گوجه فرنگی یکی از مرکبات بی نظیر است که در تمام نقاط جهان، کشت داده می‌شود، در دسترس عموم قرار می گیرد و در عین حال فواید بسیاری هم دارد. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم تا شما را بیشتر با خواص و فواید این میوه آشنا کنیم.

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی است که از بدن در برابر ابتلا به بیماری های مهلک، مثل: سرطان، دیابت و بیماری های قلبی، محافظت می کند.

در عرصه علم، دانشمندان نام “سولانوم لیکوپرسیکوم” را به گوجه فرنگی نسبت داده اند. زادگاه اصلی رویش این میوه در آمریکای مرکزی و جنوبی است. از آن جایی که دارای گونه های متفاوت است، هر گونه از آن، به شرایط آب و هوایی متفاوتی نیاز دارد؛ از این رو می توان گوجه فرنگی را در تمام نقاط دنیا، کشت کرد. افرادی که به دنبال کاهش وزن و ثابت نگه داشتن فشار خون شان هستند، نباید از میوه گوجه فرنگی غافل شوند.

این میوه به بهبود بینایی کمک کرده و می تواند دیابت را کنترل کند. از همه مهم تر این که، گوجه فرنگی یک میوه بسیار عالی و بی نظیر برای زنان باردار است.

زمانی در تاریخ، مردم اروپا به دلیل براق بودن این میوه گمان می کردند که یک میوه سمی است؛ در نتیجه از خوردن آن امتناع می‌کردند. مردمان آزتک [AZTECS] ، اولین گروهی بودند که مصرف گوجه فرنگی را آغاز و برای پخت و پز از آن استفاده کردند. قرن ها بعد از این موضوع، تولید، کشت و پرورش این میوه تا آسیا هم گسترش یافت. اگر نگاهی به آمار و ارقام امروزی بیاندازید، متوجه خواهید شد که کشورهای چین و هند، بزرگ ترین تولید کنندگان این میوه در سراسر جهان هستند.

از گوجه با نام «خوراکی همه کاره» یاد می شود؛ به دلیل اینکه علاوه بر دارا بودن مواد مغذی ابتدایی، مواد مغذی پیچیده و قدرتمند دیگری هم در آن یافت شده است. یکی از دلایلی دیگر پر خاصیت بودن آن، وجود نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که به طرق مختلف، باعث بهبود وضعیت سلامت انسان می شود. گوجه فرنگی گونه های بسیار متنوعی دارد، اما معروف ترین آن: گوجه‌فرنگی قرمز (همان نمونه رایج در کشور خودمان)، گوجه فرنگی گیلاسی (اندازه کوچک و پوستی نازک)، گوجه فرنگی گریپ فروتی (دو برابر بزرگ تر از گوجه فرنگی گیلاسی با پوستی ضخیم تر)، گوجه فرنگی بیفستاک (اندازه ای بسیار بزرگ) و تام بری( نام تجاری برای نوع خاصی از گوجه فرنگی است که حتی از یک سکه یک پوندی هم کوچک تر است) می‌باشد.

خواص گوجه فرنگی برای سلامتی

خواص گوجه فرنگی

1. پیشگیری از ابتلا به سرطان

طبق گزارشی که موسسه مطالعات سرطان در آمریکا منتشر کرده است:« آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، دارای خواصی است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.» لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که از خانواده کاراتنوئیدهاست؛ به دلیل این ویژگی، این آنتی اکسیدان، از بدن مان در برابر امواج رادیکال آزاد محافظت می کند. حتی اگر به یافته های پزشکی که در نتیجه انجام آزمایشات در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده اند، هم توجه کنید، متوجه خواهید شد که اجزای موجود در این میوه، اجازه تکثیر و ازدیاد به انواع و اقسام سلول های سرطانی را نمی دهند.

اگر می خواهید با مصرف میوه گوجه فرنگی از خواص ضد سرطانی آن بهره مند شوید، بهتر است که نوع فرآوری شده آن را خریداری و مصرف کنید؛ مثل: سس، آب گوجه فرنگی یا رب گوجه. در حالی که سعی کنید به این شکل از گوجه فرنگی استفاده کنید، ترکیبات و مواد مغذی موجود در آن به راحتی جذب بدنتان خواهند شد. البته مقدار لیکوپن موجود در انواع فرآوری شده، از گوجه‌فرنگی معمولی، بیشتر خواهد بود.

با این وجود، بهتر است که انواع متفاوتی از مواد مغذی (و نه فقط گوجه فرنگی) را که در مبارزه با سرطان یا سایر بیماری های کشنده دیگر نقش دارند، فراموش نکنید.

محققان در یکی از تحقیقاتی که انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند:« گوجه فرنگی در مبارزه با سرطان پروستات بسیار کار آمد ظاهر می شود.»

بر اساس این تحقیقات، تاثیری که مکمل های حاوی لیکوپن تجاری، بر بدن دارند، همچنان نامشخص است. منظورمان فقط گوجه فرنگی فرآوری شده نیست؛ چرا که مقدار مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی های پخته شده، بیشتر از نمونه های فرآوری شده است.

اگر به مقدار بالای آنتی اکسیدان های این میوه توجه کنید، متوجه خواهیم شد که این میوه در مبارزه با سرطان سینه هم بسیار موثر و کار آمد است. در یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه صورت گرفت: از بیماران بزرگسالان مبتلا به سرطان دعوت شد که مکمل های حاوی لیکوپن را مصرف کنند. پس از چند روز، محققان به این نتیجه رسیدند که سلول های سرطان عقب نشینی کرده اند و تعدادشان هم کم شده است؛ بنابراین هر چقدر که میزان مصرف لیکوپن بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان های ریه، روده، دهان و رحم بسیار کمتر خواهد شد.

از آن جایی که اشعه های شیمیایی باعث تحریک سلول های سرطانی می شوند، این اشعه ها در بدن باقی می‌مانند و به سلول های خونی بدن متصل می‌شوند. مشخص شده است که به واسطه وجود لیکوپن، این اتصال قطع می‌شود و از ابتلا به سرطان و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

گوجه

«آدیپونکتین»، یکی دیگر از ترکیبات قدرتمند در مرکبات از جمله گوجه‌فرنگی است؛ از این رو می تواند با سلول های سرطانی مقابله کند.

2. تنظیم فشار خون

یکی دیگر از فواید وجود لیکوپن در گوجه فرنگی، تنظیم میزان فشار خون است.

