وقتی در یک بعدازظهر مقابل تلویزیون نشسته اید و مشغول تماشای فیلم مورد علاقه تان هستید. اولین میان وعده ای که به ذهنتان می رسد این است که به سراغ کابینت بروید و یک پاکت کامل چیپس بردارید و میل کنید. چیپس یک خوراکی محبوب است که به آسانی تهیه می شود و تمام افراد از بچه ها تا افراد میان سال این میان وعده را دوست دارند؛ اما آیا تا به حال به این فکر کنید که بعد از خوردن چیپس سیب زمینی چه اتفاقی در بدنتان رخ می دهد؟ ما در این مقاله از دکتر چک به این موارد پرداخته ایم.

مضرات چیپس سیب زمینی

به راحتی باعث افزایش وزن تان می شود

اگر زیاد چیپس می خورید، خب باید این رو به شما بگوییم که به دنبال آن افرایش وزن نیز خواهد آمد . پژوهشگران دانشگاه دیکن کشف کرده اند که افرادی که نمک زیادی استفاده می کنند، میل به خوراکی های چرب در آن ها به شدت افزایش می یابد.

هم چنین در داشنگاه هاروارد نیز تحقیقی انجام شده که نشان داده است کسانی که چیپس سیب زمینی را در میان وعده و به عنوان یک وعده از رژیم غذای خود می خورند، هر سال اضاف وزن بیشتری پیدا می کنند؛ پس این نکته را بدانید که این خوراکی خوشمزه و محبوب شما باعث می شود تا شما اضافه وزن پیدا کنید.

به خوردن آن اعتیاد پیدا می کنید

بله اعتیاد! این کلمه خود بیانگر همه چیز است. وقتی پاکت چیپس را باز می کنید و مشغول خوردن آن می شوید در مدت کوتاهی متوجه می شوید که ته چیپس تان جز خرده هایی باقی نمانده است. شما موفق شدید که به ته پاکت چیپس برسید. درست است که این می تواند کاملا متداول باشد اما یک دلیل وجود دارد آن هم صدای «خرچ خرچ» چیپس است.

یک مطالعه نشان داده است که شرکت کنندگان این آزمایش صدای تردی را به تازه بودن آن مواد غذایی ربط می دهد که  آن را دلپذیر می کند. در یک مجله به نام Appetite گزارش شده است که داوطلبان این مطالعه در صورتی که چیپس ترد باشد به مقدار بیشتری آن را می خورند و وقتی صدای خرچ خرچ آن را بشوند، تمایل شان به خوردن چیپس بیشتر می شود. این شرایط در حالی بود که این افراد در کنار افراد دیگری نشسته بودند که در گوش شان هدفون گذاشته شده بود و صدا قطع بود. افرادی که هدفون نداشتند در مقایسه با این افراد به مقدار بیشتری چیپس می خوردند.

پس حالا متوجه شدید که چرا با هر بار خوردن چیپس دوست دارید باز هم از آن بخورید؛ چون به صدای شنیدن خرچ خرچ آن معتاد می شوید.

فقط کالری خالی دریافت می کنید

وقتی یک پاکت چیپس سیب زمینی را بررسی می کنید متوجه می شوید که حاوی کالری، چربی و سدیم فراوانی است و همین! مواد دیگری ندارد. وقتی چیبس می خورید چیزی مفیدی عایدتان نمی شود چون اغلب آن ها سرخ می شوند. این غذا فاقد ارزش غذایی است وقتی غذایی را می خورید که فاقد ارزش غذایی است حتی بیشتر از مصرف غذاهای واقعی گرسنه تر می شوید. پس بهتر است مواد غذایی را مصرف کنید که احساس سیری طولانی مدتی به شما می بخشد و سرشار از ویتامین و مواد معدنی باشد.

فشار خون شما را بالا می برد

شواهد نشان داده است که مصرف زیاد سدیم باعث افزایش ابتلا به فشارخون بالا می شود. مقدار سدیم در چیبس بسیار زیاد است؛ پس خیلی سالم به نظر نمی رسد و این میان وعده به دلیل اینکه نمک زیادی هم دارد، با مرور زمان شما را به فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی مبتلا می کند. پس برای حفظ سلامتی تان هم که شده خوردن چیپس را کنار بگذارید.

 خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که چیپس ترکیب آکریلامید دارد که این ترکیبات زمانی به وجود می آیند که غذاهای سرشار از نشاسته سرخ و برشته شوند یا حتی پخته شوند.

بر اساس برخی از مطالعات این ترکیب با خطر ابتلا به سرطان ارتباط مستقیم دارد؛ پس اگر هر روز چیپس می خورید یک قدم به سرطان نزدیکتر می شوید!