ترکیب عسل و دارچین؛ معجزه آفرینی می کند. این ترکیب چندین بیماری مزمن را درمان می کند و حتی مانع از ابتلا به این بیماری ها می شود.

بهترین قسمت درباره این ترکیب، آماده و در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز آن است. هر دو این مواد را می توان در آشپزخانه پیدا کرد. با مصرف این مواد از خود برابر چندین بیماری خطرناک و جدی مزمن محافظت می کنید.

اما منظورمان از این مواد چیست؟

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا جزییات این دو ترکیب را بدانید.

چرا مصرف ترکیب عسل و دارچین مقوی و مفید است؟

خب، این سئوال خیلی کلی و مفصل است.

اول از همه باید بگوییم که از دوران بسیار قدیم، از عسل و دارچین استفاده می شده است. تاریخچه پیدایش عسل به زمان دست نوشته های رم باستان، یونان، مصر و زبان سانسکریت بر می گردد. بیش از 2.000 سال است که دارچین بخشی جدایی ناپذیر از داروهای چینی و آیورودا محسوب می شود.

این نشان می دهد که هر دو این مواد مدت هاست که مورد استفاده قرار می گیرند و فواید و مزایای موثری دارند. و هزاران سال است که از آن ها استفاده‌ می کنند.

مقالات متعددی از دهه 1990 وجود دارند که در آن ها درباره این ترکیب سخن گفته شده است. اما مادامی که سال ها می گذرند، تعداد علاقه مندان و دانشمندانی که از تاثیر گذاری حقیقی این ترکیب در عجب هستند، بیشتر شده است.

چرا استفاده از عسل موثر است ؟

اجازه دهید تا به طور خلاصه به مواد مغذی موجود در عسل اشاره کنیم.

82 درصد از عسل را شکر تشکیل داده که از این مقدار 40 درصد آن فروکتوز است. در عسل، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی یافت شده اند و از این رو، آنتی اکسیدان های فراوانی را در خود جای داده است.

عسل خواص درمانی دارد و تاثیری خاص بر روی بیماری ها می گذارد. این ویژگی ها را تقریبا در هر ماده غذایی در طبیعت، می توان پیدا کرد.

این مایع طلایی حاوی آمینواسیدهاست و به خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی مجهز شده است و قابلیت مقابله با عفونت ها و درمان زخم ها را دارد.

علاوه بر این، گفته شده است که خوردن عسل، میزان انرژی بدن را تأمین می کند و سلامت فرق سر را بهبود می بخشد. و حتی می توان انواع آلرژی ها را هم درمان کند.

اما یک حقیقت کلی درباره کیفیت عسل وجود دارد؛ هر چه رنگ عسل تیره تر باشد، کیفیت آن بهتر است. تیره بودن رنگ عسل است که وجود مواد آنتی اکسیدان در آن را مشخص می کند.

بگذارید با مثال توضیح دهیم: گونه های تیره تر عسل، مثل: عسل گندم سیاه، کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با گونه های رنگ روشن تر این محصول برخوردار هستند. تفاوت میان میزان آنتی اکسیدان های عسل تیره و روشن، تا 20 برابر است.

در ادامه مقاله جزییاتی درباره ترکیب عسل و دارچین برای بهره مندی از خواص آن در اختیارتان قرار خواهیم داد. عسل در درمان رفلاکس اسید معده و مشکلات شکمی دوران کودکی موثر است. علاوه بر این، عسل از راه های مختلفی به بشر خدمت رسانی می کند.

چرا دارچین مفید است؟

دارچین نوعی ادویه قدرتمند است که به واسطه خواص عالی خود در پزشکی مصرف می شود. در حقیقت، در یکی از مطالعاتی که در هونگ کونگ انجام شد، به ادویه رتبه 1 در میان 26 گیاه دارویی مشهور از نظر میزان آنتی اکسیدان تعلق گرفت.

از آن جایی که دارچین حاوی ترکیبات فنولیک و فلانوئیدهایی است، خواص و ویژگی های ضد التهابی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی و محافظت از قلب را از این ترکیبات به دست آورده است.

مطالعات مدرن انجام شده ادعا کرده اند که مصرف دارچین به درمان نفخ شکم، انقباضات دوران قاعدگی، اسهال و ناراحتی های شکمی کمک می کند.