این میوه حاوی نوعی ماده معدنی به نام پتاسیم نیز می‌باشد. پتاسیم خواصی دارد که سطح فشار خون را پایین می‌آورد؛ زیرا پتاسیم در مقابل سدیم قرار داشته و مقدار سدیم بدن را همواره پایین نگه می دارد. در حقیقت این چنین رابطه ای وجود دارد: مصرف زیاد پتاسیم، باعث دفع بیشتر سدیم از طریق ادرار می‌شود. همچنین پتاسیم فشار به دیواره رگ های خونی را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه فشار خون هم کاهش پیدا می کند. بر اساس گزارشی که توسط سازمان قلب آمریکا منتشر شده است:« میزان توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم در میانسالان، 4.700 میلی گرم است. شدیداً توصیه می کنیم که از این مقدار هرگز فراتر نروید؛ زیرا با مشکل سنگ کلیه مواجه خواهید شد.»

با توجه به یکی دیگر از مطالعات صورت گرفته، یکی از گزینه های کوتاه مدت برای درمان فشار خون در بیماران، مصرف گوجه فرنگی است.

اگر بخواهیم به طور کلی گوجه فرنگی را بررسی کنیم، به این نتیجه می رسیم که این میوه کارکرد رگ های خونی را بهبود می‌بخشد. همچنین لیکوپن در آن، فشار خون بالا را کم می کند. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است، همه آنان به یک موضوع اشاره می کنند؛ اینکه مکمل های حاوی لیکوپن می توانند تاثیرات مثبتی بر فشار خون داشته باشند.

همچنین گوجه فرنگی غنی از ویتامین C است که در کم کردن فشار خون، نقشی کلیدی را برعهده دارد.

گوجه فرنگی هایی که کاملا نرسیده اند را در محیط اتاق قرار دهید تا رشدشان کامل شود. به محض این که رسیده شدند، می توانید برای مدت 3 روز آن ها را در یخچال نگهداری کنید یا آن ها را فریز یا کنسرو کنید. اما بهترین انتخاب، مصرف گوجه فرنگی های تازه است؛ زیرا میزان پتاسیم شان بیشتر است و می توانند تاثیرات بیشتری را بر کاهش فشار خون داشته باشند.

3. کاهش وزن

با توجه به یکی از تحقیقات در کشور چین، اینطور به نظر می رسد که با مصرف گوجه فرنگی، وزن شما کم شده و چربی های دور شکم و کمرتان هم آب می شوند. علاوه بر این با پایین آوردن میزان کلسترول، به کاهش وزن کمک می کند. جدای از این که گوجه فرنگی منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است، مقدار کالری آن بسیار پایین و غنی از فیبر است. فیبر موجود در آن به شما حس سیری می‌دهد و میزان کالری دریافتی شما را هم کاهش می دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم که گوجه فرنگی گزینه ای مناسب برای قرار دادن در رژیم غذایی و در نتیجه کم کردن وزن شماست.

گوجه فرنگی

4. بهبود سلامت پوست و مو

اگر به راه حل هایی که اطرافیان برای رسیدن به زیبایی توصیه می کنند، دقت کنید، متوجه خواهید شد که گوجه فرنگی از مواد اولیه مهم برای تغذیه پوست به شمار می رود. این میوه در درمان منافذ بزرگ و آکنه موثر است و با درمان آفتاب سوختگی، سلول های آسیب دیده را ترمیم می‌کند . وجود آنتی اکسیدان های فراوان، مخصوصا لیکوپن، در گوجه فرنگی، با آسیب های روزنه ای و التهاب پوست، مقابله می کند.

شاید باور نکنید! اما به واسطه ویژگی های بی نظیری که گوجه فرنگی دارد، می تواند از شل شدن پوست جلوگیری کرده و چهره تان را زیباتر سازد. همچنین چربی های اضافه پوست را از بین می‌برد و تا مدت های طولانی، صورتی شفاف و زیبا را برای تان به ارمغان می‌آورد. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که آب گوجه فرنگی و خیار را با هم ترکیب کنید. یک تکه کتان را به صورت توپ کوچکی درآورید و با کمک آن، ترکیب به دست آمده را روی صورت تان قرار دهید.

مطالعات در این زمینه نشان داده است :« با خوردن گوجه فرنگی، از پوست خود در برابر اشعه های آفتاب محافظت خواهید کرد.» در یکی دیگر از تحقیقات در این زمینه، مشخص شده است:« خانم هایی که رب گوجه فرنگی مصرف می کردند، پوست شان بازسازی شده است و گوجه فرنگی می تواند از پوست، در برابر امواج فرابنفش خورشید محافظت کند.»

نتیجه تحقیقاتی در بوستون آمریکا، حاکی از این است:« آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی، مثل لیکوپن، سلامت پوست را تضمین خواهند کرد.» بر این اساس، لیکوپن یکی از برترین آنتی اکسیدان هاست که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. همچنین ویتامین C موجود در این میوه به تقویت موها کمک می کند.

5. مناسب دوران بارداری

یکی از ویتامین هایی که زنان باردار در طول دوران بارداری، به آن نیاز دارند تا سلامت خود و جنین شان را تضمین کنند، ویتامین C است. این ویتامین در فرآیند شکل گیری استخوان های سالم، دندان و لثه ها موثر است. علاوه بر این، به جذب کامل آهن، که یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در طول دوران بارداری است، کمک می کند. درست است که در طول این دوران، پزشک به مادر توصیه می کند که مکمل های حاوی ویتامین C را تهیه کند، اما مصرف خود گوجه فرنگی هم خالی از لطف نیست!

از آن جایی که گوجه فرنگی دارای لیکوپن است، اجازه آسیب رسیدن به سلول های بدن را نمی دهد، با وجود این که محققان همچنان در حال بررسی مصرف لیکوپن در زنان باردار هستند( خطری دارد یا خیر) جذب این آنتی اکسیدان از طریق منابع طبیعی، یک راه حل بسیار مناسب برای خانم های باردار است.

خواص گوجه فرنگی برای زنان باردار

در صورتی که میوه گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، جذب آهن در بدن تان زیادتر خواهد شد.طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ویتامین C ضامن سلامتی جنین و مادر است.

6. کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب

لیکوپن در این قسمت از بدن هم فعالیت دارد. بله، دوباره لیکوپن! گوجه فرنگی را به رژیم غذایی اضافه کنید و تنها برای چند هفته از خوردن منظم آن غافل نشوید، در نهایت متوجه می شوید که کلسترول LDL یا کلسترول بد خون تان، تا 10 درصد کاهش پیدا کرده است. خوب بگذارید واضح تر بگوییم: نیاز روزانه شما به آنتی اکسیدان لیکوپن، حداقل 25 میلی گرم است که تقریبا معادل با نصف فنجان رب گوجه است. هر 100 گرم از گوجه فرنگی، تقریبا 21.8 میلی گرم لیکوپن برای بدن تان فراهم می کند.

