بی شک همه ما وقتی که کم و سن سال بوده ایم، بارها و بارها این حرف را از بزرگ ترهایمان شنیده ایم که گفته اند: «روزی 1 سیب بخور تا دیگر نری دکتر » .هدف این نیست که خواص و فواید سیب را زیر سئوال ببریم، اما مسلما بعضی از مواد خوراکی و میوه های دیگری هم هستند که با خوردن آن ها، دیگر نیازی به مراجعه به دکتر ندارید. یکی از این میوه ها، موز است! در این مقاله از سایت دکتر چک، قصد داریم تا به خواص و فواید شگفت آور این میوه و همین طور یافته های پزشکی درباره آن اشاره کنیم.

اگر سراسر دنیا را به امید پیدا کردن میوه های خوردنی جستجو کنید، موز در گروه میوه های محبوب قرار دارد و فقط میمون ها نیستند که از آن تغذیه می کنند. جالب است بدانید که در کشور، موز بیش از هر میوه دیگری، طرفدار دارد. آمار مصرف این میوه، از مجموع آمار مصرف دو میوه سیب و پرتقال بیشتر است.موز به دلیل خواص و فواید بسیار، همواره زبانزد همگان است.اما بعضی از افراد از مواد مغذی آن بی اطلاع هستند.

موز داخل پوستی قرار گرفته است که از نظر زیستی تجزیه پذیر است. پوسته این میوه از مغز اصلی میوه در برابر آلودگی های ناشی از مواد آفت کش و سایر سموم طبیعت، محافظت می کند. از آن جایی که پوست این میوه به نسبت محکم و ضخیم است، می توانید به راحتی آن را در جیب یا کیف دستی تان گذاشته و با خود حمل کنید یا این که به عنوان میان وعده ای سالم آن را در کیف کودکانتان قرار دهید. هم چنین به عنوان میان وعده، مناسب زمان هایی است که شما در خانه نیستید.

به دلیل اینکه موزهای رسیده راه درمان بسیاری از بیماری ها به شمار می‌روند؛ می توان آن ها را به غله های گیاهی، انواع اسموتی ها و ماست هم اضافه کرد. این میوه یک میوه چند کاره است و خواص آن به همین چند مورد محدود نمی شود. یکی دیگر از امتیازات مصرف این میوه این است که می توان در تهیه کیک و پخت و پز، از آن به عنوان شکر طبیعی برای افزودن طعم، به خوراکی ها استفاده کرد.

خواص و فواید میوه موز

نیرو و پتانسلی که در موز قرار دارد، ناشی از وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی در آن است.

بی شک همه از خواص درمانی موز باخبر هستید . موز حاوی ویتامین A ، C ، B6 ، انواع کربوهیدرات ها، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، زینک، سدیم، پتاسیم و هم چنین قندهای طبیعی، مثل : ساکاروز، فروکتوز و گلوکوز است که این میوه را به یکی از خوراکی های ثابت رژیم غذایی افراد، تبدیل کرده است.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/12/close-up-banana-chocolate-milkshakes_23-2148371199.jpg

علاوه بر این، فیبر بالا، مقدار پایین کالری، میزان ناچیز چربی، موز را به میوه ای تبدیل کرده است که ارزش خوردن دارد و تحقیقات پزشکی و علمی بسیاری روی آن انجام شده است.

ارزش مواد مغذی در هر 100 گرم از موز

آب                   گرم                        74.91

انرژی                کیلو کالری              89

پروتئین               گرم                       1.09

چربی کل           گرم                      0.33

کربوهیدرات         گرم                      22.84

فیبر                   گرم                     2.6

قند                    گرم                     12.23

کلسیم               میلی گرم               5

آهن                  میلی گرم               0.26

منیزیم               میلی گرم               27

فسفر                میلی گرم              22

پتاسیم              میلی گرم               1

زینک                 میلی گرم               0.15

ویتامین C           میلی گرم             8.7

نیاسین              میلی گرم              0.665

ویتامین B6         میلی گرم              0.367

فولات               میکروگرم                20

ویتامین A          میکرو گرم               3

ویتامین E          میکرو گرم               0.10

ویتامین K           میکرو گرم              0.5

خواص موز

خواص درمانی موز

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به برترین خواص این میوه پرخاصیت اشاره کنیم…

1. موز حرکات روده و شکم را تنظیم می کند

یکی از ویژگی های موز، تنظیم حرکات غیرمعمول روده و شکم و تنظیم آن ها است.