دارچین چندین خواص دیگر هم دارد که بی شک در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. اما اول بگذارید تا به یک واقعیت جالب اشاره کنیم: به حدی این ادویه اهمیت دارد که در سریلانکا از چوب دارچین به عنوان خمیر دندان استفاده می کنند.

اگر بخواهیم درباره خواص و مزایا ترکیب عسل و دارچین صحبت کنیم، یک نکته مهم و اساسی در خصوص این دو ماده خوراکی وجود دارد که بهره مندی از تمام ویژگی های این دو ترکیب، به نوع آن ها بستگی دارد.

دارچین و عسل هر دو گونه های متفاوتی دارند؛ اما یک گونه وجود دارد که از همه برتر است.

تمرکز ویژه بر روی عسل خام و دارچین سیلان

عسل خام و دارچین سیلان

عسل دو نوع دارد: عسل خام و فیلتر شده. دارچین هم دو نوع دارد: دارچین سیلان و سنا یا به عبارتی، فیلر نشده و فیلتر شده.

انواع عسل

عسل خام، همان طور که از اسمش هم پیداست، خام است؛ یعنی هیچ گونه فرآیند گرمایشی یا فیلتراسیون روی آن انجام نشده است و از این رو، مقداری دانه گرده در آن وجود دارد که این دانه ها حاوی مواد مغذی هستند.

باید بدانید عسلی خوب است که زنبورهای عسل آن را از شهد تولید کرده باشند و نه از دانه های گرده. دلیل آن هم این است که دانه های گرده فقط به صورت اتفاقی در عسل پیدا می شوند. تعداد دانه های گرده در عسل کم است و از این رو بر محتوای مواد مغذی این ترکیب تاثیری زیادی نخواهد گذاشت.

عسل خام حاوی گرده زنبور، کندو عسل، بال های شکسته شده زنبور و موم ( چسب زنبور که نوعی ترکیب چسبناک است که زنبورها برای پر کردن مجراهای کندو عسل، از خود تولید می کنند) می باشد.

معیار دیگری برای تشخیص عسل خام، تیره رنگ و جذاب نبودن ظاهر آن است. گفته شده است که زنبورها بار الکتروستاتیک را حمل می کنند که این بارها باعث می شوند تا دیگر ترکیبات مهم که مزایای خاصی هم برای سلامتی دارند، به عسل خام جذب شوند.

عسل فیلتر شده یا فرآوری شده، قبل از بسته بندی، فرآیندهایی بر روی آن انجام شده است که هدف از این کار، حذف «موارد ناخواسته» از عسل خام است. در طبقات سوپر مارکت ها، مدل فرآوری شده عسل وجود دارد؛ یعنی یک عسل طلایی رنگ و مشخصی که راحت پخش می شود.

عسل خام اصلا ظاهر جذابی ندارد و فروش زیادی هم ندارد. دقیقا به همین خاطر است که آن را فرآوری و فیلتر می کنند.

هدف از فیلتر کردن عسل خام، این است که مطمئن شویم از عسل برای مدت زمان زیادی می توانیم نگهداری کنیم. عسل خام حاوی ذرات معلق و حباب های هواست که سرعت عمل تبلور سازی را بالا می برد. در فرایند فیلتر کردن، سرعت عمل تبلور سازی کم می شود.

به راستی عسل خام بهتر است یا عسل فرآوری شده؟ بی شک عسل خام بهتر است. اما شواهد متناقصی در این باره در دسترس است.

در برخی از گزارشات گفته شده است که میزان مواد مغذی موجود در عسل خام بسیار بیشتر است؛ در حالی که در بعضی دیگر از این گزارشات، تفاوت زیادی بین این دو نوع قائل نشده اند.

با وجود این، اگر ظاهر عسل خام برای تان بی اهمیت است، بهتر است که همین نوع را خریداری کنید. به هر حال عسل خام برتر است. اگر موفق نشدید یک عسل خام خریداری کنید، همیشه دنبال عسل های با رنگ تیره تر بروید.

