مشکلی که ما در ایران داریم، خوردن غذای ناسالم است. زیاده روی در خوردن گوشت گوسفندی و گوشت مرغ ، باعث گرفتگی رگ های قلب شما می‌شود . پزشکان قلب همواره توصیه می کنند که از گوشت گوسفندی کمتر استفاده کنید! ما در این مقاله از دکتر چک 10 غذای پر خاصیت را که باعث می شوند عروق خونی شما تمیز شوند را به شما معرفی می کنیم…

عروق خونی ، شامل رگ های خونی بدن شما هستند که، خون غنی از اکسیژن را از قلب، به بافت های مختلف بدن منتقل می کنند. سلامت قلب را جدی بگیرید. هر عروق خونی شامل یک لوله عضلانی است که از سه لایه تشکیل شده است:

  • انتیما (لایه ی داخلی)؛
  • پوشش میانی عروق (لایه ای از ماهیچه که فشار زیادی از قلب را مدیریت می کند)؛
  • بافت همبند پوششی (بافت پیوندی که عروق خونی را به بافت های مجاور مرتبط می کند).

بزرگترین شریان خونی، شاهرگ یا آئورت است. این شبکه، دارای عروق خونی کوچک تری، به نام مویرگ و عروق شعریه می باشد که در سراسر بدن گسترش یافته است. عروق خونی سالم دارای دیواره های داخلی بسیار صافی هستند و خون در آن ها به راحتی جریان می یابد.

عروق خونی

افرادی که سطح بالایی از لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول “بد”) و سطح پایینی از لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول “خوب”) دارند، در معرض خطر بیشتری از گرفتگی عروق خونی قرار دارند. سایر عوامل خطر زا شامل : فشار خون بالا، دیابت و استعمال سیگار می باشد.

برای پاکسازی عروق خونی چه باید کرد؟

گرفتگی یا انسداد عروق خونی می تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی مانند بیماری عروق کرونر، بیماری عروق کاروتید، بیماری عروق محیطی، انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) و آسیب مغزی (سکته مغزی) شود.

سالم نگه داشتن عروق خونی شما و جلوگیری از انسداد آن عامل بسیار مهمی است. با پیروی از سبک زندگی سالم و خوردن غذاهای سالم به سالم نگه داشتن عروق خونی خود کمک کنید. بسیاری از غذاها برای حفظ و نگه داری از عروق خونی تمیز و بهبود سلامت قلب مفید بسیار مفید می باشند. سلامت قلب خود را جدی بگیرید!

10 غذای سودمند که باعث پاکسازی عروق خونی می شوند عبارتند از :

1. سیر، ماده غذایی عالی برای تمیز نگه داشتن عروق خونی

یک راه بسیار آسان و طبیعی برای تمیز کردن عروق خونی، گنجاندن سیر در رژیم غذایی شما است. محققان طبق مطالعه ای که در مرکز داروسازی قلب و عروق در ماینز آلمان دریافتند :« مصرف منظم سیر ممکن است به جلوگیری از بسته شدن آئورت کمک کند.»

با کاهش سطح کلسترول LDL، سلامت عروق خونی شما رو به بهبودی می رود. همچنین در این مطالعه آمده است که مصرف سیر برای سلامت قلب و عروق برای افراد مسن توصیه می شود.

سیر برای باز شدن عروق خونی

هر روز 1 تا 4 حبه سیر خام بخورید. همچنین می توانید سیر را درون انواع سوپ ها، خورش ها، سالادها و سس های خانگی که درست می کنید بریزید. حتی می توانید از پودر سیر به عنوان چاشنی استفاده کنید. می توانید از سیرداغ استفاده کنید و در کشک بادمجان و آش رشته و حلیم بادمجان بریزید. اگر می خواهید کبد خود را پاک سازی کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به مدت یک هفته، هر روز به صورت ناشتا، یک عدد سیر را داخل یک لیوان شیر بریزید و سپس روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و بعد نوش جان کنید. با امتحان این روش، تمامی کرم های بدنتان خارج شده و کبدتان پاک میشود.

اگر طعم سیر را نمی پسندید، می توانید از مکمل سیر استفاده کنید. همیشه برای مشاوره در مورد مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

2. انار، تصفیه کننده قوی عروق خونی

انار یکی دیگر از گزینه های عالی برای پاکسازی عروق خونی می باشد . دانشمندان براساس مطالعه ای در سال 2005،  در مجموعه ی مقالات آکادمی ملی علوم ، دریافتند :« آنتی اکسیدان های زیاد (خصوصا ویتامین C و پلی فنول ها) در انا ر، باعث تولید مقادیری از نیتریک اکسید می شود؛ که این عنصر می تواند به حفظ جریان خون و باز شدن عروق خونی کمک کند. این میوه حتی می تواند تشکیل پلاک های موجود در عروق خونی را کاهش دهد.

