سودوافدرین با نام تجاری «سودافد» مسکنی برای گرفتگی سینوس ( بینی ) است. این دارو برای تسکین گرفتگی بینی در سرما خوردگی، تب یونجه و سایر حساسیت های فصلی نیز به کار می رود. مواد تشکیل دهنده این دارو ممکن است در برخی از دارو های ضد احتقان بینی بدون نسخه، نیز به کار رفته باشد. در این مقاله از وب سایت دکتر چک میزان بی خطر بودن مصرف سودوافدرین در بارداری و خطرات احتمالی آنرا بررسی کرده ایم، با ما همراه باشید.

آیا مصرف سودوافدرین در بارداری بی خطر است؟

بر اساس سازمان غذا و داروی ایالات متحده ( USFDA) ، سودوافدرین در دوران بارداری ، جزء دارو های دسته B است؛ یعنی آزمایش این دارو روی حیوانات ، خطری را برای جنین آنها ایجاد نکرده و با این حال هیچ آزمایش کنترل شده ای روی بانوان باردار انجام نشده است.

مقاله ای با نام « دارو های بدون نسخه در دوران بارداری » گزارش داده است که استفاده از این دارو در ۳ ماه اول بارداری، باعث ایجاد «گاستروسکیس» می شود. در گاستروسکیس، فشار خون بالا باعث تنگی عروق در رگ های رحمی می شود و در نتیجه روی جریان خون جنین تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید: 13 غذای مفید و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

این نظریه قابل بحث است؛ زیرا برخی شواهد نشان می دهد که اثر آن در دوز های معمولی ناچیز است .

مطالعاتی که روی داده های دارویی انجام شده، گفته است که استفاده از دارو های ضد احتقان در سه ماهه اول بارداری، باعث افزایش خطر نقایصی، مانند: گاستروسكیس ، آترزی روده كوچك و میكروزمی شایع می شود.

با این حال، این اطلاعات از نظر اهمیت با هم سازگار نیستند و ممکن است تحت تاثیر عواملی مانند سیگار کشیدن که باعث انعقاد عروق می شود، نیز باشند.

پزشکتان ممکن است داروهای امن تری مثل: کلروفنیرامین یا تریپلن آمین را تجویز کند؛ بنابراین همیشه قبل از مصرف سودوافدرین در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات احتمالی مصرف سودوافدرین در دوران بارداری چیست؟

علاوه بر خطر احتمالی گاستروسکیس (هنگام مصرف دارو در ۳ ماه اول) مصرف سودوافدرین، ممکن است افزایش فشار خون را به دلیل انقباض عروق به همراه داشته باشد؛ به همین علت زنان دارای فشار خون بالا، نباید بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده کنند!

برای جلوگیری از تداخلات دارویی احتمالی، تا دو هفته بعد از مصرف سودوافدرین، از دارو های ضد افسردگی مونو آمین اُکسیدایز مانند ایزوکاروباکسازید، لاینزولید ، تزریق متیل آبی، فنلزین، راساگیلین، سلژیلین و… استفاده نکنید!

مقدار توصیه شده مصرف سودوافدرین در دوران بارداری چقدر است؟

مقدار توصیه شده برای زنان باردار بدون فشار خون، ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم سودوافدرین در هر ۴-۶ ساعت، در ۳ ماه دوم و سوم بارداری است؛ با این حال ممکن است دوز مصرفی شما متفاوت باشد؛ پس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض جانبی مصرف سودوافدرین در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازمان غذا و دارو، دارو های بدون نسخه را تضمین نمی کند؛ اما این به آن معنا نیست که مصرف این داروها در دوران بارداری بدون تجویز پزشک، ضرری نداشته یا بی خطر باشد. در این دوره قبل از مصرف هر چیزی با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: آیا به پشت خوابیدن در بارداری خطرناک است؟

این مقاله صرفا جنبه ی اطلاعاتی دارد و جایگزینی برای مشاوره پزشک نیست؛ پس قبل از مصرف هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

شما چگونه سرما خوردگی و آلرژیتان را در دوران بارداری کنترل کردید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: momjunction