نوع دیگری عسل وجود دارد، به نام عسل مانوکا. این نوع عسل در نیوزیلند تولید می شوند و زنبورها، بوته مانوکا را گرده افشانی می کنند. صرف نظر از این که عسل مانوکا حاوی هیدروژن پراکسید (ترکیب رایج در تمام گونه های عسل) است، خواص و ترکیبات ضدباکتریایی دیگری را هم در خود جای داده است. همین طور، حاوی یک ماده اولیه با ظرفت های ضدمیکروبی است که به نام، فاکتور بی نظیر مانوکا.

علت نامگذاری این عامل، ناتوانی تمام افراد در کشف ترکیب بی نظیری است که این ظرفیت ها را از خود آزاد می کند.

انواع دارچین

دو نوع دارچین که بیشتر شناخته شده اند: دارچین سیلان و سنا هستند. یک تفاوت عمده که میان این دو نوع دارچین وجود، محل تولید آن هاست.

دارچین سیلان از کشورهای سریلانکا و ماداگاسکار به دست می آیند؛ در حالی که دارچین سنا در کشورهای چین و اندونزی تولید می شود.

دارچین سیلان رایحه قوی دارد؛ در حالی که دارچین سنا رایحه و شیرینی کمتری دارد. اگر بخواهیم از حیث بی خطر بودن آن ها را با مقایسه کنیم، به نظر می رسد که گونه سیلان بهتر باشد.

دارچین حاوی نوعی ترکیب به نام کومارین است که مشخص شده است، در موارد خاص این ترکیب باعث مسمومیت کبد می شود. گونه سیلان دارچین حاوی مقدار کمتری ترکیب کومارین است؛ یعنی در هر کیلوگرم از این دارچین، 0.017 گرم و در گونه سنا دارچین، 0.31 گرم از این ترکیب وجود دارد.

با وجود این که مطالعات گسترده ای بر روی خواص و ویژگی های دارچین سنا انجام شده، براساس نظر دانشمندان، مصرف دوزهای بیشتر دارچین سیلان، بی خطرتر از دارچین  سناست.

بسیار خب، تفاوت های میان این دو نوع دارچین را می دانید؟ رنگ دارچین سیلان روشن است، طعم سبک تری دارد و تندی و معطر بودن آن کمتر است. در طرف مقابل، ادویه سنا وجود دارد که رنگی تیره تر دارد، لایه های ظاهری الیافی بیشتری دارد و معمولا ادویه ای تر است. و به هر حال، به سختی می توان دارچین نوع سیلان را در سوپر مارکت ها پیدا کرد. حتی قیمت بیشتری هم دارد.

حالا نوبت به بررسی ارزش های غذایی عسل و دارچین می رسد.

ارزش های غذایی عسل و دارچین

حقایق غذایی عسل و دارچین
ارزش روزانه
             عسل     دارچین سیلان
کل چربی0 درصدکل چربی2 درصد
کلسترول0 درصدکلسترول0 درصد
پتاسیم5 درصدپتاسیم0 درصد
سدیم1 درصدسدیم0 درصد
کل کربوهیدرات93 درصدکل کربوهیدرات1 درصد
پروتئین2 درصدپروتئین0 درصد
کالری52 درصد
فیبر رژیمی3 درصد
ویتامین C3 درصد
ریبوفلاوین8  درصد
نیاسین2 درصد
ویتامین B64 درصد
فولات2 درصد
کلسیم2 درصد
آهن8 درصد
منیزیم2 درصد
فسفر1 درصد
زینک5 درصد
کوپر6 درصد
منگنز14 درصد
سلنیوم4 درصد

برترین خواص عسل و دارچین

برترین خواص عسل و دارچین

در این قسمت از مقاله با ارائه جزییات به ویژگی های عسل و دارچین اشاره کرده ایم.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم می کند

یکی از بهترین مزایایی که ترکیب دارچین و عسل دارد، مفید بودن آن برای مراقبت از قلب است. عسل حاوی تعداد زیادی پلی فنول، مانند کوئرستین، گالانژین و آکاستین است که مشخص شده است این پلی فنول ها در درمان بیماری های قلبی عروقی موثر می باشند.

در یکی از مطالعاتی که در کشور ایران انجام شده، محققان گفته اند که مصرف عسل می تواند ریتم های غیرمعمولی یا نامتعارف قلب را کم کند.

در آزمایشاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده، مشخص شده است که درمان طولانی مدت موش ها با دارچین باعث شده است تا نمایه های قلبی عروقی آن ها بهبود یابد. ممکن است که این یافته ها در رابطه با انسان ها هم صدق کند.

براساس گزارشی که سازمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا منتشر کرده، عصاره حل شونده دارچین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

همین طور، مشخص شده است که استفاده از ادویه ها در تهیه غذا، اثرات منفی مصرف خوراکی های چرب بر روی بدن را کم می کند که در نهایت، مانع از ابتلای فرد به بیماری های قلبی می شود.

با وجود این که اطلاعات ما درباره این که دارچین می تواند میزان کلسترول خون را کم کند یا خیر، ناکافی است، مطمئنا دارچین می تواند جایگزینی مناسب برای نمک و شکر باشد. در صورتی که بخواهید از این ادویه برای طعم دار کردن غذای تان استفاده کنید، به سلامت قلبتان کمک می کنید.

چگونه از این ترکیب برای این حفظ سلامتی قلب مان استفاده کنیم؟

  • نسبت های مساوی از پودر دارچین و عسل را بردارید، با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر دربیاید. حالا خمیر را روی نان بکشید و در وعده صبحانه میل کنید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

گفته می شود که خوردن عسل باعث تقویت تولید آنتی بادی هایی می شود که پاسخ های سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند. خواص موجود در عسل که تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن هستند، به ترمیم زخم ها کمک می کنند.

علاوه بر این، آنزیم ها و خواص ضد توموری مهمی در این مایع طلایی رنگ یافت می شود.

مطالعات نشان داده است که عسل در درمان زخم های جزیی ناشی از سوختگی موثر است که ناشی از سیستم ایمنی قدرتمند در بدن است.

عسل در درمان سرفه هم تاثیری شگفت انگیز دارد؛ خصوصا در کودکان. در یکی از مطالعات انجام شده در ونکوور، مشخص شده است که مصرف یک دوز عسل قبل از خواب، سرفه در کودکان و والدین شان را کم می کند. این در حالی است که حتی مصرف داروهای بدون نسخه هم چنین تاثیری از خود بر جای نخواهند گذاشت. عسل می تواند شدت و دفعات سرفه کردن را کم کند.

علاوه بر این که عسل در مداوای سرفه به کار می رود، تاثیر قابل توجهی در درمان سرماخوردگی دارد. علت سرماخوردگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد. نوعی ترکیب دیگر به نام سینامالدیهاید در دارچین یافت شده، به نحوی که با مصرف متوسط دارچین، از خواص پیشگیرانه آن بهره مند خواهید شد.

یکی از این دو ترکیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و دیگری مانع از ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با آن (تضعیف سیستم ایمنی بدن) می شود.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنیم:

  • یک نوک انگشت پودر دارچین را داخل شیشه آب ولرم حاوی عسل بریزید. هر روز صبح، خصوصا در فصل های سرد سال، این ترکیب را استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای این ترکیب، پاک سازی سینوس هاست.

عسل و دارچین عفونت های پوستی را درمان می کند

با کمک ترکیب دارچین و عسل می توان عفونت های پوستی زیادی، مثل کچلی، شوره سر، چربی نابهنجار پوست و پسوریازیس را درمان کرد.

علاوه بر این، عسل قابلیت مبارزه با میکروب هایی دارد که باعث ناراحتی های پوستی می شوند.

در یک مطالعه دیگر، نوعی پماد با فرمول جدید که حاوی 20 درصد عسل بود، تهیه شد که در درمان عفونت های ناشی از زخم شدن پوست، تاثیری مثبت دارد.

از آن جایی که در این ترکیب عسل وجود دارد، چسبناک است و کمک می کند تا آلودگی ها از سطح پوست جدا شوند؛ برای همین  برای درمان آکنه می توان این ترکیب را استفاده کرد.