از آن جایی که مقدار قابل توجهی از فیبر انحلال پذیر در موز قرار گرفته است (1.2 گرم/ 100 گرم از موز)، این میوه به راحتی می تواند حرکات روده و شکم را تنظیم کند. فیبر سفر خود را از مسیر گوارشی آغاز می‌کند، مواد آلوده سر راه خود را پاک کرده و باعث وسعت و همین طور آرام شدن روده می شود. پس موز به بهبود حرکات روده کمک می کند و حرکت منظم روده باعث می‌شود تا دفع مدفوع راحت‌تر انجام شود.

البته باید به این مورد توجه کنید: درصورتی که در مصرف موز زیاده‌روی کنید و  آب هم به مقدار لازم ننوشید، در نهایت به یبوست دچار خواهید شد.

شایان ذکر است، خرید و در نهایت مصرف موزهایی که به خوبی نرسیده باشند، می تواند باعث یبوست شده و گازهای معده را هم زیاد کند.

علاوه بر این، موز دارای خواص ملین کننده است؛ یعنی در مواقع اسهال هم کارساز است. این میوه حاوی نوعی ماده به نام پکتین  است. این ماده یک فیبر قابل انحلال در آب است که مانند یک عامل لیز کننده، به روده کمک کرده تا مواد آبکی را جذب کند و از ادامه یبوست جلوگیری می‌کند.

موز

از دیگر فعالیت هایی که موز انجام می دهد، این است که زمانی که دچار اسهال شده اید، مواد مغذی و الکترولیت ها، از جمله ذخایر پتاسیم را تنظیم می‌کند.

2. موز و تامین انرژی طبیعی

موز به عنوان یک میوه تقویت کننده و انرژی دهنده در میان افراد شناخته می شود؛ علت آن هم، وجود مواد معدنی و کربوهیدرات هایی در آن است . این مواد در تامین انرژی در سریع ترین زمان، موثر هستند. نکته دیگری که قابل توجه است، وجود قندهای طبیعی در این میوه است، مانند: گلوکز، ساکاروز و فروکتوز. زمانی که این دسته از قندها با هم ترکیب شوند، باعث تولید انرژی می شوند.

در مقاله ای که در ماه می ،سال 2012، در روزنامه پلاس وان، به چاپ رسید، محققان سعی کردند تا به بررسی ارتباط میان موز و تامین انرژی بدن بپردازند. طبق اطلاعات منتشر شده در این مقاله: آن‌ها سعی کردند تا تاثیر موز با نوشیدنی حاوی 6 درصد کربوهیدرات را بر روی دو گروه از ورزشکاران که در مسابقات دوچرخه سواری طولانی شرکت داشتند، ارزیابی کنند.

با توجه به میزان مهارت ورزشکاران، سطح گلوکز خون و مقیاس های سیسم دفاعی، نتایج هر دو گروه با هم مشابه بود. البته، وجود دوپامین (نوعی ترکیب آلی از خانواده فنتیل آمین ها و کاتکولامین ها است که نقش حیاتی در بدن و مغز را برعهده دارد) و سروتونین (نوعی انتقال دهنده عصبی) در موز، این شرایط را نشان داده است که مصرف موز نسبت به گروه دیگر، باعث بالا رفتن ظرفیت آنتی اکسیدان ها و کم شدن میزان استرس اکسیداتیو می شود.

موز در دسته معدود میوه هایی قرار می گیرد که حاوی هر دو نوع کربوهیدرات ساده و پیچیده است. از فواید کربوهیدرات های پیچیده، تامین انرژی حداکثری برای بدن است ( با ظرفیت انرژی سر وکار دارد) اما از طرف دیگر کربوهیدرات های ساده، انرژی آنی برای بدن فراهم می کنند.

خواص درمانی میوه موز

این میوه خوشمزه، سطح انرژی در طول زمان انجام حرکات ورزشی را ثابت نگه می دارد. در صورتی که آن را در وعده صبحانه مصرف کنید، باعث تامین انرژی ناگهانی می‌شود تا روزتان را عالی آغاز کنید.

