علائمی که در دوره ی دوم بارداری خود مشاهده می کنید، با علائم بارداری دوره ی اول شما تفاوت چندانی ندارد؛ اما ممکن است این دفعه تفاوت هایی را حس کنید. این مقاله دکتر چک را از دست ندهید تا تفاوت بارداری اول و دوم و علائم آنها و نحوه کنار آمدن با آن ها را بهتر بشناسید.

چه تفاوت هایی میان علائم بارداری اول و دوم وجود دارد؟

با توجه به کتاب هایی مانند: «دومین بارداری شما، کیتی تامونی» و «زنان و زایمان ،فلیپ.ن.بیکر و لوئیز کنی، چاپ ۱۹م » ممکن است علائم متفاوتی در دومین دوره بارداری شما ظاهر شود که در دوره اول وجود نداشته باشد. همچنین این علائم ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد.

۱. ماهیچه های شکم بسیار ضعیف تر از دوره اول خواهند بود

از آنجایی که این ماهیچه در دوره ی قبلی بارداریتان کشیده شده اند، این بار عضلات شکمی شما در برابر کشش مقاومت کمتری دارند و در نتیجه، شکم تان به محض بارداری و رشد کودک، برجسته می شود.

۲. تغییرات در سینه

تغییر در سینه ها در دوران بارداری بسیار عادی است؛ اما ممکن است در دوره ی دوم بارداری سینه ها حساس تر و دردناک تر شوند. همچنین هنگام شیر دادن بسیار حساس تر خواهند بود و نوک آن بیشتر آسیب پذیر می شود. ناحیه رنگی اطراف آن، که «آئرولا» نام دارد، نیز تیره تر می شود.

۳. حرکات اولیه جنین

در  دوره دوم بارداری، ممکن است لگد زدن و حرکات کودک را زودتر احساس کنید.

۴.انقباضات براکستون هیکس متفاوت

احتمالا نسبت به دوره اول بارداریتان، زودتر انقباضات را حس خواهید کرد. این انقباضات کاذب، در واقع راهی برای آماده سازی شما برای زایمان است. همچنین ممکن است بعد از تولد فرزندتان نیز دچار این انقباضات شوید.

بارداری دوم و جنسیت جنین

۵. زایمان شما کوتاه تر است

از آنجایی که یک بار روند زایمان را پشت سر گذاشته اید، اتساع دهانه رحم و بهبود آن در زمان کمتری انجام می شود. اولین زایمان شما در ۸ ساعت انجام می شود؛ در حالی که دومین زایمان شما به طور متوسط ۵ ساعت، طول می کشد.

حتما بخوانید: آیا مصرف سودوافدرین در بارداری بی خطر است؟

۶. خستگی

ممکن است در بارداری دوم یا بارداری های بعدی خود، بیشتر خسته شوید؛ دلیل آن هم احتمالا این است که شما در حاضر هم مادر هستید و علاوه بر مواجهه با خستگی بارداریتان، باید پاسخگوی نیاز فرزند دیگر خود نیز باشید. در نتیجه وقت کمتری برای استراحت خواهید داشت و همچنین ممکن است از همسرتان دلسرد شوید که همه این عوامل ممکن است به خستگی شما بیفزایند.

۷. سستی عضلات رحم

این عضلات استحکام خود را از دست داده اند و مانند دوره اول بارداری شما نخواهند بود؛ به همین علت مثل دوره قبلی قادر به حمل بچه نیستند و جنین در قسمت پایین تر شکمتان قرار می گیرد.

۸. درد پس از زایمان

پس از زایمان، رحم باید به اندازه قبل از بارداری، کوچک شود. از آنجایی که رحم در زایمان دوم بزرگتر است، هنگام انقباض ممکن است بسیار دردناک باشد و درد و انقباضات شدید پس از زایمان نیز به همین علت است.

۹. کمر درد

درد کمر در زایمان های بعدی، به دلیل تغییر مکان برای جای دادن رحم در حال رشد، بیشتر است. همچنین به علت اینکه بارداری دوم زودتر علائم خودش را نشان می دهد، ممکن است کمردردتان بسیار شدید باشد.

۱۰. شیر دادن راحت تر می شود

چون قبلا هم این کار را انجام دادید، احتمالا ایده بهتری برای این دفعه دارید و راحت تر می توانید به فرزندتان شیر بدهید.