دارچین موجود در این ترکیب، نوعی فرایند به نام بیوساخت کالوژن را تسهیل می کند. این فرآیند با پیر شدن پوست مقابله می کند. ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارچین باعث شده تا این ترکیب به گزینه ای مناسب برای درمان تصلب پوست تبدیل شود. این ترکیب اگزما، کچلی قارچی و بسیاری از انواع دیگر عفونت های پوستی را مداوا می کند.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان عفونت های پوستی استفاده کنیم:

  • یک قاشق پودر دارچین را با 3 قاشق عسل ترکیب کنید و مانند یک ماسک صورت از ان استفاده کنید. این ماسک به پاک سازی منافذ پوست کمک می کند.
  • برای درمان آکنه هم می توان از این ترکیب استفاده کرد. 3 قاشق غذاخوری عسل مانوکا را با 1 قاشق غذاخوری دارچین ترکیب کنید تا به صورت یک خمیر در بیاید. خمیر را برای مدت 30 ثانیه در ماکروویو بگذارید (حواس تان باشد که خیلی داغ نشود) و سپس آن را به صورت ماسک روی صورت تان بزنید. اجازه دهید تا 10 دقیقه روی پوستتان بماند، سپس با آب صورت تان را بشویید و با یک حوله نرم، خشک کنید.

به مداوای التهاب و آرتروز کمک می کند

در ترکیب دارچین و عسل آنتی اکسیدان ها و فلانوئیدهای زیادی وجود دارد که در درمان التهاب موثر هستند. از این ترکیب برای درمان آرتروز هم استفاده می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ترکیب را روی موضع آسیب دیده بزنید.

دارچین موجود در این ترکیب به شرایط التهابی که به افزایش سن مربوط هستند، کمک می کنند و التهاب در روده بزرگ را کم می کند.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان التهاب و آرتروز استفاده کنیم:

  • مقداری مساوی از پودر دارچین را با مقدار مساوی عسل ترکیب کنید و آن ها روی موضع آسیب دیده بزنید. با افزودن مقداری سرکه سیب به ترکیب، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

عسل و دارچین ترکیبی بی نظیر برای بیماران دیابتی

عسل برای دیابتی ها

در یکی از مطالعات، محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف عسل در بیماران دیابتی به کم کردن وزن کمک می کند. وقتی که این بیماران، داروهای ضد دیابتی را همراه با عسل مصرف کنند، کنترل گلیسمیک در آن ها بهبود خواهد یافت.

عسل موجود در این ترکیب به درمان زخم های دیابتی، مثل زخم های پای بیماران دیابتی، کمک می کند.

البته موقع استفاده از عسل برای بیماران دیابتی باید احتیاط کنید. در برخی از مطالعات در همین زمینه، محققان با مقادیر بالای هموگلوبین مواجه شدند که به معنای این است که مقادیر قند خون این افراد به خوبی کنترل نشده است.

در یک مطالعه دیگر، درباره دارچین موجود در این ترکیب و تاثیر آن در کمک به بیماران دیابتی سخن گفته شده که دارچین می تواند فاکتورهای خطرناک متعددی که با این بیماری همراه هستند را کم کند.

از طرف دیگر، دارچین مقادیر گلوکز خون بعد از ناهار و شام را کم می کند که به نحوی به نفع بیماران دیابتی است.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان دیابت استفاده کنیم:

  • مقادیر مساوی عسل و پودر دارچین را با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید. ترکیب را روی نان زده یا آن را با آب میوه تان مخلوط کنید.

عسل و دارچین برای عفونت های مثانه

قبلا درباره تاثیر این ترکیب در درمان عفونت های مثانه چیزی گفته نشده بود. عسل موجود در این ترکیب یک عامل موثر در متوقف کردن رشد سلول های خاص سرطانی مثانه است. در مطالعه دیگری به اهمیت عسل مانوکا در مقابله با عفونت های مجرای ادراری اشاره شده است.

یکی دیگر از دلایلی که عسل می تواند با عفونت های مجرای ادراری مبارزه کند، مجهز بودن آن به خواص ضدباکتریال است.

اهمیت دارچین موجود در این ترکیب کم نیست. ثابت شده است که این ادویه باکتری هایی که باعث بروز عفونت های مجرای ادراری می شوند، سرکوب می کند.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان عفونت های مجرای ادراری استفاده کنیم:

  • 2 قاشق چای خوری پودر دارچین را با 1 قاشق چای خوری عسل و 1 پیمانه آب ولرم ترکیب کنید. یک بار در روز این ترکیب را مصرف کنید تا از شر عفونت های مجرای ادراری خود خلاص شوید.
  • اگر عفونت تان شدید است، به جای آب از آب زغال اخته استفاده کنید.