3. موز برای ورم و زخم معده

موز، میوه ای عالی برای التیام زخم معده است. برای این حرف مان دلیل داریم. اول به علت این که ، موز میوه ای است که باعث تحریک ترشح مایع ضخیم و محافظتی موکوس می شود.(  موکوس مایعی است که به عنوان مانعی در برابر اسیدهای نابود کننده معده قرار دارد). از این رو، خطر ایجاد زخم معده را به کلی از بین می‌برد.

دوم این که، موز به گیرنده های پروتیز (نوعی داروی ضد ویروس که به طور گسترده جهت درمان ایدز، HIV و هپاتیت C به کار می رود) نیز مجهز شده است. در نتیجه این میوه دارای خواصی است که می‌تواند باکتری های معده را از بین ببرد؛ چون باکتری های معده عوامل مهم در ایجاد زخم های معده هستند.

4. موز و محافظت از سلامت قلب

موز برای زخم معده بسیار مفید بوده و سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی الکترولیت است که سلامت قلب به آن وابسته است. این ماده ضربان قلب را تنظیم می‌کند و میزان آب بدن را به تعادل می‌رساند.

قرار دادن خوراکی هایی که حاوی پتاسیم هستند،مانند : موز؛ خطر سکته مغزی، تنظیم فشار خون و ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از امتیازات مثبتی که این میوه دارد، پایین بودن مقدار سدیم در آن است. اگر سدیم را در کنار پتاسیم استفاده کنید، به این نتیجه می رسید که موز میوه ای بسیار ایده آل برای پایین آوردن مقدار فشار خون است.

وجود منابع غنی از ویتامین B6 از دیگر ویژگی های این میوه است. یک موز با اندازه بزرگ را در نظر بگیرید؛ در این موز مقدار 0.5 میلی گرم از مواد مغذی ضروری نهفته است.

ویتامین B6 به خواصی مجهز شده است که از سلامت بدن محافظت می کند. مقدار «هوموسیستئین»را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و برخی از سرطان ها نیز کمتر می‌شود.

5. موز به کم کردن وزن کمک می کند

اگر شما هم فردی هستید که به دنبال یک خوراکی مفید می گردید که بتواند وزن تان را کاهش دهد، موز گزینه بسیار خوبی است. نه تنها موز انواع مواد مغذی را در خود جای داده است، بلکه از خواص افزوده ای مثل پایین بودن میزان چربی و کالری هم برخوردار است.

علاوه بر این،منابع غنی از فیبرهای رژیمی هم در موز انباشته شده اند که آب را جذب کرده و شکم را پر می کند. پس می توان گفت که موز با خواصی که دارد، باعث می شود که مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

با توجه به حقیقتی که در این زمینه وجود دارد، مشخص شده است که موزهای نرسیده، با نشاسته ای مقاوم پر شده اند که نشاسته تاثیری زیاد بر کاهش اشتهای فرد دارد.

موز تازه رسیده سبز

علاوه بر این، تعدادی ویتامین B نیز در موز وجود دارند که با افزایش سوخت و ساز بدن، به کم کردن وزن شما کمک می کنند؛ از این رو با گذشت زمان اندکی به وزن دلخواه خود می رسید.

طبق گزارشی که توسط موسسه کشاورزی ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است:« هر موز با اندازه ای بزرگ، تقریبا 16.6 گرم از قند طبیعی یا فروکتوز را در خود جای داده است. این مقدار بسیار کمتر از مقدار قندی است که در کلوچه و شیرینی جات یافت می شود.»

با توجه به مقاله ای که در انجمن دیابت آمریکا به چاپ رسیده است:«  وجود فروکتوز در موز، باعث شده است، شاخص گیسمیک این میوه در مقایسه با خوراکی هایی که با کربوهیدرات های غیر طبیعی و صنعتی تکمیل شده اند، بسیار کمتر باشد.» همین عوامل باعث شده اند که این میوه به منبعی امن و سرشار از انرژی تبدیل شود که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

6. موز و درمان کم خونی

از خواص دیگری که موز به آن ها مجهز شده است، آهن و فولات است. مقدار آهن و فولات موجود در یک موز با اندازه ای متوسط، به طور تقریبی به ترتیب 0.4 میلی گرم (2 درصد از نیازهای روزانه) و 23.6 میکرو گرم (6 درصد از میزان مصرف روزانه) می باشد و افرادی که از کم خونی رنج می برند، با مصرف روزانه و مقدار کافی از این میوه، می توانند بیماری خود را کنترل کنند.