آیا شما علائمی که دوره اول بارداریتان داشتید را دوباره تجربه می کنید؟

برخی از علائم معمول بارداری که در دوره ی قبلی هم داشتید ممکن است عود کند؛ مانند :

  • داشتن علائم بیماری در صبح؛
  • تکرر ادرار؛
  • هوس کردن برخی از غذاها و همچنین تنفر از بعضی از آن ها؛
  • نفخ و یبوست؛
  • نوسانات روحی؛
  • گرفتگی بینی.

آیا این بار هم عوارض بارداری در شما ظاهر می شود؟

عوارضی که در بارداری قبلیتان داشتید، در بارداری های دیگرتان هم خواهید داشت. عوارضی مانند: فشار خون بالا ، زایمان زود رس، دیابت حاملگی، غش یا تشنج و همینطور افسردگی پس از زایمان، می تواند در بارداری های بعدی نیز رخ دهد؛ مخصوصا اگر بیشتر از یک نوزاد داشته باشید.

علائم بارداری دوم

با این حال ، این موضوع تایید نشده است؛ اما اگر نگران عوارض احتمالی بارداری دومتان هستید، با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت امکان از آن عوارض جلوگیری کنید.

آیا ممکن است جواب تست بارداری دوم زودتر مثبت شود؟

از آنجایی که علائم بارداری دوم زودتر خودشان را نشان می دهند و شما هم از آن مطلع هستید، ممکن است که به تست بارداری احتیاجی نداشته باشید. به هر حال، بهتر است تا یک هفته پس از عقب افتادن دوره قاعدگی تان، صبر کنید تا نتیجه آزمایش شما دقیق تر باشد.

حتما بخوانید: 13 غذای مفید و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

آیا به دنیا آوردن فرزند دوم آسان تر است؟

معمولا فرزندان دوم راحت تر و سریع تر به دنیا می آیند. از آنجایی که عضلات، استخوان ها و بافت ها قبلا این کشش را داشته اند. حرکت نوزاد درون کانال زایمان، بسیار راحت تر می شود. در حین زایمان، معمولا باید کمتر از یک ساعت، به خودتان فشار وارد کنید.

بارداری دوباره پس از سزارین

بارداری دوباره با فاصله زمانی کم، پس از سزارین، باعث ایجاد خستگی در شما می شود. حداقل ۶ ماه برای بارداری مجدد پس از سزارین صبر کنید. فاصله زمانی ۱۸ ماه بین زایمان و بارداری مجدد، به بدن اجازه می دهد تا به طور کامل بهبود یابد و مواد مغذی از دست رفته را دوباره ذخیره کند.

فاصله زمانی کمتر ممکن است خطر عوارضی مانند: زایمان زودرس، کم وزن بودن نوزاد و پارگی رحم را بیشتر کند.

رفتار با فرزند دیگر خود هنگام بارداری

فکر مدیریت بارداریتان، هنگامی که باید از فرزند بزرگترتان نیز نگهداری کنید، ممکن است نگران کننده باشد!

نکاتی وجود دارند که بهتر است قبل از بارداری دومتان به آن بپردازید؛ مثلا: صحبت کردن با فرزند بزرگترتان، کمک کردن به او برای درک بهتر شرایط و آماده شدن برای وضعیت کنونی، کارها را برای شما آسان تر می کند.

  • به فرزندتان در مورد جنینی که درون شما در حال رشد است بگویید و او را تشویق کنید تا شکم شما را نوازش کند یا با بچه حرف بزند و برای او آواز بخواند.
  • فرزند خود را برای معاینات قبل از زایمان، به همراه خودتان ببرید و بگذارید به صدای قلب جنین گوش دهد.
  • به طور مکرر وجود بچه را به او یاد آوری کنید؛ اما زیاده روی نکنید تا موجب حسادت او نشوید .
  • او را برای خرید وسایل بچه با خود ببرید و اجازه دهید تا چیز های ساده مانند: لباس و اسباب بازی را او انتخاب کند.
  • اگر حس می کنید کودکتان به وجود بچه دیگر حساس است، وقت بیشتری با او بگذرانید. او را به پارک ببرید یا موقع خواب برای او داستان بخوانید.
  • به او مسئولیت بدهید و به او بگویید پس از تولد بچه، چه کار هایی باید انجام دهد؛ چگونه هنگام گریه کردن نوزاد او را آرام کند یا در تعویض پوشک به شما کمک کند و به نوزاد توجه کند.
  • به کودکتان بگویید که او خواهر یا برادر بزرگتر است و در مورد نقش مهمش در خانواده با او صحبت کنید.
  • هدف این کارها این است که به کودکان حس دوست داشته شدن بدهید و او را در مسائل مهم، از جمله: تولد نوزاد جدید درگیر کنید.