به درمان سوء هاضمه و دیگر مشکلات شکمی کمک می کند

از زمان های باستان تا به امروز از عسل برای تسکین سوء هاضمه و دیگر مشکلات شکمی استفاده می شود. علت آن هم این است که عسل پوسته های مجرای گوارشی را نرم می کند.

علاوه بر این، عسل به راحتی جذب بدن می شود و با انجام کم ترین فعالیت گوارشی، بیشترین انرژی را در اختیار فرد می گذارد.

عسل مانع از رشد هلیکوباکتر پیلوری، اصلی ترین عامل بروز سوء هاضمه، می شود.

یکی دیگر از دلایلی که اثبات می کند این ترکیب برای درمان سوء هاضمه مفید است، کمک به ترشح شیره های گوارشی می باشد.

وقتی که تعادل میان باکتری های روده بر هم بخورد، فرد به مشکلات شکمی مبتلا می شود.

در یکی از مطالعات انجام شده در کشور مصر، مشخص شده است که عسل تعداد باکتری های روده را بیشتر می کند و به همین دلیل از بروز هر گونه مشکلات جدی شکمی جلوگیری می کند.

در مطالعه دیگری ثابت شد که عسل مانوکا، زخم های روده را درمان می کند.

همان طور که در یکی از تحقیقات آورده شده، دارچین موجود در این ترکیب، به واسطه داشتن یک سری ویژگی ها، سوزش معده و انقباضات شکمی را تسکین می دهد.

بعلاوه، دمای معده را پایین آورده و به واسطه تاثیر خود در کاهش ترشح اسید گاستریک از دیواره های معده، باد معده را کم می کند. در حقیقت، افزودن این ترکیب به رژیم غذایی روزانه تان کمک می کند تا دمای معده تا 20 درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند.

در مطالعه دیگری به توانایی دارچین در درمان اختلال قاعدگی (درد در هنگام عادت ماهیانه همراه با انقباضات شکمی)  اشاره شده است.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان سوء هاضمه و مشکلات شکمی استفاده کنیم:

  • یک سر انگشت پودر دارچین را به دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. قبل از هر وعده اصلی غذایی، این ترکیب را میل کنید.

عسل و دارچین برای کاهش کلسترول

براساس گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه مرکز پزشکی پترزبورگ، عسل و دارچین هر دو ویژگی هایی دارند که کمک می کند تا کلسترول خون کم شود.

براساس بعضی از شواهد موجود، مصرف عسل باعث می شود تا کلسترول خون در بیماران دیابتی، کاهش یابد. در حقیقت، مصرف روزانه تنها نصف قاشق چای خوری دارچین در کم کردن میزان کلسترول بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع 2 موثر خواهد بود.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای کاهش کلسترول خون استفاده کنیم:

  • 2 قاشق غذاخوری عسل و 3 قاشق چای خوری پودر دارچین را در حدود 470 میلی گرم آب یا چای مخلوط کنید. هر روز صبح این ترکیب را بنوشید.

ترکیب عسل و دارچین برای کم کردن وزن

اگر می خواهید وزن تان کم شود، ترکیب دارچین و عسل یک گزینه مناسب محسوب می شود. انجام حرکات ورزشی و داشتن عادت های سالم غذایی، در میزان بازدهی این ترکیب تاثیری نخواهد گذاشت.

در یک مطالعه در سن دیگو، گفته شده است که عسل می تواند وزن و چاقی را کم کند. همین طور، دارچین موجود در این ترکیب اشتها را از بین می برد و در نهایت به کم شدن وزن کمک می کند.

چگونه از ترکیب عسل و دارچین برای کاهش وزن استفاده کنیم:

  • ابتدا مواد اولیه، یعنی: 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق چای خوری پودر دارچین و 1 پیمانه آب تصفیه را شده آماده کنید. بگذارید تا آب جوش بیاید.
  • دارچین را داخل یک ظرف دیگر بریزید، آب داغ را داخل دارچین بریزید و اجازه دهید تا 15 دقیقه باقی بماند.
  • وقتی که دمای آن پایین آمد، عسل را هم اضافه کنید. دو بار در روز این ترکیب را مصرف کنید؛ یک بار در روز و یک بار عصرها. باید با شکم خالی این ترکیب را بخورید.