با توجه به یکی از آزمایشات در همین زمینه، اگر افراد شروع به مصرف آب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی تازه کنند، کلسترول بد خون شان کاهش یافته و در عین حال، کلسترول خوب شان بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از مطالعات در کشور مکزیک نشان داده است:« مصرف گوجه فرنگی (14 وعده در یک هفته، به مدت یک ماه) به صورت خام، در زنان بارداری که اضافه وزن دارند، تاثیر مثبتی بر میزان کلسترول شان خواهد گذاشت».

مقاله دیگری در مدرسه پزشکی هاروارد، گزارش داده است:« گوجه فرنگی یکی از معدود خوراکی های موجود در دنیاست که باید حتما در رژیم غذایی گنجانده شود تا کلسترول بدن را کاهش دهد.» یکی دیگر از مطالعات حاکی از این است:« چنانچه فرد، روزانه لیکوپن را مصرف نکند، تاثیری مشابه با بیماران مبتلا به کلسترول بالا را که قرص های استاتین مصرف می کنند، تجربه خواهد کرد.»

همچنین، گوجه فرنگی به عنوان منبعی سرشار از بتاکاروتن، فولات و فلانوئیدها شناخته می شود که وجود این منابع برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی لازم است. با توجه به این مقدار از مواد مغذی در این میوه، هوموسیستئین و تجمع پلاک در خون را کاهش می‌دهد. در صورتی که این دو شرایط پزشکی به موقع درمان نشود، سلامت قلب تان را تهدید خواهد کرد.

در یکی دیگر از تحقیقات اشاره شده است :« آب گوجه فرنگی دارای خواصی است که از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند؛ البته آنتی اکسیدان لیکوپن در این مورد هیچ نقشی ندارد.» پس در نهایت به این نتیجه می رسیم که گوجه فرنگی یکی از خوراکی هایی است که وجود آن برای داشتن قلبی سالم، حیاتی است.

محققان دانشگاه توفت،در مقاله ای، در همین زمینه، به این نتیجه رسیده اند:« تا 55 درصد خطر سکته در مردانی که میزان لیکوپن موجود در بدن شان زیاد بوده است، کاهش پیدا کرده است.» حتی پس از بررسی مولفه های سن، BMI (شاخص بدنی استاندارد)، کلسترول بد (LDL)، میزان فشار خون و سیگاری بودن یا نبودن شرکت کنندگان، باز هم نتیجه به دست آمده، هیچ تغییری نکرد.

لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان انحلال پذیر در چربی است. به همین دلیل توصیه می شود، همراه با مقدار بسیار کمی از چربی مصرف شود؛ زیرا بسیار سریع تر و آسان تر جذب بدن می شود. علاوه بر این، حواس تان باشد که موقع خرید، گوجه فرنگی هایی را انتخاب کنید که به خوبی، رسیده و سپس برداشت شده باشند.

7. با تاثیرات دود سیگار مقابله می کند

سیگار کشیدن در حقیقت یکی از راه های وارد کردن مقدار قابل توجهی از امواج رادیکال آزاد به بدن است که به راحتی با مصرف ویتامین C می توان آن را کنترل کرد. به همین دلیل است که می گوییم خوردن گوجه فرنگی از مضرات دود سیگار، جلوگیری می‌کند. حالا فرض کنید که مقدار ویتامین C بدن تان کم شود. حالا چه اتفاقی می افتد؟ خطرات ناشی از مشکلات قلبی و سرطان گریبان‌گیر تان خواهد شد .

مطالعات موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا، گزارش داده است:« اگر زنان و مردانی که عادت به سیگار کشیدن ندارند، به طور عادی به ترتیب روزانه به 90 و 75 میلی گرم ویتامین C نیاز داشته باشند، این مقدار در افراد سیگاری تا 35 میلی گرم افزایش خواهد یافت.» هر 100 گرم گوجه خام حاوی 13.7 میلی گرم ویتامین C است.

زنان بارداری که عادت به کشیدن سیگار دارد، بایستی مقدار مصرفی از ویتامین C خودشان را بیشتر کنند (البته بهترین راه حل، ترک سیگار است). برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دانشگاه کورنل به تازگی مقاله ای را منتشر کرده است که حاکی از این است:« لیکوپن موجود در گوجه فرنگی تا 90 درصد، می تواند تاثیرات ناشی از امواج آزاد در بدن را کاهش دهد».

8. بهبود بینایی

گوجه فرنگی موجب بهبود قدرت بینایی می شود؛ زیرا گوجه فرنگی حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین A است که به تقویت بینایی کمک می کند. برای این که شبکیه چشم بتواند فعالیت های خودش را به طور کامل انجام دهد، به ویتامین A نیاز دارد. چنانچه میزان ویتامین A موجود در بدن کم شود، به مرور زمان، فرد نابینا خواهد شد.

از آن جایی که امواج رادیکال آزاد بر چشم ها تاثیر مخرب دارند، لیکوپن در گوجه فرنگی، آن ها را کاملا نابود می کند. محققان در سال 2011، در همین زمینه تحقیقاتی انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیده اند:« خطر تباهی لکه زرد در افرادی که میزان لیکوپن خون شان زیاد است، بسیار کمتر است. این آنتی اکسیدان نقش محافظتی در مقابل اشعه خورشید دارد.»

سایر مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی که برای سلامت چشم ها ضروری است، ویتامین C و کوپر است. این دو ترکیب، هر کدام وظایف مختلفی را در بدن برعهده دارند: ویتامین C با مشکلات کهولت سن مبارزه کرده و کوپر هم به تولید ملانین کمک می کند. ملانین، در حقیقت رنگدانه سیاه در چشم است که بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از ترکیباتی که در گوجه فرنگی وجود دارد، اما کمتر راجع به آن صحبت شده است، لوتئین است. این ترکیب جز کاروتنوئیدهاست و برای بهبود بینایی، موثر می‌باشد. به محض مصرف گوجه فرنگی، بتا کاروتن موجود در آن به رتینول که برای دید عالی، ضروری است، تبدیل می شود.

نکته: اگر در طول ماه های خنک تر سال مجبور به خرید گوجه فرنگی شدید، توصیه می کنیم که نمونه های کنسرو شده اش را خریداری کنید. نمونه های کنسرو شده، شامل: گوجه فرنگی تکه تکه، آب گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی های کامل و پوست کنده می‌شود. میزان مواد مغذی موجود در نمونه های کنسرو شده این میوه بیشتر است و از آن جایی که فصل زمستان است، ممکن است قیمت آن بالا تر رفته باشد. در هنگام خرید، توجه کنید که نمونه های بدون سدیم را خریداری کنید.