آیا باید در دوران بارداری شیردهی را متوقف کنید؟

هیچ دلیلی وجود ندارد تا در دوران بارداری، شیر دهی را متوقف کنید. بدن شما قادر است شیر کافی هم برای تغذیه کودک و هم برای نوزاد تولید کند.

همچنین سینه ها ممکن است برای مدتی حساس شوند. با توجه به برخی از تحقیقات، شیردهی در دوران بارداری تاثیری بر تولد نوزاد و وزن او نمی گذارد.

فرق بارداری اول و دوم چیست

علاوه بر این، سینه ها شروع به تولید آغوز (شیر غلیظی که اواخر بارداری تولید می شود) می کنند و کودکتان ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشد. در این زمان احتمالا متوجه می شوید که کودک بزرگترتان کمتر شیر می خورد.

مدت بهبودی پس از زایمان، چه فرقی با زایمان قبلی تان دارد؟

احتمالا شما انتظاراتی دارید و می دانید که چگونه با این تغییرات مقابله کنید؛ اما اتفاقاتی که در زایمان اولتان رخ داده، ممکن است در زایمان دومتان اتفاق نیفتد.

حتما بخوانید: آیا به پشت خوابیدن در بارداری خطرناک است؟

زایمان دوم زودتر انجام می‌ شود؛ اما مدت زمان بیشتری طول میکشد تا بدنتان بهبود پیدا کند. به طور کلی، از آنجایی که شما قبلا هم زایمان کردید، مشکلات پس از زایمان برای شما آسان تر خواهند بود. ‌

چگونه برای کودک بعدی خود آماده شوید؟

در اینجا به نکاتی اشاره شده است تا با رعایت آنها مادر خوبی برای دو فرزند خود باشید.

  • یکی از اعضای خانواده تان یا پرستار کودک را مسئول مراقبت از کودک بزرگتر خود کنید.
  • چیز هایی مانند: لباس، صندلی ماشین، بلوز و پیش بند نوزاد را در دسترس نگه دارید.
  • پوشک را قبل از زایمان تهیه کنید.
  • یک کیف برای کودک بزرگ ترتان آماده کنید تا هنگام رفتن به بیمارستان حمل آن راحت تر باشد.
  • بیمه نامه تان را بررسی کنید.
  • وسایل خانه و وسایل شخصیتان را جمع کنید.
  • پستانک و بطری ها را استریل کنید.

در ادامه، ما به چندیدن سوال رایج در مورد علائم بارداری پاسخ می دهیم…

۱.آیا ممکن است تراوش شیر یکی از علائم بارداری مجدد باشد؟

شیر میتواند در اوایل بارداری دوم نشت کند؛ مخصوصا اگر هنوز به کودک دیگر خود شیر می دهید.

۲. وزن شما در بارداری دومتان باید چقدر باشد؟

موسسه پزشکی ایالات متحده (IOM) اعلام کرده است: «زنانی که قبل از بارداری، وزن متوسط دارند، در طول بارداری باید ۱۱.۵ تا ۱۶ کیلو، وزن اضافه کنند.» افزایش وزن در بارداری دوم ممکن است بیشتر از بارداری اولتان باشد.

۳. آیا پیش بینی بارداری دوم آسان تر است؟

هیچ دلیل علمی ای برای این ادعا وجود ندارد؛ اما از آن جایی که یک بار باردار شدید، ممکن است علائم را زودتر متوجه شوید.

بارداری دوم فرق چندانی با بارداری اول ندارد. تجربه دوباره این موضوع بسیار هیجان انگیز است!

همچنین این یک تجربه جدید با علائم‌ تازه برای شماست؛ در حالی که داشتن تجربیات قدیمی این راه را برای شما ساده تر می کند. امیدواریم که در این مقاله پاسخگوی شما در مورد تفاوت بارداری اول و دوم شده باشیم. موفق باشید.

منبع: momjuction