انار را به اشکال مختلفی می توانید میل کنید. می توانید به صورت دان کرده در میان وعده استفاده کرده و یا آب انار طبیعی بنوشید. و یا اینکه دانه های انار را داخل سالادها بریزید.

توجه: از آنجایی که ممکن است آب انار هنگام مصرف برخی از داروها مناسب نباشد،و تذاخل دارویی ایجاد کند! بهتر است برای تمیز کردن عروق خونی با پزشک خود در مورد نوشیدن این آب میوه طبیعی مشورت کنید.

3. ماهی سالمون و قزل آلا، پاک کننده های عروق خونی

ماهی سالمون از خانواده ماهی های سردآبی است. ماهی سالمون برای قلب بسیار مفید است و نقش مهمی در سالم نگه داشتن عروق خونی شما داشته و از جمع شدن پلاک جلوگیری می کند. این خوراکی خوشمزه، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم است. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، این دو اسید چرب، به افزایش سطح کلسترول HDL، کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش التهاب رگ های خونی و همچنین عدم تشکیل لخته های خونی در عروق کمک کرده و می توانند فشار خون را کاهش دهند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که هر هفته 2 تا 3 وعده ماهی سالمون مصرف کنید. برای هر وعده، نصف کف دست ماهی سالمون کافی است. برای سلامتی قلب و عروق، ماهی را به صورت کبابی و یا گریل شده میل کنید. به جای ماهی سالمون می توانید از ماهی قزل آلا و ماهی آزاد استفاده کنید. اگر از بوی ماهی بدتان می آید، سعی کنید با چاشنی ها و ادویه های متنوع و آب نارنج، ماهی را بوگیری کنید.

4 . زردچوبه

زردچوبه یک ماده ی ضد التهابی بسیار قدرتمند است که می تواند عروق خونی را از هر نوع انسدادی دور نگه دارد. این ماده حاوی کورکومین است و باعث کاهش التهابات می شود.

مطالعه ای در سال 2009، توسط محققان فرانسوی، گزارش داد :«کورکومین ممکن است که تقریبا 26 درصد از رسوبات چربی در عروق خونی را کاهش دهد.»

این ادویه حاوی ویتامین B6 می باشد. که در حفظ بهینه ی سطح هوموسیستئین خون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هوموسیستئین در بیشتر موارد، باعث ایجاد پلاک و آسیب عروق خونی می شود. علاوه بر این، زردچوبه  اکسید کلسترول و سطح LDL خون را کاهش می‌دهد.

برای عملکرد صحیح عروق خونی، روزانه یک لیوان شیر گرم زردچوبه و یا چای زردچوبه بنوشید. می توانید حین پیازداغ کردن، از زردچوبه استفاده کنید. همچنین هنگام دم دادن برنج، کف قابلمه مقداری زردچوبه بریزید تا ته دیگتان خوش رنگ تر شود. چون استفاده از زرد چوبه، هم غذا رو خوش طعم تر  و هم خوش رنگ تر می‌کند.

5. روغن زیتون

روغن زیتون مخصوصاً روغن زیتون فوق العاده بکر، برای بهبود سلامت قلب سودمند و سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام های: پلی فنول و همچنین چربی های اشباع نشده است. ترکیب بی نظیر آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم به کاهش LDL (کلسترول بد خون) و بهبود سطح HDL کمک می کند. هم چنین روغن زیتون به نوبه ی خود  پلاک در عروق خونی شما را کاهش می‌دهد.

از روغن زیتون فوق العاده بکر، برای پخت و پز و برای تهیه ی انواع سس سالاد ها بهره ببرید. همچنین می توانید روغن زیتون را بر روی انواع سالاد ها بریزید.

6. آووکادو

مطالعات نشان می دهد که آووکادو می تواند به کاهش کلسترول بد یا LDL خون کمک کند؛ زیرا سطح بالای کلسترول LDL می تواند منجر به ایجاد پلاک شود. علاوه بر این، آووکادو می تواند سطح HDL در بدن را افزایش دهد.

بعلاوه، آووکادو دارای ویتامین E است، که به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول به همراه پتاسیم و کاهش فشار خون کمک می کند.

شما می توانید روزانه 1 عدد آووکادو میل کنید. آووکادو میوه ای خامه ای شکل است. و می توانید از آن به عنوان وعده ای در صبحانه خود استفاده کنید. از این میوه در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و به عنوان یک ماده ی غذایی بهره ببرید. پیشنهاد ما به شما سالاد آووکادو می باشد.

7. از هندوانه برای پاک سازی عروق خونی استفاده کنید

مطالعه ای در سال 2011، توسط محققان دانشگاه کنتاکی، نشان داد: «هندوانه به کاهش تصلب شرایین یا ایجاد پلاک در شریان ها در حیوانات کمک می کند.»