9. تقویت گوارش

گوجه فرنگی یکی از منابع سرشار از «کلراید» است. کلراید یک ترکیب در مایع گوارشی بدن است. در یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه صورت گرفته شد، دانشمندان راجع به تاثیر لیکوپن در پیشگیری از ابتلا به سرطان های شکمی، صحبت کردند. فیبر، یکی دیگر از محتویات گوجه فرنگی است که برای تقویت گوارش مفید است: هر 100 گرم از گوجه فرنگی، حاوی 2 گرم فیبر است (هم فیبر انحلال پذیر و هم انحلال ناپذیر)، از این رو سلامت روده را تضمین می کند.

مصرف مواد خوراکی که غنی از آنتی اکسیدان هستند، در درمان التهاب معده که طی آن لوله های معده متورم می شوند، تاثیرگذار است .

10. کنترل دیابت

با توجه به گفته های انجمن دیابت:« هر فرد مبتلا به دیابت، باید در رژیم غذایی خود، جایگاه ویژه ای را به گوجه فرنگی اختصاص دهد.» دلیل این ضرورت به واسطه غنی بودن این میوه از آهن، ویتامین E و C است .تمام این ترکیبات در بهبود نشانه های دیابت موثر هستند. لازم است به این مورد هم توجه کنید که شاخص گلیسمیک (توانایی هر ماده غذایی جهت بالا بردن میزان قند خون) گوجه فرنگی بسیار پایین است و خوردن آن برای افراد مبتلا به دیابت، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

کنترل دیابت با گوجه فرنگی

کشور هند در یکی از آزمایشات خود گزارش داده است: «مصرف گوجه فرنگی در دراز مدت منجر به مشاهده تاثیرات مفید در بدن افراد مبتلا به دیابت می شود.» با توجه به اینکه ، نتیجه این دسته از تحقیقات رضایت بخش بوده است، اما همچنان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. محققان کشور در یکی از گزارشات خود بیان کرده اند:« مصرف روزانه 200 گرم گوجه فرنگی خام، تاثیر بی نظیری بر سطح فشار خون در فرد مبتلا به هر دو نوع دیابت دارد.»

استرس اکسیداتیو یکی از مشکلات شایع در بیماران مبتلا به دیابت است که آنتی اکسیدان لیکوپن به همراه سایر ترکیبات موجود در گوجه فرنگی، به درمان آن کمک می کنند.

11. پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

محققان در یکی دیگر از تحقیقات، در کشور ترکیه گزارش داده‌اند:« به احتمال زیاد خوردن آب گوجه فرنگی تازه در پیشگیری از شکل گیری سنگ کلیه، تاثیر زیادی می‌گذارد.»

12. پیشگیری از ایجاد سنگ صفرا

یکی از گزارشات، در دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داده است:« گوجه فرنگی تاثیر زیادی بر پیشگیری از ایجاد سنگ صفرا و سنگ کلیه خواهد داشت.»

یکی از راه هایی که می توانید از شکل گیری سنگ کلیه و سنگ صفرا پیشگیری کنید، اضافه کردن نمونه های کنسرو شده یا پخته شده گوجه فرنگی به سوپ یا خورشت است. علاوه بر این می توانید برای درست کردن سس سالسا، مقدار گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و همراه با انواع سالادها، گوشت یا تخم مرغ میل کنید.

13. تقویت استخوان ها

براساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه:« نوشیدن روزانه 2 لیوان آب گوجه فرنگی، استخوان ها را تقویت کرده و از ابتلا به آرتروز و پوکی استخوان هم پیشگیری می کند.» البته باید به این مورد اشاره کنیم که این نتایج به دست آمده حاصل انجام تحقیقات بر روی تعداد افراد کمی است و نمی توان آن را بسط داد؛ بنابراین، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، گوجه فرنگی غنی از بتاکاروتن است. زمانی که این ماده مغذی وارد بدن می شود، به ویتامین A تبدیل می شود. برای داشتن استخوان هایی سالم و بی عیب و نقص، بدن به ویتامین A نیاز دارد.

علاوه بر این، در شکل گیری استخوان ها و پیوند بافت های ارتباطی، ویتامین C یکی از مواد مغذی ضروری دیگر است. در صورتی که مقدار این ویتامین از حد مجاز کمتر شود، دوره رشد استخوان ها تکمیل نمی شود. وجود این ویتامین برای زنانی که یائسه شده اند، هم مفید است؛ زیرا از شکستگی استخوان هایشان پیشگیری می کند. یکی دیگر از ترکیباتی که در بالا از آن نام بردیم، لوتئین در گوجه فرنگی است که تولید کالوژن را تحریک کرده و به این شکل به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کند.

ویتامین K یکی دیگر از منابع غنی موجود در گوجه فرنگی است که در کنار ویتامین D، نقشی کلیدی، در زمینه متابولیسم استخوان ها، بر عهده دارد. ویتامین K باعث بیشتر شدن غلظت مواد معدنی موجود در استخوان ها می‌شود و اجازه شکسته شدن راحت آن ها را نمی دهد.

14. تقویت سیستم دفاعی بدن

نتیجه یکی دیگر از آزمایشات، در این زمینه حاکی از این است: «در صورتی که در رژیم غذایی فرد به طور فراوان، از گوجه فرنگی استفاده شود، کارکرد و فعالیت سلول های سفید خون به طرز قابل توجهی بیشتر خواهد شد.» گلبول های سفید خون که به مبارزه با عوامل عفونت زا و باکتری ها می‌پردازند، آسیب به سلول های بدن را که در نتیجه برخورد امواج رادیکال آزاد به وجود میاید، تا 38 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که لیکوپن ( با خواص آنتی اکسیدانی ) در فرآیند قوی کردن سلول های سفید بدن، نقش داشته باشد.

محققان براساس آزمایشات در کشور آلمان، اعلام کرده اند:« چنانچه فرد یک رژیم غذایی با کاروتنوئیدهای کم را انتخاب کند، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود».

15. کم کردن التهاب

مسلما لیکوپن تنها آنتی اکسیدانی نیست که در گوجه فرنگی وجود دارد، بلکه سه نوع آنتی اکسیدان دیگر با نام های زتا کاروتن، فیتوفلوئن و فیتوئن هم کشف شده اند که بیشتر در میوه و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شوند. کاهش التهاب و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مرتبط با آن، مثل: سرطان و آماس معده، از دیگر وظایف این سه آنتی اکسیدان است.

در بالا به این نکته اشاره کردیم که با پخت و پز یا فرآوری گوجه فرنگی، میزان لیکوپن موجود در آن بیشتر می شود؛ اما ممکن است گرما و حرارت باعث نابودی سایر آنتی اکسیدان های مهم و ضروری در گوجه فرنگی شود. پس بهترین راهی که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، رژیم غذایی منظم برای مصرف گوجه فرنگی های پخته یا فرآوری شده و خام است و نباید تنها به یک نوع از آن بسنده کنید.

