارداری بی خطر است؟

با توجه به این اطلاعات می توان گفت که مصرف بسیار کم مشروبات الکلی در هفته های اول بارداری، همیشه مشکل ساز نیستند؛ اما غیر ممکن هم نیست!  

بسیاری از مردم مفهوم «مصرف کم» را غلط برداشت می کنند؛ بنابراین بهترین و امن ترین راه، توجه به راهنمایی های سازمان های بهداشت است.

عوارض جانبی احتمالی مصرف مشروبات الکلی در هفته 3 تا 4 بارداری

نگرانی های زیادی راجع به مصرف مشروبات الکلی در اوایل دوران بارداری وجود دارد: سقط غیر عمدی جنین و اختلال های کشنده سندرم الکل.

یک حقیقت عجیب وجود دارد که سقط جنین غیر عمدی، معمول شده است. بیشترین خطر سقط در سه ماهه اول بارداری است و به دلیل مسائلی که خارج از کنترل شما هستند رخ می دهند؛ مانند: اختلالات کروموزومی.

منابع و مطالعات مطمئن زیادی وجود دارند که گفته اند‌: مصرف الکل در سه ماهه اول بارداری خطر سقط غیر عمدی جنین را زیاد می کند و علت آن هم کاملا نامشخص است.

یک خطر بزرگ دیگر، اختلالات سندرم الکل است که علائم آن شامل موارد زیر می شود:

  • زایمان زود هنگام؛
  • تولد کودک با وزن کم؛
  • مشکلات عصب شناختی؛
  • مشکلات رفتاری که بعدها در دوران کودکی خود را نشان می دهند؛
  • مشکلات غیر عادی در چهره، مانند: باریک بودن لب بالا، چشم هایی کوچک، عدم وجود انحنا عمومی میان بینی و لب ها؛
  • مشکلات شناختی.

اگر در هفته 3 تا 4 بارداری هستید و مشروبات الکلی مصرف کرده اید، چه کاری باید انجام دهید؟

این نکته را به یاد داشته باشید: در رحم انسان رشد به یک باره اتفاق نمی افتد، بلکه در طی دوره 40 هفته ای رخ می دهد و عوامل بسیاری در آن نقش دارند.

با وجود این که در هر زمانی از بارداری، نباید مشروبات الکلی مصرف شود، پزشک متخصص زایمان و متخصص بیماری های زنان کالج رویال گفته است که بعید است که مصرف اندک الکل قبل از مطلع شدن از بارداری، آسیب زننده باشد.

پس باید به محض این که از بارداری خود آگاه شدید، مصرف الکل را ترک کنید؛ زیرا مغز جنین تان هنوز رشد نکرده است.

برای رشد مغز جنین تان کارهای زیر را انجام دهید:

  • ویتامین های روزانه تان را مصرف کنید.
  • مواد غذایی سالم بخورید.
  • گوشت نپخته و ماهی با جیوه زیاد را مصرف نکنید.
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

با انجام این کارها به بهبود سلامت فرزند خود کمک می کنید.

حتما بخوانید: 13 غذای مفید و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

زمانی که با پزشکتان صحبت می کنید، به او بگویید که قبلا الکل مصرف می کردید.

اگر نمی توانید به راحتی با پزشک فعلی تان صحبت کنید، پزشکتان را عوض کنید؛ بسیار مهم است که بتوانید در این دوران با صداقت کامل با پزشکتان صحبت کنید.