کمبود آهن در بدن انسان، دلیل اصلی ابتلا به کم خونی است و در نتیجه، اگر شما یک رژیم غذایی مناسب برای خود انتخاب کنید که موز جایگاه ویژه ای در آن داشته باشد، منابع آهن بدنتان بازسازی می‌شود و تعداد سلول های قرمز خون و میزان هموگلوبین ها، افزایش می یابد.

از طرف دیگر، با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده ، مشخص شده است که ویتامین B6 موجود در موز، نقشی اساسی و تاثیر گذار در افزایش تعداد سلول های قرمز خونی دارند.

7. موز و درمان بیماری صبحگاهی

برای این که زنان باردار از حالت بیماری صبحگاهی خود رهایی یابند و بتوانند این شرایط را کنترل کنند؛ موز بهترین گزینه ای است که توسط پزشکان پیشنهاد می شود. موز به راحتی در بدن گوارش می‌یابد، مقدار چربی بسیار کمی دارد و به خواص آرامش بخشی مجهز شده است که همگی این خواص، به تنظیم بدن و برگشت مقدار گلوکز خون به مقدار معین، کمک می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که موز، حالت تهوع صبحگاهی را درمان می کند.

پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که روز خود را با خوردن این میوه آغاز کنند و در وعده های اصلی غذایی هم از آن غافل نشوند. مواد مغذی فراوان در موز، در بهبود خلق و خوی فرد تاثیر گذار است و باعث رشد جسمانی جنین می شود.

8. موز و درمان جای نیش حشرات

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که پس از این که پشه شما را نیش زد، خارش جای نیش و برخی اوقات درد آن، آزارتان بدهد. پوست موز دارای خواص معجزه آسایی است که به درمان جای نیش پشه بسیار کمک می کند.

درون پوست موز را بکنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی جای نیش بگذارید. با این کار، خارش و التهاب ناشی از نیش، کمتر می شود. پیشنهاد می کنیم که از این پس به جای خرید کرم یا داروهایی که در داروخانه ها وجود دارد و هیچ تاثیری ندارند، از پوست موز استفاده کنید تا به خواص معجزه آسای این میوه پی ببرید.

خوشه موز

9. موز افسردگی را درمان می کند

به تازگی از افرادی که از افسردگی رنج می برند، خواسته شد تا به یک پرسش نامه در همین زمینه پاسخ دهند. بسیاری از آن ها گفتند که پس از مصرف موز، حالت افسردگی شان بسیار بهتر شده است.

با توجه به آزمایشاتی که بر روی موش ها و در شرایط آزمایشگاهی انجام شد، محققان اعلام کرده اند:« موز و پوست آن، دارای خواص ضد اضطراب، ضد افسردگی و تقویت کننده حافظه است.»

تریپتوفان، نوعی پروتئین است که بدن آن را به سروتونین تبدیل می‌کند. موز نیز به این پروتئین مجهز شده است. محققان بر این باور هستند که این پروتئین، در به آرامش رسیدن فرد، بهبود خلق و خوی و به طور کلی، شادتر شدن او کمک می کند.

فردی که در اثر افسردگی دچار بی خوابی شده است، بهتر است که قبل از خواب یک موز میل کند. تریپتوفان باعث می شود که او شب را به راحتی سپری کند.

یکی دیگر از ترکیباتی که در موز وجود دارد، تیروزین است. تیروزین نوعی آمینو اسید است که میزان دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. چنانچه مقدار این انتقال دهنده های عصبی ( فعالیت های مغزی، هوشیاری و تمرکز را تحریک می‌کنند) در بدن کم شود، چیزی جز افسردگی و اضطراب در انتظار فرد نخواهد بود.

اکنون که به انتهای مقاله رسیدید و تمام خواص و فواید میوه موز را مطالعه کردید، توصیه می کنیم که از خرید این میوه غافل نشوید. این میوه، انتخابی هوشمندانه برای صرف در میان وعده هاست.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص گریپ فروت برای فشار خون ، سلامتی و لاغری
خواص گردو و فوایدی که برای سلامتی مغز ، قلب و درمان سرطان دارد
انگور موسکادین چه فوایدی برای سلامتی دارد ؟

منبع