سویا خوراکی رایجی است که در بیشتر غذاهای مان از آن استفاده می کنیم. این محصول در تمامی فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد و با قیمت نسبتا مناسبی فروخته می شود و علاوه بر مصرف خوراکی از روغن آن برای تقویت پوست و مو نیز استفاده می شود. در تبلیغات مختلف بار ها شنیده ایم که سویا منبع مناسبی برای پروتئین است، اما آیا فکر می کنید خوردن آن برای بدن مفید است؟ با دکتر چک همراه شوید…

خواص و مضرات مصرف روغن سویا

حرف و حدیث هایی درباره سویا

سویا نوعی حبوبات است که در غلاف رشد می کند و بومی قاره آسیاست. این ماده در طیف گسترده ای از محصولاتی که استفاده می کنیم پیدا می شود. اگرچه ممکن است در رژیم غذایی تان از سویای خوراکی استفاده نکنید اما جالب است که بدانید ترکیباتی از آن در بیش از 60٪ غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده وجود دارد.

شیر سویا

شیر سویا یکی از محبوب ترین جایگزین ها برای لبنیات است. این محصول برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند عالی است. همچنین سس سویا یکی از اصلی ترین مواد در غذاهای آسیایی است و توفو که از سویا ساخته می شود در بیشتر رژیم های غذایی سالم دیده می شود. سویا در غذاهای مخصوص صبحانه، محصولات پروتئینی و نان ها به یک ماده افزودنی تبدیل شده است. همان طور که حتما می دانید گیاه خواران برای جایگزین کردن گوشت در رژیم غذاییشان از سویا استفاده می کنند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهند سویا مزایای زیادی دارد، اما به تازگی آزمایشات جدید ثابت کرده اند که این ماده علاوه بر مزایا دارای مضراتی هم هست. آیا فکر می کنید این تحقیقات و آزمایش ها صحت دارند؟ بیایید با هم بررسی کنیم.

کشور های ژاپن و چین از بزرگترین مصرف کنندگان سویا به حساب می آیند. جمعیت این دو کشور نسبت به کشورهای غربی میزان ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان های کمتری دارد. متوسط ​​مصرف روزانه سویا در این دو کشور آسیایی 9 تا 10 گرم است.

بحث در مورد مضرات سویا از دهه 1940 با مطالعه ای که در مجله دامپزشکی استرالیا نوشته شده بود شروع شد. در این مجله نوشته شده بود که سویا حاوی ایزوفلاون بود. در این ماده غذایی به طور طبیعی ترکیبات استروژن وجود دارد که ممکن است بر روی بدن اثرات منفی بگذارد. این مطالعه نشان داد كه گوسفندهایی كه از علف های حاوی ایزوفلاوون چریده بودند، مشکلات باروری و سختی زایمان را تجربه كرده بودند. در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی احتمال تاثیر ایزوفلاوونها بر رشد سلولهای سرطانی پستان هستند.

این واقعیت که 90٪ از کل سویا تولید شده در جهان حاصل فرآیند GMO (ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی) است ممکن است مشکل ساز باشد. برخی از محصولات سویای اصلاح ژنتیکی شده حاوی ماده معدنی اگلیفوزات هستند. گلیفوزات یک نوع علف کش است که ارزش غذایی محصولات را کم می کند.

با توجه به اینکه سویا در بسیاری از مواد غذاییمان پیدا می شود این نگرانی برای محققان به وجود آمده که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است در آینده برایمان خطرناک باشد. محققان امیدوارند که با تحقیقات بیشتر به طور کامل به فواید و عوارض جانبی این محصول پی ببرند.

 

فواید سویا

سویا

سوالی که پیش می آید این است که آیا سویا برای شما مناسب است؟ برخی از اثرات مثبت سویا عبارتند از:

پایین آورنده سطح کلسترول خون. مجموعه ای از 35 مطالعه نشان داده که غذاهایی که حاوی سویا هستند میزان LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا همان کلسترول “بد” را کاهش می دهند. به طور همزمان، این غذا ها HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا کلسترول “خوب” را افزایش می دهند. 38 آزمایش دیگر اثبات کردند که مصرف 47 گرم سویا در روز منجر به افت 9.3 درصدی کلسترول خون می شود. اگرچه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل های سویا تأثیرات مشابهی بر روی بدن دارند پیدا نشده.

افزایش باروری. در یک مطالعه به زنانی که به مدت 6 ماه از آخرین عادت ماهانه آن ها گذشته بود، روزانه 6 گرم پودر سویا سیاه داده شد. این کار منجر به بدست آوردن دوره های تخمک گذاری و قاعدگی بیشتر شد. مطالعه دیگری نشان داد که میزان لقاح و حاملگی بالینی در زنانی که در غذاهایشان از سویای بیشتری استفاده می کنند بیشتر است.

