متخصصان سلامت بر این باور هستند که هویج یکی از خوراکی های بسیار سالم و مقوی است. هویج به مواد مغذی و انواع ویتامین ها مجهز شده است؛ از جمله این موارد می توان به Vitamin A , Vitamin C , Vitamin K و B6 و همین طور پانتوتنیک اسید ( ویتامین B5)، فولات، پتاسیم، آهن، کوپر و منیزیم اشاره کرد. و در نهایت اصلی ترین مولفه هویج را می توان مقدار بالای بتاکاروتن و منابع فیبر موجود در آن دانست. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم تا به معرفی فواید، ویژگی ها و خواص هویج بپردازیم و اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

هویج در تمام فصل های سال کاشت می شود و مردم آن را به صورت خام یا پخته میل کرده یا در تهیه غذا، انواع سالادها، سوپ ها و میان وعده های سبزیجاتی استفاده می کنند. از آن جایی که هویج مزه ای شیرین داشته و در دهان قرچ و قروچ می کند، در میان بزرگسالان و کودکان طرفداران بسیاری دارد.

خواص هویج برای بیماری های مختلف

1. بهبود بینایی

اگر بخواهیم از برترین و پر رنگ ترین فایده مصرف هویج نام ببریم، باید به توانایی آن در تقویت بینایی اشاره کنیم. هویج منبعی غنی از ویتامین A است که این ویتامین تاثیری مستقیم بر قدرت بینایی فرد دارد.

 بهبود بینایی

علاوه بر آن، از آن جایی که هویج حاوی منابع غنی از بتاکاروتن است، تباهی لکه زرد، آب سبز (کوری تدریجی) و با تمام بیماری هایی کهولت سن (مشکلات بینایی) مبارزه می کند.

بنابراین توصیه می کنیم که از همین امروز خوردن هویج را آغاز کنید تا تغییرات مثبتی را که در کیفیت بینایی تان به وجود خواهد آورد، بهتر درک کنید و به خواص و فواید شگفت آور این خوراکی پی ببرید.

2. مبارزه با سرطان

یکی دیگر از فواید فوق العاده ای که هویج از آن بی نصیب نیست، مبارزه با سرطان است؛ علت آن هم، وجود آنتی اکسیدان کاروتنوئید در آن است. این آنتی اکسیدان با ازدیاد امواج رادیکال آزاد در بدن مقابله می‌کند . علاوه بر این، هویج خواص منحصر به فرد بسیار دیگری هم دارد که مبارزه با بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند، یکی از آن محسوب می‌شود.

محققان در طی تحقیقاتی در این زمینه، به این نتیجه رسیده اند: «هویج حاوی نوعی از مواد مغذی فیتو به نام پلی استیلن است. علاوه بر این، وجود ترکیبات دیگر در این ماده به سلول های سرطانی اجازه رشد در بدن را نمی‌دهد. در بیشتر تحقیقاتی در همین زمینه ، محققان در یک مورد اتفاق نظر دارند:« مصرف روزانه یک و نیم فنجان هویج برای مدت چند هفته، نتایج مثبت و خیره کننده ای در بدن به همراه خواهد داشت.»

خواص هویج

با توجه به یافته های پزشکی موجود، مصرف منظم هویج، خطر ابتلا به سرطان ریه ، سرطان پروستات و روده بزرگ را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

3. مبارزه با بیماری های قلبی عروقی

هر چقدر که از فواید و خواص هویج بگوییم، باز هم کم است. هویج برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون، بسیار موثر است. ترکیبات مختلفی، از جمله: بتا کاروتن، آلفا کاروتن و لوتئین در هویج یافت می‌شود. در حقیقت این سه ترکیب، نوعی آنتی اکسیدان است که با کلسترول بد مبارزه کرده و به کاهش خطر حملات قلبی کمک شایانی می کند.

علاوه بر آن، پتاسیم موجود در هویج باعث می شود که رگ ها و شریان های خونی به آرامش نسبی برسند. در نتیجه، جریان و گردش خون بیشتر می‌شود و میزان استرس در سیستم قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

هر زمانی که مسئله‌ای باعث استرس شما شد و سطح فشار خون تان را بالا برد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک هویج میل کنید!