موثر در مقابله با ناباروری

سالیان زیادی است که از عسل برای باروری استفاده می کنند. مصرف عسل تخمدان ها را تحریک می کند و مواد معدنی و آمینواسیدهای موجود در آن، سیستم تولید مثلی را تقویت می کنند.

از طرفی دارچین موجود در این ترکیب، چرخه های قاعدگی را تنظیم می کند که علت اصلی ناباروری به شمار می رود. علاوه بر این، دارچین یکی از اصلی ترین مواد اولیه در ترکیب های گیاهی پزشکی است که ناباروری در آقایان را برطرف می کند.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان ناباروری استفاده کنیم:

  • مقداری دارچین را با مقدار کمی عسل ترکیب کنید، حالا این ترکیب را روی لثه هایتان بزنید؛ بدن به مرور زمان خود آن را جذب می کند.

حفظ سلامت موها

براساس مطالعه ای که در کشور امارات انجام شد، به توانایی عسل خام در نابودی شوره سر و ریزش موها اشاره شده است. علاوه بر این، عسل با ریزش مو ناشی از یائسگی، مبارزه می کند.

اگر بخواهیم درباره تاثیر دارچین در این ترکیب صحبت کنیم، باید بگوییم که با وجود این که هیچ گونه شواهد دقیقی در این باره در دسترس نیست، برخی معتقدند که این ادویه مانع از ریزش موها می شود.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای حفظ سلامت موها استفاده کنیم:

  • مقدار مساوی عسل و دارچین را با هم ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را با روغن زیتون ولرم مخلوط کنید. قبل از زدن شامپو به موها، با این ترکیب موها را ماساژ داده و اجازه دهید تا 15 دقیقه باقی بماند. حالا به موهای تان شامپو بزنید.

بهبود بوی بد دهان

خواص عسل و دارچین برای سلامتی

مشخص شده است که مصرف عسل با بوی بد سیر مقابله می کند. از طرفی با کمک چوب دارچین می توان بوی بد دهان که با «سندرم انحطاط کیو آی ( عارضه ای که به اختلال ارگان ها مربوط می شود)» همراه است را بهبود بخشید. استفاده از روغن دارچین در تهیه این ترکیب هم موثر است.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان بو بد دهان استفاده کنیم:

  • 1 قاشق چای خوری عسل را با یک نوک انگشت پودر دارچین در آب ولرم بریزید. هر روز صبح با این محلول دهان خود را بشویید.

افزایش انرژی بدن

اگر به خوردن آدامس که حاوی شیرین کننده های مصنوعی است عادت دارید، ترکیب عسل و دارچین یک جایگزین عالی به حساب می آید؛ زیرا انرژی عسل بیشتر از شیرین کننده های مصنوعی است.

علاوه بر این، عسل یک منبع عالی و طبیعی سرشار از انواع کربوهیدرات هاست، باعث تولید انرژی می شود و کارایی بدن را بالا می برد.

بعلاوه، خوردن عسل مانع از خستگی مفرط در هنگام انجام حرکات ورزشی می شود و استقامت را بالا می برد.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای افزایش انرژی استفاده کنیم:

  • مقادیر مساوری عسل و پودر دارچین را ترکیب کنید و هر روز صبح، همراه با صبحانه میل کنید.

پیشگیری از ابتلا به آلرژی

یکی از مطالعات انجام شده ادعا کرده است که مصرف زیاد عسل به بهبود علائم ناشی از رینیت آلرژیک (التهاب غشاء موکوس بینی) کمک می کند.

با وجود این که تحقیقات انجام شده در رابطه با ابتلا به آلرژی محدود است، در یکی از گزارشات آورده شده است که عسل حاوی گرده گل (ماده آلرژی زا) است که برای درمان بیماری های مرتبط با آلرژی از آن استفاده می کنند.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای پیشگیری از بروز آلرژی استفاده کنیم:

  • یک راه ساده ای که وجود دارد، ترکیب مقادیر مساوی عسل با پودر دارچین و مصرف آن هر روز صبح است. اگر آلرژی پوستی دارید، این ترکیب را روی موضع آسیب دیده تان بزنید.