کاهش علائم یائسگی. وقتی میزان استروژن در دوران یائسگی کاهش یابد علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی و خشکی واژن بروز می کنند. سویا می تواند به عنوان استروژن طبیعی عمل کند. به عبارتی وقتی که ایزوفلاون ها به گیرنده های استروژن زنانه در بدن شما متصل شوند، این اثرات کاهش می یابد. در 35 آزمایش مشخص شد که مکمل ایزوفلاون سویا میزان استروژن در زنان یائسه را 14٪ افزایش داد.

مطالب زیر نیز برایتان مفید ان :

فواید شگفت انگیز انجیر خشک برای سلامتی

با خواص بی نظیر آب لیمو بیشتر آشنا بشید

خطرات احتمالی سویا

تحقیقاتی وجود دارد که مضرات این ماده خوراکی را نشان می دهند. سویا می تواند باعث اختلالات زیر شود:

عملکرد ضعیف تیروئید. تیروئید شما وظیفه تبدیل ید به هورمون هایی را دارد که متابولیسم سلول های بدنتان را تنظیم می کنند. سویا حاوی گواتروژن است. گواتروژن می تواند جذب ید را متوقف کند و بر عملکرد تیروئید شما تأثیر منفی بگذارد. اگرچه، 14 مطالعه جداگانه به این نتیجه رسیدند که سویا کوچترین تأثیری بر عملکرد تیروئید ندارد، و کسانی که از بیماری کم کاری تیروئید رنج می برند به اندازه کافی ید مصرف می کنند.

مشکلات مربوط به رشد کودکان. تا به حال در مورد خطرات سویا در غذای کودکان تحقیقات بسیاری انجام شده است. نوزادان در مراحل رشد نسبت به هورمون هایی مانند استروژن حساس تر هستند. اگرچه بر هم خوردن تعادل هورمونی کوکان خطر آفرین است اما مشکل بهداشتی خاصی در کودک ایجاد نمی کند. در هر صورت بهتر است کودکان کمتر سویا مصرف کنند.

غلاف سویا

سویا و سرطان پستان

آیا سویا باعث ایجاد سرطان می شود؟ باید بدانید که بسیاری از سرطان های پستان با مصرف استروژن پیشرفت می کنند. به همین دلیل لازم است که نگران ایزوفلاون های موجود در سویا باشیم. البته این نظریه تنها از نظر تئوری مطرح شده و از نظر عملی هنوز ثابت نشده است.

بهتر است بدانید یک مطالعه ژاپنی که بر روی بیش از 24000 زن ژاپنی تحقیق کرده، خلاف این نظریه را ثابت کرده است. این مطالعه با بررسی 6 الی 10 سال از عمر این افراد، نتیجه گرفت که زنانی که کمترین میزان سرطان پستان را داشتند بالاترین میزان ایزوفلاونها  را دریافت کرده بودند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که ایزوفلاوونهای موجود در سویا صددرصد به اندازه استروژن های زنانه طبیعی قدرتمند هستند. بی خطر بودن کپسول هایی که حاوی ایزوفلاون های سویا هستند هنوز ثابت نشده بنابراین اگر از مکمل های سویا برای کاهش علائم یائسگی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

محققان هنوز هم در حال مطالعه ارتباط احتمالی بین مصرف سویا و سرطان سینه هستند. دو مسئله باقی مانده است: آیا مکمل های سویا ممکن است مضر باشند؟ و آیا محصولات سویا در درمان سرطان پستان اختلالی ایجاد می کنند؟

بهتر است در صورت بروز موارد زیر از خوردن سویا خودداری کنید:

  • به سرطان پستان حساس به استروژن مبتلا شده اید
  • در حال حاضر داروهای متعادل کننده استروژن را مصرف می کنید

با این وصف دلیل منع مصرف سویا چیست؟ جواب این است که ایزوفلاوون جنستئین سویا ممکن است داروی شما را کم اثرتر کند.

خطرات سویا

شواهد ضعیفی از آزمایشات مختلف حیوانات در مورد خطرات سویا بدست آمده است. آزمایشات انسانی حاکی از آن است که ممکن است سویا منجر به سرطان پستان، عملکرد ضعیف تیروئید و تشنج شود، با این حال ازین آزمایش ها نتیجه قطعی بدست نیامده.

درست است که سویا می تواند میزان باروری را بهبود بخشد، علائم یائسگی را کاهش داده و میزان کلسترول را کاهش دهد، اما مهمترین نکته برای داشتن زندگی سالم حفظ تعادل است. بنابراین بهتر است سویا را با اعتدال مصرف کنید و از مصرف آن لذت ببرید!