4. بهبود سلامت عمومی بدن

یکی از برترین خوراکی هایی که برای تامین سلامت عمومی بدن مناسب است، هویج می باشد. زمانی که این سبزی ترد و خوشمزه وارد بدن تان می شود، پلاک ها و ذرات غذا را از بین برده و باعث سلامت و پاکیزگی دندان و لثه ها می شود.

هویج باعث تحریک تولید سالیوا (نوعی مایع تمیزکننده طبیعی در دهان) شده، حالت اسیدی را تنظیم می‌کند و باکتری های موجود در دندان و دهان را به طور کلی از بین می برد. از طرف دیگر باعث پیشگیری از بروز شرایطی، مانند: خوردگی دندان، تنفس بد بو و سایر مشکلات مشابه می‌شود. یکی از ویژگی های منحصر به فردی که هویج به آن ها مجهز شده است، وجود مقادیر قابل توجهی از ویتامین C در این سبزی است. ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان انحلال پذیر در آب است که سلامت بافت های ارتباطی، دندان و لثه ها را تضمین می کند.

سبزیجات

پس توصیه می کنیم که با خوردن هویج، سلامت دندان های تان را برای سالیان سال حفظ کنید و دندان هایی محکم برای خود به ارمغان بیاورید.

5. محافظت از کبد

به واسطه منابع بسیار شگفت آوری که در هویچ وجود دارد، این سبزی از کبد شما در برابر تاثیرات اسیدی ناشی از مواد شیمیایی در محیط اطراف، محافظت می کند. از آن جایی که منابع بسیار فراوانی از ویتامین A در هویج یافت می‌شود، تمام سموم را از بدن دفع می کند. علاوه بر این، ترشح صفرا و سلول های چربی را در بدن به حداقل مقدار ممکن می رساند. فیبر انحلال پذیر موجود در هویج مانند یک مایع پاک کننده عمل می‌کند؛ یعنی کبد و روده را پاک سازی کرده و مواد زائد را از بین می‌برد.

در صورتی که به طور منظم این سبزی را مصرف کنید، التهاب یا عفونت کبدتان را کاهش می‌دهد؛ اما اگر این التهاب کنترل نشوند، در نهایت فرد به هپاتیت، ناخوشی کبد و کولستاز (تجمع صفرا در کبد) مبتلا خواهد شد.

6. حفظ سلامت پوست

همان طور که در قسمت های قبل هم اشاره کردیم، هویج غنی از منابع ویتامین A و سایر انواع آنتی اکسیدان هاست که فواید بسیاری برای پوست انسان دارند. این ترکیبات، مانع از تاثیر امواج فرابنفش خورشید بر سلول های پوست انسان می‌شوند و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کنند.

در حقیقت باید بگوییم که نوشیدن یک لیوان آب هویج در طول تابستان، مثل این است که با یک منبع قدرتمند و طبیعی به جنگ اشعه های خورشید برویم. از طرف دیگر، هویج باعث حفظ رطوبت پوست شده و اجازه بروز جوش و آکنه، تجمع رنگدانه ها در بافت صورت و ناهمواری پوست را نمی دهد.

هویج در ساخت پوستی سالم، درخشان و هموار به شما کمک می کند. حتی می توانید از این سبزی برای تهیه ماسک های خانگی استفاده کنید تا درخشندگی را به پوست خود هدیه دهید. برای تهیه این ماسک، کافی است که 2 قاشق غذا خوری از هویج رنده شده را با عسل ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت تان قرار دهید. پس از چند دقیقه صورت تان را به خوبی با آب ولرم بشویید.

7. بهبود سلامت گوارشی انسان

در این سبزی ترد، مقدار قابل توجهی از فیبر رژیمی پنهان شده است که باعث بهبود سلامت گوارشی می‌شود. به واسطه وجود این فیبر، حجم زیادی به مدفوع داده می شود و باعث می شود که به راحتی مسیر گوارشی را طی کند. فیبر به تحریک حرکات دودی معده کمک می کند.

 آب هویج

با مصرف منظم و روزانه این سبزی، حرکات معده تان کاملا منظم و از یبوست و رفلاکس معده جلوگیری می شود. همچنین روده و معده تان را در برابر بسیاری از بیماری ها، مقاوم می سازد.

8. پیشگیری از سکته

نتیجه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه هاروارد، حاکی از این است:« افرادی که روزانه هویج مصرف می کنند، به نسبت آن هایی که مقدار کمتری هویج می خورند، تا 68 درصد کمتر، در معرض سکته هستند.»