علاوه بر این، نوشیدن آب گوجه فرنگی در مبارزه با التهاب بسیار موثر است. نتایج تحقیقات دانشمندان در کشور ایتالیا، حاکی از این است:« لیکوپن حاوی خواص ضد التهاب است.» البته باز هم باید تحقیقات و آزمایشات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

سازمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا با انتشار مقاله ای اعلام کرده است :« آپلوفنوئید و سایر ترکیبات بیوفعال دیگری در گوجه فرنگی (مخصوصا پودر گوجه فرنگی) وجود دارد که بیش از لیکوپن در روند مبارزه با التهاب موثر هستند.»

مدرسه پزشکی هاروارد در رتبه بندی موادغذایی ، گوجه فرنگی را میان برترین خوراکی هایی قرار داده است که با التهاب مبارزه می‌کند و باید حتما در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد.

شاید برای تان جالب باشد! اما باید بگوییم که گوجه فرنگی های گیلاسی (مقدار 27 کالری در مقدار کمی از آن وجود دارد) گزینه ای خوب برای اضافه کردن به رژیم غذایی تان هستند. میزان فلانوئید آن ها که در روند بهبود التهاب موثر است، بسیار زیاد است. توصیه می کنیم که گوجه های گیلاسی را با مقدار کمی سیر، برشته کرده و سپس له شان کنید. برای خوردن یک میان وعده سالم و در عین حال خوشمزه، این ترکیب را روی نون تست گندمی بگذارید و نوش جان کنید.

فعالیت ویتامین C، با فعالیت آنتی‌اکسیدان لیکوپن مشابه است و به مبارزه با التهاب و تورم کمک می کند.

16. افزایش سلامت آقایان

با توجه به یافته های پزشکی در این زمینه، با مصرف گوجه‌فرنگی قدرت باروری در مردان تا 70 درصد، بیشتر می شود و دلیل آن هم وجود آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی است. علاوه بر این، در نتیجه فعالیت های این آنتی اکسیدان، تعداد اسپرم های غیرعادی موجود در بدن مرد، کمتر می شود، فعالیت شان افزایش یافته و میزان آسیب های وارده هم کاهش پیدا می کند.

گوجه فرنگی تازه

تحقیقات دانشگاه بوستون، حاکی از این است:« در صورتی که آقایان به طور متوسط، در هفته 2 تا 4 بار از سس گوجه فرنگی استفاده کند، خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پروستات پیشرفته در آنان به ترتیب، 35 تا 50 درصد کاهش پیدا می کند.»

آقایانی که لیکوپن در رژیم غذایی شان جایگاه ویژه ای دارد، خطر سکته مغزی (رایج ترین نوع سکته) در آنان تا 59 درصد کمتر می شود.

17. بهبود قدرت مغزی

از آن جایی که مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا 3 در مغز وجود دارد، مغز بیش از سایر نقاط بدن، در معرض آسیب های ناشی از امواج رادیکال آزاد است. با خوردن گوجه فرنگی که غنی از آنتی اکسیدان لیکوپن و ماده مغذی بتا کاروتن است، می توان با این رادیکال‌های آزاد مقابله کرد. توصیه می شود که گوجه فرنگی را همراه با روغن زیتون میل کنید تا شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن باشید. دلیل این توصیه، حل شدن مواد کاروتنوئید در چربی روغن زیتون است که جذب آن‌ها را در بدن آسان‌تر می کند.

یکی دیگر از مزایای وجود لیکوپن در گوجه‌فرنگی ، کمک به بدن در مقابله با بیماری های مهلک و خطرناک، مثل: آلزایمر و جنون است. دانشگاه غربی گاورنر ،در مقاله‌ای گزارش داده است :«گوجه فرنگی به بهبود فعالیت های گوارشی و افزایش تمرکز در افراد کمک می کند.»

نکته: وقتی که برای خرید گوجه فرنگی در فصل کشت آن می روید، سعی کنید که نمونه های تازه این میوه را خریداری کنید تا از آنتی اکسیدان لیکوپن و سایر مواد مغذی موجود در آن، بهره مند شوید؛ اما چنانچه فصل رشد (دقیقا همان زمانی که گوجه نرسیده و بی مزه است) آن نبود، پیشنهاد می کنیم که مکمل های حاوی لیکوپن را خریداری کنید!

18. تامین سلامت کبد

از آن جایی که گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، از آسیب عوامل مختلف به DNA شما جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، به سلامت کبد هم کمک می کند. علاوه بر این، وجود مقادیر قابل توجهی از ویتامین B پیچیده در گوجه فرنگی‌، می توانند در تامین سلامت کبد، مفید باشند.

در این قسمت قصد داریم تا شما را با یک حقیقت بزرگ آشنا کنیم: کبد انسان تنها ارگان موجود در بدن است که می تواند بارها و بارها خود را بازسازی و ترمیم کند و همچنین توانایی بازسازی بافت های از دست رفته را دارد. چنانچه صدمه کوچکی به این ارگان وارد شود، این توانایی را دارد که تا 25 درصد، خود را بازسازی کند. همان طور که گفته شد، گوجه فرنگی از کبد محافظت کرده و در فرآیند سم زدایی، به آن کمک می کند.

یکی از مطالعات گزارش داده است:« هر چقدر که میزان مصرف گوجه فرنگی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان کبد، به همان اندازه کاهش می یابد. در صورتی که مقدار فیبر موجود در رژیم غذایی فرد زیاد باشد، کبد ملتهب می شود؛ اما عصاره گوجه فرنگی می تواند این التهاب را کنترل کند.»

یکی دیگر از تحقیقات در ایالت کالیفرنیا آمریکا، نشان داده است :« مقدار قابل توجهی از توماتین ( ماده سمی که در قسمت پایه و برگ بوته های گوجه فرنگی وجود دارد) در گوجه فرنگی های سبز رنگ و نرسیده وجود دارد که می تواند زمینه تولید و تکثیر سلول های سرطانی کبد را فراهم کند.»

علاوه بر این، گوجه فرنگی های سبز همانند گوجه فرنگی های قرمز، غنی از ویتامین های K و B پیچیده می باشند که هر دو، فعالیت مشابهی دارند. اینطور به نظر می رسد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، از ابتلا به بیماری ناخوشی جگر در نتیجه مصرف الکل، نیز پیشگیری می کند.

مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی

هر یک پیمانه (180.00 گرم) از گوجه فرنگی های تکه تکه شده و خام، حاوی مقدار ماده مغذی زیر است:

مواد مغذی ارزش DRI/ DV

بیوتین 24 درصد

مولیب دنوم 20 درصد

ویتامین K 7.9 میکرو گرم 16 درصد

پتاسیم 237 میلی گرم 12 درصد

کوپر 12 درصد

منگنز 0.15 میلی گرم 11 درصد

فیبر 9 درصد

ویتامین A 833IU 8 درصد

ویتامین B6 8 درصد

ویتامین B3 7 درصد

فولات 15 میکرو گرم 7 درصد

فسفر 24 میلی گرم 6 درصد

ویتامین B 16 درصد

ویتامین E 0.54 میلی گرم 6 درصد

منیزیم 11 میلی گرم 5 درصد

کرونیوم 4 درصد

آهن 0.33 میلی گرم 3 درصد

زینک 0.17 میلی گرم 3 درصد

کولین 3 درصد

اسید پانتوتنیک 3 درصد

در جدولی که در بالا مشاهده کردید، اسامی مهم ترین مواد مغذی به همراه DV که مقدار مصرف روزانه در فرد را بازگو می کند، به صورت درصد ارائه شد. به این نتیجه می رسیم که گوجه فرنگی غنی از لیکوپن، بتا کاروتن، لوتئین و ویتامین C است.

بسیار خب، با ویژگی های گوجه فرنگی آشنا شدید. این میوه بی نظیر است. اما همه این ها بستگی به نوع گوجه فرنگی ای دارد که شما انتخاب می کنید.

به نظرتان چرا گوجه های ارگانیک بهتر هستند؟ در قسمت بعد، به این سئوال تان جواب خواهیم داد.

چرا مصرف گوجه فرنگی های ارگانیک بهتر است؟

میزان آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی های طبیعی، بسیار بیشتر از سایر نمونه های آن است. آنتی اکسیدان های پلی فنول تنها در صورتی تولید می شوند که گوجه فرنگی به طور کامل رسیده باشد. درست است که مدت زمان بیشتری لازم است تا گوجه فرنگی های ارگانیک (به استثنای نمونه هایی که در اثر مواد شیمیایی سریع تر می رسند)کاملا رسیده شوند، اما این‌طور به نظر می رسد که میزان پلی فنول موجود در آن ها بسیار است.

دانشگاه بارسلونا و موسسه بهداشت در اسپانیا با همکاری یک دیگر، مطالعات مشترکی را انجام داده اند. در نتیجه این تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند:« خواص و فواید گوجه‌فرنگی های طبیعی بسیار است. علاوه بر این، میزان فلانوئیدهای در گوجه فرنگی طبیعی، میزان فلانوئیدها، مثل: فنولیک و اسید hydroxycinnamoyl quinic و همچنین فلانوئیدهایی، مانند: نارینجنین، و سایر فلانوئیدها، کوئرستین و روتین، به فراوانی یافت می‌شود.

با توجه به یافته های پزشکی، گوجه فرنگی های طبیعی دارای مقدار بیشتری از کامپفرول، یکی دیگر از فلانوئیدهای موجود که خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند دارد، است.

محققان در یکی از مطالعات (یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، استفان کافکا» است که دارای مدرک دکتری در رشته کشاورزی است)، سعی کرده‌اند تا به بررسی تفاوت های موجود میان گوجه های طبیعی و آن هایی که به صورت غیر طبیعی رشد کرده‌اند، بپردازند. در نتیجه مشخص شد که این موضوع کاملا به نحوه بارور کردن آن ها بستگی دارد. گوجه‌فرنگی هایی که به صورت غیر طبیعی رشد می کنند، با ماده نیتروژن که انحلال ناپذیر است، به بار می‌آیند. زمانی که نیتروژن به گیاه تزریق شود، بسیار سریع تر از موعد مقرر رشد کرده و می رسند. این در حالی است که گوجه فرنگی های طبیعی، نیتروژن مورد نظر خود را از کودهای آلی به دست می آورند. میکروب های موجود در خاک، ابتدا باید این ماده ارگانیک را تجزیه کنند، سپس نیتروژن مورد نظر برای گیاه آزاد شده و از آن استفاده می کند. این فرآیند زمان گیر است. به این شکل، گیاه بسیار دیرتر رشد می کند؛ اما زمان بیشتری لازم است تا متابولیت( دگر کاشت) ثانویه گیاه، تکمیل شود.

علاوه بر این، گوجه فرنگی های ارگانیک، مقدار قابل توجهی از ویتامین سی، (57درصد، بیش از مقدار آن در گونه های غیر ارگانیک) را در خود جای داده اند. بله، شاید بگویید:« اندازه آن ها که کوچک تر است»، در حالی که تصور غلطی است؛ زیرا مقدار مواد مغذی بیشتری دارند. از آن جایی که از هیچ نوع ماده شیمیایی برای تولید و پرورش شان استفاده نشده است، در نتیجه تولید مواد مغذی شان تحریک شده و مقدار این مواد بیشتر می شود.

شاید برای تان جالب باشد؛ اما باید بگوییم که برای محافظت از گونه های ارگانیک در برابر آفات و حشرات، نیاز به استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی نیست. همین امر باعث می شود که این میوه ارگانیک از خود در برابر آفات محافظت کند.

بسیار خب، اکنون میتوانید هر دو گونه گوجه فرنگی از یک دیگر را تشخیص دهید. اما چطور می خواهید، نوع باکیفیت آن را تشخیص دهید؟ آیا از اصول نگهداری آن اطلاعی دارید؟

انتخاب و نگهداری گوجه فرنگی مناسب

وقتی که برای خرید گوجه‌فرنگی به بازار می روید، از قدرت بویایی تان استفاده کنید. غنچه انتهایی میوه (نه پایه) را بو کنید. گونه خوب آن باید خوش عطر باشد.

فقط گوجه هایی را خریداری کنید که گرد بوده و به نسبت اندازه شان، سنگین به نظر برسند. باید توپر باشند و هیچ گونه آسیب یا خراشی نداشته باشند. پوست شان هم باید محکم بوده و چروک نباشد.

خب اکنون نوبت به نگهداری آن می رسد. بهترین محیط برای نگهداری این میوه رسیده و تازه، مکان های تاریک و خنک است. قسمت شاخه باید به سمت پایین باشد. در عرض چند روز، این گوجه‌فرنگی ها باید مصرف شوند.

بهتر است که گوجه‌فرنگی را در یخچال قرار ندهید؛ زیرا تمام بوی معطر میوه از بین می رود. اما اگر چاره ای جز قرار دادن در یخچال ندارید، چند ساعت قبل از مصرف، آن را از یخچال بیرون بیاورید.

گوجه فرنگی های کنسرو شده (باز نشده) نیز باید در طول مدت شش ماه مصرف شوند( تا شش ماه تاریخ انقضا دارند). اما اگر در کنسرو باز بود، آن را در ظرف شیشه ای و در دار بگذارید و سعی کنید که آن را حداکثر تا یک هفته مصرف کنید. باقی مانده رب گوجه یا سس را تا مدت دو ماه می توان در یخچال نگهداری کرد.