علاوه بر این، «اسید آمینه L- سیترولین» موجود در هندوانه، به  فشار خون را کاهش می‌دهد. این ماده با تحریک تولید اکسید نیتریک، باعث گسترش عروق خونی می شود.

علاوه بر این، هندوانه به اصلاح چربی خون و کاهش تجمع چربی شکم کمک می‌کند. که به نوبه ی خود می تواند، خطرات مرتبط با تجمع پلاک عروق کرونر و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

هر روز 1 قاچ، هندوانه ی تازه بخورید یا یک لیوان آب هندوانه تازه بنوشید. تا از ایجاد پلاک در عروق خونی شما، جلوگیری شده و قلب و عروق خونی شما از سلامت بسیار خوبی برخوردار شود. خوردن هندوانه در فصل تابستان بسیار توصیه می شود. در فصل تابستان حتما هندوانه را به عنوان میوه ی اول، نوش جان کنید.

8. بادام

بادام از آن دسته آجیل هایی است که نمی توان از آن به راحتی گذشت. آجیل برای سلامت قلب شما بسیار مفید است.

مطالعه ای در سال 2002 ، در مجله ی انجمن قلب آمریکا ، در این  نشان داد:«  بادام می تواند کلسترول LDL یا کلسترول بد را تا 15 درصد کاهش دهد.»

بادام دارای مقادیری از چربی های اشباع نشده است که به کاهش LDL و افزایش سطح HDL خون کمک می کنند. بادام به نوبه خود احتمال ایجاد پلاک در عروق خونی را کاهش می دهد. همچنین، منیزیم موجود در بادام، از تشکیل پلاک جلوگیری می کند و فشار خون را ثابت نگه می دارد.

انجمن قلب آمریکا هر هفته 3 تا 5 وعده بادام را توصیه می کند. یک وعده بادام، حاوی یک مشت بادام است. بادام را در میان وعده ها میل کنید. سعی کنید از خوردن بادام شور خودداری کنید.

سبزیجات مناسب برای باز شدن عروق خونی

9. کلم بروکلی

محققان کالج امپریال در لندن می گویند: «خوردن روزانه ی حداقل 1 فنجان کلم بروکلی، می تواند از گرفتگی عروق خونی جلوگیری کند.» این سبزی پرخاصیت، سرشار از سولفورافان است که به بدن کمک می کند تا از پروتئین برای جلوگیری از ایجاد پلاک در عروق خونی استفاده کند.

همچنین کلم بروکلی به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین K، از آسیب دیدن کلسیم در عروق خونی جلوگیری می کند. علاوه بر این، کلم بروکلی سرشار از فیبر است. و مطالعات نشان داده: رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول کمک کند.

هر هفته 2 تا 3 وعده کلم بروکلی بخورید. کلم بروکلی را می توانید در سوپ ها و سالاد ها استفاده کنید. برای این که از مزایا و فواید کلم بروکلی برای سلامت قلبتان بهره مند شوید، کلم بروکلی را به صورت کبابی، آب پز یا بخارپز مصرف کنید. ساقه آن را حین استفاده خوب بشویید و دور نریزید.

10. مارچوبه تقویت کننده عالی عروق خونی

مارچوبه، یک گیاه سبز بسیار سالم است. همچنین به عنوان یک ماده غذایی عالی برای پاک کردن عروق خونی استفاده می شود. این ماده به تقویت تولید« گلوتاتیون» بدن شما کمک می کند. گلوتاتیون، آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با التهاب کمک می کند. و از آسیب اکسیداسیون جلوگیری کرده که منجر به گرفتگی یا انسداد عروق خونی می شود.

علاوه بر این مارچوبه، حاوی اسید آلفا لینولئیک و اسید فولیک می‌باشد که هر دو ماده، از سفت شدن عروق خونی جلوگیری می کنند.

مارچوبه

مارچوبه را بخارپز ، برشته ، کبابی و همچنین صورت سرخ کرده مصرف کنید. حتی می توانید از این سبزی سبز ،در سالادها یا انواع سوپ ها نیز مورد استفاده قرار دهید.

ادویه مارچوبه نیز موجود می باشد. استفاده افراد دیابتی از مارچوبه توصیه می‌شود!

حتما این 10 ماده ی غذایی بسیار مفید را در وعده های غذایی خود بگنجانید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه بفرمایید :

روش های درمان خانگی برای آپنه (وقفه تنفسی انسدادی) در هنگام خواب
اگر کمبود امگا ۳ داشته باشید چه بیماری هایی به سراغتان خواهد آمد ؟
ترش کردن معده – ۱۲ داروی خانگی پرخاصیت برای درمان بیماری های معده

 

منبع