شاید برای تان جالب باشد، مصرف روزانه هویج می تواند تا 68 درصد خطر سکته را کم کند؛ علت این امر هم، وجود مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن در این سبزی است.

برای این که خطر سکته در خودتان را کاهش دهید، حداقل 5 بار در هفته، هویج بخورید.

9. تنظیم قند خون

هویج در تنظیم قند خون انسان نقشی کلیدی و تاثیر گذار دارد. شاید فکر می کنید که چون هویج شیرین است، پس حتما قند دارد! اما فراموش نکنید که قند موجود در این سبزی و میزان آن طبیعی است. بعلاوه، به راحتی هم حل می‌شود و بر خلاف باور عموم، شاخص گلیسمیک این سبزی بسیار پایین است.

یکی از دیگر از ترکیبات موجود در هویج که در تنظیم قند خون موثر است، کاروتنوئید می‌باشد. این ترکیب بر مقاومت انسولین تاثیر گذاشته و به پایین آوردن میزان قند خون کمک می کند. خاصیت قلیایی هویج، در تنظیم میزان قند خون موثر است.

برای این که بیماران مبتلا به دیابت زندگی سالمی داشته باشند، خوردن نصف پیمانه هویچ پخته شده یا یک هویج خام، به صورت روزانه را نباید فراموش کنند. برای تنظیم فشار خون، بهتر است که آب هویج یا هویج خام میل کنید.

10. مبارزه با نشانه های کهولت سن

اگر می خواهید که در چندین سال باقی مانده از عمرتان، جوان تر به نظر برسید، توصیه می کنیم که خوردن هویج را از همین امروز آغاز کنید. هویچ سبزی قدرتمند در زمینه مبارزه با بروز نشانه های کهولت سن است؛ زیرا می تواند روند پیری را به تاخیر بیاندازد. علت موثر بودن هویج، وجود منابع حاوی بتاکاروتن در آن است که با تنظیم سوخت و ساز بدن، مانع آسیب رسیدن به سلول و بافت های بدن می‌شود.

هویج و سلامتی

علاوه بر این، هویج به عنوان منبع غنی از ویتامین C شناخته شده و تولید کالوژن را تسریع می بخشد. برای این که همواره حالت ارتجایی پوست خود را حفظ کنید، وجود کالوژن ضروری است. کالوژن از بروز چین و چروک، خطوط عمیق و سایر نشانه های پیری جلوگیری می کند. برای این که همواره ظاهری جوان داشته باشید، روزانه یک لیوان آب هویج نوش جان کنید.

علت این که می گوییم هویج باید در هر رژیم غذایی قرار داده شود، خواص پزشکی و سلامتی بسیار، همراه با مزه خوب آن است.

پرسش و پاسخ

روزانه چند دانه هویج می توانیم بخوریم؟ از چه اندازه بیشتر، زیاده روی محسوب می شود؟

هر فردی می تواند در هر 2 بار وعده روزانه، یک پیمانه هویج بخورد. مقدار چربی هویج بسیار پایین است، منبع غنی از فیبر، آنتی اکسیدان ویتامین C، بتا کاروتن، بیوتین، ویتامین K و ویتامین B6  است و کمتر از یک قاشق چای خوری آن (3 گرم) قند دارد. متخصصان تغذیه برای برخورداری از سلامت جسمانی و ذهنی، پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و کنترل چاقی مفرط، این سبزی را پیشنهاد می کنند. بیشتر افراد از مصرف روزانه آن غافل می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از دیابت (CDC) گزارشی منتشر کرده است که از هر 10 نفر، تنها 1 نفر به اصول مصرف این سبزی پرفایده پایبند است.

با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است، متخصصان اعلام کرده اند که هویج سلامت قلب را تضمین می کند. همچنین آن ها بر این باور هستند که هر چقدر که سبزیجات، نارنجی و زرد رنگ تر باشند، تاثیر محافظتی بیشتری در برابر ابتلا به بیماری های قلبی خواهند داشت.

آیا مصرف روزانه هویج، در بلند مدت برای فرد عوارض جانبی به همراه خواهد داشت؟

خوردن یا نوشیدنی میوه و سبزیجاتی که مقدار کاروتن موجود در آن ها زیاد است، در دراز مدت باعث می شود که تن نارنجی رنگی در سطح پوست به وجود بیاید. به محض این که فرد مصرف هویج را قطع کند، حالت نارنجی رنگ هم از بین خواهد رفت.