چطور از گوجه فرنگی در رژیم غذایی مان استفاده کنیم؟

سالاد گوجه فرنگی

  • املت دوست دارید؟ بسیار عالی! زمان دیگری که خواستید املت بخورید، گوجه فرنگی را فراموش نکنید. سپس آن را همراه با اسفناج و قارچ میل کنید.
  • یک گزینه عالی برای شروع وعده های غذایی، صرف سوپ به عنوان پیش غذاست. از گوجه‌فرنگی برای تهیه سوپ خانگی تان استفاده کنید.
  • علاوه بر این، می توانید سس سالسا گوجه فرنگی خودتان را درست کنید.
  • گوجه گیلاسی را به سالاد اضافه کنید و میزان مزایای آن را دو برابر کنید.
  • اگر پاستا یکی از خوراکی های مورد علاقه تان است، به جای سس های پر از خامه و چرب، از گوجه‌فرنگی استفاده کنید. مقدار کالری آن بسیار کم است و در عین حال غنی از فیبر، فولات، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های موثر و پلی فنول هاست.دقت کنید که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید! پزشکان توصیه می کنند که همیشه باید هر خوراکی را به مقدار معینی مصرف کرد.

روش های متفاوت و فراوانی برای اضافه کردن گوجه فرنگی به رژیم غذایی تان وجود دارد. و از آن جایی که مقدار کربوهیدرات آن ها بسیار کم است (حتی یک گوجه بزرگ هم تنها 5 گرم کربوهیدرات دارد)، می‌توانید هر طور که بخواهید از آن استفاده کنید.

صبر کنید، هنوز تمام نشده است! خبرهای بهتری برای تان داریم.

دستور پخت با گوجه فرنگی

1. سالاد گوجه مدیترانه ای

مواد لازم:

  • 2 عدد گوجه فرنگی بزرگ که رسیده باشد و به تکه های بزرگ قسمت شده باشد؛
  • یک عدد پیاز با اندازه متوسط؛
  • 2 حبه سیر خرد شده؛
  • یک قاشق غذا خوری آب لیمو؛
  • 10 برگ ریحان تازه؛
  • 3 قاشق غذا خوری عصاره روغن زیتون؛
  • نمک و فلفل برای مزه دار کردن.

دستور پخت:

  1. پیاز را اسلایس اسلایس کرده و سیر را خرد کنید.
  2. پس از گذشت 5 دقیقه، تمام مواد اولیه را با هم ترکیب کنید.
  3. نمک و فلفل را برای مزه دار کردن اضافه کنید.

2. سالسا گوجه تازه

مواد لازم:

  • 2 یا 3 عدد گوجه فرنگی با اندازه متوسط که تازه بوده و پایه اش کنده شده باشد؛
  • نصف پیاز قرمز؛
  • 2 عدد فلفل تند؛
  • آب یک عدد لیمو؛
  • 1/2 پیمانه سیلانترو (نوعی گیاه طبیعی) خرد شده؛
  • نمک و فلفل برای مزه دار کردن؛
  • مقداری پونه کوهی و زیره سبز، جهت مزه دار کردن.

دستور پخت:

  1. ابتدا گوجه، پیاز، فلفل ها را تکه تکه کنید. حواستان باشد که بدون دستکش به فلفل ها دست نزنید.
  2. چند عدد از تخم های فلفل را بیرون بیاورید و کنار بگذارید. هر مقدار از آن ها را که می خواهید اضافه کنید تا سس بیش از حد تند نشود.
  3. تمام مواد اولیه را در دستگاه مخلوط کن بریزید. تا زمانی که به خوبی با هم ترکیب شوند، این کار را ادامه دهید. اگر به این دستگاه دسترسی ندارید، با دست، تمامی مواد اولیه را خرد کنید.
  4. آن ها را در یک ظرف بریزید. مقداری نمک و فلفل برای طعم دار کردن، به آن اضافه کنید. اگر فلفل باعث تندی بیش از حد سالسا می شود، مقدار گوجه تان را بیشتر کنید. برای این که سالسا را تندتر کنید، مقدار بیشتری از دانه هایی که بیرون آورید را به آن اضافه کنید.
  5. پونه کوهی و زیره سبز را هم برای طعم دار کردن به مواد اولیه اضافه کنید.

3. سوپ ریحان و گوجه

مواد لازم:

  • 4 پیمانه گوجه فرنگی خرد شده، دانه ها را بیرون بیاورید و پوستش را هم جدا کنید؛
  • 4 پیمانه آب گوجه فرنگی (مقدار پایین سدیم)؛
  • یک پیمانه شیر با چربی 1 درصد؛
  • 1/3 پیمانه برگ های تازه ریحان؛
  • 1/4 قاشق چای خوری فلفل سیاه؛
  • 1/4 قاشق چای خوری نمک؛
  • 1/2 پیمانه پنیر خامه ای نرم؛
  • 8 دانه نان فرانسوی.

دستور پخت:

  1. گوجه ها را به همراه آب گوجه‌فرنگی درون ماهیتابه ریخته و اجازه دهید تا به جوش آید. بدون این که دری روی آن بگذارید، اجازه دهید تا 30 دقیقه به آهستگی بجوشد.
  2. ترکیب گوجه و ریحان را داخل مخلوط کن بریزید.
  3. ترکیب را دوباره داخل ماهیتابه بریزید.
  4. شیر، نمک و فلفل را هم اضافه کنید.
  5. مادامی که جوش می خورد، پنیر خامه ای را اضافه کرده و تا زمانی که غلیظ شود، بگذارید به جوشیدن ادامه دهد.
  6. سوپ را داخل ظرف مورد نظر بریزید.
  7. نان تست فرانسوی را آماده کنید.
  8. هر چقدر از سوپ که زیاد آمد را در یخچال بگذارید؛ اما باید آن را در مدت یک هفته مصرف کنید.

با راهکارهای مناسب برای استفاده از گوجه فرنگی آشنا شدید. اما بهتر است که از عوارض جانبی آن هم مطلع شوید که به نوبه خود حائز اهمیت است.

عوارض جانبی مصرف گوجه فرنگی

مسمومیت با برگ گوجه فرنگی: برگ های گیاه گوجه بسیار خطرناک هستند. مقدار زیادی از آن ها می تواند باعث مسمومیت شما شود. در برخی از مطالعاتی که در این باره انجام شده است، گفته شده است که تمام قسمت های گیاه( به جز خود میوه) ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی شوند. سایر نشانه هایی که در نتیجه مسمومیت با برگ این گیاه به وجود می آید؛ شامل: گلو درد، سر درد، سرگیجه و احساس درد در قسمت دهان است. در موارد حاد، مرگ بیمار هم گزارش شده است.

رفلاکس اسید: به طور طبیعی، گوجه‌فرنگی حالت اسیدی دارد. در صورتی که در مصرف این میوه زیاده روی شود، منجر به رفلاکس اسید معده می شود. اگر سوزش معده، بیش از دو بار در هفته ، شما را اذیت می کند، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید و شرایط را برای او بازگو کنید.