مداوای گلو درد

براساس گزارشی که از سوی دانشگاه مرکز پزشکی ماری لند منتشر شده است، برای درمان گلو درد می توان از عسل استفاده کرد. تحقیقات کمی در رابطه با دارچین و تاثیر آن در درمان گلو درد وجود دارد؛ اما اضافه کردن دارچین به این ترکیب، برای تان خوب خواهد بود.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای تسکین گلو درد استفاده کنیم:

  • هر روز صبح 1 قاشق غذاخوری عسل بخورید. این کار باعث تسکین گلو دردتان می شود.

درمان آسم

در گزارشی ادعا شده است که عسل در درمان و کنترل آسم در خرگوش ها تاثیری مثبت دارد. این نتایج در مورد انسان ها هم صدق می کند. علت آن هم این است که گرده موجود در عسل کم است. وقتی که گرده توسط بدن گوارش یابد، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و آنتی بادی تولید می کند. در این صورت، اگر بعد از تماس داشتن با دود سیگار یا دانه گرده، آسم تان عود کرد، این آنتی بادی ها فعال شده و علائم آسم را از بین می برند.

بگذارید درباره دارچین صحبت کنیم؛ باید به یک مورد توجه کنید: ادویه دارچین خود می تواند مانند یک محرک عمل کرده و بروز آسم را تحریک کند؛ پس، موقع مصرف این ترکیب احتیاط کنید!

اگر احساس کردید که علائم تان بدتر شده اند، دارچین را حذف کرده و فقط عسل بخورید.

چگونه از ترکیب دارچین و عسل برای درمان آسم استفاده کنیم:

  • 1 قاشق چای خوری عسل را با 1/2 قاشق چای خوری پودر دارچین ترکیب کنید. شب ها قبل از خواب و صبح ها با معده خالی از این ترکیب استفاده کنید.
  • اگر خوردن دارچین برای تان مشکل ایجاد کرد، عسل را فقط با آب بخورید. 250 میلی گرم آب را گرم کرده و 1 قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. سه بار در روز این کار را تکرار کنید.
  • درست مثل هر چیز دیگری که از طبیعت به دست می آید، بایستی این ترکیب را با احتیاط مصرف کنید.

موارد احتیاط هنگام مصرف ترکیب عسل و  دارچین

مصرف ترکیب عسل و  دارچین

مسمومیت: مصرف عسل باعث گرفتگی قلبی درجه دوم می شود که ناشی از مسمومیت است. بیشتر، مهاجران دچار این عارضه می شوند. با وجود این که دلایل اصلی مسمومیت ناشناخته باقی مانده، باید از این ترکیب با احتیاط استفاده کنید!

احتمال آسیب رساندن به سیستم تولید مثلی آقایان: درست است، عسل می تواند میزان باروری در آقایان را بالا ببرد؛ اما استفاده مزمن و طولانی مدت از عسل به دستگاه تولید مثلی آقایان آسیب می رساند.

خطرناک بودن برای نوزادان: مصرف عسل برای کودکان زیر 1 سال توصیه نمی شود؛ زیرا خطر تماس با هاگ های بوتولونیم c، یک نوع میکروب گیاهی، وجود دارد.

در عسل نوعی میکروب گیاهی دیگر به نام «کلسترودیوم» وجود دارد و با وجود این که مقدار آن در این خوراکی کم است، تنها بدن بزرگسالان قادر به گوارش آن است؛ بدون این که هیچ گونه عارضه جانبی از خود نشان دهد.

از این رو، کودکان زیر 1 سال نباید به هیچ وجه عسل مصرف کنند!

تحریک سندرم روده تحریک پذیر: سندرم روده تحریک پذیر ناشی از وجود گروهی از فیبرهای ناچیز گوارش نیافته و قندهایی با نام FODMAPs است. و عسل یکی از این منابع خوراکی حاوی FODMAPs  است.

انواع آلرژی ها: درست است، در بالا گفتیم که عسل می تواند در درمان آلرژی تاثیر مثبتی داشته باشد اما این ادعا، حاصل تعداد کمی مطالعه است.

در رابطه با تاثیر عسل در درمان انواع آلرژی ها، بعضی از مطالعات نتایج متناقضی را نشان داده است و ما دقیقا نمی دانیم که گوارش عسل تا چه اندازه می تواند آلرژی ها را درمان کند.