آیا هویج باید به صورت خام خورده شود یا پخته شده؟

بهتر است که هویج را به صورت خام میل کنید؛ اما افرادی که در امر جویدن غذا مشکل دارند، بهتر است که این سبزی را ، به صورت پخته مصرف کنند.

زمانی که هویج پخته شود، مقدار مواد مغذی فیتو موجود در آن کم می شود. توصیه می کنیم که هنگام پختن آن، شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت بیشتری روی گاز بماند؛ درنتیجه مزه و مواد مغذی آن کمتر از بین خواهند رفت.

خوردن هویج با معده خالی موردی دارد؟

به غیر از افرادی که خوردن این سبزی با معده خالی آزادشان می‌دهد؛ مثل: IBS، بیماری روده بزرگ و…، بقیه افراد با مشکلی مواجه نمی‌شوند. هر زمانی که بخواهید، می توانید آن را به صورت پوره درآورده، به سوپ اضافه کنید یا آب آن را گرفته و بنوشید.

آیا مصرف هویج برای بیماران مبتلا به دیابت ممنوع است؟

خیر، خوردن این سبزی برای این بیماران بلا مانع است. شاخص گلیسمیک (GL) آن بسیار پایین و این میزان 71 است. برای این که خودتان بتوانید شاخص گلیسمیک آن را محاسبه کنید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که 8 گرم کربوهیدرات موجود در نصف پیمانه هویج را در 0.71 ضرب کنید. مقدار محاسبه شده تقریبا 6 خواهد شد؛ بنابراین مطمئن خواهید شد که این سبزی هیچ تاثیر منفی بر میزان گلوکز خون تان ندارد؛ مگر این که در یک زمان، یک و نیم پوند هویج را به یک باره، میل کنید.

مقدار مواد مغذی در کدام رنگ از هویج بیش از سایرین است؟

مواد مغذی در تمام رنگ های این سبزی وجود دارد. برای این که از خواص آنتوسیانین برخوردار شوید، هویج قرمز و نارنجی رنگ را خریداری کنید. آنتوسیانین یک ماده مغذی گیاهی است که برای بهبود قدرت بینایی، ضروری می‌باشد.

 قبل از مصرف روزانه این سبزی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

سعی کنید هویج های ارگانیک را تهیه کرده و سپس خنک ترین نقطه یخچال را برای نگه داریشان انتخاب کنید. تا مدت 2 هفته، می توانید هویج را در وضعیت مناسب نگه دارید.

قبل از این که آن را در یخچال قرار دهید، ابتدا قسمت سبز رنگ را جدا کنید تا سبزی تان پژمرده نشود؛ زیرا قسمت سبز رنگ، رطوبت را از قسمت اصلی دریافت کرده و باعث پژمرده شدن آن می شود.

بهتر است که هویج را در کیسه های پلاستیکی یا حوله کاغذی بپیچید و بعد در یخچال قرار دهید. هرگز هویج را در کنار میوه و سبزیجاتی که گاز اتیلن از خود ساطع می کنند؛ مانند: گوجه فرنگی، سیب و گلابی قرار ندهید! در صورتی که این مورد را رعایت نکنید، مزه هویج، تند و تلخ خواهد شد.

قبل از خوردن آن به این نکات توجه کنید: به خوبی هویج را بشویید و از یک برس برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر هویجی که تهیه کرده اید، ارگانیک است، نیازی نیست که کاملا پوستش را جدا کنید؛ در غیر اینصورت، بهتر است که پوست آن را جدا کنید. هویج های قدیمی و ضخیم را هم باید پوست بکنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک سعی کردیم تا به خواص و فواید هویج اشاره کنیم. یکی از ویژگی های برتر هویج، وجود منابع غنی از ویتامین C در آن است. همچنین مصرف آن تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز سرطان، سکته و تنظیم قند خون دارد.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

مهمترین خواص پرتقال برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن
خواص دانه چیا برای لاغری ، بارداری ، سرطان و ۲۰ خواص دیگر برای سلامتی
خواص گوجه فرنگی برای سرطان ، سلامت قلب ،بارداری و ۲۰ بیماری دیگر

 

منبع