عدم قبول گوجه: در صورتی که بدن با گوجه‌فرنگی ناسازگار باشد، فرد با دل درد و باد معده روبرو خواهد شد. البته باید بگوییم که این نشانه ها در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.

یبوست: از آن جایی که مقدار منابع فروکتوز موجود در گوجه زیاد است، ممکن است برای افرادی که توانایی جذب این ماده را ندارند، مشکل ساز شود که در نهایت منجر به یبوست می شود. علاوه بر این، گوجه (مخصوصا سوپ گوجه) حاوی سالیسیلات، گلوتامیت و آمینز، جز مواد شیمیایی موجود در خوراکی هستند که به یبوست منجر می‌شوند .

افزایش سدیم: مقدار سدیم موجود در نمونه های کنسرو شده این میوه، بسیار زیاد است. هر پیمانه از گوجه فرنگی های کنسرو شده، حاوی 564 میلی گرم سدیم است؛ در حالی که هر پیمانه از گوجه فرنگی تازه تنها حدود 9 میلی گرم سدیم دارد. درست است که میزان مواد مغذی موجود در هر دو نوع از این میوه با هم مشابه است، اما هنگام استفاده از نمونه کنسرو شده، باید مقدار سدیم آن را در نظر داشته باشید.

خواص گوجه فرنگی

بیشتر شما در این باره سئوالات مشابه مطرح می کنید. در قسمت بعد قصد داریم تا به بررسی آن ها بپردازیم…

پرسش و پاسخ

گوجه فرنگی در دسته میوه ها قرار دارد یا سبزیجات؟

اگر از نظر تکنیکی آن را بررسی کنیم، به دلیل داشتن تخم، در دسته میوه ها قرار می گیرد؛ اما در بیشتر کتاب های آشپزی، از آن به عنوان سبزی یاد می شود.

اگر بخواهیم بی پرده صحبت کنیم، باید بگوییم که هیچ فرقی میان شان وجود ندارد. چیزی که حائز اهمیت است، گنجاندن آن،در رژیم غذایی تان است؛ زیرا سرشار از انواع مواد مغذی می باشد.

میزان قند موجود در گوجه فرنگی چقدر است؟

هر گوجه فرنگی کامل، حدود 4.75 میلی گرم قند دارد.

فواید مصرف گوجه فرنگی چیست؟

فرقی ندارد که این میوه را چه ساعتی از روز میل می کنید، در هر صورت، فواید بسیاری دارد. یکی از ویژگی های این میوه، کمک به کاهش وزن، به دلیل وجود لیکوپن است. یکی از تئوری ها در این زمینه حاکی از این است:« لیکوپن به آزاد سازی هورمون در بدن کمک می کند و در نتیجه آن، سلول های چربی شکسته شده و از بین می روند.»

البته باید اشاره کنیم که همچنان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا صحت این موضوع به تایید دانشمندان برسد.

چرا باید گوجه فرنگی های قرمز را انتخاب کنیم؟

قبل از این که گوجه‌فرنگی به طور کامل رسیده شود، سبز رنگ است. اما در زمان کامل شدن دوره رشد، کلروفیل که کاروتنوئید قرمز را تجزیه می کند، از بین می‌رود و سپس به رنگ قرمز درمی آید. زمانی که میوه کاملا برسد، لیکوپن رنگ غالب شده و میوه نیز قرمز رنگ می‌شود.

گوجه هایی که در نتیجه برخورد آفتاب خشک شده اند، چه فوایدی دارند؟

یکی از فوایدی که این نوع از گوجه نسبت به نوع دیگر آن دارد، این است که به سرعت خراب نمی شوند؛ زیرا مقدار رطوبت شان اندک است. در عین حال، مقدار مواد مغذی شان با نمونه طبیعی این میوه هیچ تفاوتی ندارد.

گوجه فرنگی های روما کدام نوع از آن می باشند و مقداری کالری شان چقدر است؟

یکی از گونه های این میوه، مدل روما آن است. نام دیگر این نوع از گوجه، گوجه ایتالیایی یا براق است که فقط 35 میلی گرم، کالری دارد.

گوجه فرنگی حاوی کدام یک از مواد مغذی ضروری است؟

اگر یک گوجه فرنگی خام را بررسی کنید، حاوی 1.5 گرم فیبر است که بیشتر آن به صورت انحلال پذیر می باشد. هر چند که مقدار پروتئین در آن کم است، اما نباید از آن غافل شوید. در هر پیمانه از گوجه فرنگی، 1 گرم پروتئین یافت می شود.

همچنین، هر پیمانه از آن حاوی 0.49 میلی گرم از ماده معدنی آهن است.

آیا دانه های گوجه فرنگی خطرناک هستند؟

معمولا هیج خطری برای سلامت انسان ندارند؛ اما اگر از اختلالات کبدی یا پروستات رنج می برید، بهتر است از خوردن این تخم ها خودداری کنید. بهتر است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

آیا گوجه‌فرنگی حاوی اطلاعات باور نکردنی و جالبی است؟

بله، به این چند مورد توجه کنید:

  • اگر بخواهیم با دید گیاه شناسی گوجه فرنگی را بررسی کنیم، متوجه می شویم که در دسته میوه ها قرار دارد؛ اما در اواخر دهه 1800، دولت مردان آن را در دسته سبزیجات قرار دادند تا بتوانند از این طریق برای خود مالیات جمع آوری کنند.
  • بزرگ ترین درختان گوجه فرنگی در بیابان دنیای والت دیزنی، کشت و پرورش داده شده اند. در 16 ماهه اولیه، شاهد رشد بیش از 32.000 گوجه فرنگی بودیم.
  • نامی که ملت آزتک برای گوجه فرنگی انتخاب کرده بودند، به معنای “شی چاق با ناف” است.
  • با استفاده از دانه های این میوه، می توانید گیاه های جدیدی را کشت کنید. تخم این گیاه را باید از نمونه اولیه اش تهیه کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که مصرف این میوه را فراموش نکنید!

در این مقاله از سایت دکتر چک سعی کردیم تا اطلاعات کامل و جامعی درباره گوجه فرنگی، خواص و فواید آن در اختیارتان قرار دهیم. این میوه در دسته خوراکی های شگفت انگیز قرار می گیرد و باید جایگاه ویژه ای را در رژیم غذایی خود به آن اختصاص دهید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

۱۰ خواص برتر میوه کیوی و تاثیر آن در شفافیت پوست
زمستان را با ۱۰ خوراکی خاص سپری کنید تا همیشه سالم و تندرست بمانید
خواص درمانی موز و فواید آن برای روده ، زخم معده و سلامتی کلی بدن

 

منبع